Volvo B10M - Oljetype

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Volvo B10M - Oljetype

Legg inn av twospeed » 2011-02-18 12:48:49

Hei!
Noen som vet hvilken motorolje jeg kan/skal bruke på bussen min?
Olje- og filterskift står for tur :P

Har en Volvo B10M m/boggi - registrert desember 1986.

Feks så selger Biltema en motorolje (artnr 36-963) for tungbil med turbo som oppfyller spesifikasjonen "Volvo VDS-2", samt flere andre. Oljen er mineraloljebasert og har viskositet 15W-40!
Kan jeg bruke denne?

Og, hvor mye olje vil det gå på med filterbytte?

Tusen takk for all hjelp :D

BD
Sted: Bergen

Re: Volvo B10M - Oljetype

Legg inn av BD » 2011-02-18 17:10:35

Med filterbytte går det med ca 30 L olje.
15w40 går utmerket ann å bruke
sikkert mange som har noe å si om Biltema olje, i min verden fungerer den utmerket.
noen sier det er det samme som Statoil sin.
uansett jeg har brukt den på min B58 i flere år og kommer sikkert til å bruke den på min B10M.

mvh
Bjørn

twospeed

Legg inn av twospeed » 2011-02-19 19:02:11

Tusen takk for svar :P

Hva med spesifikasjonen "Volvo VDS-2"? Noen som vet hva denne er ment for, event hvilken spesifikasjon som skal være på bussen min?

Vedrørende Biltema sine oljer så har jeg faktisk ennå til gode å høre noe negativt om disse. At kvaliteten kan være noe "dårligere" enn feks Castrol sine oljer, er fullt mulig - Men sikkert fullgod for en gammel B10M 8)

Jeg også har hørt at de skal være det samme som Statoil sine produkter, men faktisk også Mobil 1.

Flere synespunkter på dette med olje hadde vært fint, så her er det bare å fyre laus :wink:

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2011-02-20 3:38:16

Bare vær oppmerksom på at ved bytte av oljetype, så begynner gjerne motoren å bruke mer olje. Hvis du har hatt stabilt lavt oljeforbruk før, bør du likevel følge ekstra med på nivået en stund framover. Dette skal visst være ganske normalt.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

twospeed

Legg inn av twospeed » 2011-02-21 19:57:17

AHS skrev:Bare vær oppmerksom på at ved bytte av oljetype, så begynner gjerne motoren å bruke mer olje. Hvis du har hatt stabilt lavt oljeforbruk før, bør du likevel følge ekstra med på nivået en stund framover. Dette skal visst være ganske normalt.
Jepp - kjent fenomen! Spesielt ved overgang til tynnere viskositet! :wink:

Snakket for øvrig med Wist Last & Buss Trondheim i dag.
Spesifikasjonen "Volvo VDS-2" er faktisk den spesifikasjonen bussen min skal ha. Det er for øvrig nå kommet oljer med betegnelsene "Volvo VDS-3" og også VDS-4, men disse er kun en forbedring av 2'ern og kan følgelig gjerne brukes de også.
Forbedringene var i følge Wist-mannen nye/andre "additiver"...

Det er 2 forskjellige viskositeter som gjelder: 15w-40 eller 10w-40. Begge er mineraloljebaserte.

Videre så anbefalte han 2 oljeskift i året - alternativt skifte etter hver kjørte 20 000km.
Motoroljen i en buss som for det meste står i ro, vil være utsatt for kondensopptak/kondensering - derfor minimum 2 oljeskift for å forhindre at maskinisten går med "vann i oljen".
Den har 2 oljefilter - samt også 2 små dieselfilter for å ha nevnt det i samme slengen 8)

BD
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2011-02-23 21:32:06

Bilde

litt om hva som står i instruksjonsboken om oljebytte.

twospeed

Legg inn av twospeed » 2011-02-24 2:03:30

Takker for alle tilbakemeldinger :mrgreen:

Svar