TIMEkspressen linje 1 - hver eneste time i 13 år! (-1)

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: TIMEkspressen linje 1 - hver eneste time i 13 år! (-1)

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-03-21 19:00:12

Lars Storm skrev:Vi må heller ikke glemme at de i en periode kjørte halvtimes rute i rushtidene. Dette var nok ingen stor suksess for det ble ikke langvarig.
Halvtimesruter i rushtidene har de jo faktisk fortsatt på hverdager. To avganger mot Oslo på morgenen og to mot Notodden på ettermiddagen. Men det er jo lite i forhold til tidligere.
For fra 16. mars 1998 kjørte de også halvtimesruter hele tiden mellom 05:25 og 16:25. Det var kanskje dette du tenkte på som kortvarig? Hvor lenge det holdt på vet jeg ikke, men jeg har en mistanke om at det ble slutt på det da man startet linje 10 til Vikersund. I dagens tabeller for linje 1 ligger jo de som halvtimesavganger mellom Drammen og Oslo. Rett og slett fant man vel ut at det ble for mye til Notodden og at det var bedre å satse på markedet mot Vikersund.

Det kan også nevnes at linje 1 i en periode hadde 17 avganger i døgnet helt til og fra Lunde. Men det må være mange år siden det ble slutt på.

Angående den fine bildesamlingen som Frank la ut her, så har jeg ikke klart å finne ut når det var at NSB Lågendalsruten var ute av samarbeidet om ekspressen. Var det samtidig med at man gjorde det om til TIMEkspressen, eller kan det ha vært før eller senere?

Forresten så har jeg funnet en del av opplysningene jeg har brukt på denne arkiverte utgaven av hjemmesida til TIMEkspressen, med full historie:
http://replay.waybackmachine.org/199910 ... storie.htm

Noe av historikken om ØTA/ØTR har jeg funnet her:
http://replay.waybackmachine.org/200108 ... tframe.htm

Og her er litt annen relevant rutebilhistorikk fra distriktet:
http://replay.waybackmachine.org/200010 ... /index.htm
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

N.T.Dale

Legg inn av N.T.Dale » 2011-07-08 20:17:57

Litt treg med å skrive svar til dette innlegget, men bedre sent enn aldri.

Halvtimesavgangene ble det slutt på ganske lenge før det ble snakk om TIMEkspress til Vikersund. Denne ble vel startet rundt 2005 eller noe sånt?, mens avgangene hver halvtime fra Notodden ikke gikk noe særlig lenger enn til maks 2001-2002 mener jeg å huske.
At disse forsvant var vel en kombinasjon av økte diesleavgifter som gjorde lønnsomheten mindre, bedre togtilbud fra Kongsberg og mindre passasjertilstrømning fra Drammen enn beregnet.

Lunde-avgangene varte fra skoleslutt i juni 1998 til skoleslutt juni 1999. Etter det hadde denne ruta endepunkt i Bø, noe den fortsatt har, men med mange færre avganger. Første kutt av avganger var vel høsten 1999 da det ble redusert til annenhver time i helgene og sene kvelder. Avgangene hver time på ukedager fortsatte til rundt 2002-2003 da noen avganger midt på dagen forsvant. Senere forsvant enda flere avganger inntil dagens tilbud som er annenhver time ukedager + noen ekstra avganger i motfase av hovedbussen morgen og ettermiddag skoledager, og et redusert tilbud i helgene.

Når det gjelder når NSB på Kongsberg gikk ut av samarbeidet om Oslo- ruta tro jeg det må ha vært omtrent når TIMEkspressens forløper Telemark-Oslo Ekspressen økte sitt tilbud med en ekstra avgang hver vei. Dette var vel omtrent rundt 1996?

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-07-09 20:34:16

Tregt, men godt. :) Det er fint at du fyller på med litt detaljert historikk rundt TIMEkspressen. Dette forteller jo litt om hvordan historien har utviklet seg og hvilke faktorer som har påvirket det.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar