+ 2010

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 619
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Re: + Advent 2010

Legg inn av bjørn » 2011-12-12 22:14:14

Nå er det en stund jeg lovet bilder her. Den 29. oktober 2011 reiste jeg med buss over St. Bernandinopass, fra Thusis til Bellinzona. Dette var i grunn en ganske fin tur. Man kan faktisk komme seg over en del fjellpass i Sveits uten bil, som regel er det obligatorisk med plassreservasjon på disse rutene (koster ingenting ekstra).

I Thusis dukket denne doningen opp (bilde tatt ved pause i San Bernandino):
DSC02042.JPG
DSC02042.JPG (176.57 kiB) Vist 1234 ganger
I San Bernandino var det korrespondanse med flere andre busser, bl.a. denne:
DSC02043.JPG
DSC02043.JPG (178.16 kiB) Vist 1234 ganger
Pause i San Bernandino, "min" buss til venstre:
DSC02045.JPG
DSC02045.JPG (179.29 kiB) Vist 1234 ganger
Sist redigert av bjørn den 2011-12-12 22:21:32, redigert 1 gang totalt.
Mvh Bjørn

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 619
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Re: + Advent 2010

Legg inn av bjørn » 2011-12-12 22:20:14

(forts.)

Fin utsikt fra. 2. etasje:
DSC02047.JPG
DSC02047.JPG (153.53 kiB) Vist 1231 ganger
Etter ankomst Bellinzona:
DSC02048.JPG
DSC02048.JPG (175.01 kiB) Vist 1231 ganger
I Bellinzona stod også en annen, helt maken buss:
DSC02049.JPG
DSC02049.JPG (158.04 kiB) Vist 1231 ganger
Mvh Bjørn

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: + Advent 2010

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-12-18 15:14:51

bjørn skrev:Nå er det en stund jeg lovet bilder her. Den 29. oktober 2011 reiste jeg med buss over St. Bernandinopass, fra Thusis til Bellinzona. Dette var i grunn en ganske fin tur. Man kan faktisk komme seg over en del fjellpass i Sveits uten bil, som regel er det obligatorisk med plassreservasjon på disse rutene (koster ingenting ekstra).
Ja, jeg kikka gjennom tråden før jeg begynte å legge ut bildene nå denne måneden og la merke til at du hadde lovet det. Lurte litt på om jeg skulle sende deg et hint om det, men så tenkte jeg at du helt sikkert kom til å reagere når jeg la ut flere bilder. :wink:

Fine bilder fra langtur med postbuss. :) Jeg kunne gjerne tenkt meg å reise gjennom Sveits på den måten en gang også. Både det og å reise rundt med privatbil. Denne turen i fjor var pakketur, og det blir lett litt for lite valgfrihet. Men det var muligens greit som en første tur. Tviler på at jeg kommer meg til Sveits igjen i 2012, men kanskje jeg skal satse på 2013.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: + Advent 2010

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-12-18 16:46:03

+ 2010 - #23
Der bussene fiser rundt


I Locarno heter det lokale buss- og trikkeselskapet Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi, normalt forkortet FART. En kan tydelig se at vi her ikke er i et engelskspråklig land, for den forkortelsen henleder jo ikke til de vakreste dufter. Til tross for navnet har FART aldri hatt gassbusser. Eller kanskje har de bevisst unngått det nettopp på grunn av navnet.
Kantonen Ticino (Tessin på tysk og fransk) er den mest italienske delen av Sveits, og det merker man. Først og fremst er jo alle navn og skilt på italiensk, men alt annet virker også mer italiensk enn i resten av Sveits. Mens man ellers aldri ser en eneste sprekk eller hull i asfalten, ser man mye av dette i Ticino. Overgrodde hager og falleferdige hus finner man også her, men ikke noe særlig ellers i Sveits. Men det jeg merket aller mest var at mens de andre plassene hadde tørr innlandsluft som jeg liker, var det i Ticino både veldig varmt og veldig fuktig.

Dagen som skulle tilbringes i Ticino hadde egentlig program der man kunne være med på en båttur på Lago Maggiore, men det fristet ikke å kaste bort dagen på det. Distansen fra hotellet i Minusio til jernbane- og busstasjonen i Locarno var bare 1,5 km, så dagens mål ble å gå seg en tur til stasjonen, henge der så mange timer jeg gadd, og så gå tilbake til hotellet og ta seg en tur i hotellets svømmebasseng. Den distanse er normalt sett greit for meg her hjemme i Norge, men den dagen var det minst 35 grader i skyggen og luftfuktighet av en annen verden, som er i sterk kontrast til temperaturen her hjemme i dag. Hele 45 grader forskjell blir det. Jeg tok det ganske med ro på turen, men uansett så var jeg i rundt fire timer på stasjonen og fikk med meg en del av den lokale busstrafikken, i tillegg til et og annet tog selvsagt.
I stedet for å ta det kronologisk har jeg valgt å sortere bildene etter busstype og nummer, så de eldste modellene kommer først.

#16 er en Mercedes-Benz O405. Som en ser har de heller linjenummeret på en lapp i frontruta og på siden enn å ha det i skiltkassa.

Bilde
TI 49616 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


Mens #91 er en Mercedes-Benz O408.

Bilde
TI 35291 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


#53 er en litt mer spesiell sak å se i den typen rutetrafikk. Det er en Neoplan N208Ü Jetliner. Jeg har fått med meg at denne og tre andre er kjøpt brukt, og at 1999 er et årstall, men jeg vet ikke om det var da de var nye eller da FART kjøpte dem.

Bilde
TI 311953 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


#18 er en helt vanlig Mercedes-Benz O550 Integro.

Bilde
TI 53418 i Via della Stazione, Locarno, 03.07.2010.


Det er #20 også, som er fra 1998.

Bilde
TI 128920 i Via Rinaldo Simen, Locarno, 03.07.2010.


Noen helt vanlige Mercedes-Benz O530 Citaro hadde de også der, her representert ved #23.

Bilde
TI 310723 i Via della Stazione, Locarno, 03.07.2010.


Og #24.

Bilde
TI 312424 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


#25 traff vi på ettermiddagen før på vei til hotellet.

Bilde
TI 313725 i Via San Gottardo, Minusio, 02.07.2010.


#26 var også blant de reklamefolierte.

Bilde
TI 185726 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


I de senere årene har FART satset på busser fra polske Solaris. Først og fremst er det leddbussmodellen Solaris Urbino 18 de har kjøpt. Her #6 fra 2007.

Bilde
TI 54806 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


#7 har jeg viet hele tre bilder som ble ganske brukbare.

Bilde
TI 49507 ved Croce Bianca, Locarno, 03.07.2010.

Bilde
TI 49507 i Largo Franco Zorzi, Locarno, 03.07.2010.

Bilde
TI 49507 i Viale Francesco Balli, Locarno, 03.07.2010.


#8 tar en sving ut fra stasjonen.

Bilde

Bilde
TI 41508 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


#10 gikk på en av de mindre busslinjene.

Bilde
TI 72610 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


#30 fant jeg i bakken ned fra stasjonen mot Lago Maggiore.

Bilde
TI 46230 i Viale Francesco Balli, Locarno, 03.07.2010.


#31 var den eneste av Solaris'ene jeg så med helreklame.

Bilde
TI 38631 i Via della Stazione, Locarno, 03.07.2010.


#32 er fra 2009.

Bilde
TI 63832 i Via della Stazione, Locarno, 03.07.2010.


Den andre typen Solaris de har er midibussen Solaris Urbino 10. Først ut av dem er #80 fra 2008.

Bilde
TI 229180 ved Locarno FFS, 03.07.2010.


Og så runder jeg av med #84.

Bilde
TI 229184 ved Locarno FFS, 03.07.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: + Advent 2010

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-12-25 14:35:02

+ 2010 - #24
Marbus B3 090 ViveTH


Så var tiden kommet for den siste av de 24 lukene, ett år og en dag forsinket dessverre. Men dette blir ikke slutten på bildene fra Sveits, for de fleste bildene er jo ikke vist ennå. Flere bilder vil komme når jeg finner tid og anledning til å behandle dem, skrive tekst og legge dem ut, innimellom alle de andre bildene jeg gjerne vil vise.

Bussen det handler om i denne luken er bussen som reisefølget hadde til og fra gjennom hele turen. Bussen er av merket Marbus, som definitivt ikke er noe kjent merke her i nord. Bussen er bygget i byen Maribor i det nordlige Slovenia, en drøy mil fra grensen til Østerrike. Produksjonen startet der som Tovarna avtomobilov Maribor (TAM) i 1947. De var en stor yugoslavisk produsent av forskjellige kjøretøyer, men i 1996 var det slutt og produksjonen ble lagt ned. I 2001 ble det startet ny produksjon under navnet Tovarna Vozil Maribor (TVM). TVM produserte litt forskjellig, og Marbus var midi- og minibussmerket dems. I tillegg produserte de flyplassbussene for Neoplan, de som nå Viseon Bus har overtatt. I mars i år gikk TVM konkurs, så produksjonen der er nok lagt ned for godt.

Bussen vår var av modellen B3 090 ViveTH. Dette er en liten turbussmodell, som sånn sett passer bra til en liten gruppe på svingete veier. Bussen er 9,58m lang, 3,56 meter høy og har 4,70m akselavstand, og havner derfor mellom Setra S309HD og S411HD i størrelse. Noe særlig om det tekniske ved bussen vet jeg ikke, og jeg er heller ikke sikker på hvor gammel den er. Det hadde seg nemlig sånn at sjåføren bare kunne italiensk og litt fransk. Alle i reisefølget kunne stort sett engelsk og tysk, mens reiselederen også kunne litt fransk. Da ble all kommunikasjon med sjåføren gjennom reiseleder på litt fransk, så noe bussprat ble det ikke.
Man merket at det var en kort buss, men ellers virket kjøreegenskapene greie, og den gikk like greit på svingete veier og på motorvei. Bussen hadde sideforskyvbare seter, noe jeg gjorde resten av reisefølget oppmerksomme på. Det var greit i varmen der nede.


Selskapet som eier bussen heter Giosy Tours og holder til i Cadenazzo i kantonet Ticino, et lite stykke øst for Locarno. Første møtet med bussen ble på flyplassen i Malpensa, og som en ser av merkinga var det ikke en ukjent destinasjon for selskapet.

Bilde
TI 8140 ved SEA Aeroporti di Milano, Malpensa, 28.06.2010.


Første stopp hvor det ble anledning til å titte på bussen ble på Simplonpasset. Jeg vil ikke si at det er den mest velskapte bussen jeg har sett, men den er da ikke så ille heller.

Bilde

Bilde

Bilde
TI 8140 ved Monte Leone, Simplonpasset, 28.06.2010.


Bussen tok oss til Täsch første dagen. Andre dagen var vi i det området, og tredje dagen gikk turen med toget Glacier Express helt til St. Moritz, og det var der vi møtte den igjen på ettermiddagen, bare for å kjøre oss til hotellet. Her stående ved siden av et gammelt postromskip. :)

Bilde
TI 8140 ved St. Moritz Bahnhof, 30.06.2010.


Jeg får også ta med et bilde jeg tok av førerplassen, med sjåfør. Sjåføren var relativt kortvokst, så selv om det ser romslig ut for han, tror jeg ikke jeg ville fått plass der. Et stykke av turen prøvde jeg guidesetet, og det var heller trangt. For å si det sånn så kunne jeg ikke tenke på å sitte med beina rett framover der, ikke i nærheten engang.

Bilde
TI 8140 i Via Grevas, St. Moritz, 30.06.2010.


Og så var vi framme i St. Moritz Bad, ved hotellet som lå rett ved Signalbahn, en av de mange gondolbanene i området.

Bilde
TI 8140 ved Signalbahn, St. Moritz Bad, 30.06.2010.


To dager senere skulle vi videre fra St. Moritz med Bernina Express til Tirano. Sannsynligvis var det egentlig meningen at vi skulle bo på hotell i Pontresina, for det var der vi gikk på toget. Da ble det selvsagt en liten tur med bussen dit. Der møtte vi også på en annen buss fra samme selskap og samme reiseoperatør, som hadde med et dansk reisefølge, som skulle dele vogn med oss på toget. Danskenes buss står her fremst, og vår står bakerst. Begge er av samme modell, men hekken var litt forskjellig, så de er tydeligvis ikke samme årsmodell.

Bilde
TI 144384 og TI 8140 i Pontresina, 02.07.2010.


I Tirano stod begge bussene oppstilt ved siden av hverandre, klare for å kjøre både oss og danksene videre på turene.

Bilde
TI 8140 og TI 144384 i Tirano, 02.07.2010.


Den siste morgenen var det avgang fra hotellet vårt i Minusio, Locarno.

Bilde
TI 8140 ved Hotel Alba, Minusio, 04.07.2010.


Den siste dagen gikk stort sett med til å kjøre den lange etappen fra Locarno i sør til Zürich i nord, og med bare fine motorveier ble det at man tittet litt rundt seg og opp i taket. Der fant jeg ut at bussen har egen hosteknapp. :P

Bilde


En hel dag på reise i en buss uten toalett er ikke noe særlig, så noen pauser ble det. Den første ble ved Gotthard Raststätte, like nord for Gotthardtunnelen.

Bilde

Bilde
TI 8140 ved Gotthard Raststätte, Schattdorf, 04.07.2010.


Og så til slutt et bilde fra da vi gikk av bussen på flyplassen i Zürich. En var blitt godt vant med bussen, men det var nok like greit å la den bli igjen der. Marbus er ikke et merke jeg savner på veiene her nord.

Bilde
TI 8140 ved Flughafen Zürich, Kloten, 04.07.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NB
Innlegg: 2142
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: + Advent 2010

Legg inn av NB » 2011-12-25 19:04:57

Takk for masse flotte bilder! :) Spennende å se hva som er av busser i andre land. Skal se om ikke jeg klarer å vise litt bilder fra mine turer til Bulgaria en gang jeg får tid :P
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: + Advent 2010

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-12-31 0:50:28

NB skrev:Takk for masse flotte bilder! :) Spennende å se hva som er av busser i andre land. Skal se om ikke jeg klarer å vise litt bilder fra mine turer til Bulgaria en gang jeg får tid :P
Værsågod! :) Det er fint for meg å kunne vise hva man finner av både kjente og ukjente busser i de landene jeg har besøkt.

Ser fram til bildene fra Bulgaria, og jeg håper du også kan grave frem litt ekstra informasjon, sånn som jeg gjør. Bulgarsk er kanskje ikke like enkelt som tysk, men man kommer langt på vei i å forstå det aller viktigste ved hjelp av oversettelsesverktøy som Google Translate.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: + 2010

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-12-31 1:00:35

+ 2010 - #25
Postbusser i Graubünden

Jeg har ved flere anledninger tidligere vært innom postbusser i Graubünden, men det fantes selvfølgelig flere, og her er resten av de jeg fikk bilde av, i den rekkefølgen jeg fant dem.
Dessverre så ble ikke alle bildene like bra, spesielt ikke de første som er tatt fra toget, men når det er såpass spesielle motiv så viser jeg bildene likevel.


GR 102312 fikk jeg bilde av fra Glacier Express. Bussen er en Setra S313UL fra 2002, men tilhørte fram til 2008 Heim Betriebe AG i Flums i kantonet St. Gallen.
Den er til vanlig stasjonert i Thusis, og jeg fikk bilde av den et par kilometer sør for Rhäzüns, som var bussens destinasjon.

Bilde
GR 102312 sør for Rhäzüns, 30.06.2010.


Neste fangst ble ved stasjonen i Tiefencastel. Der fant jeg GR 152471, en Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI fra 2002, og GR 154013, en Iveco 50C15 Daily fra 2004. Begge tilhører det lokale selskapet Bossi + Hemmi AG.

Bilde
GR 152471 og GR 154013 ved Tiefencastel Bahnhof, 30.06.2010.


På vei ut fra Tiefencastel fikk jeg også bilde av en avregistrert postbuss, som jeg antar har tilhørt samme selskap. Jeg antar at det er en av to Neoplan N4016 fra 1996 som selskapet kjøpte fra Stadtbus Chur i 2001.

Bilde
? i Tiefencastel, 30.06.2010.


Vel framme i St. Moritz tok jeg et par bilder av GR 102375, en Setra S415NF fra 2008.

Bilde

Bilde
GR 102375 ved St. Moritz Bahnhof, 30.06.2010.


Og så selveste postromskipet, en Neoplan N516SHD Starliner fra 2001. Fram til 2003 hadde den reg.nummer P 25151, og har siden da hatt GR 159348.

Bilde
GR 159348 ved St. Moritz Bahnhof, 30.06.2010.


Dagen etter, mens vi ventet på lokalbussen inn til St. Moritz, passerte GR 105400. Det er en MAN ÜL313 fra 1998, men den var bare i Graubünden som lånebuss på grunn av problemer med nyere MAN Lion's Regio. Bussens opprinnelige identitet er OW 10267 og tilhørte DillierBus AG i Sarnen i kantonet Obwalden.

Bilde

Bilde
GR 105400 i Via San Gian, St. Moritz Bad, 01.07.2010.


GR 102374 har vært med tidligere, men jeg hadde ett bilde til som jeg syntes det var verdt å vise.

Bilde
GR 102374 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


GR 160388 er en Setra S315NF fra 2006.

Bilde
GR 160388 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


En studie av sykkelstativer? :)

Bilde
GR 160388 og GR 102375 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


De nyeste bussene jeg fant var et par Mercedes-Benz O530LE Citaro LE fra 2010, GR 163695 og GR 163696. Jeg tror jeg leste noe på tysk som jeg kunne forstå som at PostAuto har gått bort fra Setra fordi de ikke leverer laventré. Samfunnet krever nok tilgjengelighet sånn som her, men komfortmessig er det bedre med høyt gulv. Da blir laventré den beste løsningen, og når de har mange års erfaring med Setra blir jo MB Citaro LE det naturlige valget.

Bilde

Bilde
GR 163695 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.

Bilde

Bilde
GR 163696 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


GR 105400 dukket opp på stasjonen så jeg fikk fotografert et par ekstra vinkler av den.

Bilde

Bilde
GR 105400 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


Dagen etter reiste vi med buss til Pontresina, og før vi hadde forlatt St. Moritz fikk jeg bilde av GR 102328, en Setra S313UL fra 2004.

Bilde
GR 102328 i Via Grevas, St. Moritz, 02.07.2010.


Siste bussen fant jeg i Tirano i Italia, etter endt tur med Bernina Express. Det var også det bussen var merket med. Man kan nemlig ta turen med Bernina Express ene veien og tilbake igjen med denne eller omvendt. Bussen er en MAN ÜL354 Lion's Regio fra 2007.

Bilde

Bilde

Bilde
GR 162995 ved bussterminalen i Tirano, 02.07.2010.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar