Nettbuss-selskap får nytt navn fra nyttår

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
gunn-mas

Nettbuss-selskap får nytt navn fra nyttår

Legg inn av gunn-mas » 2010-12-02 15:51:11

NYTT ÅR OG NYTT NAVN. Var innom sjåførrommet en dag og såg på et internt skriv. Der stod det bl.a. at det nåværende selskapsnavnet ikke var dekkende lenger. Er det det noen som tør å tippe?

Hvilket selskap snakker jeg om?

Hva blir det nye navnet?

ps. Det er feigt å tippe hvis man allerede veit det.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Nettbuss-selskap får nytt navn fra nyttår

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-12-02 16:30:41

Før jeg eventuelt snubler fram og røper svaret må jeg bare stille et spørsmål:
Er det innenfor eller utenfor landets grenser?

Er det for eksempel snakk om utenfor og østover så har det vært kjent lenge.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2010-12-02 17:40:06

Når jeg ser hvem som legger ut spørsmålet, og tenker gjennom hvilket Nettbuss-selskap som er modent for navneskifte, så er svaret Nettbuss Lillestrøm.

Dette navnet har svært lenge vært lite dekkende. Ruteområdet omfatter Akershus inkl. Oslo, Hedmark og Oppland. Nettbuss Ringerike som tidligere også opererte Oppland, ble fra i sommer lagt under Nettbuss Drammen, men Oppland-trafikken (Hadeland, Toten, Gjøvik) ble overført til Nettbuss Lillestrøm.

Hva med det nye navnet? Nettbuss har tradisjon for å bruke fylkesnavn som "etternavn" med unntak av Nettbuss Sør som omfatter flere fylker og opererer hele veien Oslo-Kristiansand-Stavanger, men med tyngdepunkt rundt Kristiansand/ Arendal.

Hva det nye navnet blir? Akerhus, Hedmark og Oppland er en region uten noen egen identitet og eget navn. Det nærmeste er Innlandet, men der tror jeg neppe Akershus føler seg hjemme. Mitt tips er Nettbuss Øst. Dårlig med tanke på at Nettbuss Østfold er et navn, men er en parallell til Nettbuss Sør. Nettbuss Øst er kort og klangfullt. Synes likevel Nettbuss Drammen er litt rart. Selskapet spenner over Buskerud mv. Nettbuss-selskapene begynner å sprenge fylkesgrensene, iallfall der fylkene ligger tett og rutenettet griper inn i hverandre uten at det er lett å trekke opp klare geografiske grenser.

Dette er mitt tips, ikke noe jeg vet.

ingli
Sted: Selbu

Legg inn av ingli » 2010-12-02 18:39:49

Tror SvB kan ha rett her. Jeg har også hørt rykter om et annet navneskifte - Team Trafikk blir sannsynligvis omdøpt til Nettbuss Trondheim.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-12-02 19:29:18

Jeg tenkte umiddelbart det samme som SvB, men ventet med å skrive det, for å se om andre tenkte likt.

Lillestrøm er kanskje det navnet som er mest på jordet, siden stedsnavnet sier så lite om ruteområdet. Lillestrøm er bare én av mange tettbebyggelser i det sentrale Oslo-området, og har ikke engang samme navn som kommunen det ligger i (Skedsmo). Det er liksom ikke heller sånn at Lillestrøm er navet i avdelingens trafikk. Men skal man døpe om til et mer dekkende navn, så tror jeg faktisk Nettbuss Oslo hadde vært det beste alternativet, siden det er et viktig knutepunkt i trafikken på alle mulige måter. Med unntak av Hadeland og Gjøvik og andre (relativt sett) perifere plasser i området så dreier både trafikken og livet til innbyggerne i området seg om nettopp Oslo. Nettbuss Oslo har uansett aldri blitt brukt som ordentlig navn tidligere, selv om enkelte har skrevet det her.

Drammen er jo heller ikke det beste navnet for et selskap som brer seg over et så stort geografisk område. Nå er jo ikke navnet så irrelevant, for mye av trafikken i området går til eller gjennom Drammen, og det er også fylkeshovedstaden i fylket hvor mesteparten av trafikken er. Det hadde likevel ikke gjort meg noe om man endra på det, og da hadde det for eksempel ikke vært dumt om de gjorde som NRK gjorde for flere år siden og kalte det for Østafjells. (For de med ekstremt lite geografikunnskap for denne siden av Oslofjorden, så går de felles distriktssendingene for Buskerud, Telemark og Vestfold på radio og TV under navnet NRK Østafjells.)

ingli skrev:Jeg har også hørt rykter om et annet navneskifte - Team Trafikk blir sannsynligvis omdøpt til Nettbuss Trondheim.
Tar de seg virkelig bryet med å døpe om selskapet, siden det sikkert ikke er mange år til det slås sammen med Nettbuss Trøndelag (og Klæburuten)?
Det vil jo også bli noe forvirring mellom Nettbuss Trondheim med hovedkontor i Trondheim og Nettbuss Trøndelag med hovedkontor i Trondheim. :?
Og når jeg er inne på det, så leser jeg i papirene fra AtB at valg av operatører på ruteområdene 1-4 skal skje i begynnelsen av desember, så da bør det vel komme noe nytt derfra snart?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
HOB
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2010-12-02 19:31:28

BEKLAGER :oops:
Sist redigert av HOB den 2010-12-02 21:03:20, redigert 1 gang totalt.
medlem i Rutebilhistorisk Forening

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2010-12-02 19:43:31

Gratulerer Sveinung som resonnerte så bra og tippa riktig. Men jeg trur at uansett om det heter Nettbuss Nord, Telemark, Drammen, Østafjells eller Fjordane, så er det begrepet "Nettbuss" og logoen som vil pryde bussene og all markedsføring. Og i enda sterkere grad vil vel farger og logoer fra de fylkeskommunale oppdragsgiverne komme inn. slik at egen identitet og firmanavnene bare blir brukt offisielt.

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2010-12-02 19:45:10

Da har vi vel fått fasiten? Jeg har ikke hørt om denne navneendringen, men derimot om kommende endring i Trøndelag, selv om jeg trodde alle enhetene der ville komme inn under Nettbuss Trøndelag. Team Trafikk-epoken er uansett over med anbudsdrift i Trondheim. Team-logoen må dermed bli historien når alt i Trondheim blir anbud.

Nå er det slik med Nettbuss-konsernet at navn på datterselskap spiller liten rolle i profilen. Det er "nettbuss" som er profilen. Datterselskapsnavn står i beste fall på bussene med svært liten skrift. Ser Øyvind Berg tenker utenfor Norge. Mener å ha hørt at vi står foran navneskifte i Sverige. Orusttrafiken vil gå ut og vi får nok Nettbuss som fornavn på datterselskapet her også. Regner med målet er at Nettbuss skal være fornavnet på navnet til alle heleide datterselskaper.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-12-02 20:05:19

SvB skrev:Ser Øyvind Berg tenker utenfor Norge. Mener å ha hørt at vi står foran navneskifte i Sverige. Orusttrafiken vil gå ut og vi får nok Nettbuss som fornavn på datterselskapet her også. Regner med målet er at Nettbuss skal være fornavnet på navnet til alle heleide datterselskaper.
Ja, Orusttrafiken AB kommer til å skifte navn til Nettbuss AB (eller Nettbuss Sverige AB?), og det har vært kjent på Bussnack i et par måneder minst.
Danskene skal rette opp et par stavefeil i navnet, ettersom de endelig lærer seg norsk. Om Tylstrup Busser også endrer navn eller om de får beholde det vet jeg ikke, men jeg regner med de tar alt nå som de er igang.
Hva som skjer på Island har jeg ikke hørt noe om.

Når det gjelder det HOB kommer med, at Nettbuss AS (som er moderselskapet) endrer navn til Nettbuss Øst AS, så kan vel ikke det stemme?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2010-12-02 20:51:02

Hei

Jeg har desverre misforstod dette med navn endringen og det er Nettbuss Lillestrøm som skal endre navn til Nettbuss Øst AS IKKE hele Nettbuss som jeg trodde.

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2010-12-02 21:55:28

Hvis Nettbuss AS skulle skifte navn i samme slengen, skulle det logisk bli Nettbuss Norge AS. Får ikke håpe de gjør som f.eks. Nobina Norge AS, som har all busstrafikk her i landet under ett eneste selskap, Nobina Norge AS, men avdelingskontor rundt om. Men det kan bli vanskelig, etter som man vinner og taper anbud, å drive å opprette og legge ned datterselskap hele tida, kanskje enklere og mindre formelt med avdelingsdrift. Men er det noen som kan forklare meg hvorfor Nettbuss AS gidder å sitte med 34 av aksjene i Nordlandsbuss AS? Dette ble vel resultatet da Nettbuss Helgeland AS ble slått sammen med bussdelen i Saltens Bilruter AS.

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2010-12-02 22:58:42

gunn-mas spør:
Men er det noen som kan forklare meg hvorfor Nettbuss AS gidder å sitte med 34 av aksjene i Nordlandsbuss AS? Dette ble vel resultatet da Nettbuss Helgeland AS ble slått sammen med bussdelen i Saltens Bilruter AS.
Gidde og gidde? 34 prosent av aksjene er en stor minoritetspost, og Nettbuss har representanter i styret til Nordlandsbuss. Jeg kjenner ikke historien og hvilke motiver selskapene hadde bak denne løsningen, og langt mindre hva slags avtaler som ellers eksisterer bak dette eierskapet. Det er som kjent bare to aksjonærer i Nordlandsbuss. Nettbuss fikk antakelig en aksjeandel som tilsvarer verdier o.l. i Helgeland Bilruter sammenlignet med verdiene i bussdriften i Saltens Bilruter (SB).

Det er lett å se at SB kan være tjent med den kompetansen Nettbuss har for bussdrift i dagens bussmarked. Anbudssystemet presser fram store enheter, delvis også internasjonale eiere. SB er isolert sett et svært lite selskap i vår tid. Nordlandsbuss har hatt stor suksess av anbudsdriften i Nordland og har nå ca. 60 prosent av bussdriften i fylket. Kompetanse og kapital er vesentlig for all næringsvirksomhet og bussdrift i en marked med åpen internasjonal konkurranse. Vi ser at Fjord1 velger å konsentrere aktiviteten og har nettopp solgt godstrafikk-delen til Firda Billag. Samtidig søkes det en partner for bussdriften, og det ønskes en partner som går inn som minoritetsaksjonær. Fjord1s bussdrift er ikke stor i dagens norske marked. Selskapet møter allerede konkurranse om anbud. De har vært interessert i det aktuelle anbudet i Ålesund, men selskapet har ikke erfaring og materiell til by-og forstadstrafikk, og har ft. ikke vunnet noe bussanbud. Alle gjenværende busselskaper i Norge må vurdere strategisk hvordan de skal overleve. Eller skal de gi opp? I dag ser vi hvordan Torghatten-konsernet organiserer seg for det nye markedet. De har vunnet anbud i Troms, tapt andre, konkurrerer i Trondheim osv. Norgesbuss har slitt med å holde aktiviteten oppe på Østlandet. Dette er iallfall antydning til et svar om de nye samarbeidsformene vi ser utvikler seg i bransjen.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-12-03 14:09:58

HOB skrev:Hei
Jeg har desverre misforstod dette med navn endringen og det er Nettbuss Lillestrøm som skal endre navn til Nettbuss Øst AS IKKE hele Nettbuss som jeg trodde.
Ingenting å beklage. Jeg fikk det bare ikke til å stemme, så jeg måtte bare finne ut hva som er riktig.

Når nå altså navnet Nettbuss Lillestrøm står for fall, er sannsynligvis Nettbuss Drammen det neste navnet som forsvinner. Navnet dekker jo bare en liten del av det geografiske området. Men kanskje mest relevant er det at trafikken i Buskerud skal ut på anbud fra 2012, og Drammen er vel den første pakka. Skulle Nettbuss tape det så blir jo navnet direkte misvisende. Vi vil vel helst i løpet av et par måneder i hvert fall vite om Nettbuss beholder trafikken sin i Notodden-området fra sommeren. Forsvinner den biten ville det jo nesten være naturlig å gå tilbake til navnet Nettbuss Buskerud.
Nettbuss Travel Drammen er jo også et spesielt opplegg nå. For det består jo av ekspress- og turkjøring i Vestfold og turkjøring i Drammen. Mens ekspresskjøring på Notodden og Vikersund, og ekspress- og turkjøring på Hønefoss er deler av hovedselskapet. Kanskje man gjør litt om på dette etter hvert? Dagens situasjon er jo et resultat av at Nettbuss Vestfold ble borte, og ekspresskjøringa ble overført til turavdelinga.

Jeg har egentlig lurt på hvorfor Nettbuss har så oppstykket eierskap av bussparken, der bussene må omregistreres når de flytter permanent mellom avdelignene. Selvsagt har de til en viss grad samlet, ved at det virker som at alle gamle busser over en viss alder blir eid av Nettbuss AS sentralt når de skal overføres til ny avdeling. At man ikke da gjør det på hele bussparken er jo litt rart. Men inntil videre er det jo fint for oss som samler på eierhistorikk.
Jeg kunne gjerne håpe at man fikk litt mer system på internnumre i hele konsernet. For eksempel er det jo nærmest helt håpløst å finne ut hvilket 5-siftet nummer en del av dem har, og enkelte virker som de ikke har det i det hele tatt. Det at man har så mange overlappende nummerserier selv innenfor en og samme avdeling, blir en jo bare forvirret av. Det beste hadde vært om man alltid hadde alle fem siffer synlige på alle busser. Orusttrafiken har brukt numrene i 70000-serien i flere år allerede, ofte med ganske store tall.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
HOB
Kontakt:

Legg inn av HOB » 2010-12-03 21:32:00

Hei :D

Det er fint at det er ikke noe å beklage for og jeg ble litt bekymret når jeg hadde misforstod det med navnedringen til Nettbuss.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2010-12-05 17:21:36

SvB skrev:gunn-mas spør:
Men er det noen som kan forklare meg hvorfor Nettbuss AS gidder å sitte med 34 av aksjene i Nordlandsbuss AS? Dette ble vel resultatet da Nettbuss Helgeland AS ble slått sammen med bussdelen i Saltens Bilruter AS.
Gidde og gidde? 34 prosent av aksjene er en stor minoritetspost, og Nettbuss har representanter i styret til Nordlandsbuss. Jeg kjenner ikke historien og hvilke motiver selskapene hadde bak denne løsningen, og langt mindre hva slags avtaler som ellers eksisterer bak dette eierskapet. Det er som kjent bare to aksjonærer i Nordlandsbuss. Nettbuss fikk antakelig en aksjeandel som tilsvarer verdier o.l. i Helgeland Bilruter sammenlignet med verdiene i bussdriften i Saltens Bilruter (SB).
Jeg mener å huske at det SvB beskriver stemmer!

Og det er vel tale om litt taktikk; Får man ikke kjøpt hele butikken med det samme, så venter man litt, til tidene kanskje blir vanskeligere, og så kommen man med et tilbud om kjøp... Nå er vel SB Nordlandsbuss inne i en gunstig epoke, ved å ha vunnet omlag 60% av anbudenen i Nordland. Så jeg tror ikke vi får se Nettbuss-logo på bussene her i nord på en stund... :-P Men slikt kan brått endres, og da er nok Nettbuss klare...!

Det er meget mulig at SB Nordlandsbuss' gunstige posisjon, skyldes god rådgivning fra det øvrige Nettbuss. Hadde ikke tenkt på dette...
Bilde
Bilde

Svar