Smøring - hvilken fett-type?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Smøring - hvilken fett-type?

Legg inn av twospeed » 2011-05-07 13:29:09

Smøring av bussen står for tur, men lurer litt på om det brukes forskjellige fett-typer til forskjellige formål på chassiset?

Ser at det feks på Biltema eksisterer et "Universalfett" på patron for fettpresse - kan dette brukes? Link: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... ersalfett/

Og, hvor mye må jeg regne med å bruke?

Takker for all hjelp :P

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: Smøring - hvilken fett-type?

Legg inn av tore-buss » 2011-05-08 9:43:25

Hei ja!

Er ikke så lett og lese av produktbladet sånn i farta om Fettet fra Biltema, men det er et universalt Chassifett så da er det ikke noe problem og bruke dette.
Bruker samme fett på alle smørenippler i Chassiet ja.

Hvor mye som går med er ikke lett og si, det kommer ann på chassitype,osv. Husker ikke hva for buss du hadde i farta men det går i allefall med på Kingboter, og som regel i mellomaksel kryss og oppheng, kansje fjærbolter, stabbstag foringer, Bermesehevarmer og nokkakselforinger, utløserlager på Clutchen (Kun en liten pumping der) osv. Alt fra 0,5 patron til kansje 2-3 stk på et chassis.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

twospeed

Legg inn av twospeed » 2011-05-08 13:01:56

Takker for svar :wink:

De lærde strides litt når det gjelder hvor mye fett en skal presse inn på nippelen. Jeg er opplært til at det skal presses inn på såpass mye at det til slutt tyter litt ut fra koblinger, ledd etc.

Stemmer dette?

Jeg har for øvrig en Arna Concorde kombi, 1986/87mod Volvo B10M med boggi.

DAF

Legg inn av DAF » 2011-05-08 22:36:28

Husk å smøre kryssene på mellomaksel frem til kjølevifta, og kryssene på styreakselen under førerplassen.

twospeed

Legg inn av twospeed » 2011-05-09 10:44:45

DAF skrev:Husk å smøre kryssene på mellomaksel frem til kjølevifta, og kryssene på styreakselen under førerplassen.
Det er notert 8)

Svar