Volvo B9M-60

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-03 22:13:21

Hei!

En av dysene på bussen min har røket, dette skjedde på vei hjem fra fagernes treffet.
Jeg tror ikke det skal være noe anna en den ene dysen.

Er dfet noen her som har volvo dyse liggende? Hadde håpa å slippe å kjøpe nye dyser fra Volvo.
De er sikkert veldig dyre.

ta kontakt

tore-buss
Innlegg: 1322
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av tore-buss » 2010-07-04 9:27:06

Hvordan er Dysa Røki, ern fysisk knekt utvendig, spissen knekt eller hva er skjed med den? Hvis det er Dyse spissen som er defekt så går det og kjøpe ny Dysespiss og bytte denne og Justere inn trykket på Nytt. Bør ikke koste mer enn en 1000lapp i allefall.
Hvordan har dere kommet fram til at dysa er defekt. Trykktestan?
Går ikke og sette inn en dyse som evnt passer i hullet i toppen og som ikke hører til Motortypen. Kan være forskjellig antall Hull i den (Er som regel 5 Hulls dyser) og trykket varierer etter Motortype og Utviklings grad, Feks Turbo, Ikke Turbo, Inntercooler osv. Trykkvariasjonen kan være på Over 100 kg mellom forskjellige motorvarianter.
Rart at dysa skal være røki i henhold til beskrivelsen du ga på forløpet til problemet. Har det kommet vann inn i motoren som har bråkjøla ned dyse spissen eller hva er konklusjonen.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-04 17:34:41

Hei

Det lukter ubrent diesel og røyket kommer ut i raske doser.

Motor gangen er ugjevt.
Han mekanikeren som skrudde i går. løsna på dyse 1-6
på 6-5 så gikk turtallet på motoren ned men på nr 1 så skjedde det ikke noe anna en at røkingen slutta.
Turtallet forble slik det var.Har ikke tatt ut dysa så vet ikkehvordan den ser ut.
Tør ikke skru så mye på sånne komponenter selv.

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-06 9:26:42

Hei!

Kjøpte nye dyser idag, 940 kr + mva pr stk. dette var fabrikkoverhalte dyser.
Volvo anbefalte dette siden da er det bare å sette de inn å starte opp.

Så nå er det bare å finne hjelp til åp bytte de.
Buss er kult.

Buss1Marius

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Buss1Marius » 2010-07-06 10:36:13

Det er da 2 eller 3 ting du trenger for å få byttet dem. Det ene er om det kreves spesialverktøy for å løsne og feste dysene, til MAN og Mercedes trengs det, på DAF klarte jeg meg uten, men det var en vanvittig tungvint måte å bytte dem på, måtte ha av alle vippearmene for å få dysa ut. Det andre du trenger er selvtilitt. dette er egentlig ganske enkelt, dersom de løsner da, i MAN var de omtrent rustet fast. og så trenger du kobberfett, så de ikke ruster fast for fremtiden.

Ja buss er kult, spesielt når man klarer å reparer selv.

Oo så har du skjønt fordelen med Volvo, det er billige deler og de har deler til selv gamle busser.

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-06 10:49:05

Jeg ble overraska på prisen på dysene.

Nå trenger min buss motoroverhaling den er ganske slilten. Så nå blir det nye dyser
Ventiljustering ble gjort i fjor.

Samtidig med dysene så blir det oljeskift og filterskift.

Penga flyr buss er morro

Men marius, når kommer du ned med b10r din på visning på museet da. Kult med gammel illeluktene volvo vetu

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-07 20:27:57

Hei!
Idag var jeg å skrudde ut 3 dyser av bussen min. Den var slitsom sak, de satt godt. Jeg fikk låne spesialverktøy for å dra ut dysene.
Skruene sitter ganske godt, rustløser fikser det.

Nå har jeg 3 dyser igjen. Skal ta de i løpet av uka. Den dysa som er i stykker ser helt lik de andre. Men antagelig noe galt inni.

Bilder av jobben jeg gjorde legger jeg ut i morgen

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-08 13:18:30

Dyse er ute. Sliten sak
Bilde

dyse verktøy. Brukes til å trekke de ut
Bilde

Buss1Marius

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Buss1Marius » 2010-07-08 21:46:23

Ja der har du gjort det også, så da hadde du tilgang på både dyseverktøy og selvtillit :D

Ser at de sitter mye bedre her en på MAN, der kan det samle seg vann rundt der dysa sitter, og så ruster de dønn fast. Jeg burde kanskje tatt å løsnet dem, men det er et h.. å få festet returrør uten at det kommer Diesel lekasje.

Får hape at det er dette som faktisk er feilen på bussen din og at den nå blir i orden

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-08 22:17:12

Hei!

Alt tyder på at det er dysa som er feilen. Men det ser ut som flere av dysene også er slitne.
De er tydlige slitne. Mye rust nedi dysekanalen og lite olje på selve dysa.

Så regner med at dette hjelper nok. Den fikk ventil overhaling i fjior

tore-buss
Innlegg: 1322
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av tore-buss » 2010-07-09 8:37:55

Jeg syntes nå det ennå er litt rart at motoren skulle få dette problemet i sammenheng med hva og hvordan årsaksforløpet er blitt forklart.
Vanskelig og se utvendig på ei dyse om den er slitt/defekt eller ikke. Må trykktesting til for dette. Dysa kan se ut som et h..te utvendig men kan være like fin i forstøvninga og trykket som ei ny ei.
Får Bare Håpe det er Dysene som er Årsaken til problemet da.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-09 10:58:02

Hei!

Dyse nr en funker ikke. Det testa vi for litt siden.

Når han løsna for diesel tilførselen til den ene dysa så ga røyken seg men turtallet forble der den var,
Når han gjorde det same med de andre dysene så endra turtallet seg og motorn gikk styggere.
Så han var sikker på sin sak.

Bussen røyk som bare juling i fagernes også, Martin H kan si noe om det.
Men vi får se

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-13 17:37:03

Hei!

Da er 5 dyser ute. Sliter med den siste, dyse avrekkern vil ikke entre. Men skal prøve på nytt i morgen så får vi se.
Messing ringen som sitter på tuppen av dysa vil ikke bli med opp, så her må man fiske litt.

Er ikke lenge til den er på beina igjen nå håper jeg. Får dysene av Volvo denne uka.

Espen Riis Andersen
Innlegg: 640
Registrert: 2008-02-23 20:40:13
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2010-07-17 18:41:51

Hei!
Idag drev jeg og Ragnar å skrudde på bussen. Jeg sliter med å få ut den siste dysa, den sitter veldig fast.

Nå skal bussen trekkes med stag opp til Terje og gjøres ferdig der.

Bilde

Bilde

Bilde

litt trist å måtte dra hjem igjen uten at bussen kjører. men men sånn er livet

Brukeravatar
m.e.
Innlegg: 564
Registrert: 2006-06-14 21:49:16
Sted: Rakkestad

Re: Volvo B9M-60

Legg inn av m.e. » 2010-07-17 23:00:32

Husk å ta ut stikkakslene i bakakselen eller skru av mellomakslen, før du stager bussen Espen.
Ellers ryker girkassa, siden den ikke får smøring :!: :!: :!: :shock:
Mvh. m.e.

Svar