Batterier til Volvo B10M

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Batterier til Volvo B10M

Legg inn av twospeed » 2010-07-06 0:45:09

Muligens et dumt spørsmål men noen som vet hva jeg bør kjøpe av batterier til en Volvo B10M?

Hvor høyt opp i ampere bør jeg kjøpe?
Finnes det noe øvre grense for hva jeg feks ikke bør gå over i ampere?

Bussen har ikke montert Thelma eller annen elektromagnetisk brems, hvis dette vil ha noe å si!

Takker for svar :D

Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Batterier til Volvo B10M

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-06 9:27:47

Hei!

Hva har du i dag.?

Jeg har Banner batterier i min buss de funker fint.
har du mye elektronikk i bussen, ting som stjeler strøm når den står stille.
Skal du bruke den mye om vinteren?

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-07-06 10:22:50

En annen sak er jo batterikassa, hva har den plass til?? Mange av disse volvoene hadde kasse for relativt firkantede batterier på ca 175 Ah, disse er ikke lenger standard batterier og må gjerne bestilles. I min -89 B10R er det bare disse som passer inn. mine er banner. Det var samme type som passet inn i B58 som var -77 modell også. Ellers kan man like gjerne kjøpe de største, det er i alle fall min erfaring, det normale i dag er ca 225Ah og disse koster ca like mye eller litt mindre en de firkantede. Mine 225Ah, som jeg har i MAN er fra Biltema, og jeg tror ikke kvaliteten er noe dårligere på dem en på Sønnak, så egentlig kommer det helt ann på prisen.

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-06 17:59:20

HASTER MED TILBAKEMELDING:
Bussen min har 2 stk 240amp batteri.

Kan det holde med 2 stk 220amp batteri?? :?

Nei, bussen vil bli lite brukt på vinteren.
Den har montert løftelem (kombi/godsbuss).
Den har boogieaksling.
Ikke ekstralys.
Så vidt jeg vet ikke unormalt mye el.utstyr. Hva er normalt?! :shock:
Jeg bør vel nevne at bussen pr. dags dato ikke er campinginnredet - det vil si at den ikke har montert elektronikk slik som komfyr, micro, tv osv osv
Bussen er i utgangspunktet original, sett bort fra et 2-platers gassbluss og en liten vask.

Hadde satt særdeles pris på snarlig tilbakemelding :oops:

Takk igjen :mrgreen:

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2010-07-06 19:19:47

Holder lenge med 220 Amp/t Batterier, Det er ofte at forskjellen på 220/230/240 ligger på Hva de forskjellige Fabrikkene leverer. Men er dette batterier du har på Hånda Brukte eller er de Nye? Brukte batterier kan både se og Måles som bra men når en belaster dem så kommer feilen og svakhetene fram.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-06 19:35:53

tore-buss skrev:Holder lenge med 220 Amp/t Batterier, Det er ofte at forskjellen på 220/230/240 ligger på Hva de forskjellige Fabrikkene leverer. Men er dette batterier du har på Hånda Brukte eller er de Nye? Brukte batterier kan både se og Måles som bra men når en belaster dem så kommer feilen og svakhetene fram.
Tusen takk for kjapt svar :P

Dette er splitt nye Biltema-batterier på 220amp med 1400 CCA! Er ikke helt sikker på hva CCA betyr men batteriene er i hvertfall de største som Biltema for øyeblikket har i sitt sortiment.

Blir dette bra nok tror du? Som sagt så er de gamle batteriene 240amp pr. stk, men jeg er usikker på hvilket merke disse er av.
Er jo selvfølgelig også opptatt av at batteriene varer en stund så hvis det er noen som mener batteriene på 220amp blir for smått - så KAUK UT :D :P

kam

Legg inn av kam » 2010-07-06 19:58:42

twospeed skrev: Dette er splitt nye Biltema-batterier på 220amp med 1400 CCA! Er ikke helt sikker på hva CCA betyr men batteriene er i hvertfall de største som Biltema for øyeblikket har i sitt sortiment.
Skal prøve å hjepe deg litt med å forklare litt om batterier og spesifikasjoner.

Først batterikapasitet, betegnet i AmpereTimer (At). Du skriver 220A og 240A mens jeg regner med du mener At (amperetimer). 240 At betyr at et fulladet batteri kan levere 12 A i 20 timer, eller 24A i 10 timer. Forskjell mellom 220At og 240At er med andre ord ikke vesentlig for de fleste.

Toppbelasting måles i CCA som står for Cold Crank Ampere. Altså startstrømkapasitet. Produsentene har blitt enige om å oppgi dette ved -18 grader og noen andre parametere jeg ikke husker i farta. 1300 CCA betyr at batteriet i tipp-topp stand er i stand til å levere en starterstrøm på 1300 Ampere i 30 sekunder ved -18 grader. Så raskt gjennom oversikten til Hellanor og der var det bare et par batterier i denne lista som slo dette.

Virker med andre ord som de batteriene du tenker å kjøpe burde gjøre susen. Men minst like viktig er at du sørger for gode forbindelser batteripluss til starter, motor til karosseri/ramme og karosseri/ramme til batteri minus (og ikke å forglemme forbindelsen mellom batteriene). Videre at du tar vare på batteriene gjennom vinteren ved jevnlig vedlikeholdslading og aller helst lagring inne.

kam

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-06 22:49:52

kam skrev:
twospeed skrev: Dette er splitt nye Biltema-batterier på 220amp med 1400 CCA! Er ikke helt sikker på hva CCA betyr men batteriene er i hvertfall de største som Biltema for øyeblikket har i sitt sortiment.
Skal prøve å hjepe deg litt med å forklare litt om batterier og spesifikasjoner.

Først batterikapasitet, betegnet i AmpereTimer (At). Du skriver 220A og 240A mens jeg regner med du mener At (amperetimer). 240 At betyr at et fulladet batteri kan levere 12 A i 20 timer, eller 24A i 10 timer. Forskjell mellom 220At og 240At er med andre ord ikke vesentlig for de fleste.

Toppbelasting måles i CCA som står for Cold Crank Ampere. Altså startstrømkapasitet. Produsentene har blitt enige om å oppgi dette ved -18 grader og noen andre parametere jeg ikke husker i farta. 1300 CCA betyr at batteriet i tipp-topp stand er i stand til å levere en starterstrøm på 1300 Ampere i 30 sekunder ved -18 grader. Så raskt gjennom oversikten til Hellanor og der var det bare et par batterier i denne lista som slo dette.

Virker med andre ord som de batteriene du tenker å kjøpe burde gjøre susen. Men minst like viktig er at du sørger for gode forbindelser batteripluss til starter, motor til karosseri/ramme og karosseri/ramme til batteri minus (og ikke å forglemme forbindelsen mellom batteriene). Videre at du tar vare på batteriene gjennom vinteren ved jevnlig vedlikeholdslading og aller helst lagring inne.

kam
Flotte greier - da blir det så jeg kjøper batterier på Biltema. Får bare håpe at de 2 batteriene som de har igjen på lager passer oppi batteriskuffa på bussen.
Det ene alternativet hadde målene: 509 x 274 x 238,
og det andre alternativet hadde målene: 509 x 274 x 218

Tusen takk for all hjelp alle sammen :mrgreen: :mrgreen:

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-07-11 14:04:17

twospeed skrev:
kam skrev:

kam
Flotte greier - da blir det så jeg kjøper batterier på Biltema. Får bare håpe at de 2 batteriene som de har igjen på lager passer oppi batteriskuffa på bussen.
Det ene alternativet hadde målene: 509 x 274 x 238,
og det andre alternativet hadde målene: 509 x 274 x 218

Tusen takk for all hjelp alle sammen :mrgreen: :mrgreen:
Jeg gikk for alternativ 509 x 274 x 239, og batteriene var nesten som skapt for bussen :mrgreen:

Svar