Miljøstandardene Euro 4/5/6 og EEV. Hvem er hva?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
kam

Miljøstandardene Euro 4/5/6 og EEV. Hvem er hva?

Legg inn av kam » 2011-02-12 20:55:20

Miljøstandardene tråkker litt over hverandre. Min oppsummering etter litt lesing ....

Euro 4/5/6 er egentlig småbilbetegnelser og måler forurensing/km (kjørt strekning).
For tyngere kjøretøyer bruker EU-dokumentene romertall (Euro III/IV/V/VI) som måler forurensing/kWh (effekt)
Så sammenligning en personbils Euro 5 og en Buss Euro V er egentlig umulig.

Om vi holder oss til tunge kjøretøy ....
Euro-normene regulerte i starten CO, HC, NOx og PM (partikler), mens EEV i tillegg tar med seg smoke (støv, meget små partikler). Fra Euro III kom også grenseverdier for røyk, men ganske romslige.

Norm; CO; HC; NOx; PM; Smoke
Euro IV; 1,5; 0,46; 3,5; 0,02; 0,5
Euro V; 1,5; 0,46; 2,0; 0,02; 0,5 (bare NOx-grensen endret fra Euro IV)
Euro VI; 1,5: 0,13; 0,4; 0,01; -- (Røykpartikler ikke bestemt ennå, ellers mye strengere enn Euro V)
EEV; 1,0; 0,25; 2,0; 0,02; 0,15 (Verdier lavere eller likt med Euro V, vi kan si EEV ligger mellom Euro V og VI)

kam

Svar