Ombygging av varmeovner

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Ombygging av varmeovner

Legg inn av twospeed » 2010-07-30 20:53:34

I forbindelse med noe ombygging av varmeovnene ombord i bussen min så må jeg fjerne rørsløyfa som går bak i godsrommet.
Bak i godsrommet så er røra lagt fra gulvet og opp mot taket der den gjør en sving, for deretter å gå ned mot gulvet igjen og videre over mot den andre siden i bussen...

Det var noen som sa at røra MÅTTE ligge slik, altså opp mot taket, pga. at eventuelle luftbobler i kjølevannsanlegget ville søke opp mot røroppleggets høyeste punkt. Men stemmer dette? Kan jeg eventuelt se bort fra dette, og heller legge røra flatt/på nivå med øvrig røropplegg?

Setter stor pris på all hjelp :P

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Re: Ombygging av varmeovner

Legg inn av AHS » 2010-07-31 1:06:55

Eventuelle luftbobler i kjølesystemet vil jo logisk nok søke mot det høyeste punktet i systemet. Da vil det også ligge lufteventiler på toppen. At den må gå så langt opp som til taket avhenger nok litt av hvordan resten av systemet er bygd opp, dvs. om det er store høydeforskjeller andre steder i systemet. Å fjerne den helt tror jeg derimot du kan utelukke. Den har jo en funksjon.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Geir Sørensen
Sted: Lindesnes
Kontakt:

Legg inn av Geir Sørensen » 2010-07-31 10:53:35

Hei
Jeg bygde om den nye nødhjelpsbussen i Mandal. Det var en buss med 48 sitteplasser. Vi bygde godsrom på den og registrerte den med 10 sitteplasser. På den kutta vi rørene som gikk bakover, la så ett nytt rør over gulvet slik at vi fikk en sløyfe. Deretter monterte jeg en lufteskrue på røret der det lå høyest, for å kunne lufte systemet. Dette fungerte helt bra.
Bilde
Lufteskrue
Bilde
Innvendig 10 sitteplasser.

Bilde
Lasterommet
Bilde
Utvendig Nødhjelpsbussen

Mvh Geir
Se vår hjemmeside:
www.samsor-agder.com

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-31 13:51:04

AHS skrev:Eventuelle luftbobler i kjølesystemet vil jo logisk nok søke mot det høyeste punktet i systemet. Da vil det også ligge lufteventiler på toppen. At den må gå så langt opp som til taket avhenger nok litt av hvordan resten av systemet er bygd opp, dvs. om det er store høydeforskjeller andre steder i systemet. Å fjerne den helt tror jeg derimot du kan utelukke. Den har jo en funksjon.
Nja, er litt usikker på om jeg er enig med deg altså :wink:
Etter min mening så burde rørets øverste punkt hatt en utluftningsanordning da, men det har det altså ikke.

For å sammenligne litt så hadde B58'ern til en kamerat, kjøleveskepåfyllinga helt bakerst i bussen, henholdsvis i en tank/ekspansjonstank som stod som det øverste punktet. Bussen min har ikke dette systemet. Den har påfyllinga på fronten av bussen, og jeg vil tro at utluftning av kjølevannet derfor skjer på annen måte. Eller??....

Hehe ble vanskelig dette :lol:

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2010-07-31 19:12:26

Er ikke helt sikker på¨hva for busstype/karroseri du har igjen, men har du ikke Varme i Taket?

Etter det jeg kan skjønne så er det bare og kutte det av og legge det ned på Gulvhøyde, Eller skal du fjerne det helt? Skal du koble det sammen med varmen i Passasjer kupeen, eller er det kobla sammen der fra før?

Litt usiker på opplegget i henhold til forklaringa.

Kan ikke tenke meg at røret er lagt oppetter veggen mot taket bare for at det skal utluftes. Hvis det er luft i systemet så vil ikke den bli borte selv om det ligger høyt annet en at det er en Lufteventil på toppen som en lufter systemet i. Dette er et lukket system så det lufter seg selv.

Men du driver jo med en VOLVO med X antall Termostater osv så ikke godt og vite hva som skjer :mrgreen:
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-31 22:28:11

tore-buss skrev:Er ikke helt sikker på¨hva for busstype/karroseri du har igjen, men har du ikke Varme i Taket?

Etter det jeg kan skjønne så er det bare og kutte det av og legge det ned på Gulvhøyde, Eller skal du fjerne det helt? Skal du koble det sammen med varmen i Passasjer kupeen, eller er det kobla sammen der fra før?

Litt usiker på opplegget i henhold til forklaringa.

Kan ikke tenke meg at røret er lagt oppetter veggen mot taket bare for at det skal utluftes. Hvis det er luft i systemet så vil ikke den bli borte selv om det ligger høyt annet en at det er en Lufteventil på toppen som en lufter systemet i. Dette er et lukket system så det lufter seg selv.

Men du driver jo med en VOLVO med X antall Termostater osv så ikke godt og vite hva som skjer :mrgreen:
Jeg har en Arna Volvo B10M -86mod, med godsrom. Regnr. SR10611!

Jeg har til hensikt å ta bort noen av de bakerste ovnene - that's it!

Systemet er kobla sammen med de øvrige ovnene i bussen - altså de på som følger veggen på begge sider i passasjerkupeen. Sløyfa som er inne i godsrommet, ser ut for meg til å kun være ment som en varmekilde - for nettopp godsrommet. Finner ingen annen forklaring enn dette, for kobberrørene ligger helt åpne og uten noe slags for isolering e.l.

Men, jeg har også varme i taket - altså inne i passasjerkupeen, men etter det jeg kan se så har ikke "gulvsystemet" noe med dette å gjøre. Eller?

Svar