Volvo B9M-60

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
tore-buss
Sted: ROLVSØY

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av tore-buss » 2010-07-18 8:50:42

m.e. skrev:Husk å ta ut stikkakslene i bakakselen eller skru av mellomakslen, før du stager bussen Espen.
Ellers ryker girkassa, siden den ikke får smøring :!: :!: :!: :shock:
Inne på noe Viktig der ja. Oljepumpa sitter på Inngående aksel/Fronten av kubbeakselen i Gearkassa og den snurrer IKKE rundt når bussen blir Tævvæ og MOTOREN ikke Går.

Hvis Den siste dysa sitter dønn fast og du har god tid så vipp opp gummitetninga på toppen og ha på Tynn rustløser, helst gå og sprute på litt en gang i mellom så det trekker ned. (Ikke Biltema sin, den tørker ut for fort.) Det hender at di løsner hvis en tar en STOR sleggehammer og slår sideveis på den Helst fra alle kanter, men en kommer som regel ikke til fra alle sider da. Slå så hardt du tør, men ikke så di knekker. DYSENE ER SPRØE I MATERIALT så begrens slaget oppe på toppen, prøv og få banka så langt nede på stammen som mulig.
I Værste fall så går det og ta Skjærebrennern på den og varmen nesten helt rød, og la den kjøle seg ned igjen, da kryper varmen ned og leær litt mellom Toppen og Dysa også kan det hende den slipper litt på trykket.

Ved montering så rengjør godt nede i Dysehullet og smør stammen på dysa med Kobberfett, pass på så du IKKE får fettet i bunn der Pakningen sitter. Er det Hylse mutter som holder den på plass eller er det "Overfall" med 2stk 10 mm Pinnebolter/Muttre? Hvis det er sistnevnte så skal ikke de skrus til hardt, maks 1,5 til 2 kg vil jeg tro (På scanian så skal de kun dras til med 10 Nm, dvs ca 1 kg.)
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-18 19:17:44

Hei!

takker så mye for alle tips å hjelp. Jeg overlater nok resten av dette til gutta i valdres. Tærer mye på vilja når alt går gale hele tiden.

Satser på at bussen kjører før vintern

Tenkte ikke på å banke på den. Har bare dratt å sliti på den. Smørt godt opp med rustløser. Men lite skjer.
Skal prøve å dunke litt også før jeg sender den til valdres igjen. Er jo klitt mas å koble ut mellomakslen

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2010-07-18 19:27:23

Espen Riis Andersen skrev:Hei!

takker så mye for alle tips å hjelp. Jeg overlater nok resten av dette til gutta i valdres. Tærer mye på vilja når alt går gale hele tiden.

Satser på at bussen kjører før vintern

Tenkte ikke på å banke på den. Har bare dratt å sliti på den. Smørt godt opp med rustløser. Men lite skjer.
Skal prøve å dunke litt også før jeg sender den til valdres igjen. Er jo klitt mas å koble ut mellomakslen
Er jo ikke så Morro og tævven så langt heller da :cry:
Hvis du må det så holder det og ta av mellomakselen i Mot KARDANGEN også henge den opp mot ramma med en solid Lunnekjetting eller liknende. Hvis du bruker tau så surren godt fast så det ikke ryker av.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-18 19:50:15

Det er innmari surt å ikke ha den på veien. eneste som hindrer meg er dyse 6 som ikke vil ut.

Har alle deler og bolter. arg

men men, Valdres gutta er hjelpsomme

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-21 17:12:47

Da er den siste dysa ute.
Nobina mekaniker på Fagerstrand fiksa dette idag.
Veldig bra egentlig, da kommer man litt nermere løsning.

neste utfordring nå er

1. få opp kobberskiva som sitter igjen nedi dysekanalen.
2. sette inn nye dyser
3. håpe på at gjengene på bolten til dyse seks ikke er bøyd.
4. skaffe en kar som vet hvordan dette gjøres :) :)

Så er det bare å starte når dette er løst.

Morro med buss

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-07-24 9:52:41

Da er det bare å legge hodet i bløtt og bruke kreativiteten for å få ut kobberpakningen. lage ett eller annet av en lang spiker, se om man kan bruke en eller annen lang tang, er diameteren på pakningen mindre en diameteren i hullet/røret lenger ned/inn så kan du kanskje bruke en lang bolt med gjenger.

Når du skal ha inn dysene er det bare å tre på kobberpakningen og putte dem inn, etter som det er en styretapp på dem, så kan de ikke settes feil. Kan også være lurt å sette dem inn med kobberfett, av relativt flytende utgave. (først og fremst i gjengepartiet og der den kan ruste fast det er behov for kobberfett) og så sette på dyserør og returslanger, og starte opp.

Det er så enkelt-så :D :D

Kanskje Tore-Buss har flere tips, han har jo Scania, så han har gjort dette flere ganger en meg. :twisted:

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2010-07-24 19:17:12

Buss1Marius skrev:Da er det bare å legge hodet i bløtt og bruke kreativiteten for å få ut kobberpakningen. lage ett eller annet av en lang spiker, se om man kan bruke en eller annen lang tang, er diameteren på pakningen mindre en diameteren i hullet/røret lenger ned/inn så kan du kanskje bruke en lang bolt med gjenger.

Når du skal ha inn dysene er det bare å tre på kobberpakningen og putte dem inn, etter som det er en styretapp på dem, så kan de ikke settes feil. Kan også være lurt å sette dem inn med kobberfett, av relativt flytende utgave. (først og fremst i gjengepartiet og der den kan ruste fast det er behov for kobberfett) og så sette på dyserør og returslanger, og starte opp.

Det er så enkelt-så :D :D

Kanskje Tore-Buss har flere tips, han har jo Scania, så han har gjort dette flere ganger en meg. :twisted:
Jeg har beskrevet innsetting av dyser litt lenger oppe her da, med kobberfett osv.

Ang Verktøy for og ta ut KOBBER skivene, Ikke messing som du nevnte her Espen så må en finne en bolt med litt grove gjenger som har akuratt diameter som innvendig i Skiva. Skive Hullet og Hullet i Toppen for dysespissen er så og si det samme så en kan bli lurt til og tro at en har tak i skiva, men så har en skrudd seg fast i toppen. Da fårn den ikke ut :mrgreen:

Noen ganger så er det nok med trykkluft blåsepistolen ned i hullet for og få den til og vippe opp på høykant og da kan en bare fiske dem opp med en kroka ståltråd eller lignende.

Også Marius, vi driver ikke og tar ut disse Dysene i Hytt og pine bare for og ha gjort det. Husker ikke sist vi hadde ute noen dyse her, tror det var i forbindelse med Overhaling av K-112 ern vår for et par tre fire år siden. Er ikke vits i og dra ut disse, motoren kan gå like så bra med dyser som ligger både med 20 og 30 kg trykk under det som er innjusterings trykket, bare han forstøver diesela på en fin måte. Har tilogmed vært borte i Blier som går merkbart dårligere etter Dyseoverhaling selv om alt er korekt utført.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-27 23:06:21

Hei!

Takker. skal prøve så snart jeg kan å se om jeg får til.
Men min kompetanse opå dette område er dårlig.
Må pakninegen virkelig byttes. kan jeg droppe det. De ser helt ok ut fra min side.

Er litt slitsomt i lengen på dra fagerstrand oslo uten å kjøre bussen. men men :) sånn er livet

Jeg prøver tores forslag tulk helga så får vi se

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-08-10 13:40:18

Har du kommet noe videre med problemet ditt?? jeg vil tro du har vert borti en kar som skrur oppe i Lommedalen, kanskej du kan få han til å komme å ta resten av jobben, så er du plutselig ferdig på en dag. Må jo være billigere å betele littegrann for mekanikerhjelp, en å slepe den til Valdres

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-08-10 22:40:39

OHei

Om det er Gjermund du mener så snakker jeg med han av og til. Men han har mye å gjøre så vil ikke mase på han
Han har sine ting å drive med, han skulle ringe meg når han adde tid
Akkurat nå venter jeg på 2 forskjelige mekanikkere så vi får se.

Slepe den til fagernes er enda en mulighet

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-08-12 9:13:29

Du får ringe å mase på Gjermund, klage din nød, ja begynne å grine om nødvendig, smør tjukt på, dikt opp noe om at skogbrannene utenfor Moskva nå er på veg mot Nesodden, og vil da ta dette unike klenodiet, dersom du ikke får det i orden og får flyttet det. Eller at de skal begynne å bore etter servo-olje akkurat der bussen står. Eller at du skal til Budapest å hente en hest, som skal bedøves og legges i lasterommet, for så å transporteres til Norge. At du skal kjøre for det russiske stadssirkuset er nok også noe han vil ha sans for :lol: :lol:

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-08-26 7:31:58

Hei!

Da er de nye dysene på plass, og rent go pent ble det.
Men feilen er der enda. Men nå ser det ut som den ene dysa, nr 5 ikke er tett da det lekker diesel derfra.

Så jeg skrudde til men det ble sent og dårlig sikt så jeg får fortsette anna dag.

Men en volvo motor uten eksos anlegg bråker bra. Særlig med mye gass. :)

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-09-11 22:30:52

om noen skru kundig har lyst å tjene 2000 kr for å fikse bussen min så si fra.

Den må opp til fagernes før snøen kommer.

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-09-17 14:18:52

Hei!

Da er troligen feilen funnet på bussen. Idag var jeg en tur på fagerstrand å begynte å feilsøke.

Jeg hadde fått en liten diesel lekasje på ene dysen, men rengjøring av skruer og skift av pakning så var den lekasjen borte.
Neste problem var jo da at den ikke hadde blitt noe bedre.

Mekanikern på Nobina mener nå at feilen ligger i en giver fjer på diesel pumpa som har røket.
Han mener skift av denne løser alt.
Desverre så hadde ikke han tid eller verktøy til dette, så nå kommer tauebil fra fagernes å henter bussen en helg.
Altid llike surt når man ikke får de thelt til.

Håper da at dyktige valdres karer fikser resten.

PS: motor lyden er penere nå en før jeg bytta dysene, noe bedring er det jo

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2010-09-17 23:02:25

Gratulerer med feilsøkningen!
Håper du får tak i en pumpe, som er brukanes for en rimelig penge??
Mvh. m.e.

Svar