Kameraproblem

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Kameraproblem

Legg inn av NB » 2010-11-18 7:34:12

Mitt kamera (Nikon D60) har de siste månedene tatt ganske uskarpe bilder, i forhold til hva det har gjort før. Noen av bildene blir helt fine, mens andre er uskarpe, og noen få er helt håpløse :roll:

Er det noen som vet hva dette kan komme av, og evt. vet hva jeg kan gjøre med det? Jeg mener jeg ikke har gjort noe med instillingene på kameraet.

Dette er jo et veldig irriterende og frustrerende problem
NB
Nikon-fotograf

st.einar

Re: Kameraproblem

Legg inn av st.einar » 2010-11-18 17:08:49

Jeg ville ha tatt en service på kamera kan tenkes att det vil løse problemet. Er jo et bra kamera så lever det hos et fotohandler som selger Nikon. Skulle nok bli bra igjen.

NB

Legg inn av NB » 2010-11-19 22:02:50

st.einar skrev:Jeg ville ha tatt en service på kamera kan tenkes att det vil løse problemet. Er jo et bra kamera så lever det hos et fotohandler som selger Nikon. Skulle nok bli bra igjen.
Ja, hadde tenkt til å gjøre det, hvis jeg ikke fikk noen andre råd her som løste problemet :)

Takk for svar :)
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-11-20 1:19:13

Beklager sent svar!

Nå har jeg hverken kamera fra samme produsent eller hatt tilsvarende problem, men når bilder er uskarpe er det jo ofte fordi ikke fokus treffer. Kjører man på autofokus vil det jo da være at autofokusen ikke greier å treffe på det rette punktet. Kan det være mulig at det er noe rusk på linsa noe sted, for eksempel inn mot kameraet?

Men hvis du merker at autofokusen finner det den skal så er det nok en mer alvorlig feil. Det jeg tenker på er om en av de indre linsene kan være delvis løs. Om det skrangler når man rister på objektivet vil i hvert fall det være et særdeles dårlig tegn. Da er nok service eneste utvei.

Og bruker du forresten flere forskjellige linser, eller har du den samme på hele tiden? Om du har flere forskjellige linser og det kun har skjedd på den ene, så er det nok bare den det er noe feil med, og derfor bare den som trenger å kontrolleres. Om det har noe å si for prisen på servicen, så kan det jo være verdt å vurdere å bare levere inn linsa, hvis du da er temmelig sikker på at det bare er den det er noe feil med.

Ellers så blir jo ofte uklare bilder forårsaket av for lang lukkertid, men akkurat det forventer jeg at du har nok peiling på til at ikke er feilen. Selv om tilgjengelig fotolys nå på høsten er forsvinnende lite i forhold til midt på sommeren, så skal det ikke ha så ektremt mye å si.

Jeg håper du finner ut av det, og at det ikke koster for mye. Hadde jeg hatt mer peiling på problemet ditt så hadde jeg også sikkert kunnet hjelpe mer.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-11-20 11:25:24

Jeg har en D90, og fikk samme eller et lignende problem. Det virket som om det første bildet etter en pause i fotograferingen var det som ble mest uskarpt. Veldig irriterende!

Sendte inn kameraet til et Nikonverksted og fikk skiftet en del. Så vidt jeg forsto, var dette en elektronisk enhet. Det sto i allefall på rep-notaen at PMS'en ( :D eller noe sånt var blitt skiftet.)

Jeg fikk denne reparasjonen/utskifting på kameraets garanti.

Det mest irriterende med reparasjonen, var at den tok såvidt lang tid. Det gikk faktisk fire - fem uker før jeg fikk kameraet tilbake. Noe av dette skyldes Postens noe avslappede forhold til å varsle om ankomst av pakker. Da jeg begynte å etterlyse, viste det seg at pakken hadde ligget på det lokale Post-i-butikk i en uke...

Men ettersom du til tider befinner deg i Oslo, NB, så kan du kanskje troppe opp på et verksted personlig, og dermed pushe dem litt...
Bilde
Bilde

NB

Legg inn av NB » 2010-11-20 19:00:14

Nei, det er nok ikke rusk på linsa som er problemet, for dette sjekker jeg ganske ofte. Og autofokusen treffer nok det jeg sikter på, selv om resultatene ikke blir helt som jeg vil...

Jeg bruker bare en linse, så det er vanskelig å si hvor problemet ligger, så jeg tror jeg skal få en ekspert til å se på det.

Lang lukketid er ikke problemet, såppas peiling har jeg (du har rett i det, Øyvind :wink: ) Dette problemet hadde jeg til tider i sommer også, når det var full sol ute.

Problemet ditt, jael, høres litt likt ut som mitt, selv om det ikke er noe spesielt mønster i hvilke bilder som blir mest uskarpe.

Jeg lener meg nok mot å levere inn kameraet, og håper de klarer å finne problemet. Jeg tror og håper også at jeg får dette på garantien.

Takk for all hjelpen jeg har fått :)
NB
Nikon-fotograf

Svar