BUSSTJENESTER I NEDRE GLOMMA OG DELER AV INDRE ØSTFOLD

Bussnyheter fra radio, TV, aviser og tidskrifter kan legges ut her
tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: BUSSTJENESTER I NEDRE GLOMMA OG DELER AV INDRE ØSTFOLD

Legg inn av tore-buss » 2013-01-19 12:20:39

SvB skrev:pporsmyr skrev:
Angående farge så har det ikke kommet noe signaler om det. I en artikkel i Sarpsborg arbeiderblad for noen dager siden stod det at det er BorgBuss som er eid av Nettbuss som har fått anbudet. Er dette riktig så blir vel bussene rødlilla.
I nyheten om anbudstildelingen fra Østfold fylkeskommune heter det at anbudet er tildellt Nettbuss Østfold, som fra nyttår er en del av Nettbuss Øst. BorgBuss eies 50 % av Nettbuss Østfold, og dette selskapet blir vel avviklet etter 1.7.2013. Østfold fylkeskommune er blant fylkene som ikke har egen farge. Det gjelder bl.a også Møre og Romsdal. Her er kravet av bussene i et anbud har samme farge og fylkeskommunens logo. Da er det vel all grunn til å tro at bussene blir i Nettbuss sin blåfarge for rutebusser.

Nettbuss eier 100 % Av Borgbuss nå, Fredrikstad og Hvaler kommuner solgte Resten til Nettbuss i 2011? Mener jeg det var.

Det er vel Nettbuss som har fått Anbudet vel?
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2013-01-19 15:00:44

tore-buss skrev:
Nettbuss eier 100 % Av Borgbuss nå, Fredrikstad og Hvaler kommuner solgte Resten til Nettbuss i 2011? Mener jeg det var.
Ja, sånn er det. Jeg brukte en opplysning på nettbuss.no som ikke var oppdatert. Borgbuss er hundre prosent Nettbuss. Kommunene trakk seg ut og Nettbuss overtok, og hadde nok ingen planer for å opprettholde dette selskapet. Nettbuss la inn anbudet og uansett utfall ville ikke Borgbuss hatt noen framtid.

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2013-01-25 11:15:02

st.einar skrev:Så er det meldt at Volvo med modell 8900 blir nye busser i indre Østfold
Lurer på hvor disse blir bygget??? Blir de noen av de siste som blir bygget i Säffle eller blir det Polen??
Mvh. m.e.

MagnusG
Sted: Siggerud

Legg inn av MagnusG » 2013-01-25 16:04:35

m.e. skrev:
st.einar skrev:Så er det meldt at Volvo med modell 8900 blir nye busser i indre Østfold
Lurer på hvor disse blir bygget??? Blir de noen av de siste som blir bygget i Säffle eller blir det Polen??

Hei.
De blir bygget i Polen.

Mvh
Magnus
Volvo Norge AS

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2013-01-25 17:49:34

MagnusG skrev:
m.e. skrev:

Hei.
De blir bygget i Polen.

Mvh
Magnus
Volvo Norge AS
Takk for svar!
bare å si ifra hvis dere trenger hjelp til å kjøre dem opp! :)
Mvh. m.e.

pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Legg inn av pporsmyr » 2013-03-13 22:45:45

tore-buss skrev:
SvB skrev:pporsmyr skrev:
Angående farge så har det ikke kommet noe signaler om det. I en artikkel i Sarpsborg arbeiderblad for noen dager siden stod det at det er BorgBuss som er eid av Nettbuss som har fått anbudet. Er dette riktig så blir vel bussene rødlilla.
I nyheten om anbudstildelingen fra Østfold fylkeskommune heter det at anbudet er tildellt Nettbuss Østfold, som fra nyttår er en del av Nettbuss Øst. BorgBuss eies 50 % av Nettbuss Østfold, og dette selskapet blir vel avviklet etter 1.7.2013. Østfold fylkeskommune er blant fylkene som ikke har egen farge. Det gjelder bl.a også Møre og Romsdal. Her er kravet av bussene i et anbud har samme farge og fylkeskommunens logo. Da er det vel all grunn til å tro at bussene blir i Nettbuss sin blåfarge for rutebusser.

Det er vel Nettbuss som har fått Anbudet vel?
Snakket med en sjåfør i Borgbuss i går og han sa som nevnt i tråden her at Borgbuss er historie fra 01.07.13 men han sa også at bussene fortsatt vil beholde Borgbuss fargen (rødlilla). Jeg syns selv det virker litt rart da Nettbuss kjører med sin blåfarge i resten av Østfold. Mulig at ØKT har kommet med krav om farge i dette anbudet, det var det sjåføren sa.
pors

pporsmyr

Legg inn av pporsmyr » 2013-03-17 19:59:04

Snakket med en sjåfør i Borgbuss i går og han sa som nevnt i tråden her at Borgbuss er historie fra 01.07.13 men han sa også at bussene fortsatt vil beholde Borgbuss fargen (rødlilla). Jeg syns selv det virker litt rart da Nettbuss kjører med sin blåfarge i resten av Østfold. Mulig at ØKT har kommet med krav om farge i dette anbudet, det var det sjåføren sa.[/quote]

Jeg kjørte nedom anlegget til BorgBuss/Nettbuss i Fredrikstad i kveld og da så jeg det stod en rød MB Sprinter inne. Den var uten reklame og så nylakkert ut. Jeg kjørte kun forbi så jeg sjekket ikke mer men det kan vel underbygge hva jeg skrev i forrige innlegg om at bussene blir røde også etter 01.07.13.

Når kan man forvente at de nye bussene kommer? Nettbuss kan jo egentlig sette de inn i trafikk når som helst siden de allerede kjører i dag.
pors

st.einar

Legg inn av st.einar » 2013-03-17 21:21:32

Har hørt et lite rykte at de første vil dukke opp fra midten av mai men rykte er rykte :?

MagnusG
Sted: Siggerud

Legg inn av MagnusG » 2013-03-18 12:44:23

De første Volvoene til Indre Østfold kommer i løpet av april.

Magnus

st.einar

Legg inn av st.einar » 2013-04-12 14:03:11

For de som holder til i Østfold, er det noen steder som er avsatt til lagring av busser til anbudene. Og hvem skal klargjøre bussen? Kan det være Volvo i Råde og Man i Sarpsborg som har fått oppdraget? Skal vel nærme seg ankomst av de første bussene nå. :)

RobertNordli

Legg inn av RobertNordli » 2013-04-23 7:12:09

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article6618003.ece

Da er det bestemt at Grevlingen som rusler i sentrum blir erstattet med Flexx fra 24. juni. Også går det vel ikke lenge før ØKT kommer å sier at ingen benytter seg av det tilbudet, og legger ned hele sulamitten.

RobertNordli

De første gassbussene er ankommet Østfold

Legg inn av RobertNordli » 2013-04-24 10:41:26

Pressemelding fra ØKT: http://ostfold-kollektiv.no/index.aspx?id=860940
Østfold satser på biogass når nye avtaler om busstrafikk starter i Nedre Glomma 1. juli 2013. Avtalen er en viktig satsing for å bidra til å bygge opp et marked for mer miljøriktig drivstoff i Nedre Glomma.

Onsdag 24. april kunne ansatte ved Østfold fylkeskommune ta de nye bussene nærmere i øyesyn. Nettbuss Øst presenterte busstypen som skal brukes på Glommaringen og som er hele 15 meter lang, i motsetning til "vanlige" busser som kun er 12 meter lange.

Østfold startet allerede for 10 år siden med utprøving av biogassbusser og har i dag 6 busser i drift i Fredrikstad. Østfold fylkeskommune har nylig inngått en avtale med Nettbuss Øst, Region Østfold for å drive busstilbudet i kommunene Sarpsborg, Fredrikstad, Hvaler og Råde frem mot 2020.

Biogass bussene gir langt lavere eksosutslipp av bl.a. sotpartikler og NOx enn dagens busser. De støyer også vesentlig mindre. Dette vil merkes som en forbedring, særlig i tettbygde strøk og bygater.

I tillegg får man en vesentlig reduksjon i utslippene av klimagasser, i og med at biogass inngår i et naturlig kretsløp med tilnærmet balanse mellom CO2–utslipp og opptak i planter. Dagens busser bruker diesel som er et fossilt brensel og som gir overskudd av klimagasser i atmosfæren og følgelig økt drivhuseffekt. Nye fyllestasjoner for biogass vil etableres i forbindelse med bussanleggene sentralt i Fredrikstad og Sarpsborg og være åpne også for andre kjøretøy.

De nye bussene er utstyrt med tre–punkts sikkerhetsbelter, alkolås og ryggekamera⁄alarm i samtlige busser. I tillegg vil bussene i Nedre Glomma ha trygghetskamera. Bussene er selvsagt universelt utformet med kontrastfarger og løsning for rullestolbrukere ved bakdøren.

st.einar

Legg inn av st.einar » 2013-04-24 16:49:02

Hvis ikke fargene er helt galt gjengitt så ligner det mye mer på rødfargen til Oslo sporveien enn hva Borg buss eller Ruter har idag.

pporsmyr

Legg inn av pporsmyr » 2013-04-24 21:37:42

st.einar skrev:Hvis ikke fargene er helt galt gjengitt så ligner det mye mer på rødfargen til Oslo sporveien enn hva Borg buss eller Ruter har idag.
Følg denne linken
http://www.ostfoldfk.no/modules/module_ ... 944&m=1382

Spørsmålet videre blir nå om ØKT har adoptert Borgbuss sin rødfarge som sin anbudsfarge?
pors

st.einar

Legg inn av st.einar » 2013-04-25 17:32:34

Tror jeg må se den i natura for det er en farge som ikke helt gjør seg på nett, iallefall på min PC. Men foreløbig så syns jeg den er for lys til å være Borg Buss sine farger.(sjekket mot bilder som jeg har på PC'en.)

Svar