Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
VF 68413 har vært på Gjøvik hos Nettbuss Øst siden høsten 2011. Int.nr. 22183. Den ble kjøpt av Nettbuss Trøndelag. Nydelig buss alderen tatt i betrakning. Skal muligens selges igjen da det er for lite aktivitet til den.
BH
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
ca kl 1400 i dag ble jeg ved City Syd i Trondheim passert av hva som så ut til å være en helt ny 9900,
med røde prøveskilt.
Grunnfargen lik Nidaros Tours busser.
Ingen dekor annet enn at det sto "Panorama buss" mm i hvitt, øverst på sidevinduene.
Noen som skal til området Sandmoen, og kan "spane" ?
med røde prøveskilt.
Grunnfargen lik Nidaros Tours busser.
Ingen dekor annet enn at det sto "Panorama buss" mm i hvitt, øverst på sidevinduene.
Noen som skal til området Sandmoen, og kan "spane" ?
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Jeg var innom Wist på Sandmoen i dag, men så ingen ny 9900 der.passasjer skrev:ca kl 1400 i dag ble jeg ved City Syd i Trondheim passert av hva som så ut til å være en helt ny 9900,
med røde prøveskilt.
Grunnfargen lik Nidaros Tours busser.
Ingen dekor annet enn at det sto "Panorama buss" mm i hvitt, øverst på sidevinduene.
Noen som skal til området Sandmoen, og kan "spane" ?
mvh
Ingar Lien
Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien
Ingar Lien
Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Da har jeg etter hvert fått komplettert lista med solgte busser og andre endringer, og jeg fikk lagt til en del om FK13737. Den ble bygget en gang i 2007 for leveranse til Tyskland. Men den havnet heller i Østerrike, hos Fuchs Reisen. Den ble første gang registrert i januar 2008, og jeg regner med at det var da den kom til Fuchs, så at den bare gikk som demobuss i Tyskland og ikke var registrert der.
Her er et bilde av den fra tiden hos Fuchs:
http://fotobus.msk.ru/photo/376159/
Tar man en titt på bussparken til Fuchs kan man også se at den er ganske dominert av Volvo 9700 og 9900:
http://fuchsreisen.at/unternehmen/busun ... busse.html
Her er et bilde av den fra tiden hos Fuchs:
http://fotobus.msk.ru/photo/376159/
Tar man en titt på bussparken til Fuchs kan man også se at den er ganske dominert av Volvo 9700 og 9900:
http://fuchsreisen.at/unternehmen/busun ... busse.html
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Som noen kanskje har sett har det sneket seg inn en sak i lista som hverken er noe utpreget Drögmöller og heller ikke noe 9900 med teatergulv. Men ZZ10524 hører like fullt med der, for den er produsert hos Volvo Busse Deutschland i Heilbronn, som altså tidligere het Drögmöller.
Bussen er ikke helt ny i landet, og den har vært i den store busslista i flere år, men det ser ut til at den har vært der under falsk identitet. Den er nemlig rapportert å skulle være en av 3-5 Carrus Vega bygget hos Wiima i 1997 for leveranse til Tyskland, antakelig som demobuss. Det er ikke helt feil å si at den er en Vega, men det stemmer ikke helt heller, for den skiller seg ut på enkelte designelementer. For i tillegg til Finland ble modellen også bygget i både Polen og Tyskland, og da med egne navn og litt endret utseende. Modellen ble for det meste bygd på Volvo B10B og når den ble bygget i Polen så ble den kalt Volvo 7250. Samme modell ble i Tyskland og Sveits (og Østerrike?) kalt for Volvo B10-400, i tråd med de andre modellnavnene fra den tidligere Drögmöller-fabrikken.
Men det var altså først når jeg fikk tatt bussen i nærmere øyesyn og fikk fotografert produksjonsplata at jeg fant ut hva den egentlig var, nemlig ingen Vega fra Wiima. I tillegg så jeg jo at man nederst på døra tydelig kan se at bussen er solgt som en Volvo B10-400 og ingenting annet.
Bussen ble første gang registret 1. mai 1998, og ifølge opplysningene fra busslista hadde den kjennemerkene HN-V 313, som betyr at den var demobuss hos Volvo Busse Deutschland. Hvor lenge den var det og hvor den så forflyttet seg vet jeg ingenting om, men i 2005 dukket den opp i Finland. Der tilhørte den Kutilan Liikenne og fikk kjennemerkene MMG-220. Der så den sånn ut:
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/K/Kutil ... 140709.jpg
I 2006 kom den så til Norge, hos Finnmark Turbuss, og i 2008 havnet den hos Tungbilskolen i Drammen, hvor den nå fungerer som kjøreskolebuss.
Kontoret vårt ligger rett ved en av Drammens enveiskjøringsfeller, og det er ikke sjelden at vi når vi har møte eller spiser lunsj ser biler brase inn og bråstoppe når de oppdager at de har kjørt feil. Spesielt morsomt er det med kjøreskolebiler der de vordende sjåførene blir mildt sagt forfjamset når kjørelæreren trykker bremsen hardt inn. Da vi hadde et møte i dag kom ZZ10524 boms rett inn der og bråbremsa. Kjørelæreren måtte gå bak og se i bakruta før den vordende bussjåføren greide å rygge bussen riktig ut, på andre forsøk. Kan tenke meg at det var noen som svetta en del ekstra der, gitt.
Jeg håper for all del at det ikke var snakk om oppkjøring ...
Vel, her er bildene av Norges eneste Volvo B10-400. Først et jeg tok i sentrum i høst, og så resten fra Tungbilskolens parkering. På siste bildet kan man nederst på vinduet i døra se at det står B10-400, selv om deler av teksten er slitt bort.

ZZ 10524 i Jernbanegata, Drammen, 29.09.2012.



ZZ 10524 hos Tungbilskolen i Drammen, 17.03.2013.
Bussen er ikke helt ny i landet, og den har vært i den store busslista i flere år, men det ser ut til at den har vært der under falsk identitet. Den er nemlig rapportert å skulle være en av 3-5 Carrus Vega bygget hos Wiima i 1997 for leveranse til Tyskland, antakelig som demobuss. Det er ikke helt feil å si at den er en Vega, men det stemmer ikke helt heller, for den skiller seg ut på enkelte designelementer. For i tillegg til Finland ble modellen også bygget i både Polen og Tyskland, og da med egne navn og litt endret utseende. Modellen ble for det meste bygd på Volvo B10B og når den ble bygget i Polen så ble den kalt Volvo 7250. Samme modell ble i Tyskland og Sveits (og Østerrike?) kalt for Volvo B10-400, i tråd med de andre modellnavnene fra den tidligere Drögmöller-fabrikken.
Men det var altså først når jeg fikk tatt bussen i nærmere øyesyn og fikk fotografert produksjonsplata at jeg fant ut hva den egentlig var, nemlig ingen Vega fra Wiima. I tillegg så jeg jo at man nederst på døra tydelig kan se at bussen er solgt som en Volvo B10-400 og ingenting annet.
Bussen ble første gang registret 1. mai 1998, og ifølge opplysningene fra busslista hadde den kjennemerkene HN-V 313, som betyr at den var demobuss hos Volvo Busse Deutschland. Hvor lenge den var det og hvor den så forflyttet seg vet jeg ingenting om, men i 2005 dukket den opp i Finland. Der tilhørte den Kutilan Liikenne og fikk kjennemerkene MMG-220. Der så den sånn ut:
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/K/Kutil ... 140709.jpg
I 2006 kom den så til Norge, hos Finnmark Turbuss, og i 2008 havnet den hos Tungbilskolen i Drammen, hvor den nå fungerer som kjøreskolebuss.
Kontoret vårt ligger rett ved en av Drammens enveiskjøringsfeller, og det er ikke sjelden at vi når vi har møte eller spiser lunsj ser biler brase inn og bråstoppe når de oppdager at de har kjørt feil. Spesielt morsomt er det med kjøreskolebiler der de vordende sjåførene blir mildt sagt forfjamset når kjørelæreren trykker bremsen hardt inn. Da vi hadde et møte i dag kom ZZ10524 boms rett inn der og bråbremsa. Kjørelæreren måtte gå bak og se i bakruta før den vordende bussjåføren greide å rygge bussen riktig ut, på andre forsøk. Kan tenke meg at det var noen som svetta en del ekstra der, gitt.

Vel, her er bildene av Norges eneste Volvo B10-400. Først et jeg tok i sentrum i høst, og så resten fra Tungbilskolens parkering. På siste bildet kan man nederst på vinduet i døra se at det står B10-400, selv om deler av teksten er slitt bort.

ZZ 10524 i Jernbanegata, Drammen, 29.09.2012.



ZZ 10524 hos Tungbilskolen i Drammen, 17.03.2013.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 2007-12-19 14:18:04
- Sted: Oppdal
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Her er VH35045 Som fikk ny eier i fjor høst. Klar for Sommeren, nypolert og med nye felger 

- Vedlegg
-
- P1000997.jpg (55.17 kiB) Vist 5622 ganger
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Dere avanserer fort. Det er jo ikke mange årene siden det var Delta Star av den gamle sorten.Terje Vindal skrev:Her er VH35045 Som fikk ny eier i fjor høst. Klar for Sommeren, nypolert og med nye felger

Oppdatering av lista her tar jeg en gang senere. Dukker sikkert opp noe annet spennende etter hvert også.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Ifølge planen ankommer den Oslo med båt i morgen. Har blitt personlig tipset om den tidligere, men jeg har ikke anledning, så da lar jeg det tipset gå videre. Regner med det er snakk om Hjortneskaia, men vet ikke sikkert.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
I følge Wist Last & Buss er det to nye 9900 på vei - en til Bussring og en ny gullbuss - men til hvem?
https://www.facebook.com/#!/wistlastbus ... ion=stream
https://www.facebook.com/#!/wistlastbus ... ion=stream
mvh
Ingar Lien
Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien
Ingar Lien
Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Ankom med Kiel ferga i morges.
- Vedlegg
-
- IMG_7523.JPG (104.74 kiB) Vist 5387 ganger
-
- IMG_7528.JPG (112.47 kiB) Vist 5387 ganger
-
- IMG_7534.JPG (115.88 kiB) Vist 5387 ganger
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Gullbussen er den tredje i rekken til Olvard Haaland.
mvh
Ingar Lien
Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien
Ingar Lien
Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien
-
- Innlegg: 1314
- Registrert: 2006-07-20 10:58:48
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
Dette er litt OT, men ser litt lengre opp her at fleire av bussane frå Volvo kjem med austerriske prøveskilt/eksportskilt. Eg har og sett det på ein del andre bussar, lurer på om det var ein del av MANane som kom til Trondheim som og hadde det ved ankomst. Dei er jo produserte i Polen, det same med disse Volvoane (etter skiltkassa å dømme). Nokon som har peil på kvifor det er slik?
Helsing
Øystein
Øystein
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Drögmöller og Volvo 9900 levert i Norge
ZZ10524 befant seg hos Tungbilskolen fram til tidlig i 2014, da de fikk en helt ny Tourismo (DP41509), og havnet hos Helgeland Turbuss i mai det året. Fra juli 2015 var den tilbake her på Østlandet, hos en Bjørn Flatekval i Flateby i Enebakk, men ble da jeg traff på den kjørt av en fra Hønefoss. Anledningen var som vanlig buss for tog, noe denne som Euro II-buss kanskje ikke var skikket for. (Den kan teoretisk ha blitt oppgradert til Euro III, uten at jeg fikk med meg om den var det.) Den ble avregistrert i februar i år, men skulle vært til PKK i april 2016, så den har nok uansett ikke vært på veien på noen år, og jeg regner vel egentlig ikke med at den kommer til det igjen heller, i hvert fall ikke i Norge.
Setene virka temmelig originale for sin tid, mens en og annen detalj på førerplassen har kommet til i senere tid.



ZZ 10524 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Ingen tvil om hvem som har bygget den eller hva byggenummeret var. På døra kunne man fortsatt se rester av modellnavnet.


ZZ 10524 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Jeg la merke til at bussen hadde fransk merking om passasjerantall og setebelter. Det kan altså bety at den opprinnelig ble bygget for det franske markedet, ikke for det tyske. Jeg kan heller ikke unngå å legge merke til at i Frankrike så stuer de skolebarna godt sammen i bussene, og etter antallet å dømme går det altså tre unger per dobbeltsete. Tipper de ikke lenger praktiserer det nå som alle helst skal ha setebelter.


ZZ 10524 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Og så til prikken over i'en, kan man si. Mens jeg var der kom Helge Wehus selv med sin FK13236 og stilte seg rett ved siden av. Her fikk jeg altså de to eneste to-akslede Volvoene bygget hos Drögmöller som har hatt norske skilter, på ett og samme bilde. Det var ikke på noen måte arrangert, bare helt tilfeldig.

ZZ 10524 og FK 13236 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Setene virka temmelig originale for sin tid, mens en og annen detalj på førerplassen har kommet til i senere tid.



ZZ 10524 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Ingen tvil om hvem som har bygget den eller hva byggenummeret var. På døra kunne man fortsatt se rester av modellnavnet.


ZZ 10524 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Jeg la merke til at bussen hadde fransk merking om passasjerantall og setebelter. Det kan altså bety at den opprinnelig ble bygget for det franske markedet, ikke for det tyske. Jeg kan heller ikke unngå å legge merke til at i Frankrike så stuer de skolebarna godt sammen i bussene, og etter antallet å dømme går det altså tre unger per dobbeltsete. Tipper de ikke lenger praktiserer det nå som alle helst skal ha setebelter.


ZZ 10524 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Og så til prikken over i'en, kan man si. Mens jeg var der kom Helge Wehus selv med sin FK13236 og stilte seg rett ved siden av. Her fikk jeg altså de to eneste to-akslede Volvoene bygget hos Drögmöller som har hatt norske skilter, på ett og samme bilde. Det var ikke på noen måte arrangert, bare helt tilfeldig.

ZZ 10524 og FK 13236 ved Drammen stasjon, 06.09.2015.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap