Transportmessen 2011

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Tor Akselsen

Transportmessen 2011

Legg inn av Tor Akselsen » 2011-09-09 22:01:11

Var på Transportmessen 2011 på Norges Varemesse i Lillestrøm i dag, og prøvesatt alt fra det enkleste av det enkle i form av en ungarsk bybuss til Høves Royal Class, som kan ta pusten fra noen og enhver.

Var veldig spent på den nye Volvo 8900, men må si at jeg ble veldig skuffet over det eksemplaret som var representert på messa (en normalgulv). Vonde seter og trangt mellom setene, en skikkelig nedtur fra de 8700 jeg er vant til. En representant fra Volvo kunne imidlertid love at det ville komme forskjellige utgaver av denne modellen normalgulv, og med flere valgmuligheter når det gjelder seter. Volvo var også representert med flotte utgaver av 9500 og 9900. Meget gode å sitte i begge to

Av det negative for øvrig var bl a Neoplan Skyliner. Flott å se på, men ubehagelig trang for en storvokst kar på 188 cm. Satt med hodet i hattehylla, og ikke spesielt god plass mellom setene. Var ellers ikke særlig imponert over Irisbussmodellene, bortsett fra 24 seters bussen. God å sitte i og forbausende god plass til beina. Burde vel være en buss å satse på på strekninger med få passasjerer.

Mercedes hadde en nydelig Integro langtur/ekspressbuss. Gode seter og god plass til beina i denne bussen. Ble tilsvarende skuffet over den utgaven av storebror Travego som var på messa. Ikke særlig god plass for storvokste i den bussen.

Scania hadde et prakteksemplar av en Irizar. Gode seter og god beinplass. Overraskende for en som er vant til vond transport i Irizar til og fra flyplassen ved reiser til Mallorca og Canaris. Scanias kinesiske Higer var et nytt bekjentskap, som med bedre seter kan bli en hit.

VDL hadde en interessant laventrebuss, som var den første av denne modellen i Norge. Den skal gå som demobuss rundt om i landet en stund, og kanskje dukker den opp på rute 881 mellom Bjørkelangen og Lillestrøm.

Dette er noen betraktninger fra en lekmann på området buss, og jeg har bare vurdert bussene ut fra hvordan de var å sitte i. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det er Volvo, Scania eller Mercedes osv som frakter meg til jobben, bare bussen er god å sitte i

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Transportmessen 2011

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-10 5:23:16

Interessante betraktninger. Jeg stikker nå straks avgårde for å besøke messa selv. Har tenkt å være der fra 9 sånn at jeg kan få tatt litt bilder før det blir for tett av folk til å fotografere. Satser i hvert fall på at det er en god taktik.

Selv slår jeg deg med 4cm, så blir spennende om det er plass til meg i Skylineren. Den og lille S91 er de viktigste nyhetene på messa for meg. Men håper også at det finnes en OmniExpress 320 å titte på der. Det har jeg ikke sett noen bilder av derfra ennå.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2011-09-10 8:45:16

Håper på mange bilder, Øyvind! :)

Hadde selv lagt denne messa inn i årets program, men av forskjellige årsaker ble det nå ikke noen tur sørover for min del denne helga...

Var på Transport 2007 (sist gang, denne messa ble arrangert...) og det var en såpass interessant opplevelse, at jeg bevilget meg ytterligere en dag der oppe, i tillegg til den dagen jeg i utgangspunktet hadde satt av... Ha en fin dag; Nyt! (Og jeg misunner deg anledningen; Skulle gjerne ha vært der!)

:)
Bilde
Bilde

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2011-09-10 18:43:45

Tor Akselsen skrev:
Var veldig spent på den nye Volvo 8900, men må si at jeg ble veldig skuffet over det eksemplaret som var representert på messa (en normalgulv). Vonde seter og trangt mellom setene, en skikkelig nedtur fra de 8700 jeg er vant til. En representant fra Volvo kunne imidlertid love at det ville komme forskjellige utgaver av denne modellen normalgulv, og med flere valgmuligheter når det gjelder seter.
Volvo-modellene 9700 og 8700 (sikkert også 8900) kan spesifiseres på forskjellige måter, fra det mest spartanske og til en svært god standard. Derfor må man ikke trekke slutninger om disse bussene etter å ha sett en buss. 8700 ser vi som ganske simple bybusser til vogner med høy standard til langrute og ekspress. Selskaper som RTB, Tinn Billag og Østerdal Billag har hatt slike busser i NOR-WAY-trafikk. På den andre siden: 8900-modellen skal konkurrere i anbudsmarkedet der det gjelder å utruste bussen billigst og enklest mulig.
Scania hadde et prakteksemplar av en Irizar. Gode seter og god beinplass. Overraskende for en som er vant til vond transport i Irizar til og fra flyplassen ved reiser til Mallorca og Canaris. Scanias kinesiske Higer var et nytt bekjentskap, som med bedre seter kan bli en hit.
Var ikke helt overbevist over sittekomforten i disse bussene. Men det kommer selvsagt an på hva den skal brukes til. Denne Higer-modellen kan vel egne seg i segmentet for billigere turbusser, men til lengre turer (lengre ekspressrute, flere dagers turer) så synes jeg dette var simple stoler å tilby.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-11 9:27:28

jael skrev:Håper på mange bilder, Øyvind! :)
Mange bilder ble det. I utgangspunktet over 400, men siden det er snakk om innendørsbilder med folk som passerer osv. så blir det nok en ganske hard nedslakting av de som ikke ble brukbare.
Var på messeområdet fra 8:50 til 18:20, så jeg utnyttet dagen til det maksimale. Skulle gjerne vært flere dager, men det får jeg tenke på neste gang. Håper virkelig ikke det blir noe ny finanskrise, for det bør ikke bli 4 år til neste gang. Sist gang, i 2007, bodde jeg i Trondheim og da var det litt for langt å reise, og før det var jeg ikke interessert i busser.
Det ble å møte både nye og gamle ansikter, blant annet noen busspratere jeg aldri har møtt før. Bevertningen var absolutt brukbar på de forskjellige standene, mens middagstilbudet i området var det flere som klagde på. For meg ble det ikke middag før jeg var hjemme i 21-tiden, men jeg klarte meg fint på RSA-vaflene jeg fikk til lunsj. :wink:

Skal prøve å få lagt ut noen bilder i dag, men jeg kan ikke love noe. All messegåingen i går kjennes godt i kroppen i dag ...
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2011-09-11 18:23:14

Bilde
Her er Scania OmniExpress, lavbygd (3,2 meter), 13 meter, og innrettet for lokal- og forstandsruter. Blir spennende å se om Scania får mer suksess med denne enn med andre modeller. Bussen stod dessverre i et mørkt hjørne, ved siden av en Higer og en Irizar. Som man ser har denne en "flatere" front enn de andre OmniExpressene, og etter mitt syn en mer elegant utforming av fronten. Jeg vet ikke om den har samme type vindu som de andre, men denne er lavere og tar seg derfor bedre ut fra siden. De første av disse er bestilt til landet. Det er iallfall fem i produksjon til Telemark Bilruter som leveres i neste måned.
Bilde

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2011-09-11 18:40:02

Bilde
Legger også inn et par bilder av den Volvo 8900 som var utstilt på messa. Det var åpenbart en buss som skulle til Nettbuss etter messa. På øverste bilde ses en Volvo Hybrid i bakgrunnen.
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-11 19:41:36

SvB skrev:Det er iallfall fem i produksjon til Telemark Bilruter som leveres i neste måned.
Det er nå vel bare tre OmniExpress 320. To på 13 meter og en på 11,40 meter. I tillegg til en OmniExpress 340 på 11 meter. Sistnevnte skal også være skolebuss, men får Nor-Way-dekor.

7700 Hybriden bak 8900en er DN65672, Nettbuss Østfold #17085, den som brukes i trafikken til Inspiria, eller hva det nå heter.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2011-09-11 22:05:23

Bilde
VDL selger en del turbusser i Norge, men nå presenterer de også sin nye bybuss VDL Citea i Norge. Den ble i fjor høst tildelt utmerkelsen "Bus of the Year 2011". Så får vi se om det blir ordrer i det norske markedet. Skal det bli noe sving på salget i Norge, må man vinne noen større ordrer på et anbud med byruter. Markedet for turbusser er for lite til at det blir volum på salget. Ekspressbussmarkedet ser det heller ikke ut til å være lett å komme inn på.
Bilde

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2011-09-11 23:10:08

Ja men, ja men...

... vi var jo der med RHF-profil også...

Bilde

Scania hadde stort, romslig og flott område med egen bussavdeling, og i anledning 1911-2011 = 100 år som bussprodusent, hadde Scania ytra ønske om å få låne Vestoppland Bussveteran sin gjennomført flott restaurerte bybuss fra 1957. RHF fikk i den anledning mulighet til å stille med egne representanter og profilere seg. Masse folk var innom, og det ble mang en god gammelbussprat i løpet av noen lange, men hyggelige dager.

Kåre Karlsen var på messa fra start torsdag, etter å ha rigga opp vår garnityr rundt den stolte veteran fra Gjøvik. Undertegna var på standen fredag og lørdag, og SvB var også på standen fredag. Lørdag ble en voldsom publikumsdag, men da kom det heldigvis Vestopplendinger som kunne holde et øye med både det ene og det andre. En del familiefolk var innom, og ungene syntes det var stas å få sitte i førerstolen og herje med knapper og ratt. Til slutt satte undertegna seg i førersetet og ble sittende til unge-rushet av besøkende tok slutt. Karene som har vært hovedbaser for restaureringa var naturlig nok litt engstelige for at noe skulle bli ødelagt. "Trøgstad-bussen" stod i en annen hall, sammen med noen veterane lastebiler. Alle disse hadde plakat med "Vennligst ikke rør", men så var det heller ikke noen som var tilstede og passet på disse mens besøket var på det mest folkerike.

Bilde

Dette må være måten å få vist fram RHF på under framtidige messer. Å få en av bussleverandørene til å spandere litt av plassen på sin buss-stand var en vinn-vinn-situasjon slik det såg ut for oss. Representantene hos Scania var godt fornøyd med responsen fra publikum - det var helt tydelig at grombussen fra Vestoppland var en magnet som drog til seg mye folk! Neste messe får vi se om noen av de andre bussleverandørene vil ha en god gammel traver med på laget. Vi kan jo stille med både Mercedes, Setra, Büssing/MAN, en fin Vest-buss hadde vi sikkert fått stille med (Vest Buss hadde en meget tiltalende stand med diverse Irisbus i år). Det kan jo til og med hende at vi kan finne en Volvo som kan stilles ut også...

----------
Apropos det siste merket; 9700 har mange kvaliteter, men god fjøringskomfort er absolutt en variabel sak der i gården. Satt på med en 15-meters boggi hjemover av denne typen, og den hadde samme sykdom som Fjord1 Buss Møre sine nattbusser; hver eneste asfaltskøyt eller liten ujevnhet gir betydelige rystelser i kupeen. Rolig og fin kjørestil hos sjåføren, men det hjelper jo ikke. På den bussen jeg satt på med i dag, slo radioen seg på og ble stående og suse til sjåføren slo av igjen, ved slag fra større ujevnheter i vegen. Setene stod og dirra og vibrerte for hver hump i vegen. Jeg vil påstå at dersom det hadde vært en annen leverandør som stod bak dette produktet, så hadde bussen blitt "satt på bakken" til dette ble ordnet så dempinga ble akseptabel. Men så lenge en bruker materiellet og ikke stiller ultimatum, så trur jeg ikke en kan vente at problemet blir tatt på alvor. (I og med at produktet er perfekt, så må det jo være kunden det er noe feil med... er det ikke så???) Det er vel heller ikke alle 9700 av nytypen som har dette problemet, men ser ut til å være hovedsakelig et nyere problem.
----------

Takk for besøket på standen til svært mange RHFere som var innom for en hyggelig prat!
Ola R.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-13 20:32:09

Jeg har tenkt å prøve å legge ut bilder av det meste som var av busser der. Det som var av minibusser fotograferte jeg stort sett ikke, og de to veteranbussene ble det heller ingen bilder av. Hvorfor ta dårlige innendørsbilder av dem når man heller kan fotografere dem på treff.

Først ut er den lille store nyheten, nemlig S91. Ingen vet helt sikkert ennå hva produsenten skal hete, ikke engang produsenten selv, men modellen heter i hvert fall S91, og er som tidligere nevnt en direkte arvtaker til Ikarus E91.

Litt data om bussen.
VIN: TRR1S91NHACAA0001
Lengde: 7905 mm
Bredde: 2380 mm
Akselavstand: 3650 mm
Motor: OM 904LA.V 115 kW

Bussen stod dessverre litt bortgjemt i et hjørne, så den var vanskelig å få fotografert, men den var en veldig fin bakgrunn for å sitte ned og spise vafler eller bare forfriskninger. Sidene på bussen var fint dekorert med bymotiv, men dessverre ser det ut til at jeg ikke fotograferte det. Man ser det derimot såvidt på et av bildene. Jeg tok også noen bilder inni bussen, men tenkte ikke på å spørre dem om å sette på lyset der inne. Da hadde kanskje bildene blitt litt bedre. Som dere ser fikk også jeg plass bak rattet for å fotografere, men noe utover det prøvde jeg ikke hvordan plassen var. Jeg har jo uansett ikke noe forhold til hvor god plass det skal være bak et bussratt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
LWD-700 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-13 21:04:54

Den store store nyheten var selvfølgelig den nye Neoplan Skyliner. Chassibetegnelsen på den er ikke kjent ennå, men karosseribetegnelsen blir P05. Og siden den bare finnes i 14-meters utgave blir nok karosserinavnet Skyliner L, akkurat som forgjengeren. Akkurat denne bussen er en av seks busser i en prøveserie (byggenummer 3 til 8 ) og tilhører Uecker-Randow Bus GmbH i Ueckermünde i den tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern. Under følger noen data om bussen.

VIN: WAGP05ZZ3BC015896
Byggenummer: P05-0008 (bygget av Viseon Bus GmbH, Pilsting)
Lengde: 13990 mm
Høyde: 4000 mm
Bredde: 2550 mm
Akselavstand: 6700+1470 mm
Motor: D 2676 LOH 28
Effekt: 505 hk (EEV, uten AdBlue)
Plasser: 74 seter

Også denne bussen stod vanskelig til for fotografering, men det ble da noen greie vinkler. Jeg prøvesatt andreetasjen, og som det ble nevnt blir det lite plass til knærne til den som skal sitte bak meg. Siste bildet ble tatt en halvtime før stengetid, så da fikk jeg dem også til å synliggjøre skiltet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
UER-B 640 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-26 21:59:48

Da får jeg komme meg litt lenger med bildene fra messa. Jeg fortsetter med bussene RSA hadde med.

Først Hallingdal Billag sin nye Setra S416H, den andre av den sorten her i landet. Jeg tar også med bildet jeg tok av den da den stod ute hos RSA.

KB40761 2011-09-06
Setra S416H WKK63312213112312
49 sitteplasser, 19 ståplasser, 1 rullestol, 1406kg bagasje

Bilde
KB 40761 hos RSA i Drammen, 03.09.2011.

Bilde
KB 40761 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-09-26 22:13:53

På messa kunne man også finne den nye "Stine Oline" til Høves Royal Class. Men også den ekte Stine Oline var der på slutten av lørdagen, sammen med reservepappa Høve for å hente bussen. Så på det første bildet ser man to "vogner" som tilhører Stine Oline. :wink: Jeg kunne sikkert prøvd å få henne med på et bilde også, men det hadde nok bare blitt en lys strek på bildet. :)
Med den flotte innredningen og full jubileumspakke må man nok kunne si at denne bussen er mer enn "høveleg". :P

KH77415 2011-07-12
Setra S416HDH WKK62962513112045
46 sitteplasser, 2519kg bagasje
60 Jahre Setra Special Edition #49

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
KH 77415 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Tor Akselsen

Legg inn av Tor Akselsen » 2011-09-27 15:45:00

Da jeg var på transportmessa snakket jeg med en representant for VDL. Han sa at den VDL Citea som var utstilt på messa skulle ut som demobuss i Norge. Han trodde at den først skulle til Bergensområdet. Blir vel observert i ei eller annen rute om ikke lenge.

Svar