Julebusser

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Steintor

Julebusser

Legg inn av Steintor » 2006-12-24 13:10:44

Var på en lang spasertur i dag, og med litt utkikk etter busser, slik at dere der ute kan ha noe å gruble på.
Begynner bakerst, den eneste av bussene som var i bevegelse;

Bilde

den var togbuss fra Larvik mot Skien i tolvtiden.
På min spasertur langs Elveveien fra, Brannstasjonen til Øya fant jeg disse;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Julehilsen fra "Sommerby'n" og Thor

leif johnny olestad
Sted: isfjorden
Kontakt:

Flotte bussbilder

Legg inn av leif johnny olestad » 2006-12-24 14:17:22

Ikke snø der heller ser eg :D
mvh
leif johnny olestad

Steintor

Legg inn av Steintor » 2006-12-24 14:27:37

Snø'n trives ikke med denne temp'n;

Bilde

dette var for få minutter siden.
Hilsen Thor

ketolsen
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2006-12-24 15:03:57

Buss nr. 4 har i alle fall tidligere tilhørt H. Nilsen. Har selv kjørt med denne. Bare trøbbel.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-12-27 14:01:06

Her var det mye å kommentere. Mye av dette har ikke røtter i Vestfold.

1. Telemarksekspressen: Dette må være en buss fra Nettbuss Drammen så vidt jeg kan se.
2. XD30047 er interessant. I flg. byggelista fra Berg er det en DAF SB1600 som Fjerdingen Busstrafikk fikk i 1974. Om videre eierskap står dette i merknadene: >Atnedals Busser, >Einar Hansen, >Martin Haugseter. Hvem er sistnevnte? Rutebileier i Skien - området? Fargeskjemaet minner mest om Ørlandet kommunale Bilruter som for lengst har forsvunnet.
3. FS71017: Reg.nr. og fargeskjema viser fortid hos Hamar Bilutleie.
4. DE75257 vet ikke jeg noe om, men jeg ser at ketolsen har svart på dette.
5. DJ50230: Dette er en i den store serien av flybussser som Norgesbuss fikk til åpningen av Gardermoen i 1998. Det ble mer enn nok av slike busser, så jeg tror denne ble hvitlakkert med Norgesbuss sin grønne dekor og var turbuss en tid. Så videresolgt til Nettbuss.
6. Helseekspressen – tilhører vel Nettbuss? Hvor går denne?
7. Setra JC76111: Denne har gått hos Bjørhovden i Numedal (fargene er derfra) og var tidligere avertert til salgs.
8. Den lille Setra – bussen kjenner jeg ikke til. Deretter kommer tre Nettbuss – vogner som virker ganske ordinære.

Er alle bildene fra Larvik?

vald

Legg inn av vald » 2006-12-27 16:00:20

ja,de står i larvik alle sammen,før rundkjøringa på elveveien.

vald..

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2006-12-27 18:48:04

Den Setra med reg JC76111, kan det være en ex Vestoppland Bilselskap Svb...? 99.9% sikker på at de hadde en sånn, lakkert i først Trio tur farger, senere i farger for reiseselskapet Robinson...? Vestoppland hadde oxo en classic, en cruiser (med boggi) og en B12 delta (oxo boggi) en scania ajokki med disse robinson farger.. Er ikke sikker på om dette var en turbussfarge som vestoppland brukte, enn det var Robinson sin farge.? Cruiser`n hadde reg nr JC84302... hvor har det blitt av den forresten..?

phmostad

Legg inn av phmostad » 2006-12-27 18:59:13

Buss 2,3 og 4 Tror jeg tilhører en kar fra Larvik som heter Jørgensen. han har blant annet kjørt LHK jentene en del i sine busser vet jeg. Er ikke sikker på om han fortsatt gjør det, da Euroreiser nå har profilert i allefall en av sine busser med reklame for LHK over hele bussen. Buss nr 2 Dafen fra Berg er jo en busstype som er veldig sjelden her. Har vel igrunnen aldri sett noen annen buss med et Bergkarosseri i Larvik. Gikk jo stort sett bare i VBK og Repstad her i området på 70 tallet da denne var ny.
Helseekspressen går fra Spesialsykehuset for rehabelitering(Tidligere Kysthospitalet)i Stavern Innom larvik, og Sandefjord Sykehus til Vestfoldsentralsykehus i Tønsberg. Tror den også går videre til Oslo med pasienter til Riks og Radium.

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2006-12-27 19:03:15

Tenkte på det da jeg skrev det, at JC76111, dvs. Gjøvik-reg, det kan være Vestoppland Bilselskap. Skal sjekke litt. Robinson - farger - det er svært og hvitt? Vestoppland Bilselskap hadde flere i denne dekoren. Jeg tror disse bussene forsvant ut av selskapet etter oppkjøpene sist på 1990 - tallet. Nye eiere; Swebus og Norgesbuss, var vel ikke interesssert i turbussvirksomheten som ble drevet tidligere, hverken på Gjøvik, Hamar eller Lillehammer. Den eneste jeg tror ble beholdt - var B12 Delta m/ boggi - som jeg tror Norgesbuss hadde en stund iallfall. Dessuten var det noen Vest Ambassadør i turbuss-dekoren som ble beholdt. De egnet seg vel også som rutebusser.

phmostad

Legg inn av phmostad » 2006-12-27 19:30:07

Her finnes litt mer innfo om helseekspressen:
http://www.kvasir.no/sgo/g_1/http://go. ... tabell.pdf

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2006-12-27 22:41:30

Stemmer det at B12 ble beholdt... den gikk som innbyttebuss på Totenekspressen senere... Turbussfargene var hvit som grunnfarge, svart tette striper under vinduene, samt fiolette striper som gikk skrått opp bakerst... har masse bilder av de, men bare som vanlig foto... må få meg digitalt.. Stemmer oxo at de hadde iallfall en Vest med disse farger, en K92 JC87857.. fant bilde av den nå...

Steintor

Legg inn av Steintor » 2006-12-27 23:30:23

Ser ut som jeg har gitt dere litt å tygge på her. Alle untatt de to setra-bussene sto ved Esso på Elveveien, og hadde jeg sett meg litt mer om hadde jeg nok funnet flere der. Det var noen Time-busser der også, men så møkkete at det var lite å ta bilder av.
De to setra-bussene sto inngjerdet, tror det kan være Volvo på øya som eier området, men vet ikke, de er synlige fra Elveveien, men bare et kort øyeblikk om du kjører bil, Selv så gikk jeg og på julaftens formiddagen var det ikke så stor trafikk.
Regnet ikke med å få livshistoria til alle disse bussene, men jeg ser jo at det er mange som kan endel om diverse selskaper her på forumet.
Skal etter fattig evne prøve å se litt mer på busshistoria i Larvik i tiden fremover, så hvis noen av dere har noe å bidra med så gi meg gjerne et tips, selv jobbet jeg på Bilruten Larvik Sandefjord på den tiden selskapet enten ble kjøpt opp, eller spist av Sandefjord Bilruter, 1963 tror jeg, kort etter ble den delen av Sandefjord Bilruter (R. Johannesen) en del av Rutebilene Farmand i Tønsberg. Tror det var på dette tidspunktet og få år senere at Vestfold etterhvert mistet sine mange små ruteselskaper.
Her så vidt startet på den historien, alt ligger på hjemmesida mi;
http://www.radiotor.net/Buss_1_album.htm
Har ingen bilder fra den tida, (forsvant i en brann på 70-tallet), så alt må tas fra "memory".
Hele historia vil etterhvert bli et radioprogram eller XX når jeg begynner å få litt "kjøtt" på beinet. Regner med å starte på jobben med å finne det første "offeret" på nyttåret.
Hilsen Thor

Brukeravatar
SvB

Busser fra Bjarne Berg

Legg inn av SvB » 2006-12-28 10:12:25

phmostad sier at disse bussene er sjeldne på hans trakter. Disse karosseriene har vel knapt vært å se sør for Dovre. Det har vært i Trøndelag og naboregioner at kundene har vært. Storkundene var Fylkesbilene i Nord-Trøndelag, Fosen Trafikklag og Helgeland Bilruter. Mange småselskaper i de samme områdene hadde Berg som hovedleverandør gjennom mange år. Fylkesbilene gikk over til Delta midt på 1980-tallet, og de to andre kjøpte også busser fra andre fabrikker. Dermed falt nok mye av kundegrunnlaget bort. Bygging av store busser falt gradvis bort ca. 1990, men det ble innredet MB minibusser etter den tid. Disse er levert over hele landet.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-12-28 11:20:09

DAF/Berg; For et par år siden påtraff jeg en sjåfør ved bussene på Esso-stasjonen, og spurte litt omkring DAF'en. Og for alt jeg vet var det kanskje Jørgensen jeg snakket med... Han sa i allefall at bussen tilhørte Jørgensen Buss (i Larvik) og at den eierrekken som er beskrevet ovenfor stemmer. Videre mente han at den var i fargene til Martin Haugsæter. Jeg kjenner ikke til Haugsæter og hans virksomhet, men formidlet bare de opplysningene jeg fikk, til listeføreren i RHF.

Vedkommende jeg snakket med, kjørte en original MB O-303, med Håkon Dalen-fargeskjema. Og så vidt jeg forsto, så skulle denne eksporteres/ selges til Polen...

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2006-12-28 19:02:05

Til Steintor: På et bilde vises to Setra - busser, Bjørhovdens gule, og en kort Setra som det står "Møller" på. Har du reg. nr. på den? Det kan gjøre det lettere å oppspore bussen.

phmostad har lagt ut info folder som Helseekspressen i Helse Sør. Jeg kjenner til en av bussene gjennom massemedia, Volvo 9700 / 15 meters som så vidt jeg forstod kjører Skien - Oslo. Så ser vi bilde av en Volvo 9700 på 12-13 meter. Er det slik at Nettbuss har alle disse Helseekspress - rutene? Er det en tredje buss i tillegg til disse to som er avbildet? Det er vel behov for minst 3 busser til disse rutene.

Svar