Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Tore H Wiik » 2009-12-21 7:59:44

Bilde

Bilde

Hadde fornøyelsen av å kjøre en av de fire nye Volvo B12M med Vest karosseri som Unibuss Ekspress nettopp har fått. Til nå har det jo bare vært Scania -sist K380. Herlig å oppleve et absolutt skranglefritt Vest-karosseri. Jeg tror kanskje det er det mest lydløse karosseri jeg noensinne har opplevet! Selv over brua ved Asker og over kumlokkene i kollektivfeltet ved Høvik gikk det nydelig for seg. Her har Vest klart å heve kvalitetsnivået betydelig i forhold til de problemene de tidligere hadde på den nyeste generasjonen. I forhold til Volvo B12 9700 er også Vests varmeløsning for fører å foretrekke. På Carrus-bygde 9700 er varmevifta til venstre side for føreren termostartstyrt av/på. Det medfører enten kulde eller varme. På Vest kan varme og viftehastighet stilles manuelt. Mye bedre!

De nye Volvo B12B er også nydelige å kjøre, langt mykere i fjæringen enn Scania'ene. Er det forskjell til B12M tro - eller er det bare fordi jeg ikke har merket det fordi det jeg har kjørt av nye Volvo også har hatt annet karosseri (9700) - eller er det det lengre overhenget? Ikke vet jeg. B12B i forhold til B12M gir også langt mindre drivverksstøy foran. Eneste ulempe - og da i forhold til Scaniaene - er at Volvoen har noe høyere dieselforbruk. 3.2 og 2.9 l/mil på vei henholdsvis til og fra Torp, Scaniaene ligger 10-15 % under det. Lii mindre motoreffekt (340 hk mot Scaniaenes 380 hk) kompenseres ved det raske I-shiftet som gjør at du kan gire ned i oppoverbakker uten å miste særlig hastighet.

Legg også merke til den fikse bryteren til høyre i øverste knapperad (se bildert under). Her kan du koble bort leselys for passasjer på forreste seterad. Og selvfølgelig får du melding om hva som skjer ved aktivvering av de ulike brytere fra displayet over.

Bilde
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Jens Christesen
Innlegg: 259
Registrert: 2009-07-19 5:33:07
Sted: D-Flensburg

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Jens Christesen » 2009-12-21 9:06:25

Rutebilselskabet Haderslev i Sønderborg, Danmark har 8 Volvo B 12 B Vest Horsiont

Bilde
XM 88 828 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XM 88 829 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XM 88 830 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XM 95 494 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XM 94 791 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XN 94 820 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XN 94 857 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont
XN 94 858 2009 Volvo B 12 B-65/Vest Horisont

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jens Christesen
Innlegg: 259
Registrert: 2009-07-19 5:33:07
Sted: D-Flensburg

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Jens Christesen » 2009-12-21 14:50:36

Netbus 815
Volvo B 12 B / Vest Horisont

Esbjerg, 21.12.2009

Bilde

Bilde

Inge
Innlegg: 182
Registrert: 2008-02-24 13:15:43
Sted: Molde

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Inge » 2009-12-21 16:44:48

Tore H Wiik skrev:Bilde
Hva er de grønne knappene til venste for dørknappene (orange) til?

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Knut Andvord » 2009-12-21 17:04:52

Og fortsatt den fonuftige dørløsningen 1-0-1. Da mister man iallefall ikke bagasjeromsplass på denne
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Tore H Wiik » 2009-12-21 21:54:28

Inge skrev:
Tore H Wiik skrev:
Hva er de grønne knappene til venste for dørknappene (orange) til?
Det er den nye plasseringen for åpning av luker. De nye lukene virker forresten perfekt, raskt og uten problemer (i hvert fall foreløpig)
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Lars-Haakon Nesse
Innlegg: 452
Registrert: 2006-08-04 11:20:11
Sted: Nesodden/Eid
Kontakt:

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Lars-Haakon Nesse » 2009-12-22 23:42:52

Nå vet ikke jeg helt hvordan kjøringa til Torp er, men det er vel mest langs E18/motorvei, omtrent som Elverumsekspressen.
De to B12M'ene som er hovedvogner der påstås å ha vært nede i 2,2 liter på mila, selv har jeg vært nede i 2,4/mil. Den ene av de "gamle" ekspressbussene har jeg og hatt nede i 2,4/mil.

Når det gjelder Horisont har jeg bare kjørt en slik en gang, på ruta Nordfjordeid-Måløy-Nordfjordeid, ingen bra buss for den ruta...men er nok fine for Torp/Ryggeekspressen.
Eneste som er noe forbanna drit med nye volvo er den dårlige førerplassen.
LH

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Tore H Wiik » 2009-12-23 19:02:40

Det er å klatre opp stigningen mellom Drammen og Oslo som trekker drivstoff. Dessuten er disse 15-metrene gjerne fylt til randen med passasjerer og bagasje. Forbruket er langt lavere på strekningen Oslo - Rygge, her går Scania'ene på ned mot 2.0 l/mil på grunn av mindre stigninger. Ellers har det jo dieselforbruk vært grundig diskutert tidligere her på busspraten, og de flestes erfaring var at Volvo ligger høyere enn Scania under sammenlignbare forhold.
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av fredrikL » 2009-12-23 23:00:53

Disse nye til Torp- og Ryggeekspressen så i grunnen veldig fine ut. Men er det noen som vet når Scaniaene skal byttes ut med nye? Disse har vel gått i over 4 år nå.

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Tore H Wiik » 2009-12-24 12:43:08

De nye er ikke til erstatning for noen, men som et tillegg. De eldste er fra 2005 (#362-367), så kom #377-378 i mars 2007 og deretter #380-381 (først Norwegian-rød) tidlig 2008. Også MAN Lions Coach #874, tidligere Unibuss Tur brukes. Derimot forsvinner Lavprisekspressens to "Bergens-busser", #375 og #376 (Scania KEB K124 6X2/Vest Horisont, 13.7meter registrert desember 2006), som har vært innsatsbusser på Torp og Rygge i det siste. De tas ut fordi leasingperioden er gått ut. De to er erstattet av DK59673,en Mercedes-Benz OC500 fra 2003 bygget på Lahden Autokoori. Til sammen 16 busser.
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av fredrikL » 2009-12-25 21:48:36

Tore H Wiik skrev:De eldste er fra 2005 (#362-367)
Det var disse seks bussene jeg tenkte på. De har jo vært aktivt i trafikk i over 4 år nå. Men de byttes vel kanskje ut i løpet av 2010?

NB
Innlegg: 2163
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av NB » 2010-02-06 18:07:42

Er disse (#382-285) også 14.99 m sånn som de forrige, og er det noen som har understellnr og byggenr på de?
NB
Nikon-fotograf

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Knut Andvord » 2010-02-06 19:30:15

Dette er busser som klart kunne trafikert SweX sine ruter. Om man i Sverige ikke får disse med Feilvare understell så kan man vel satse på buss evt Irisbuss chassi da. Vovlo (ja VOVLO) 9700 facinerer iallefullefillefall ikke meg
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Lars Storm
Innlegg: 190
Registrert: 2006-08-04 19:22:36
Sted: Oslo

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av Lars Storm » 2010-02-08 21:10:00

NB skrev:Er disse (#382-285) også 14.99 m sånn som de forrige, og er det noen som har understellnr og byggenr på de?
Disse fire får to nye søsken i løpet av mars etter hva jeg har snappet opp.

Unibuss Ekspress flytter forøvrig fra Lørenskog til Strømsveien 189 (i Oslo) natt til søndag 28. mars. Dette er en tomt tvers over gata for Unibuss sitt hovedkontor.

tore-buss
Innlegg: 1338
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Re: Volvo B12B og Vest Horisont - en herlig kombinasjon

Legg inn av tore-buss » 2010-04-04 18:56:53

Jeg lå etter en av de nye Volvoene innover E6 en her i vinter og det er kansje ikke så rart at disse bruker mye Diesel? Det så ut for meg at hver gang det ble gitt på Gass, (Mulig Cruisecontrollen) så kom det den svarte Røyken av Pipa på den, Skulle kansje kalt det skorstein etter Svartrøyken og dømme :mrgreen:

Jeg så at den ene Scanian sto inne på E6 sør for vestby en Lørdag i vinter, hørte av Vakta på Scania at også en av Volvoene hadde stoppa så og si samtidig ved Råde? et sted. Viste seg og ha fått dritt i tanken fra siste fylling.
Vedlegg
DSC01993.JPG
DSC01993.JPG (236.39 kiB) Vist 1553 ganger
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Svar