Stalheimskleiva

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Buss1Marius

Stalheimskleiva

Legg inn av Buss1Marius » 2010-06-24 21:43:50

Er Stalheimskleiva fremdeles enveiskjørt nedover?? eller har de tatt til fornuften og endret kjørerettningen, slik at vi nå får lagt den inn på turen til Bergen?

BD
Sted: Bergen

Re: Stalheimskleiva

Legg inn av BD » 2010-06-25 15:28:01

Såvidt jeg husker, var det fortsatt enveis nedover da jeg kjørte forbi der forrige uke..
men hva med de som har lyst til å kjøre der på vei fra Bergen :roll: :lol:

bjørn

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-06-25 19:29:43

BD skrev:Såvidt jeg husker, var det fortsatt enveis nedover da jeg kjørte forbi der forrige uke..
men hva med de som har lyst til å kjøre der på vei fra Bergen :roll: :lol:

bjørn
Jeg pleide å kjøre igjennom tunellene og så Kleiva opp, så baksiden ned og ned igjennom tunellene. Har alltid følt at dette har vært det tryggeste.

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2010-06-26 1:22:56

Helt enig, Marius!

Å ha enveiskjøring nedover er helt bort i hampen. For det første er det ei kjennsgjerning at det alltid er lettere å komme seg gjennom trange svinger oppover, i forhold til nedover. For det andre er det til dels vanskelig å få god funksjon på retardere når det går såpass krøkkete for seg som det ofte gjør ned kleiva. At noen kan få problem med motortemperatur på veg oppover er nå ei anna problemstilling, men kjøremessig burde det helt klart vært omvendt av i dag. Enten en kommer ene eller andre retningen, så vil det alltids være en av retningene som må ta ei æresrunde for å komme i rett posisjon.

Ellers syns jeg at kleiva var blitt enda brattere enn før, sist gang jeg kjørte den :shock: - har ikke jevnlige turer forbi Stalheim, så det blir ikke så ofte kjørt for min del.

Sitter og debriefer meg sjøl litegrann etter en kjempefin konsert-turne-tur med Ytre Nordfjord Brass i Nord-Tyskland 8 dager. Har kjørt Irizar-Scania og kost meg verre. Deilig bil, kjekke passasjerer, gode tyske pølser og mer til. Nå blir neste oppsatte oppdrag en katalogtur til Gøteborg og midt-Sverige om ei drøy uke. Deretter Sørvestlandet og Trøndelag. Dessverre blir det Volvo til Gøteborg og Sørvestlandet. :cry:
Ola R.

HK
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg inn av HK » 2010-06-29 21:44:50

Absolutt helt enig i at den burde vært envegskjørt opp.

Det jeg har hørt (rykte) er at Statens Vegvesen har besluttet retningen fordi de fryktet kø fra vest. Hvis det står kø på E16 vestover fra krysset nede vil bremsestrekningen for (spesielt store) kjøretøy ut fra tunnellen bli for kort og farlige situasjoner vil oppstå.
Personlig kjøper jeg den forklaringen, men på sikt burde det gjøres endringer for å unngå kø og dermed snu kjøreretningen. (Retardasjons-/ventefil, bedre svingmuligheter, skilting i tunellen, venteplasser på lokalvegen mot kleiva o.l.).

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-06-30 12:32:57

HK skrev:Absolutt helt enig i at den burde vært envegskjørt opp.

Det jeg har hørt (rykte) er at Statens Vegvesen har besluttet retningen fordi de fryktet kø fra vest. Hvis det står kø på E16 vestover fra krysset nede vil bremsestrekningen for (spesielt store) kjøretøy ut fra tunnellen bli for kort og farlige situasjoner vil oppstå.
Personlig kjøper jeg den forklaringen, men på sikt burde det gjøres endringer for å unngå kø og dermed snu kjøreretningen. (Retardasjons-/ventefil, bedre svingmuligheter, skilting i tunellen, venteplasser på lokalvegen mot kleiva o.l.).
Jeg har også hørt denne forklaingen, og kjøper den, men da kan man inføre forbud mot å svinge høyre inn mot kleiva for de som kommer fra Voss, og heller sende dem litt lenger ned og la dem snu der. Dette er vel bare et problem når det er kjøring av Cruice passasjerer og de er såpas godt organisert, at de klarer å få til dette, uten å skape farlige situasjoner.

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2010-08-18 10:40:25

Sist søndag kjørte jeg igjenn Stalheimskleiv, ikke som sjåfør, men som passasjer i Audi A3 Store deler av strekningen er nyasfaltert, men jeg ble lit overrasket over at det var noe som hadde skrapet nedi i en H. sving og merkene var ganske langt inn. Jeg antok det ville være buss, men syntes det var litt rart med merker der. Et par svinger før slutt lå det ett eller annet flatt på bakken, noe jeg antok kunne være en plate som sitter under motor eller girkasse. Da vi kom ned lurte jeg først på om det var min egen Futura som stod der. Men denne var mørkere blå og hadde Gule danske skilt og var så vidt jeg kunne se 12m Passasjerene holdt på med ett eller annet med bakfangeren, som hadde blitt kjørt av og stod pekende bakover, men hang tydeligvis i øvre feste, dessutn så det ut til at det var ett eller annet som hang ned under. Vi valgta å bare forstette, jeg hadde vel sagt noe om utenlandske busskjørere og spesielt dansker, som kommer å stjeler turer i Norge, så det var nok best at jeg kjørte. Nå skal det sies at Futuran er idiotisk lav bak men jeg har nå klart å kjøre min, som er 71cm lenger mellom akslene, ned uten skade og uten å bruke hev, men det var nok ikke store klaringen, men alikavel skal en bussjåfør klare dette.
Men han er nok en jævel til å vaske

Svar