B57 Endeledd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
fro

B57 Endeledd

Legg inn av fro » 2011-07-13 9:54:40

Til B57 fra 1966 sier Volvo at de ikke kan skaffe endeledd lenger. Er det noen som vet av alternative kilder til lykke?

Endeleddene er formet litt som en svanehals, for å få staget under bladfjærene. Kan noen fortelle om det er noen mulighet til å skifte bare kuleleddet som sitter i denne "svanehals-fasongen"? Jeg finner det vel ut hvis jeg tar ting litt fra hverandre, men hvis noen vet hadde det vært greit.

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: B57 Endeledd

Legg inn av tore-buss » 2011-07-13 21:17:01

Etter det jeg kan skjønne av Verkstedboka for Volvo B 57 og B 58 så skal det være Mulig og Dele kulene og bytte ut deler. Står veldig lite om dette arbeidet i boka.
Mener bestemt at vi renoverte ei eller flere Styrekuler på Den B58 vi hadde. 1974 modell.
Men hvis Volvo ikke kan levere Kuler så har de vel ikke Repsette heller da vel? Jeg kan i farta ikke komme på hvem som evnt kan ha deler til disse.
Mest sansynelig så kan en si det sånn, er det Smørenippel så er kula til og ta fra hverandre, ingen nippel ingen demontering. Slik er det i allefall på Scanian.

NB: Hvis du demonterer kula så sjekk at Halvmåneskåla som ligger i Huset ikke har Gått rundt i Huset. Da er det i tilfelle bare og kaste hele kula. Denne halvmånen må presses/slås ut av Kulehuset.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

DAF

Legg inn av DAF » 2011-07-13 21:33:25

Prøv truck og trailer, Oslo, fikk en slik der for ikke veldig lenge siden.
Sjekk om den er høyre eller venstregjenget, staget kan være snudd.

fro

Legg inn av fro » 2011-07-21 22:58:15

Oppdatering:
Truck og Trailer kan levere endeledd til sporstaget (nå har jeg lært hva det heter, det som går mellom hjulene). Det er forskjellige gjenger på høyre og venstre, og ser slik ut:
Endeledd sporstag B57 1966 s.jpg
Endeledd sporstag B57 1966 s.jpg (94.85 kiB) Vist 3028 ganger
I mellomtiden har jeg funnet ut at der det er slakk er i endeleddet på styrestaget, mens sporstagskulene er gode. Dette kuleleddet, i bakenden av styrestaget ser slik ut: (ja, det er dryppende vått)
Endeledd styrestag Volvo B57 buss 1966 s.jpg
Endeledd styrestag Volvo B57 buss 1966 s.jpg (121.66 kiB) Vist 3028 ganger
Endeledd styrestag Volvo B57 buss 1966 -2 s.jpg
Endeledd styrestag Volvo B57 buss 1966 -2 s.jpg (101.75 kiB) Vist 3028 ganger
Er det noen som vet hvordan dette er satt sammen? Er det lett å skifte? Hvis jeg får tak i det da.
Eller kan kanskje endestykket strammes for å ta opp slakk? Ser ut som det er gjenger der, på siste bildet.

Tore-buss: Er det slik kule du snakker om?

DAF

Legg inn av DAF » 2011-07-22 10:34:11

Mener du kan ta ut sikkerhetssplinten og stramme inn slakken om det ikke er alt for slitt. Kan vel muligens bruke komplett nyere stag med vanlig kule i enden om ikke dette lykkes.

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2011-07-22 10:50:39

Det var i utgangspunktet ikke slik kule jeg tenkte på i forhold til Overhalbare/Smørenippel osv.

De kulene du har på PARALELLSTAGET (Som vi mekanikkere kaller det) er nok ikke til og bytte ut repsett i.

De kulene som jeg tenkte på med smørenippel er så og si identiske med de på PARALLELSTAGET bare at det sitter smørsnippel i bunne av de. der har de også en form for Låsing/Mutter el som gjør at den kan deles ut der.

Den kula som du her viser bilde av kan du bytte deler i. Løsne dekselet rundt, med gummitetninga og ta ut splinten og skru ut skruen i enden. Da vil jeg tro at det kommer ei skive el. så ei halvmåneforma kulebane så drar du ut kula av hullet (Oppover) også sitter det ei halvmåneforma kulebane på innsiden der igjen.

NB NB: Hvis du tar ut splinten og bare drar til Skruen så vær opps på at kula da kan kile seg fast ved sving, ettersom kula vil være OVALT SLITT og når den begyner og vri seg så er det ikke plass og vri seg mellom Kulebanene. Hvis du prøver og stramme inn så Jekk opp framakselen så du kan svinge hjula fra side til side i fullt rattutslag og prøv og justere innover litt etter litt samtidig som du svinger hjula i fullt rattuslag mellom hver justering og kjenn etter så den ikke klyper.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

fro

Legg inn av fro » 2011-07-22 12:24:19

Ja takk, det var informativt. Da skal jeg skru opp for å sjekke tilstanden/slitasjen først. Det er vel mulig at man kan få kjøpt nye skåler og kule til å sette inn hvis de er skeivslitt, får sjekke med TTI.

Parallellstag ja, nå husker jeg det, fra tidligere tider når jeg skrudde mer. Sporstag tok jeg fra TTI sin katalog.

fro

Legg inn av fro » 2011-07-24 15:27:21

Oppdatering:
Da har jeg åpnet endelokket og sjekket tilstanden. Det ser helt fint ut, ingen tegn til skjev slitasje. Strammet helt inntil og fremdeles gikk leddet fint fra ende til annen. Skrudde ut igjen 1/4 omdr til det passet med låsesporet.

Sjekket også kuleleddet foran på styrestaget. Der er det en kraftig fjær som presser på skåla. Hvorfor er det ikke det i andre enden også?

Svar