Busspraten - Synspunkter fra bunnlinjen.

Her kan du spørre om tekniske ting rundt busspraten, kommer med forslag til forbedringer.
Svar
Gunnar Stordal

Busspraten - Synspunkter fra bunnlinjen.

Legg inn av Gunnar Stordal » 2012-07-25 22:00:20

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-05-06 20:57:57, redigert 1 gang totalt.

Daniel Mossefinn
Sted: voss

Re: Busspraten - Synspunkter fra bunnlinjen.

Legg inn av Daniel Mossefinn » 2012-07-26 2:11:14

Kjekt og se at du er aktiv igjen Gunnar. Du har i allefall vært savnet av meg.

Det jeg savner ved forumet er mye mer aktiv bruk i forhold til hva som skjer.
Hvor blir neste års treff? Har hørt Lærdal..
Litt trist at folk ikke legger ut flere bilder fra årets treff..
Når det gjelder medlemsmassen så blir vel folk som blir utestengt fortsatt ståendes i medlemsregisteret.
Asiatips Norges største reiseguide til Asia
http://www.asiatips.no

Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2012-07-26 20:53:04

Hei!

Hyggelig at du er aktiv.

Når det gjelder driften av busspraten så pågår den fortløpende. Desverre så er det ikke altid tiden strekker til når det gjelder sletting av brukere åpning av nye brukere.
Dette drives frivillig og man holder på når man har tid.

Aktiviteten har minsket veldig siste året. Busspraten har slitt med mange forum sabotører som kuner medlemm for å kværulere.
Jeg ble admin på busspraten for 1-2 år siden å starta kampen mot de. mange av de som drev på ble sprret. Vi alle husker JVC.
Det viste seg at han var 2 personer her inne. Han ble sporet opp å annmeldt til sin nettlevrandør.
Så kanskje dette har ødelagt noe av aktivietetn forde at folk gir opp.
Det er synd da dette er eneste forum hvor vi som digger gammle busser diskuterer utenom treff.

Men innholdet her er det kun medlemmene som styrer. RHF eller administratorene kontrollerer at ting går bra for seg og at busspraten virker.
Innleg av bilder fra treff og informasjon og annet er det medlemmene og lokalavdelingenes sitt ansvar.

Man kan sikkert bli bedre. Dette tema har hhvert tatt opp utrolig mange ganger så godt gjennomdiskutert sak.
Jeg skal ta med dine synspunkter med til Tore Wiik som er webmaster for rhf neste gang jege r i møte med han.
Ellers så oppfordrer jeg deg til å kontakte din lokalavdeling å bidra med informasjoninlegging osv.

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2012-07-26 20:55:35

Å for å legge til ansvar

busspraten-admin som ligger tydelig på forisden kan du melde inn saker til

emailen er busspraten@rhf.no
Medlemsmassen er pr idag alle som registrerer seg enten for å være aktiv eller private som ønsker å stille spm eller trenger deler.
Vi sletter ingen brukere med mindre de saboterer. brukerne blir liggende.
Om vi skal ha mer oppdatert medlemsmasse så må man begynne helt fra bunn med nytt forum og andre regler.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2012-07-26 21:12:19

Jeg ønsker deg velkommen tilbake med navn og innlegg, Gunnar! Du har vært en av de få som har bidratt mye med rutebilhistorie som går 40-50-60 år tilbake. Du har jo gode forutsetninger, som tidligere bussjåfør, og ikke minst som observatør til det som har skjedd i bransjen opp gjennom tidene. Dessuten har du jo satt deg inn i ulike skriftlige kilder, skaffet bildemateriale og formidlet dette på Busspraten, dessuten også i Rutebil. Derfor håper jeg du vil gjenoppta din tidligere aktivitet så langt du kan siden du både er skrivefør og har formidlet mye tidligere. Jeg kjenner jo til dine helsemessige begrensninger.

Interessen for å delta og bidra på Busspraten er avhengig av at man møter noen med felles interesser. Det kan skje på Busspraten, på Bergli der jeg og vel også du følger med i. Dessuten vil man jo ha direkte kontakt med enkelte personer. Noen har jo mye å bidra med, men føler seg ikke bekvemme med å skrive innlegg selv.

Du tar opp en rekke andre spørsmål til diskusjon, men jeg avholder med fra å diskutere dette akkurat nå. Men det er viktige spørsmål for å få forumet til å fungere.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-08-02 19:35:20

Først og fremst velkommen tilbake, Gunnar! Selv om du er mest opptatt av gamle busser og jeg mest opptatt av nytt, så har jeg savnet dine kommentarer og innspill. Mange andre jeg også har savnet, for den saks skyld.

Som en av de (fortsatt) mest aktive på Busspraten er jeg vel nødt til å skrive noe her. Jeg har også lagt merke til at livet her på Busspraten med årene har dabbet av. Hvorfor det har blitt sånn er jo ikke godt å si.
Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men i løpet av de senere årene har det vært det å få tid som har vært det store problemet. De første årene, da jeg bodde i Trondheim, hadde jeg mye tid som student, og dessuten med en relativt nyoppdaget hobby. Etter at jeg flytta til København fikk jeg en psykisk og fysisk knekk, og det har tatt veldig lang tid å komme seg etter det. Nå i litt over et år har jeg vært i jobb og tilværelsen er relativt normal, men når man er i full jobb så har man ikke engang en brøkdel så mye fritid som før, og da sier det seg selv at man ikke kan bruke like mye tid på det som før. Det er også derfor jeg har blitt betydelig mer fraværende enn det jeg var tidligere. Det å hele tiden skrive noen innlegg her og der er ikke like aktuelt som før, så det kan, som nå, bli flere dager mellom hver gang jeg tar meg tid til det. Ikke fordi Busspraten er blitt uinteressant, men fordi man rett og slett må prioritere. Når det er sagt så leser jeg Busspraten mange ganger om dagen, hver dag, og jeg leser faktisk absolutt alle innlegg (selv om jeg bare skummer fort gjennom enkelte som jeg ikke har direkte interesse for). Og selv om jeg aldri rekker å legge ut bilder, så fotograferer jeg fortsatt busser når jeg har anledning.
Jeg har også de senere årene vært litt aktiv på å spore opp gamle norske busser i utlandet, så jeg er ofte aktiv på et par øst-europeiske bussfotosider. Jeg mener at det jeg gjør der er minst like nyttig som å skrive på Busspraten, men det er kanskje ikke like synlig. Å leke detektiv etter gamle norske busser utenfor landets grenser syns jeg er gøy, mens ferdig restaurerte, overfotograferte veteranbusser blir gørr kjedelig i forhold. Fine er de, men spenningen er totalt fraværende.
Om jeg hadde hatt tid så skulle jeg gjerne lagt ut mange flere bilder på Busspraten. Jeg har tusenvis som ligger og venter, og det blir hele tiden flere. Det å gjøre seg litt flid med bildene og teksten syns jeg er ganske interessant, men det tar som kjent ganske mye tid, og det er derfor det ikke blir så mye av det. Jeg syns det er gøy uansett om jeg får noe god respons på det eller ikke, så det er egentlig bare tida det er snakk om.
Grunnen til at jeg skriver om hvorfor jeg er mindre aktiv, er at en del av disse tingene kan være grunnen til at en del andre også er mindre aktive. Det er ofte så enkelt.

Det å drifte et forum er dugnadsarbeid fra ende til annen. Jeg har vært aktiv på jernbanefora i over ti år, og var også med på baksiden av et av dem i noen år. Inntrykket jeg sitter igjen med er at det alltid er mye som skal gjøres, og noe av det er det å holde forumet aktivt. Her på Busspraten har admin-folket valgt å holde en relativt lav profil, og jeg forstår veldig godt hvorfor de har gjort det. Man skulle selvfølgelig ønske at de kunne vært mer synlige og satt igang aktiviteter og sånt som er vanlig på andre fora, men det krever så mye arbeid at om ingen føler at de har tid nok til det, så lar man rett og slett være. Det kan virke feigt, men det er tross alt bedre enn å brenne seg ut. Ikke det at aktivitet rundt Busspraten krever så veldig mye, men det er jo mye forskjellig man skal få tid til i løpet av en dag, og jo færre ting jo bedre.
Også jeg skulle ønske at Busspraten hadde noen til å lage liv ved å sette igang aktiviteter, og dessuten synliggjøre foreningens øvrige aktiviteter på en god måte. Dessuten kunne også foreningen som organ vært mer synlig, for sånn det framstår nå så står RHF for den økonomiske driften av forumet, mens det ellers knapt finnes noe forbindelse. Om det var naturlig å fremme forslag til foreningen på forumet så hadde ikke det gjort noe. En kan for eksempel se til Norsk Jernbaneklubb, som har flere lukkede rom i forumet sitt der viktige foreningssaker diskuteres fra tid til annen. Men i NJK virker det som så godt som alle sentrale medlemmer er aktive nettbrukere, mens det i RHFs tilfelle virker å ikke være tilfelle. Sånn i første omgang så er jo ikke det så mye å gjøre med.

En ting som fikk meg til å tenke litt var da det på mandag, på juli måneds nest siste dag, stod en melding på forumet om at databasen var korrupt. Med tanke tilbake til påsken, da aktivitet tilbake til 1. i måneden gikk tapt, så fryktet jeg det verste siden vi altså var så langt ut i måneden. Heldigvis viste det seg at tilsynelatende ingenting gikk tapt denne gangen, og takk og lov for det. Jeg antar at admin-folket har fått bedre rutiner siden i våres, og at det var det som reddet det. Men det jeg ville fram til var at om katastrofen skulle inntreffe så ville nok det vært ganske negativt for livet på Busspraten. Når man ikke vet om det man skriver vil bli værende og kan leses av andre i årene som kommer, så ville det tatt litt av motivasjonen for min del.

Her på Busspraten bør vi ikke være redde for å diskutere. Vi kan gjerne unnvære "forumtroll" som bare skal krangle hele tiden, men noen gode diskusjoner der vi har mening mot mening burde vi vel egentlig få til. Det er en her inne som aldri er redd for å si sin mening, nemlig Frank, men jeg føler kanskje av og til at vi andre mener litt for lite. Jeg kan ikke helt se for meg at vi generelt er så samstemte i alt.
Det må heller ikke være sånn at man er redd for å mene noe fordi de mest aktive mener noe annet, og at man vil bli nedstemt. Om noen syns at Nettbuss sin lyseblå farge er fin, eller at Setra er dyrt søppel så må de gjerne få lov til det, men de kommer aldri til å bli enige med meg. ;)

En ting vi alle uansett kan tenke på er at vi selv kan hjelpe med å holde liv i forumet. Hvis man tenker at ingen leser det du skriver og at du derfor ikke gidder å skrive det, så vil etter hvert andre også tenke sånn, og da vil livet på forumet forsvinne. Hvis vi derimot tenker på at det er mange som leser det og at de setter pris på å lese det, så får vi den motivasjonen vi trenger for å skrive det. Jeg vet at det er mange som leser forumet uten at de noen gang har tenkt på å registrere seg her. Jeg har også fått god tilbakemelding på at folk der ute setter pris på det vi skriver og det vi legger ut av bilder. Så vi må rett og slett la være å tenke på at det kun er de som har mulighet til å svare her som leser det, og heller tenke på at vi har et stort publikum der ute.

Jeg skal for min del prøve å unngå å være "borte" så mange dager i strekk framover. Men noen ganger må man bare ta seg en "timeout". Sånn er det bare.
(Og så er det jo fortsatt sommer. Det finnes knapt noen nettfora som klarer å opprettholde livet gjennom hele sommeren, til tross for været ...)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2012-08-05 0:11:28

Interessante tanker og interessant lesning...!

Jeg må nok bare innrømme at jeg var adskillig mer aktiv på forumet tidligere. Den dalende interessen, for min del, har flere årsaker, som mer eller mindre sammenfaller i tid. Kort oppsummert:

1. Jeg flyttet fra sentrale strøk av Østlandet, til et mindre sted, og betydelig mindre kjent sted, for de fleste av busspratens brukere. :-D Dermed falt en del av de aktuelle temaene jeg kunne rapportere om/diskutere bort. OG; De emnene som diskuteres blir heller ikke like interessante for meg, siden man for tiden er en viss distanse fra "der det skjer..." :-D

2. Bussbransjen har endret seg betydelig de seneste årene. For å sette det på spissen; Alle selskaper heter nå Nettbuss, Boreal eller noe annet intetsigende, og de fleste bussflåtene er så standardiserte og kjedelige at man rett og slett mister litt interessen av bare den grunnen! Busser og rutebiler var tidligere håndarbeid og skreddersøm; I dag er de noen-og-tjue bussene her i Meløy/Rødøy/Gildeskål kommuner så like at det bare er intern- og reg.numret som skiller dem. Og de fremstår så monotone i sin hvite prakt, at jeg ikke en gang har giddet å fotografere alle...! Slik er det også i både Bodø og andre byer blitt; Etter anbudsutsetting kommer et lass med dønn like vogner. Demotiverende, kjedelig og begredelig!

3. Andre interesser kommer mer i fokus. Dette har delvis samenheng med forrige punkt, men også det at livet endrer seg. Man får nye interesser, av ulike årsaker... Man tar opp igjen gamle hobbyer. Osv. Og så krever jo damene sitt, da...

4. Busspraten vs. andre forum/sosiale media. Parallelt med å bruke mindre tid på å lese Busspraten, har mer tid blitt brukt på Facebook. Kanskje snoking i andres mer eller mindre private liv blir mer interessant, når bussene blir gråere og gråere...? FB har mange andre funksjoner enn å følge med på hva venner og mer eller mindre perifere bekjente driver med. Selv liker jeg best å se på bilder andre legger ut. -Fordi en av mine interesser er fotografering, er det interessant å se hva andre som driver med det samme klarer å vise av fotokunst og -teknikk!

5. Kan vel også henge på at Busspraten er blitt "magrere", ettersom også andre enn bare meg, etterhvert bruker mindre tid på forumet. Andre får svare på hvorfor de ikke er så aktive lenger. Men det blir helt klart en slags ond sirkel ut av det, hvor færre og færre bidrar og flere og flere mister litt av interessen... Kvalitetsmessig gode innlegg tar det tid å produsere. Som Øyvind er inne på; Han har tusenvis av bilder som han ikke rekker å legge ut... Tiden strekker ikke til, eller man orker ikke å bruke så mye tid som kvalitet krever. Har tidligere år lagt ut bilder fra Veteranbusstreffene. Redigering og ikke minst utvelgelse er veldig tidkrevende! Så bilder fra Røros er det dessverre ingen umiddelbare planer om å legge ut. Tiden strekker dessverre ikke til...! Her er imidlert id en link til 200 bilder fra tidligere treff: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... bf36210e23

Til sist; Hyggelig å "se" deg igjen, Stordal! Dine skriverier har vært både interessante og til tider morsomme; So keep up your good work! Er nok også ganske enig i det du skriver her:
I perioden 2007-2010 så var det mange aktive på forumet, hva som er årsaken til at mange er "borte" kan ha mange årsaker, men de er savnet. Jeg registrerer at det drøye siste året har det vært helst bare nogle få som har opprettholdt aktivitetet med temaer som kanskje har snevre grenser for allmenn interesse. Det tidligere mangfoldet er savnet. Nu skal det presiseres at den siste måneden så har aktiviteten og mangfoldet forsiktig tatt seg opp igjen, men det er langt igjen.
Jeg har ovenfor redegjort litt om hvorfor min interesse er blitt mindre...

Busspraten blir uansett det brukerne gjør den til. Lykke til videre til oss alle! :-)
Bilde
Bilde

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2012-08-05 21:33:31

Hei Gunnar!
Her er det bare og taste i vei, alltid inntersant det du kommer med :D

Ang Utviklinga så har en konstantert nedgang i innlegg og bruk, og det meste av dette tror jeg har vært nevnt over her.

For min del så er jeg innom og ser minst 4 - 5 ganger om dagen om det er noe nytt som er dukka opp, så de dagene som forumet har lagt nede så får en Abstines rykkninger :mrgreen:

Men det som jeg ser for min del og hørt av enkelte andre også er at det har blitt veldig mye slikt som går i veldig mye innternnr: , Oppstart av annbud med 170 nye like busser, osv. Mister litt av inressen da. Jeg for min del har ikke det minste inntersse av Innternr: og da blir det til og hoppe over disse innlegga som en veit handler om dette. Vi har forskjellige inntersser og godt kan det være.

Det som er mere inntersant er BILDER og gjerne en liten komentar til disse fra alle steder, tar en del bilder selv men har da ikke tid til og ordne så mye med det også går ting i glemmeboka, eller så er det ikke noe kvalitet over disse da jeg ikke er noe flink til og ta bilder og heller ikke har noe annet en et kamera en kan døtte i skjorte lomma og lar de heller ligge på maskinen.

Ser jo også at en del er inne på Bergli og skriver litt, jeg for min del har like mye inntresse for lastebiler som busser så det går litt tid der inne også.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2012-08-06 6:41:01

Jeg må også spøre hva som er kritieriene for og bli utestengt fra forumet, jeg veit noen som er blitt kasta ut som gjerne vile være med videre som ikke kommer inn igjen, men jeg kan ikke skjønne hva som er grunnen. Må tåle at noen er litt freskere i frasparket innimellom, det blir det gjerne mere fart i systemet av.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2012-08-06 6:49:52

Hei!

ta fks JVC eller antikvaren sånt blir man kastet ut.
Og også når man registrerer seg 2 ganger hvor man bruker 1 av brukerne til å drive med kvalme.

Helt enig at man kan godt ha litt mer fra spark i svarene sine, men da innen for normal oppførsel.

Gunnar Stordal

Legg inn av Gunnar Stordal » 2012-08-20 21:48:55

Sist redigert av Gunnar Stordal den 2013-05-06 21:00:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-08-20 22:23:24

Sånn jeg oppfatter beskrivelsen av forumene så var det ikke noe spesielt feil å flytte denne tråden til dette underforumet. Busspraten er for å diskutere busser, mens dette underforumet er for å diskutere forumet som sådan, og det er jo akkurat det denne tråden gjør.
Derimot kan jeg absolutt være enig i at trådens synlighet sannsynligvis er betydelig mindre her. Busspraten blir lest av alle, mens de andre underforumene som kanskje ikke påberoper seg å omhandle noe som for brukeren kan virke interessant hopper man gjerne over.
Noe bevisst skyggelegging av akkurat dine meninger tror jeg ikke det kan være i denne anledningen. Jeg oppfatter det som at flere av oss andre kommer med delvis krassere ord enn deg.

For min egen del så kan jeg ikke huske å på noen som helst måte noen gang ha blitt sensurert her. Og jeg kjenner heller ikke noen av de som administrerer forumet.

På svenskenes Bussnack har jeg derimot opplevd å bli sensurert et par ganger, men de har også noen relativt snodige regler. Da var det uansett sånn at den administratoren som sensurerte meg sendte meg en PM og forklarte hvorfor.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2012-08-20 22:26:51

Hei!

Pr nå så er det ingen som passer på busspraten da jeg har sagt fra meg ansvaret her.
Jeg orker rett og slett ikke mere av å drive med busspraten.
Dette er frivilling og ulånna drifting og det krever noen timer hver eneste kveld om det skal funke.
Da hjelper det lite å få dritt mail fra folk som ikke er happy for reglene på busspraten.

Gunnar: Om du har inlegg som har blit sletta så beklager jeg det. Da har inlegget ditt enten blitt fjerna forde lenke eier har bedt om det eller det har blitt flytta.

Denne diskusjonen har vi hat masse ganger. jeg synes vi er mere tjent på å ha open diskusjon på årsmøte da jeg savner mer deltagelse fra RHF styre på blandt annet busspraten og i det hele tatt høre noe fra styret.

Så derfor.
Ønsker noen å få svar rundt busspraten fra noen som avgjør noe så er RHF styret neste.

Daniel Mossefinn
Sted: voss

Legg inn av Daniel Mossefinn » 2012-08-22 12:31:54

Då må da fremmes forslag til neste årsmøte.
Asiatips Norges største reiseguide til Asia
http://www.asiatips.no

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2012-08-22 14:34:01

Det er bare å gjøre.

Hvem som helst kan det.

Svar