Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twalsen

Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Legg inn av twalsen » 2010-03-16 18:55:11

Vi har en aircondition i en volvo B10M, Van hool.

Denne står dønn fast, med skjærte vifter (En av de hvertfall) Og har ingen effekt.

Er det noen i landet som har kompetanse på slikt? Reparere er vel billigere enn å lkøpe nytt???

Buss1Marius

Re: Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Legg inn av Buss1Marius » 2010-03-16 21:49:39

Ca 1992 kom forbudet mot freon som kjølemiddel, i noen år etter på var det tilatt å etterfylle freon og i 2000 var det bare 2 land i europa som tillot etterfylling av freon, Russland og Norge, i Norge da man hadde et stort lager av freon, etter avtapping av kjøleanlegget på Valle Hovin. I dag er det bare R134A gass som gjelder. Jeg antar dere har freon anlegg, og dersom det ikke er fult, så er det bare å glemme hele greia. :( Vest Buss Service driver med buss-AC og har også service biler, så de kan komme til dere, eller dere kan kjøre til Arna og få teste anlegget der, men igjen, må det etterfylles med Freon, så er det håpløst, da kan dere ev konvertere anlegget til R134A, men etter som denne gassen er mer flyktig, så må dere bytte slanger. Slangebytte er både dyrt og tidkrevende, spesielt dersom dere har midtmotor og AC på taket og slangene går opp i hjørnene bak, da er det maaaange meter svindyr slange som må byttes. andre som kanskje kan hjelpe dere, er Thermo King sit service anlegg, ev andre som driver med kjøling. men mit tips er egentlig glem hele greia. ev. se om det er mulig å forbedre friskluft strømmen og sette på flere eller større friskluft vifter.
Det er et firma som selger vifter og andre komponenter til AC anlegg, husker ikke navnet på dem i farten, men mener de ligger i Haralds vei i Lørenskog og har noe med Nor i navnet, disse fører alle mulige typer vifter fra de aller fleste aktuelle produsenter, f.eks Spal som jeg har vært mest borti. det er jo ikke værre en å ta en telefon og spørre om råd. Dersom du vil sette på større vifter.
Er det kompressoren som er problemt, og det er en stempel kompressor, som er det aller mest vanlige, så er det antakelig en bock-kompressor, importøren av det er et lite firma i kristian augusts gate, ved Thulinløkka i Oslo som er importør for, de leverer alt av deler til disse, mye billigere en Vest eller Volvo

twalsen

Re: Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Legg inn av twalsen » 2010-03-16 23:14:56

Tusen takk for godt og fyldig svar.

Tipper det blir å glemme hele greia, siden bussen drives av veldedige midler og vi kjøper heller en dreiebenk til en skole i Ukraina enn å slippe ås svette på vei ned.

Er det mulig å røkke ut hele AC ablegget å få bedre lasteplass?

Jeg er og interessert i å "desinfisere friskluftanlegget, siden bussen sthar stått i mange år og kan være ful av muggsopp.

Hvilket middel kjøper vi og hvor sprayer du?

Ted

tore-buss
Innlegg: 1322
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Legg inn av tore-buss » 2010-03-17 8:15:19

VIFTER: Norpart.no

Bare og røske ut det, bare blende/koble om vannslangene hvis det er annlegg som ligger på taket, hvis det sitter nede så er det vel ikke noe vann som går i det. Da kan alt som går opp til taket bare bli sittende der.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

C-O.R

Re: Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Legg inn av C-O.R » 2010-03-18 19:41:32

Aircondition problemer !. Det høres ut som det er kondensatorviften din som er defekt. Dette er den som fjærner varmen fra anlegget ditt. Denne er et viktig punkt som må være iorden. Hvor du får tak i deler er et spørsmål om hvilket fabrikat anlegget er. Ullstrøm Fepo er det firma som det siktes til og er flyttet til Østre Aker vei 99 i Oslo. Vestbusscar i Lillestrøm kan også ha deler til ditt anlegg. Hvilket kuldemedium du har i ditt system og om det ennå er trykk på anlegget er selvsagt viktige faktorer for videre fremdrift. Vist kondensator viftene ikke går og kompressoren starter vil et sikkerhetsystem stoppe anlegget, dette kalles en pressostat og har ofte en resett knapp. Kompressoren drives ofte av en reimoverføring og en magnetcluch. Denne clutchen er styrt av termostaten inne i bussen samt at vifter går inne i bussen.
Er anlegget tomt for kuldemedium vil en ny pressostat forhindre at anlegget starter. Kuldemedium fabrikanten/Produsenten Freon lager mange typer kuldemedium. Disse har typebetegnelse R11, R12 R134A R407A, R410A. Dette er fellesbetegnelser som alle fabrikantene bruker. De vanligst i kjøretøyer er R12, R134A. R12 er tatt ut produksjon og ble en stund erstattet med R409A. R12 anlegg kan konverteres til R134A med medfølgende kostnader. På fordamperen din, det vil si den kalde delen i anlegget på coiilen, der er det en ventil som kalles exspansjonsventil. Den har en sopplignende utseende med et tynt kapilarrør på toppen og til fordamperen. Er du heldig så står det et skilt som beskriver denne ventilen og hvilket type kuldemedium som er på anlegget. Er bussen laget etter 1990 er det stor sansynlighet at det er R134A som er kuldemedie. Håper at dette kan være til hjelp til en svalende busstur til europa.

twalsen

Re: Aircondition i Van Hool olvo B10M.

Legg inn av twalsen » 2010-03-18 22:53:35

Den ene av tre vifter står dønn fast i sju steiner og er ikke til å rikke p.

Skal ta bilder å legge ut..

Svar