Volvo B57/B58/B10 - Modellforskjeller/Varianter?!

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for tekniske saker
Svar
twospeed

Volvo B57/B58/B10 - Modellforskjeller/Varianter?!

Legg inn av twospeed » 2009-12-31 14:23:48

Hei - Godt Nyttår alle sammen :P

Er det noen der ute som kan gi en kortfattet oversikt over hva som er forskjellen på ovennevnte modeller? Årsaken til at jeg spør er ganske enkelt fordi at veldig mange påstår det nesten ikke er ulikheter mellom disse modellene, og at det i stor grad er mest likheter.
Om mulig ønsker jeg også opplysninger vedrørende girkassene tilhørende modellene, samt annen relevant info.

Takker på forhånd for hjelpen :D

Buss1Marius

Re: Volvo B57/B58/B10 - Modellforskjeller/Varianter?!

Legg inn av Buss1Marius » 2009-12-31 15:19:07

Det er tidvis store forskjeller på disse. B57 er utstyrt med en 6,75 liter frontmotor på opptill ca 210hk B58 hadde 9,6 liter midtmotor med 260hk som det mest vanlige, ble levert med bladfjærer rundtom eller i allefal luft med hjelpefjæring bak. Begge bussene hadde små navåpninger på felgene. B58 kunne leveres med automat, mens jeg ikke har sett det på B57. Jeg tror også det var mulig å få samme Volvo-girkasse på begge modellene, med 4+k+5 gir. Det var veldig vanlig med two-speed, denne sitter ikke på girkassa, men i bakakslen og fungerer på samme måte som en splittkasse, på B57-58 ble det også kalt Norrlandsveksel. Denne mått trekkes i gir av motoren, så dersom den bel benyttet i nedoverbakke, kunne den gå i fri (jeg tror Måbødals ulykken skyldes dette) B58 kunne også leveres med 6-tr ZF kasse, som nok var en bedre kasse da B57-58 kassa var for svak for den store 9,6 literen, slik at B58 spiste girkasser. B10M hadde i prinsippet samme motor som B58, men det var mange små detaljer rundt om, som var forskjellige, jeg har ikke sett annet en luftfjæring rundt om. Den ble vel ikke levert med annet en ZF manuelle kasser, intill EGS kassa kom, ca 1991 eller Allison automat til å begynne med og ZF automat senere. B10M hadde vanlige Euro-felger. Jeg har heller aldri sett B58 boggie men dette er jo ikke uvanlig på B10M. B10M kom etter hvert med Intercooler fra ca samme tid som EGS kassa kom. Ca 94 kom den med sidemontert radiator, med hydraulisk vifte og da kom den største motor varianten, på 360hk. Den startet med 245, 277, 298 så 310 og 320 og 340hk med intercooler.
I tileg kom en variant som het B9M denne hadde samme små nav som B58, svakere motor og var en billigere og i en del detaljer dårligere buss en B10M
B59 kom på slutten av B58 perioden, og hadde liggende hekmotor, Automat og Luftfjæring, godt rattutslag og var en ren bybuss. Denne ble etterfulgt av B10R som kom samtidig med B10M. Oslo Sporveier hade mange av disse med Arna karosseri. Denne ble etterfulgt av B10B, som fremdeles hadde liggende motor og ble levert som alt fra tur og langrute/ekspress, til lavgulv og lavgulv leddbuss. B10 og 9,6 liter epoken var slutt i 2001, da B12M/B kom og avløste B10M B10B og B12

Jeg ser frem til en masse korigeringer av opplysninger jeg har har gitt. :D

twospeed

Legg inn av twospeed » 2009-12-31 16:51:44

Kjempeflott - takker for innholdsrik og ur-snabb tilbakemelding :P

Første spørsmålene jeg kommer på i farten:
1. Har jeg forstått det riktig, at mange motordeler fra B10-motoren vil passe med B58-motoren?
Og, vil feks tidlige utgaver av girkassene til B10 passe med
B58-motoren?

2. Dette med luftfjæring på B58 blir jeg ikke helt klok på.
Ble INGEN B58 levert med full luftfjæring både foran og bak? Altså likt chassiset til B10?

3. Jeg har hørt flere klage på felger med "småhjulsnav", uten at jeg helt har fått tråden i hva denne negativiteten skyldes.
Hvilke negative poeng kan erfares med små nav?

Takker igjen 8)

BD
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2010-01-01 18:49:51

Jeg tror B58 kom med luft både foran og bak var vel i en kombinasjon med bladfjær 12 blad uten luft og
6 blader om det var luftbelger ?.
min erfaring er at en del deler på motor B58 / B10M går om hverandre men ikke alt.
Jeg har feks. på min B58 dieselpumpe fra B10M
som du ser i mitt svar på den andre tråden er det mye likt på aksling,hjullagre osv..
får du tak i delekatalog på både B58 og B10M er du godt hjelpt.
Bakdelen med små nav er vel egentlig bare at det ikke er så vanlig lengre får du tak i et godt sett m dekk
så står de som regel på eurofelg og du må evt legge om.
en annen ting er tilgang på deler volvo leverer ikke lengre trommel foran m små nav
truck og trailer kan skaffe.

Bjørn D

Svar