DAF mb 200 dktl Delta 400

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
olss

DAF mb 200 dktl Delta 400

Legg inn av olss » 2010-03-24 14:54:26

Hei har nettop dratt hjem en gammel delta 400 reg nr kz29912 av de gamle bussene til ludvig paulsen. drivlinjen er en DAF mb 200 dktl som jeg gjerne kan tenke meg så mye informasjon om som mulig. hadde satt stor pris på bilder og eventuelt sider som omhandler reprasjoner både av drivlinjen og el.anleg til delta 400 påbygget. :)

Første prosjekt er clutsj pedalen sitter bom fast, vi aner foreløpig ikke hva det er men regner med at dette en noen overføringer eller utløserlager.

Prosjekt nr 2 RUST :(

Buss1Marius

Re: DAF mb 200 dktl Delta 400

Legg inn av Buss1Marius » 2010-03-24 23:35:22

O hildrane du, her har du skaffet deg en livslang hobby :twisted: har prøvd å fortrenge så mange minner som mulig om da jeg selv hadde midtmotor daf. viss jeg ikke huskre feil, så er MB 200 en enda daffere variant av MB 230 som jeg selv hadde. Da ville jeg starte med å sjekke returslangen som ligger under topplokk dekselet, ryker en av disse, går returdieselen rett i olja, og vips et motorhavari, vær også klar over at det øverste på motoren er vannpumpa, blir motoren for varm, stopp tvert, hell på vann og kjør videre, å gire ned hjelper ikke. Jeg hadde et salig virvar av slanger over motoren, så du kan like gjerne gå til innkjøp av noen meter plastslange, av de typene som er aktuelle,så har du. Hadde selv et par tilfeller av clutch-væske lekasje, og da luftet vi den bakfra og frammover. Har denne hydraulisk eller akseldrift av kjølevifte?

Prioriteringene dine vil vel bli: 1 sjekke returslanger 2 ordne clutch 3 sveise rust 4 sveise rust 5 sveise rust 6 sveiserust osv osv

Lykke til
Marius

olss

Legg inn av olss » 2010-03-24 23:59:11

Takker for info. ja rust er en kjekk ting på de bussene der hehe. får ta en overhaling av motoren etter hvert

olss

Legg inn av olss » 2010-03-27 19:49:07

Buss1Marius: ja den har aksling drevet vifte :)

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2010-04-02 9:34:38

Ang DAF MB200. Vi hadde en DAF MB200DKL , og jeg vil tro dette er den samme Motoren bare at du har Turbo og jeg er ikke enig med deg der Marius at dette var noe problem motor. Vi hadde aldri noe problemer med den bortsett fra småting. Dette var en 1975 model og vi solgte den i 2004?/2005. Nå husker jeg ikke om Returslangene går innvendig eller utvendig men det er ikke noe problem så lenge en sjekker Motorolja javnt så ser en jo om Nivået stiger hvis det blir lekasje på slangene. Fyller jo ikke Motoren sånn på et blunk da.
Vannpumpa sitter nede på Høyre side av motoren på denne tenker jeg og er ikke så mye slanger og opplegg på den. Da vi solgte vår DAF så var det ikke rust i Chassiramma på den i det heletatt, kun noe bak i Forlengningsramma fra karosserifabrikken.
Ang Rust på din buss, er det Chassirust eller Utvendig karrosserirust. Er jo kjent for og ruste godt i platene på disse :mrgreen: . Anbefalling: IKKE SVEIS I DISSE. RØSK døm heller ned og monter nye SJØVANNSBESTANDIGE ALUMINIUMSPLATER. Hvis du sveiser inn deler så vil det om kort tid ruste ved siden av igjen. Sett opp platene og finn en stender/lag en stender i skjøten mellom platene og Popp dem fast med en litt bred skjøtelist slik dem gjorde før i tiden bla på VBK Karosseriene. Mye bedre det en å absålutt skal ha en helt slett side.
Du får være skjeleglad at det ikke ligger et VOLVO B58 Chassi under der vil nå jeg si. garantert. Daf Chassiet er et mye enklere og bedre Chassi.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

olss

Legg inn av olss » 2010-04-20 19:51:50

Takk for info. ja jeg har intrykk av at motoren er bra på den, og tidligere eier har vistnokk ikke hatt noen problemer med den heller. Det som vi sliter med er at den akslingen som går fra undersiden av girkassa og inn som så klemmer på utløseren til clutsjen virker som den har løsnet og falt 1,5-2cm ned. jeg klarer og dra den en cm og 2 bakover og viss jeg klemmer den opp over føles det som om den går inn i et spor men faller straks ned så fort jeg slipper den. har noen peiling på hva dette kan være eller har noen peiling på hvor jeg kan få tak i arbeidsteininger til girkasse\clutsj tas dette i mot med stor takk.

BD
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2010-04-22 19:29:37

Er bare nødt til å kommentere Tore litt. jeg aner ikke hva som er best av DAF 200 eller Volvo B58
da jeg ikke har noe større kjennskap til Daf ,men en ting vet jeg og det er at B58 ikke er noe dårlig chassi
eller har jeg bare vært heldig med min?74 mod som fortsatt ruller land og strand rundt sommer som vinter med /uten henger
aldri et alvorlig problem, selfølgelig litt småting på en såpass gamel vogn men likevel...
da jeg i fjor kjøpte en til, litt nyere vogn, selvsagt Volvo B10M kjempefornøyd..
så jeg må bare si mulig både Daf og scania ,merse er bedre men jeg holder meg til Volvo...:-)

mvh
Bjørn

olss

Legg inn av olss » 2010-04-28 13:22:27

Trenger hjelp til å skaffe diverse deler . Det jeg trenger er trykkplaten til clutsj og armen som utløserlageret sitter i. Setter pris på tips om hvem som kan ha noe slikt liggende og kontakt info om lastebil/buss opphuggere i landet som kanskje kan ha. Dette er alt for dyrt å kjøpe nytt :(

På forhånd, takk for svar.

Haakon

DAF

Legg inn av DAF » 2010-04-28 21:10:10

Har en komplett motor og girkasse til en MB200. Motoren er defekt men er jo mange deler rundt den. Dette går til skraphandleren med det første, så vær rask.
95973015

olss

Legg inn av olss » 2010-04-28 21:49:51

takker og bukker :D tar kontakt så fort som mulig.

Svar