nedklassing av buss

Her kan du spørre om tekniske ting rundt busspraten, kommer med forslag til forbedringer.
Svar
Runar Borgersen

nedklassing av buss

Legg inn av Runar Borgersen » 2012-05-12 8:01:36

Har en Volvo B609 4x2 1978mod UE 46152 (Storfjord Rutebilar)på 8000 kg 8200 cm idag er registrert som 10 seter hvorav 2x3 sitteplasser i langsgående sofaer.Et dobbeltsete bak fører samt fører og passasjersete forran. Har fått etg dokument fra Volvo Norge med belastningsgaranti med flg vekter:framaksel 3,400kg bakaksel 4,500 kg totalvekt 7,495 kg datert 23.06.2008.Biltilsynet mener dette ikke er nok for å få den klasset ned til 4 passasjerer og 7495kg,da det ikke inneholder hva som fysisk må gjøres for at Volvo kan utstede et slikt dokument.Det at man velger å klasse ned burde det ikke være noe annet krav enn å forandre vognkortet (ned 505 kg)Har ikke funnet noe i lovdata som tilsier at de kan kreve noe annet ved nedklassingVet at Scania godtar å fjærne to støtputer over bakfjærene for å klasse ned fra 12000 kg til 10000 kg.Har vært i kontakt med Volvo Norge (Øyvind Heyerdal) og fikk et kort svar om at Volvo Norge ikke klasser ned busser lenger. Hva da med busser som Bussexperten bygger om?Disse campingbussene trenger sikkert en dokumentasjon fra Volvo all den ting gulver senkes og ribbes helt innvendig dette påvirker helt klart vekter og må dokumenteres.Håper noen her på forumet kan hjelpe meg slik at den blir klasset ned så det er lettere for meg å få solgt den,da det virker som den er for liten til de som har klasse D de vil helst ha store busser.D

Runar Borgersen

Re: nedklassing av buss

Legg inn av Runar Borgersen » 2012-05-17 15:52:32

Runar Borgersen skrev:Har en Volvo B609 4x2 1978mod UE 46152 (Storfjord Rutebilar)på 8000 kg 8200 cm idag er registrert som 10 seter hvorav 2x3 sitteplasser i langsgående sofaer.Et dobbeltsete bak fører samt fører og passasjersete forran. Har fått etg dokument fra Volvo Norge med belastningsgaranti med flg vekter:framaksel 3,400kg bakaksel 4,500 kg totalvekt 7,495 kg datert 23.06.2008.Biltilsynet mener dette ikke er nok for å få den klasset ned til 4 passasjerer og 7495kg,da det ikke inneholder hva som fysisk må gjøres for at Volvo kan utstede et slikt dokument.Det at man velger å klasse ned burde det ikke være noe annet krav enn å forandre vognkortet (ned 505 kg)Har ikke funnet noe i lovdata som tilsier at de kan kreve noe annet ved nedklassingVet at Scania godtar å fjærne to støtputer over bakfjærene for å klasse ned fra 12000 kg til 10000 kg.Har vært i kontakt med Volvo Norge (Øyvind Heyerdal) og fikk et kort svar om at Volvo Norge ikke klasser ned busser lenger. Hva da med busser som Bussexperten bygger om?Disse campingbussene trenger sikkert en dokumentasjon fra Volvo all den ting gulver senkes og ribbes helt innvendig dette påvirker helt klart vekter og må dokumenteres.Håper noen her på forumet kan hjelpe meg slik at den blir klasset ned så det er lettere for meg å få solgt den,da det virker som den er for liten til de som har klasse D de vil helst ha store busser.D
Problemet er løst og jeg får klasset den ned til 7495 og 4 passajerplasser

Svar