TIMEkspressen linje 1 - hver eneste time i 13 år! (-1)

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

TIMEkspressen linje 1 - hver eneste time i 13 år! (-1)

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-03-16 23:36:17

Det er nok best å starte med begynnelsen ...

2. mai 1988 startet Telemark-Oslo Ekspressen opp mellom Notodden og Oslo som et samarbeid mellom Øst-Telemark Rutebilselskap (ØTR) og NSB Lågendalsruten, som en del av NOR-WAY Bussekspress med noen få avganger om dagen. Fire år senere får ØTRs Gjermund Jamtveit i gang et nytt bybusstilbud på Notodden under navnet TIMEbussen, den 14. september 1992. Konseptet med TIMEbussen er at avgangene går én gang i timen og alltid på samme minuttall. Dette blir en lokal suksess, og etter noen år er tiden moden for å utvikle idéen på en lengre rute. Fra 4. august 1997 starter man opp med TIMEkspressen samtidig som Telemark-Oslo Ekspressen forsvinner. Bussene kjører hver time fra tidlig morgen til sent på kveld med passering på faste minuttall. Dette blir en nærmest umiddelbar suksess.

Selv om dette var en stor milepæl og en ganske unik bussrute i norsk sammenheng på den tida, var det ikke før 16. mars 1998, altså for 13 år siden i dag, at den kanskje mest unike milepælen startet. Fra den dagen begynte man nemlig å kjøre døgnkontinuerlig, hver eneste dag, hele uka, uansett helligdager og hva det nå måtte være. Og denne ruta er fortsatt den dag i dag den eneste ekspressruta i Norge som kjøres døgnkontinuerlig. Helt alene som døgnkontinuerlig bussrute er den ikke lenger, siden linje 31 og 37 i Oslo fra i fjor høst begynte å kjøre døgnkontinuerlig som de første bybusslinjene, men de kan likevel ikke helt sammenlignes, siden antallet avganger på natta er mye mindre enn på dagtid.

Det gikk ikke lang tid før NSB så lille ØTR og TIMEkspressen som en stor konkurrent, og kjøpte opp alt sammen. ØTR skifta på den tiden navn tilbake til det gamle Øst-Telemark Automobilselskap (ØTA), men bare to år senere ble navnet til Nettbuss Telemark. Så i 2005 ble Nettbuss Telemark innfusjonert i Nettbuss Drammen, og det er fortsatt sånn den dag i dag.

TIMEkspressen ble derimot til et nytt stort varemerke over store deler av landet. Allerede før år 2000 hadde TIMEkspressen blitt utvida med en linje nummer 2, mellom Kongsvinger og Oslo, og i årene som gikk fulgte mange etter. Helt i starten var det forskjellig profilering på de forskjellige linjene, men fra 2002 kom den fiolette fargen som vi kjenner i dag. Men mange av disse rutene fortjener knapt å bruke navnet TIMEkspressen. De kjører riktignok med faste minuttall, men ingen av dem er i nærheten av å være døgnkontinuerlige sånn som linje 1.

I løpet av disse 13 årene har det blitt mange turer. Ser man rent matematisk på det så skal det i løpet av de 13 årene, medregnet skuddårsdagene være 113952 timer. Men siden bussene går i begge retninger blir summen 227904 turer. Og da mener kanskje dere at det er et urealistisk tall, for det kan da aldri i verden skje at alle turer blir kjørt. Dere har forsåvidt rett, for i løpet av de 13 årene har man faktisk måttet innstille 1 tur fordi man ikke har greid å stille materiell. Det var nå i vinter! Ikke alle busser har kommet fram til målet heller. For noen år siden ble to av bussene ved forskjellige anledninger innblandet i møteulykker og derfor satt ut av spill, men ved begge anledninger kom reservebuss raskt til unnsetning. Den ene hendelsen skjedde ved Hokksund, der reservebussen faktisk var på plass etter bare fem minutter, samtidig med ambulansen, og passasjerene som ikke var for preget av ulykken fikk fortsette etter bare 20 minutter.

Da man startet opp ruta brukte man forskjellig materiell, blant annet det gamle materiellet fra Telemark-Oslo Ekspressen. De første nye bussene levert til ruta kom i oktober 1997, og en av dem var NV43402. På dette bildet ser den ut omtrent eksakt som bussene gjorde da de var nye, bortsett fra de sporene som ti år i trafikk setter. Da bildet ble tatt var den Nettbuss Drammen #25620, men har siden da blitt tatt ut av trafikk, og ble avregistrert i juni 2010. Hvor den er nå vet jeg ikke, men den ble sist sett i plenen hos Nettbuss på Vikersund strippet for alt av gammel dekor i mai 2010. Bussene fra den gangen var Volvo B10M på 360 hk med Vest Ambassadør 340 karosseri på 13,66 meter og 50 sitteplasser. Bussene fikk også tildelt navn, etter mer eller mindre kjente folk fra distriktet, og denne fikk navnet "Rau Ryji".

Bilde
NV 43402 hos Nettbuss på Notodden, 05.08.2007.

Våren 2002 kom den nye fiolette fargen, og også ny busstype. Den nye typen var Volvo 9700S B12M, som fortsatt i dag er den det finnes mest av, men nå har midtmotoren blitt byttet ut med hekkmotor. Denne bussen var ved fototilfellet Nettbuss Drammen #25631 og het "Kjeik Sem".

Bilde
NV 49406 hos Nettbuss på Notodden, 05.08.2007.

I 2006 kom den første 15-meters boggibussen på linja, og det var Nettbuss Drammen #25445, også kjent som "Sam Eyde". Etter det har de fleste bussene som er levert vært boggibusser. Denne bussen har nå snart gått halvannen million kilometer, så de får absolutt kjørt seg. Strekningen er jo ikke den lengste ekspressruta i landet, men siden de kjører døgnet rundt blir det fort mange kilometer av det.

Bilde
KH41109 på Notodden kollektivterminal, 20.02.2007.

Aller siste tilskudd på linje 1 er Nettbuss Drammen #25503. Den ble levert i vinter, og var blant bussene som var levert nye til Ski-VM i Oslo. Det var også der jeg fikk fotografert den, da jeg på siste fredagen av VM'et oppholdt meg mange timer ved Holmenkollen og Besserud for å få med meg flest mulig av bussene der. Den har ikke fått tildelt noe navn, for man bestemte dessverre i fjor at bussene ikke lenger skulle ha det.

Bilde
KH 74061 i Holmenkollveien ved Besserud, Oslo, 04.03.2011.

I anledning jubileet måtte jeg selvfølgelig også ut og ta et bilde i dag. Bussen som havnet foran linsa mi var Nettbuss Drammen #25483, "Olea Crøger", som ble levert i 2009.

Bilde
NV 60810 i Sexes gate, Kongsberg, 16.03.2011.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Re: TIMEkspressen linje 1 - hver eneste time i 13 år! (-1)

Legg inn av SvB » 2011-03-19 13:30:56

Øyvind Berg skriver:
Det gikk ikke lang tid før NSB så lille ØTR og TIMEkspressen som en stor konkurrent, og kjøpte opp alt sammen. ØTR skifta på den tiden navn tilbake til det gamle Øst-Telemark Automobilselskap (ØTA), men bare to år senere ble navnet til Nettbuss Telemark. Så i 2005 ble Nettbuss Telemark innfusjonert i Nettbuss Drammen, og det er fortsatt sånn den dag i dag.
De store som kjøper de små, for å bli kvitt konkurrenter?? Jeg kjenner ikke denne oppkjøpshistorien i detaljer. Men kanskje var det eierne ØTR som ville selge? Hoppe av rutebilnæringen på den tida det var penger i salg, i stedet for å satse videre i en bransje preget av oppkjøp og store enheter. Det gikk hardt for seg i Telemark også sist på 90-tallet. Men i Notodden valgte eierne å selge. Det samme skjedde i Skien der Grenland Nord Trafikkselskap ble kjøpt opp av Vest-Telemark Bilruter. Selskapene i vest og nord i fylket har overlevd, dvs. i Drangedal og Tinn i tillegg til Telemark Bilruter.

På 90-tallet skjedde de fleste store oppkjøpene som forvandlet rutebilnæringen på et tiår, fra 1993/94 og framover. De fleste i de konkurranseutsatte områdene valgte å selge, og det var gode penger å tjene i disse åra, og fram til anbud ble en realitet. Var det ikke det de forstod eierne i Notodden også? De fikk godt betalt tror jeg. Til forskjell fra eierne av Cominor som ikke har fått solgt.

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2011-03-19 15:48:17

Ja jeg tor Jamtveit i øta og timeekspressen fikk ca 100 mil med avtale om å jobbe i nettbuss i 10 år.

Daniel Lund

Legg inn av Daniel Lund » 2011-03-19 16:35:35

Ka kan grunn vær tel at Cominor e så utrolig vanskelig og få solgt. Nordtrafikk ble jo solgt tel Veolia Transport. FFR ble jo solgt tel dem. Ka det e som gjør at ikke Veolia transport ser muligheta i og kjøp Cominor? Kan det vær prislappen som gjør at ingen e intrisert? Før var det jo tre selskap, nå et. Dyrere i pris da? Ikke vet æ. Men hadde Veolia foreksempel kjøpt Cominor da har dem jo hadd en stor andel av Nord Norge
Daniel Laugsand Lund

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2011-03-19 16:55:30

Daniel Lund skrev:Ka kan grunn vær tel at Cominor e så utrolig vanskelig og få solgt. Nordtrafikk ble jo solgt tel Veolia Transport. FFR ble jo solgt tel dem. Ka det e som gjør at ikke Veolia transport ser muligheta i og kjøp Cominor? Kan det vær prislappen som gjør at ingen e intrisert? Før var det jo tre selskap, nå et. Dyrere i pris da? Ikke vet æ. Men hadde Veolia foreksempel kjøpt Cominor da har dem jo hadd en stor andel av Nord Norge
Nå er det anbud som gjelder å da vil ingen bruke penger på oppkjøp lenger. Før når de hadde fast pris så var det penger i det du ser jo nettbuss sør det kjøpte opp rta med et underskudd på 10 til 15 mil og betalte 15 mil for det og klagde etterpå at prisen var for høy men fikk ikke gjennom slag. I for hadde de et overskudd på 50 mill. kan bare lure på hvordan.

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2011-03-19 17:41:29

Jeg mener å huske at NSB betalte ca. 48 mill. kr for ØTR/ TIMEkspressen i 1998.

Nettbuss Sør kjøpte i 2008 RTB - Risør-Tvedestrand Bilruter. RTB var i stor krise, først og fremst pga. MiljøXpressen som gikk med store underskudd. Nettbuss fikk våren 2009 avslag på 1,3 mill. kr for kjøpet av RTB. Se lenke:

http://www.rhf.no/phpBB3/viewtopic.php? ... B8xpressen

I 2009 hadde Nettbuss Sør overskudd før skatt på ca. 46 mill. kr. Tror neppe dette så mye om overskuddet på driften soom året før var betydelig mindre. Samtidig med overtakelse av RTB ble også Nettbuss Vest innlemmet i Nettbuss Sør. Brutto omsetning økte derfor betydelig i 2009. Tror neppe Nettbuss Sør får tilsvarende stort overskudd i 2010 og 2011. Det vil være store kostnader på igangsetting av nytt anbud i Kristiansand.

Når det gjelder muligheten for salg av Cominor, så er det vel ingen som kjøper opp et selskap rett før anbudsutsetting. Det innebærer forpliktelser overfor ansatte. Dessuten vil man sitte igjen med en masse gamle og halvgamle busser som ikke kan brukes i et anbud, og som dermed må selges eller vrakes.

Sindre KA

Legg inn av Sindre KA » 2011-03-20 11:20:09

Jeg skjønner og fatter fremdeles ikke hvorfor man velger å bruke så mye ressurser på å kjøre døgnet rundt helt til Notodden. :? Har ikke sett tall, men å kjøre f.eks strekningen Kongsberg-Notodden kontinuerlig midt på natten hele uken er neppe noe det blir overskudd av.
Jeg mener.. Hvordan får de det til? :|

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2011-03-20 11:48:14

Sindre KA spør:
Jeg skjønner og fatter fremdeles ikke hvorfor man velger å bruke så mye ressurser på å kjøre døgnet rundt helt til Notodden. Har ikke sett tall, men å kjøre f.eks strekningen Kongsberg-Notodden kontinuerlig midt på natten hele uken er neppe noe det blir overskudd av.
Jeg mener.. Hvordan får de det til?
Hovedsvaret er vel enkelt. På denne ruta som på andre ruter er det avganger som går med underskudd og avganger som går med overskudd. Det er summen som avgjør, ikke trafikken på de enkelte avgangene. Er det god nok inntjening på dagtid så kan selskapet også betale nattavgangene.

Lars Storm
Sted: Oslo

Legg inn av Lars Storm » 2011-03-20 22:46:45

Øyvind Berg skrev:Det er nok best å starte med begynnelsen ...

I løpet av disse 13 årene har det blitt mange turer. Ser man rent matematisk på det så skal det i løpet av de 13 årene, medregnet skuddårsdagene være 113952 timer. Men siden bussene går i begge retninger blir summen 227904 turer. Og da mener kanskje dere at det er et urealistisk tall, for det kan da aldri i verden skje at alle turer blir kjørt. Dere har forsåvidt rett, for i løpet av de 13 årene har man faktisk måttet innstille 1 tur fordi man ikke har greid å stille materiell.
Vi må heller ikke glemme at de i en periode kjørte halvtimes rute i rushtidene. Dette var nok ingen stor suksess for det ble ikke langvarig.

baneavd
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2011-03-20 22:51:40

Noen som vet hvor mange busser man bruke og hvor mange turer en buss gjør i døgnet?

Jan Erik

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2011-03-20 22:54:48

For å pense tilbake til tråden, her er et knippe busser som har kjørt "Telemark-Oslo" ekspessen frem til de nå velkente TimEbussene......
NV18506
Bilde
NV19295
Bilde
NV29106
Bilde
NV29107
Bilde
NV33654
Bilde
AX55893
Bilde
NV35963
Bilde
Bilde
Bilde
NV37099
Bilde
Bilde
NV38523
Bilde
NV44794
Bilde
NV46041
Bilde
NV49404
Bilde
NV49405
Bilde
NV49485
Bilde
NV50032
Bilde
NV57424
Bilde
NV57426
Bilde

NSB Lågendalsruten brukte bl.a disse:
DF25747
Bilde
KT42899
Bilde
KT37790
Bilde

Det ble brukt mye “rart” av materiell på denne ruta, og for de som ikke fikk oppleve denne tiden, værsågo…. Et lite tilbakeblikk på en morsom tid da det var gøy å tusle rundt med fotoapparat…. ;-)

Frank – klikk på bildene…..

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-03-21 18:09:00

SvB skrev:Øyvind Berg skriver:
Det gikk ikke lang tid før NSB så lille ØTR og TIMEkspressen som en stor konkurrent, og kjøpte opp alt sammen.
De store som kjøper de små, for å bli kvitt konkurrenter?? Jeg kjenner ikke denne oppkjøpshistorien i detaljer. Men kanskje var det eierne ØTR som ville selge? Hoppe av rutebilnæringen på den tida det var penger i salg, i stedet for å satse videre i en bransje preget av oppkjøp og store enheter. Det gikk hardt for seg i Telemark også sist på 90-tallet. Men i Notodden valgte eierne å selge. Det samme skjedde i Skien der Grenland Nord Trafikkselskap ble kjøpt opp av Vest-Telemark Bilruter. Selskapene i vest og nord i fylket har overlevd, dvs. i Drangedal og Tinn i tillegg til Telemark Bilruter.
Sånn det ble fremstilt i lokale medier og blant folk flest på den tida så var det NSB som var kjøpte opp en potensiell konkurrent. Det er jo ingen tvil om at TIMEkspressen ble direkte konkurrent til enkelte av NSBs strekninger. Blant annet på lokaltogstrekningen fra Kongsberg og innover mot Oslo, selv om det her neppe hadde så mye å si. Fram til begynnelsen av 2000-tallet hadde man også en tidlig morgenavgang med lokaltog fra Bø, men den er jeg usikker på om direkte ble lidende av TIMEkspressen, eller om de sløyfet den av opplagt praktiske årsaker. Men det som helt sikkert fikk lide var togtrafikk fra Notodden om Hjuksebø og innover mot Oslo. Jeg har en mistanke om at dette var den indirekte årsaken til at trafikken på Bratsbergbanen ble nedlagt i utgangspunktet. Uansett, sånn sett kan man si at NSB kjøpte tilbake den trafikken de hadde mistet ved å kjøpe TIMEkspressen.

Men det skal jo også sies at Gjermund Jamtveit er kjent som en skikkelig gründer. Han kan ha innsett at det var akkurat riktig tidspunkt å selge det på, og fått stor uttelling for det. Jeg husker også at det ble kommentert (i media eller blant folk generelt) at bussparken til ØTR var generelt gammel og nedslitt og lite verdt, og at bussene til TIMEkspressen var leaset, så at de reelle vediene i selskapet var forsvinnende små i forhold til prisen. Så at det var Jamtveit som var luringen er jo fullt mulig.
Det var jo også han som et par år etter salget prøvde å få i gang igjen trafikken på Bratsbergbanen som eget selvstendig jernbaneselskap under navnet TIMEtoget. Motorvognene som ble kjøpt brukt fra Sverige ble jo lakkert i en annen farge enn NSBs, faktisk ganske lik lokstallen på Notodden, og det eneste som manglet var vel å få på logoen til TIMEtoget. Det skulle startet opp høsten 2000, men prosjektet strandet vel fordi det på det tidspunktet ikke var mulig å få til privatdrevet persontrafikk på norske spor. Så ble det likevel NSB som overtok hele prosjektet, og har kjørt det siden da.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-03-21 18:37:11

Sindre KA skrev:Jeg skjønner og fatter fremdeles ikke hvorfor man velger å bruke så mye ressurser på å kjøre døgnet rundt helt til Notodden. :? Har ikke sett tall, men å kjøre f.eks strekningen Kongsberg-Notodden kontinuerlig midt på natten hele uken er neppe noe det blir overskudd av.
Jeg mener.. Hvordan får de det til? :|
Jeg tror kanskje den enkleste forklaringen er den utrolig gode markedsføringseffekten det har. Sånn det er nå så vet alle som bor langs strekningen at det alltid vil gå en buss, uansett tid på døgnet, uansett ukedag, uansett om det er ferie eller helligdag, rett og slett uansett. Det eneste man trenger å lære seg er minuttallet. For meg er det 29 i retning Oslo og 40 tilbake fra Oslo. Det er så enkelt å forholde seg til at man knapt gidder å sjekke alternativene. I hvert fall blir det sånn når man ikke har bil.

Du har helt rett i at strekningen Kongsberg-Notodden neppe er noe gullgruve i seg selv. Det meste av nattrafikken er nok Oslo-Drammen, Oslo-Kongsberg og Drammen-Kongsberg. For eksempel på 02:40-avgangen nå natt til søndag så var bussen absolutt helt smekkfull, og jeg tror til og med noen få ble stående igjen. Jeg måtte klare meg med ståplass, men var heldig og fikk kapra trappa bak og kunne sitte i den. Fra Drammen var det slutt på ståplassene, og etter Kongsberg var det kanskje 5-10 stykker igjen.
Men nå er det nå sånn at bussene holder til på Notodden, de får service der og de fleste sjåførene bor der. Om man skulle bare kjørt nattbussene til Kongsberg så hadde man jo måttet ordne plass både for bussene og sjåførene der. Dagens Nettbuss-anlegg er etter de siste års nedbygginger ved stasjonen blitt ganske trangt og egner seg neppe for de lengste bussene. Noe særlig fasiliteter for nattopphold for sjåførene tror jeg ikke de har der heller.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

baneavd

Legg inn av baneavd » 2011-03-21 18:43:14

ØTA hadde vel lokale ruter i Notodden og til Sauherad og Lunde. utenom dette så hadde de ruter også fra Notodden til Kongsberg før Timekspressen kom rute til Skien
Og en rute til Seljord. og opp til Bolkesjø både over Ørvella-Gransherad og over Lisleherad.
Så ØTA hadde stort område nå de gjalt ruter de kjørte i øst Telemark.

Jeg mene ruten Notodden-Kongsberg var samtrafikk med NSB Lågendalsruten slik at de delte denne ruten i sammen før de ble Timekspress der.
Vet ikke om de var samtrafikk med andre selskap på ruten Notodden-Skien.
På ruten til Seljord hadde ØTA ruten for seg selv bortsett fra Flatdal-Seljord som også ble kjørt av VTB

Elles så kan jeg si de var mange busser fra VBK som de brukte hos ØTA og flere av disse hadde dør bak forhjulet og brønn bak. De har også hatt busser fra Repstad.

Jan Erik

baneavd

Legg inn av baneavd » 2011-03-21 18:45:31

Kan også legge til at de for mange år siden var en artikkel om Bolkesjøruta i Lørdagsbilaget A-Magasinet til Aftenposten hvor de var bilde av en Repstadbuss på brua ikke langt fra Gransherad vidt bussen fikk plass på brua.

Jan Erik

Svar