Montering av Thelma-brems

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Montering av Thelma-brems

Legg inn av twospeed » 2010-01-15 22:45:58

Hei igjen!
Har behov for litt info angående montering av Thelma-bremse på en Volvo B10M -83mod.

Er det noen av bussfolket som vil spre litt av sin kunnskap vedrørende dette?
Hadde satt pris på info vedrørende det aller meste vedrørende monteringen, samt kostnader osv osv

Takker for all hjelp :P

Buss1Marius

Re: Montering av Thelma-brems

Legg inn av Buss1Marius » 2010-01-18 11:47:39

Har aldri hørt om noen som har ettermontert Telma, men at det har blitt gjort på en nesten ny buss, og da stort sett av produsent/Importør, men ettermontering av Telma på eldre buss har jeg ikke hørt om. Jeg har derimot vært med på å fjerne en Telma hvor lageret var fulstendig ødelagt, og helle bussen vibrerte noe hemningsløst, men dette var på en russebuss og alt ble da erstattet med en eneste lang mellomaksel.
Dersom du skal gjøre dette, så bør jo den bussen du får Telma og delene fra, være identisk, dvs samme akselavstand og same girkasse, slik at alle melomaksler og oppheng osv er like, nå er det jo noen leverandører som lager mellomaksler etter mål, men det blir jo dyrt. så skal det jo trekkes ledninger til spaken foran og dessuten krever vel en Telma at det er en eller flere kraftige dynamoer. tror dette kan bli både tidkrevende og dyrt, men selvfølgelig, dersom alt stemmer overrens, så kan det jo også være en grei jobb.

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-01-19 19:21:03

Buss1Marius skrev:Har aldri hørt om noen som har ettermontert Telma, men at det har blitt gjort på en nesten ny buss, og da stort sett av produsent/Importør, men ettermontering av Telma på eldre buss har jeg ikke hørt om. Jeg har derimot vært med på å fjerne en Telma hvor lageret var fulstendig ødelagt, og helle bussen vibrerte noe hemningsløst, men dette var på en russebuss og alt ble da erstattet med en eneste lang mellomaksel.
Dersom du skal gjøre dette, så bør jo den bussen du får Telma og delene fra, være identisk, dvs samme akselavstand og same girkasse, slik at alle melomaksler og oppheng osv er like, nå er det jo noen leverandører som lager mellomaksler etter mål, men det blir jo dyrt. så skal det jo trekkes ledninger til spaken foran og dessuten krever vel en Telma at det er en eller flere kraftige dynamoer. tror dette kan bli både tidkrevende og dyrt, men selvfølgelig, dersom alt stemmer overrens, så kan det jo også være en grei jobb.
Takker så mye for svar :P

Ekstra kraftig dynamo skal være montert i følge eier.
Vi har sporet opp et bussvrak der det skal være montert Thelma, men jeg mistenker at den desverre har for kort akselavstand. Vraket skal for øvrig være en B9M, Time will show om greiene passer :wink:

Synes for øvrig det er litt rart hvis ettermontering av Thelma skulle være uvanlig. Flinke mekanikere monterer/reparerer/bygger jo hva det måtte være - ofte til en kostnad som ikke ligner grisen. Men det er klart at det vil være en stor fordel om donor-bussen er komplett med alle delene en behøver. Hvis det blir så vi går i gang med montering/ombygging så kan jeg gjerne gi en tilbakemelding om utfallet av dette.

Setter for øvrig pris på flere svar angående teamet :mrgreen: Takker for all hjelp :wink:

BD
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2010-01-19 22:57:03

Har en komplett Telma som fungerer godt ,står på B58-76 mod akselavstand 6m
ser at flens har samme del nr på B58 og B10M.denne er tilsalgs.

Bjørn

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-01-19 23:31:25

BD skrev:Har en komplett Telma som fungerer godt ,står på B58-76 mod akselavstand 6m
ser at flens har samme del nr på B58 og B10M.denne er tilsalgs.

Bjørn
Spørs om den passer da - akselavstanden på bussen som skal få den montert er på 6.250 meter :roll:
Pris da?

BD
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2010-01-20 17:23:42

sitat: akselavstanden på bussen som skal få den montert er på 6.250 meter

Vel da har du vel bare 2 valg enten få tak i akslinger med nøyaktig dine mål eller få noe tilpasset
les: kutte, sveise, avbalansere osv.. er vel noen som driver med slikt.
min komplette Telma med akslinger går for noen lapper vil jeg tro.

Bjørn

Asbjørn

Legg inn av Asbjørn » 2010-01-21 15:31:47

Hei!
Låner denne Thelma tråden litt.. :)
Hvor er Thelma enheten fysisk montert? På gear kasse flensen og i ramma?
Noen som vet hvor stor dynamoen er på de som hadde dette orginalt?

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2010-01-21 21:46:59

Asbjørn skrev:Hei!
Låner denne Thelma tråden litt.. :)
Hvor er Thelma enheten fysisk montert? På gear kasse flensen og i ramma?
Noen som vet hvor stor dynamoen er på de som hadde dette orginalt?
Oppheng av Thelma bremsen kan være begge deler. Noen henger i brakketer i ramma med Mellomakslingen kobbla på i hver ena. Andre Sitter direkte på kassa med spesielle brakketer/Fester på kassa. Utgående Aksel/splines på Kassa er da også akslingen igjennom Thelmabremsen og medbringern sitter skrudd direkte på Thelman/Utgående aksel på Kassa. Det er vel det scania har brukt på buss med Hekkmotor, iallafall det jeg veit. Frambygde busser og lastebiler hadde dem vel hengende i ramma. De på lastebilene var som regel noe større og da var det greit og få dem hengt fritt i ramma pga varmen. Døm blir Rødglødene ved langvarig bruk utforre langbakkene.

Ang Dynamo så holder det lenge med en vanlig 120 Amp. Dynamo.Både vår L-113 og K-112 har denne type Dynamo. Aldri noe problemer med batt kappasiteten på disse pga thelman i allafall. lastebilene hadde vel ikke stort mere enn en på ca75-100 amp.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-01-29 22:49:46

Tenkte bare jeg skulle informere om at ettermonteringen foreløpig er utsatt. Eventuell resultat av igangsetting blir opplyst i tråden :wink:

Asbjørn

Legg inn av Asbjørn » 2010-01-30 12:59:34

Flott, ser frem til å høre mere om dette. Hadde virkelig likt å fått montert en sånn :)

Trygve HH

Legg inn av Trygve HH » 2010-02-20 16:52:48

Hei,

jeg har en Volvo B10M -82 Delta 400 på Nesodden. Thelma-bremsen virker helt bra, men slår seg av etter ca. 4 sekunder uansett fartsområde. Forrige eier sier at det skjedde når det ble byttet speedometer på bussen. Det virker som om Thelmaen ikke får tilbakemelding fra speedometeret om at den er i fart - og dersom bussen står stille skal den jo slå seg av etter noen sekunder. Noen som kan hjelpe med gode råd?

Trygve

twospeed

Legg inn av twospeed » 2010-03-20 16:05:59

twospeed skrev:Tenkte bare jeg skulle informere om at ettermonteringen foreløpig er utsatt. Eventuell resultat av igangsetting blir opplyst i tråden :wink:
.. da ble spiker'n satt i kista for "prosjektet".
Busseieren orket kort sagt ikke å gå i gang med monteringa.

Takker uansett for all interesse :P

Svar