Volvo B10M - feil på dieselmåler

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Volvo B10M - feil på dieselmåler

Legg inn av twospeed » 2010-07-17 12:28:49

På bussen jeg har kjøpt så opptrer dieseltankmåleren motsatt av hva den burde.
Altså: når tanken er tom så står nåla på full - og motsatt.

Er dette så enkelt forklart at det er ledningene inn på tankarmaturen som er byttet om? Altså at de er satt motsatt av hva de skal være?? Noen som vet?

twospeed

Re: Volvo B10M - feil på dieselmåler

Legg inn av twospeed » 2010-07-30 20:44:29

twospeed skrev:På bussen jeg har kjøpt så opptrer dieseltankmåleren motsatt av hva den burde.
Altså: når tanken er tom så står nåla på full - og motsatt.

Er dette så enkelt forklart at det er ledningene inn på tankarmaturen som er byttet om? Altså at de er satt motsatt av hva de skal være?? Noen som vet?
Virkelig ingen som kan hjelpe altså? :(

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2010-07-31 0:43:11

Hvis du ikke har forsøkt å bytte om på ledningene kan du jo forsøke det. Tror ikke det vil skade. Eventuelt kan du jo høre med et Volvo-verksted.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-31 13:53:30

AHS skrev:Hvis du ikke har forsøkt å bytte om på ledningene kan du jo forsøke det. Tror ikke det vil skade. Eventuelt kan du jo høre med et Volvo-verksted.
... tror jeg hører med et verksted før jeg bytter om ledningene ja :?

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2010-07-31 19:03:23

Er ikke noe farlig og bytte om ledningene for og prøve. Det som skjer i en tankmåler så er det Innjording av Manometer. De jobber vel som regel med Brudd i Ledning/Måler så går Manometeret på Fullt tank, Legger du ledningen til Jording så Går den på Minimum/Tom Tank. Hvis jeg ikke husker helt feil :roll:
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-31 22:30:14

tore-buss skrev:Er ikke noe farlig og bytte om ledningene for og prøve. Det som skjer i en tankmåler så er det Innjording av Manometer. De jobber vel som regel med Brudd i Ledning/Måler så går Manometeret på Fullt tank, Legger du ledningen til Jording så Går den på Minimum/Tom Tank. Hvis jeg ikke husker helt feil :roll:
Ok, skal se om jeg får prøvd å kobla om ledningene.

rune s

Legg inn av rune s » 2010-10-27 23:31:00

Bare prøv og bytte om ledningene, er vel bare 2 ledninger der. Kan jo være at flottøren i tanken er byttet og satt ledningene på feil. Det ser hvis koblingene er like, er de ullike ligger feilen et annet sted. Har du temperaturmåler ved siden av tankmåler på dashbord? Da kan det hende det er printplata som det er feil i.

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-10-28 19:58:59

rune s skrev:Bare prøv og bytte om ledningene, er vel bare 2 ledninger der. Kan jo være at flottøren i tanken er byttet og satt ledningene på feil. Det ser hvis koblingene er like, er de ullike ligger feilen et annet sted. Har du temperaturmåler ved siden av tankmåler på dashbord? Da kan det hende det er printplata som det er feil i.
Takker for svar :D

Just nu husker jeg faktisk ikke om tankmåler'n ligger ved siden av temp.måler'n, men det skal jeg få sjekka ut.
Det som jeg imidlertid legger merke til er at turtelleren antageligvis er litt syk. Nåla stopper nemlig like etter grønnfeltet, og vil ikke anvise høyere turtall, trass i at dette er tilfelle. Kan også dette ha noe med printplata å gjøre?

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-11-20 11:11:58

Fra mine dager på bussverksted, mener jeg å huske at det fantes to typer instrumenter/tankarmaturer til Volvo, og disse kunne ikke blandes... En gang hadde vi ikke riktig type, og det oppførte seg nettopp slik som twospeed beskriver. Vi løste dette midlertidig ved å montere instrumentet opp-ned i dashbordet og satte nytt merke på glasset for "full" og "tom".

Dette var på en gammel Volvo B58. Ikke sikkert dette går på nyere B10M.
Bilde
Bilde

Svar