Oslo vest anbudet

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Einar Tollefsen
Innlegg: 20
Registrert: 2006-10-05 21:09:23

Oslo vest anbudet

Legg inn av Einar Tollefsen » 2011-09-12 17:02:24

Ruter har jo lagt ut nytt anbud på Oslo vest, og skulle gjerne fått svar i Busspraten hvilke selskap som kjører i Oslo vest pr. dags dato.

habl
Innlegg: 205
Registrert: 2007-09-01 1:02:54
Sted: Oslo

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av habl » 2011-09-12 18:21:14

Unibuss kjører linjene som er lagt ut i Oslo Vest (30, 31, 31E og 32)

31E deles jo opp så deler av den får nytt nummer 36
Reservesjåfør i Oslo

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Knut Andvord » 2011-09-12 21:03:55

Alle vogner i dette anbudet skal visst være 18,75 m lavgulv leddvogn med dører 2-2-2-2.
Ikke under noen omstendighet busser kortere enn 18,74m
Noen linjer er satt opp som biogas

kilde:
http://kollektivanbud.no/dokumenter/201 ... 01%200.pdf
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Sten kjetil
Innlegg: 59
Registrert: 2010-08-02 15:50:41

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Sten kjetil » 2011-09-12 22:58:52

Det er jo strenge krav er ja.

Sindre KA
Innlegg: 348
Registrert: 2007-06-09 19:48:11

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Sindre KA » 2011-09-13 13:53:00

Spørsmålet er jo allerede besvart, men kan legge til at Ruter har denne kjekke oversikten over ruteområder, kontraktvarigheter og evt opsjonsår: http://www.kollektivanbud.no/dokumenter ... rakter.doc

Knausen

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Knausen » 2011-09-15 7:01:59

[quote="Sindre KA"]Spørsmålet er jo allerede besvart, men kan legge til at Ruter har denne kjekke oversikten over ruteområder, kontraktvarigheter og evt opsjonsår: http://www.kollektivanbud.no/dokumenter ... rakter.doc[/quote]

Fin oppstilling!
Ser at de har lovlig kort tid på seg til å få lagt ut Kjelsås på anbud. Om 14.dager er det ikke lov til å forlenge dette anbudet videre, og de vil da være i brudd med anbudsforskriftene! Da blir det vel bøter å få fra KOFA tenker jeg.

Knausen

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Knausen » 2011-09-15 7:08:14

[quote="Knut Andvord"]Alle vogner i dette anbudet skal visst være 18,75 m lavgulv leddvogn med dører 2-2-2-2.
Ikke under noen omstendighet busser kortere enn 18,74m
Noen linjer er satt opp som biogas

kilde:
http://kollektivanbud.no/dokumenter/201 ... 01%200.pdf[/quote]

Ja, de liker jo MAN i Oslo leser jeg i avisene om dagen. Denne lengden treffer jo helt på deres busser. (selv om vel Volvo også kan klare denne lengden?)

J!!!

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Knut Andvord » 2011-09-15 12:24:34

Knausen skrev:
Knut Andvord skrev:Alle vogner i dette anbudet skal visst være 18,75 m lavgulv leddvogn med dører 2-2-2-2.
Ikke under noen omstendighet busser kortere enn 18,74m
Noen linjer er satt opp som biogas

kilde:
http://kollektivanbud.no/dokumenter/201 ... 01%200.pdf
Ja, de liker jo MAN i Oslo leser jeg i avisene om dagen. Denne lengden treffer jo helt på deres busser. (selv om vel Volvo også kan klare denne lengden?)

J!!!
Nye Citaro klarer vel det kravet. Fikk samme tanken jeg også
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Knausen

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Knausen » 2011-09-15 15:53:40

[quote="Knut Andvord"][quote="Knausen"][quote="Knut Andvord"]Alle vogner i dette anbudet skal visst være 18,75 m lavgulv leddvogn med dører 2-2-2-2.
Ikke under noen omstendighet busser kortere enn 18,74m
Noen linjer er satt opp som biogas

kilde:
http://kollektivanbud.no/dokumenter/201 ... 01%200.pdf[/quote]

Ja, de liker jo MAN i Oslo leser jeg i avisene om dagen. Denne lengden treffer jo helt på deres busser. (selv om vel Volvo også kan klare denne lengden?)

J!!![/quote]
Nye Citaro klarer vel det kravet. Fikk samme tanken jeg også[/quote]

OK, trodde dette spørsmålet som ligger i konkurransen var stilt av Mercedes:
[i]21.07.2011 12:20:44
I forbindelse med materiellbeskrivelsen pkt. 1.2 så skal bussenes lengde være 18,75 m. (Minimumslengde 18,74) og antall sitte plasser være minimum 41.
Er det mulig å tilby en buss på 17,94 meter med 37 sitteplasser? Totalt passasjer antall vil opprettholdes da antall ståplasser vil være minimum 74.
Dersom det er mulig å tilby en kortere buss med færre seter, hvordan vil dette påvirke poenggivningen/vurderingen av en slik løsning?

[color=#000080]>> Kravet kan ikke fravikes.[/i][/color]

Dette stemmer vel med den gamle spesifikasjonen til Mercedes.

habl
Innlegg: 205
Registrert: 2007-09-01 1:02:54
Sted: Oslo

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av habl » 2011-09-16 19:21:28

Er det virkelig noen andre enn MAN som kan levere denne lengden?

Ser da ikke sånn ut på nettsidene til Solaris, Mercedes og Volvo i alle fall.
Reservesjåfør i Oslo

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4571
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-16 20:12:52

MAN er muligens eneste som leverer ordinære leddbusser på minst 18,74m.

Men det finnes andre alternativer om man tillater litt alternative løsninger. Man har jo for eksempel MB CapaCity (O530GL) på over 19 meter.
Dessuten får man dobbeltleddbusser (24m) fra blant annet Volvo, Van Hool og sveitsiske HESS, men det er nok bare førstnevnte som vil være aktuell her i landet.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

MagnusG
Innlegg: 67
Registrert: 2009-09-08 10:39:04
Sted: Siggerud

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av MagnusG » 2011-09-16 21:26:04

Vi kan levere busser med lengde 18,75. Solaris kan også, så vidt jeg vet, levere 18,75 meter, men ikke med gassmotor. MAN skal få hard kamp om disse bussene.

18,75 er max lengde for buss i Norge, så det går nok noen år før vi får se 20-24 metere på Norske veier.

Magnus.
Volvo Buss selger.

jec
Innlegg: 762
Registrert: 2007-01-16 7:49:25
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Oslo vest anbudet

Legg inn av jec » 2011-09-17 7:28:14

MagnusG skrev: 18,75 er max lengde for buss i Norge, så det går nok noen år før vi får se 20-24 metere på Norske veier.
Sporer litt av her nå, men meningen er jo at vi skal få MB CapaCity på 19,5 i Trondheim på nyåret. Men da må "veimyndighetene" være snille først.
Jens Erik Widén

Svar