LS 28625

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
phmostad

LS 28625

Legg inn av phmostad » 2011-11-01 21:07:49

Da jeg fikk se denne annonsen http://www.finn.no/finn/car/truck/objec ... e=30667447 Så tenkte jeg. Denne burde taes vare på. For å finne en orginal Lindhjem buss er det jo ikke ofte en gjør. Denne har i mange år gått i Nordtroms. sist hos Frank-Johan Rundhaug i Storslett. Har jo egentlig hatt mest lyst på en Delta 400 men utvalget av de begynner å bli dårlig. Lurte lenge på ju48842 da den var tilsalgs men ble ikke noe av. Vi har alle forskjellige interesser rundt hvilke busser vi mener er viktig å ta vare på . Personlig er det turbusser fra 70 og 80 tallet som ligger mitt hjerte nærmest. Har jo gamle z12205 stående . men hele tiden har en mere moderne turbuss stått på ønskelista. Og så er det viktig å ta vare på busser fra denne epoken. for snart er det bare bilder igjen. Resten har enten blitt motorsport/ Camping eller eksportert. Og personlig så synes jeg at det i framtiden hadde vært ønskelig om når en kom på et buss treff så skulle det være busser fra Kjell Lindhjem, Vaglen, TH Lien, Sola-Ruten, Overland og Haga Osv. For å vise alle disse flotte turvognene som kom på 70 og 80 tallet.
Så forrige torsdag fløy jeg til Tromsø og videre til Sørkjosen dagen etter. Og har nå kjørt LS28625 hjem hit til Stavern/ Larvik. så den nå har kommet hjem. En fint tur, og morro for en som adri hadde vært nord for trøndelag å se mere av landet ;-) Frank-Johan Rundhaug sørget for at bussen var iorden før turen og den har gått helt perfekt hele turen og virker til å være i god stand. Litt rust bakover bagasjeluka , En Telma som ikke virker og litt annet småplukk . ellers er bussen bra. Dette må da være en av de første Delta Star som kom til Norge. Noen som vet? Og som vet noe mere om eierhistorikken på den etter Lindhjem? Har tatt endel bilder underveis som kommer etterhvert

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: LS 28625

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-11-01 21:49:48

Gratulerer med flott veteranbuss!

Hvis man sorterer direkte etter byggenumrene er dette den sjuende Delta Star som er bygget og den første som er levert ny til Norge, så det er definitivt et tidlig eksemplar du har sikret deg. Skal ta å sjekke opp eierhistorikken hos Vegvesenet i morgen om jeg får tid.

Jeg er helt enig i at rene turbusser fra de kjente turselskapene bør ha sin plass på veteranbusstreffene, også de som er av utenlandsk fabrikat. Det er jo de som er interessante. Ofte fordi de er ganske spesielle, men også ofte fordi de er sjeldne. Sånn sett er interessen omvendt proporsjonal med antallet eksemplarer i trafikk her i landet. Dessverre går ofte sånne sjeldne objekter på eksport, rett og slett fordi de er pent brukt og fordi merket er vel ansett også i andre land. For eksempel er to av de tre Setra S317HDH som har vært her i landet eksportert, minst en av dem til Russland, og det går vel ikke lenge før alle er borte. Akkurat S317HDH ser jeg på som den aller flotteste bussmodellen fra hele 90-tallet, så de skulle jeg gjerne sett bli værende.

Et annet sært merke her i landet er jo Drögmöller. Kun åtte har vært på norske skilter, og nettopp Frank-Johan Rundhaug har den aller siste ekte Drögmöller'en levert til landet. Jeg håper han har den fortsatt.
Den som ikke var den første til landet, men som sannsynligvis er den eldste er PN77600, en E310 EuroPullmann fra 1982, bruktimportert til Agder Tours i 1987. I fjor sommer stod den fortsatt en plass i nærheten av Ulefoss, men stod tydeligvis og råtna på rot. Det hadde vært artig om noen kunne ta vare på en sånn buss som veteran. (Men jeg har ikke tenkt å mase om det, siden jeg sikkert kunne tatt tak i det selv, om jeg hadde hatt penger, kunnskap om mekking og busslappen.)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

phmostad

Legg inn av phmostad » 2011-11-02 14:09:14

Ja Drögmölleren er fortsatt i Storslett. Fikk ikke sett på den og tatt bilder da jeg var der men Frank-Johan Rundhaug fortalte at den for tiden var ute av drift da den hadde defekt bakaksel. Men planen var å få den igang igjen. og dette var en buss han ville ta vare på. Hadde vist vært en veldig flott buss da den var ny med mange spesielle og fine løsninger Og vesentlig mye dyrere en en tilsvarende Setra på samme tid. han hadde også en 2004 Modell Volvo 9900 bygd på Drögmöllerfabrikken i tysklandi drift.

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2011-11-02 19:56:54

GRATULERER MED BUSS!!!!!

Ja dette var kjekt å se. Bussen så jeg første gang utenfor Hotel Caledonien i Kr.Sand våren 1984. Tok et bilde, men må dukke ned i negativbunken for å se om det dukker opp. Neste gang jeg ser bussen er i Tromsø sommeren 1994, bilde tatt som du ser her. Skal inrømme det klødde i fingra da jeg så at bussen var til salgs, men det viktigste er jo at bussen blir tatt vare på. Dette var som sagt kjekt å se, og gratulerer nok en gang!!!!
Bilde

Gratulasjoner og lykkeønsker fra Frank :-)
Sist redigert av NeooplanN138Frank den 2013-01-08 0:19:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-11-02 20:24:07

Godt å høre at i hvert fall én ekte Drögmöller blir tatt vare på for ettertiden her i landet. Bussen er jo enda bare 19 år gammel, så det er viktig å ta vare på den til den blir ordentlig veteran.

Men hvilken er den 2004-modellen? Eneste fra 2004 jeg vet om er KH29035, Nettbuss Østfold #17001. Er det den han har hentet oppover?
Alle de tre gamle 9900ene fra Klæburuten (senere Nettbuss Trøndelag) lå for salg hos RSA nylig, men nå er det bare én igjen. Den fra 2003 ligger der fortsatt, mens de to fra 2005 er borte. Alle er på skilter, så de er tydeligvis ikke eksportert.
Øvrig oversikt over kjente Drögmöller og Volvo 9900 i Norge kan du forresten finne her: http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=7927

Når det gjelder eierhistorikken på bussen din så er ikke den så spesielt lang.

1981-06-01 Kjell Lindhjem, Larvik
1984-10-16 Randi Ingebrigtsen, Skibotn
2006-03-14 Frank-Johan Rundhaugs Bussreiser, Storslett
2010-12-29 avregistrert
2011-10-29 phmostad

Første oppføring som vises i AutoSys er Randi Ingebrigtsen, så det er teoretisk mulig at den kan ha vært flere plasser mellom 1981 og 1984, men det er nok uansett ikke særlig sannsynlig. Lindhjem kvitta seg vel ikke med busser så fort?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2011-11-02 23:17:23

Kjell Lindhjem var av den gamle skolen, kjøpte gjerne da han trengte og solgte da det var litt stille for så å kjøpe nytt igjen. Derfor er enkelte busser veldig kort i hans tjeneste, men så kom det nye busser inn, de kunne bli i selskapet lenge eller solgt ganske fort. Det var jo slik en gang i tiden at man kjøpte og solgte ved behov, og så er det jo sabla kjekt å hente nye busser med dertilhørende hentetur til fabrikken også da........ For eksempel ble denne bussen, LS31355, ikke lenge hos Lindhjem før den havna i Hommersåk hos søsknene Haga...... Da hadde Lindhjem vært på hendletur i Belgia og hentet hjem to DAF/Jonckheere P50 Jubileè pluss to Scania K112 med samme påbygg. Da Lindhjem gikk litt bort fra DeltaPlan, var han på handletur hos VanHool, Setra, Jonckheere før perioden BO-Bussene og den historien der begynte. Men husker man Lindhjem Reiser, husker man først alle DeltaPlan bussene, siden VanHool Mercene, så Jonckheerene og Setra bussene....... Akk ja, det var tider det.......
Bilde
LS31355 - først hos Lindhjem, så til Haga Express# 16

Frank - litt i overkant turbussgærn.............:-P

saurer
Sted: Sverige

Legg inn av saurer » 2011-11-05 20:43:49

[attachment=0]ZE79904.jpg[/attachment]

Är det denna som det tales om
Vedlegg
ZE79904.jpg
ZE79904.jpg (234.55 kiB) Vist 3695 ganger

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2011-11-08 1:41:24

Flott å se at det er bussentusiaster som tar tak i historie utover det reint rutebilbaserte her i forumet. Har forsåvidt lagt merke til det, med noen tråder som inneholder bilder av fantastiske turvogner i mange spennende omgivelser.
Bare så synd at miljøet vårt i stor grad ser ned på det som har med turvogner og turkjøring å gjøre. Dersom en buss ikke har destinasjonstavle eller internnummer, så er den liksom ikke noe verdt som buss...
Sjøl i de mest "opplyste" deler av RHF-miljøet, har jeg møtt motstand mot at vi skal prøve å stimulere til mer aktiv ivaretakelse av turvogner her til lands. Om denne motstanden bunner i et forsøk på å provosere meg, det får så være, men debatten ble såpass heit at jeg til slutt lurte på om det måtte stiftes ei "Turbilhistorisk Forening" for å få turvognene fram i lyset?

Turkjøring har jo til alle tider vært en vesentlig del av rutebildrifta, og mange av de flotteste bussene på våre treff er jo nettopp turvogner innkjøpt av rutebilselskaper, og brukt i rutekjøring utenom høysesong. Lurer litt på om skepsisen til turvognene i historisk sammenheng er det at turvognene blir oppfatta som litt "blendende" overfor mer ordinære rutevogner? Da er det i så fall kun snakk om den velkjente lovteksten som sier at "du skal ikke tro at du er noe"!

Men nå skal vi ikke legge opp til noe konflikt om turvogner kontra rutevogner. Begge deler er viktig i norsk busshistorie, og jeg vil slutte meg til i rekka av gratulanter. Lykke til med tilbakeføring og bevaring av denne turvogna, sjøl om det etter mi personlige meining er en representant for vogner med feilplassert motor :wink:

Bilde
Turvogn av Rette Merket, Gresdals i Ålesund - det hadde vært noe å komme på treff med, det :D
Ola R.

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2011-11-10 7:38:12

Det er moro og se at det blir tatt vare på noen av de eldre turvognene også ja, denne vogna er maken til Deltan vi hadde. Vår var en 1983 modell tidligere Haga buss sin.
Det virker som solide og robuste busser men problemet er Rusta da. Ser du har en del rust arbeid og gjøre, det som er vanskelig er jo der rusta har kommet fram i bunn på sideplatene som er store. Vår buss hadde forholdsvis stort rust angrep mellom Dørene i nederkant på plata så vi tok rett og slett og Kappa bort plata fra bakdøra og framover til rett foran der rusta hadde tatt tak og erstatta denne delen med ny Sjøvannsbestandig litt Tykk Aluminiumsplate. Skjøta toot med den gamle plata og Satt på ei bua fin Skjøtelist slik feks VBK brukte i plateskjøtene. Ingen som la merke til dette etterpå og mye penere en den Forbaskade rusta. Er nok en del rust i karosseri skjellettet også her tenker jeg?
Dugga sideruter er jo også et problem på FINSKE Busser enten de er gamle eller nye og Forbaska dyre, tror vi hadde ute alle siderutene i vår buss og rensa de som dette gikk på og kjøpte nye der dette måtte til.

Også må jeg være enig i Ola.R sitt innlegg ang. Turvogner, Rutevogner, Internnr osv. Er nok en del tråder en ikke har noe intresse og se på engang da de bare inneholder Internnr.osv Men gøtt vi har forskjellige Inntresser.

Her er et par bilder av Vår Delta Plan, RF29502. 1983 Model. Scania BR116 med med GA 762 Automatkasse. Det var litt leit når denne gikk ut Porten her for siste gang, men sånn er livet. En må Fornye seg og kan ikke ta vare på allt heller. :?

Først et bilde tatt når jeg var på Veg opp på Fagerhøy Leirskole.

Og et fra Homersåk da jeg var borte og Kikka på bussen. Var i Militæret på Madlaleiren og Fredagen etter, på veg hjem fra Turnusen så reiste jeg med buss og ikke Fly. :P
Vedlegg
EPSON059.JPG
EPSON059.JPG (81.6 kiB) Vist 3468 ganger
EPSON001.JPG
EPSON001.JPG (68.48 kiB) Vist 3468 ganger
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-11-10 22:27:51

Jeg må innrømme at jeg noen ganger har lurt litt på om enkelte tar det litt for bokstavelig at foreningen heter Rutebilhistorisk Forening. Sånn sett kunne navnet vært mer inkluderende, men jeg ser ingen poeng med å endre på et så godt innkjørt navn uansett. Jeg har også noen ganger lurt på om det at "historisk" er en del av navnet betyr at noen mener at man ikke kan ha noe med nye ting å gjøre, men det var altså ikke poenget i denne tråden.

Jeg er selv ikke redd for å si at jeg syns bybusser generelt er ganske kjedelig, men så vil jeg også si at det finnes unntak. Jeg vil da også si at det finnes kjedelige turbusser, selv om andelen der er mindre enn for bybusser. At andre har et totalt motsatt syn syns jeg også er helt greit. Greit er det derimot ikke om noen skal bestemme hva man skal syns at er best.
Jeg har heldigvis ikke vært borti det Ola nevner, men håper at RHF er på vei mot en mer inkluderende holdning. At det er knappe ressurser for bevaring av busser er jo forståelig, noe som har vært oppe i mange andre tråder, men at man skal bruke det mot å bevare en annen del av historien enn den som interesserer en mest syns jeg ikke hører hjemme i en ideell forening som RHF er. I nær framtid må nok RHF uansett forholde seg til at busser må bevares når de bare er 15 år gamle, så da tror jeg foreningen endrer seg i en positiv og inkluderende retning uansett, både i tidsaspekt og type buss.

saurer skrev:ZE79904.jpg

Är det denna som det tales om
Ja, det er den. Den eneste i sitt slag i Norge.

Jeg må egentlig si at den ikke helt har en lakkering verdig en så flott turbuss. Ser at det muligens skal forestille nordlys, men det kommer ikke så veldig flott fram.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2011-11-10 23:21:20

Det ble faktisk en diskusjon om RHFs rolle og holdninger til ulike slags bevaringsobjekter. Interessant! Det er mange "spesielle" holdninger til saker og ting i foreningen, og tendenser til trangsyn i enkelte spørsmål. Det gjelder ikke bare til turbusser. Det gjelder i enda støtte grad godsvogner av forskjellig slag. De har nok hatt en betydelig større rolle enn turbusser.

Turbusser kan være så mangt. Veteranbussen T-3818 Mercedes-Benz/ Bussbygg, 1954-modell, er ren turbuss som er restaurert og bevart. Mer viktig for rutebildriften er kombinasjonen tur- og rutekjøring. Turkjøring har vært en viktig attåtnæring for rutebilselskapene. I stor grad har busser gått om hverandre, men helst som turvogner når de har vært nye. Tore-buss har skrevet ovenfor. Han leder et lite selskap med historie fra 1919. Først rutebilselskap, så turkjøring som selskaper overlevde av i noen år uten rutekonsesjon. Om et par år er antakelig rutekjøringa historie, og da blir det igjen bare turbuss.

Rutebilselskapene har vært mange slags bedrifter. Oftest har rutebiler vært hovedaktiviteten, for andre en attåtnæring. Tenk på alle meieriene som drev rutebiler. I den gruppa er det vel bare Lesja Bilruter igjen. Meieriet er nedlagt, men bøndene i Lesja har fremdeles innkjøpslaget som eier Lesja Bilruter. Sør-Fron kommune driver for øvring enda skolebusser på siste året. Bussene er underlagt teknisk etat.Det som forundrer meg er hvor opptatt mange er av kjøretøyene, hvem de liker og ikke liker av dem osv., internnummer, chassisnummer osv. Jeg synes mye av dette er av underordnet betydning.

Det særegne ved norske rutebiler er at de historisk sett har vært produkter av en særegen norsk karosseribygging. Påbyggerforeningen eksisterer enda som en undergruppe av NHO, men det er få medlemmer igjen og bare en som bygger busser. Særegne norske forhold har gjort denne mulig og nødvendig. Det er først de siste 15-20 åra utenlandsprodusert standardvare har overtatt på norske veier.

Rutebilene har en lokalhistorisk, samferdselshistorisk og samfunnshistorisk betydning uavhengig av selve merkevaren. Rutebilene har tatt over for hest, båt og jernbane, eller de har utfylt disse transportmidlene. Rutebilene har åpnet for skolesentralisering ved at barna kunne kjøres til skole, lagt grunnlaget for mer moderne landbruksproduksjon ved at melk kunne sendes til meierier, eller åpnet for desentral bosetting ved at arbeidsfolk kan dag- eller ukependle til jobben. Så har rutebilene også tapt terreng til privatbil og fly, eller andre måter å organisere transporten på enn ved rutekonsesjoner. Først falt godstrafikken bort og så kom anbud på rutetrafikk. Nå er de fleste rutebilselskapene spesialisert på personruter. Turkjøring, godskjøring, verkstedsdrift og div. annet er overtatt av andre bedrifter.

Slik sett endrer rutebilselskapene seg som andre bransjer utvikler seg, mot spesialisering og stordrift. Rutebilhistorie kan være så mangt, ut over selve kjøretøyene som RHF i særlig grad har fokusert på. Dette er selvsagt viktig. Mye bevares og restaureres – gammelt og nytt. Yngste bevarte buss er som kjent en 1997-modell!

baneavd
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2011-11-10 23:49:21

Jeg tro de viktigste her er at man se helheten i dette og deretter prøve og bevare busser som har hatt betyding for bygda, skolen eller byen

De er som SVb skrive at de har selskaper som eid av meieri som har kjørt melk og som også har tatt med reisene Selskaper som kun har hatt turkjøring de store flertall har hatt rutekjøring og med turkjøring i tilllegg og så har vi de som kun har kjørt skoleruter.

Vi kan ta noen eks her. i Gol var de 2 rutebileierer som hadde skolekjøring O Rese og Bjøn Stensrud, begge disse hadde også melketransport fra Golsfjellet på sommeren siden de hadde kombinertbusser med åpent plan bak. de påtok seg også noe turkjøring for skolen jeg gikk på i Gol.

Både O Johansens bilruter og L Paulsens bilruter i Horten hadde også turkjøring i tillegg til rutekjøring, begge turbussene fra slutten av 50 tallet er blitt bevart derfra.
Turbussen 6445 til Johansens ble brukt som estra buss for verftet i Horten nå de skulle til og fra jobb har selv reist med bussen som estra buss for verftet.

Derfor mene jeg de bør taes vare på busser som har gått i ren rutekjøring., turbusser som kun har gått i turkjøring Kombinert busser som er brukt i melketransporten eller godstransport og busser som har blitt brukt kun i skolekjøring. og også en kombinasjon av dette.

Dermed vil man få en helhet av rutebilhistoren som har vært i Norge

Jan Erik

phmostad

Legg inn av phmostad » 2011-11-11 10:48:05

Det var hyggelig å høre at så mange gratulerte:) og synes det er bra at en tar vare på denne bussen :) Men hadde ikke trodd det skulle få igang en slik debatt :wink: Men personlig så synes jeg at det er viktig at en tar vare på turbussene. Og mye av grunnen til at jeg kjøpte denne var jo en kombinasjon av det. Og det at jeg mener det er viktig å få tatt vare på noen busser fra larviks rike busshistrorie . Desverre ble jo mye av denne radert bort da Nsb kjøpte mange av selvskapene tidlig på 90 tallet Og når en ser hvor mye historiske busser som finnes i mange andre deler av landet så er det synd at ikke det finnes flere her fra området og hele vestfold generelt. Da denne dukket opp så følte jeg bare at jeg måtte slå til ;-) I og med at den var orginal i farger osv. Er nok enig med Ola R Om at skulle nok hatt en annen motor og plassering;-) Men kan jo ikke bare velge å vrake i objekter fra denne tiden særlig om en skal ha en som har lokal tilknyttnig også.
I forhold til de fleste andre bussene i distriktet var jo Lindhjems busser i en klasse for seg selv på 70 og 80 tallet. Var jo bare Wiliam Corneliussens Delta 400 Br 145 LH 32670 som kunne måle seg med dem på den tiden her i området. Og VBK og Repstadbusser som domminerte området ellers av samme årganger var jo ganske kjedelige i forhold til disse flotte turvognene som Lindhjem hadde. I tilegg så håper jeg flere tenker som meg og sørger for at 80 tallet ikke blir radert bort slik at det i framtiden vil finnes mange flere busser fra 70 tallet og bakover en fra 1980 til 2000 Er desverre redd for at det kommer til å bli slik. om ikke noen kommer til å resie østover å hente hjem objekter derfra da ;-)
Har hatt bussen på EU kontoll nå og var igrunnen ikke så værst, en knekt hjulbolt, en belg på ei bremseklokke og dårlig oppheng til eksospotta. var 2 er feilene og slakke hjullagere, en liten eksoslekasje og ryggelys som 1 er feil. Har vel hjulpet med en så lang tur tenker jeg så bremser osv har gått seg skikkelig til. Så er igrunnen bare å få fikset dette å få skilter på den nå. Desverre er det nok litt rust på denne også serlig bak over bagasjeluka og litt under vinduene men under er bussen nesten helt strøken bare litt rust i profilen ytterst under bakdøra og bærer preg av å ikke ha gått på saltede veger. Men noe må en vel også regne med at kommer etter 30 år. Og i forhold til gamle skogsvrak som er restauret er jo dette et veldig lett objekt. Planen er å ta vare på den mest som en stor veteranbil ;-) Men også å bruke den litt som "hotellbil" på et overnattingsted jeg driver. Har flere bilder fra turen
Vedlegg
På Veg sørover:-)
På Veg sørover:-)
LS28625 on tour 054.JPG (291.21 kiB) Vist 3338 ganger

phmostad

Legg inn av phmostad » 2011-11-11 10:52:29

Da jeg kom ned fra Saltfjellet og tok en matbit kom denne VBK bussen stoppet ved siden. Hadde nok kjørt mere på bremesne og mindre på gearene en med nedover virket det som ;-) for der sto røyken ut fra bakhjulene en stund:-) Virket som den også var på veg sørover m prøveskilt. Så den først i Fauske og sist denne gangen
Vedlegg
Ls28625 og Ukjent VBK
Ls28625 og Ukjent VBK
LS28625 on tour 058.JPG (371.54 kiB) Vist 3338 ganger

phmostad

Legg inn av phmostad » 2011-11-11 10:52:52

Da jeg kom ned fra Saltfjellet og tok en matbit kom denne VBK bussen stoppet ved siden. Hadde nok kjørt mere på bremesne og mindre på gearene en med nedover virket det som ;-) for der sto røyken ut fra bakhjulene en stund:-) Virket som den også var på veg sørover m prøveskilt. Så den først i Fauske og sist denne gangen
Vedlegg
Ls28625 og Ukjent VBK
Ls28625 og Ukjent VBK
LS28625 on tour 058.JPG (371.54 kiB) Vist 3338 ganger

Svar