Dører på busser

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
baneavd
Innlegg: 1523
Registrert: 2005-11-22 0:39:39
Sted: Skoppum

Dører på busser

Legg inn av baneavd » 2006-11-07 11:28:36

Tid begynte man og bygge busser med fordøra foran forhjulet?
Tid begynte man med busser med brønn? tid begynte man og bygge busser med doble dører på mitten og tid begynte man med busser med 3 dører (1-1-1) VBk bygde på mitten av 60 tallet busser med flat dør. var det noen andre karosserifabrikker som også bygde busse med flat dør?

Jan Erik

Buddy
Innlegg: 179
Registrert: 2006-01-02 20:35:39
Sted: Oslo

Dører på busser

Legg inn av Buddy » 2006-11-08 19:44:09

Det ser ut til at mange av svarene på dine spørsmål er å finne på denne nettsiden:
http://www.sporveismuseet.no/a-177/

Første norske buss med fordør foran forhjulet er utvilsomt Strømmens-modellen fra 1930:
http://www.sporveismuseet.no/a-177/Utvi ... tm#Type_B2

Første buss med brønn blir litt vanskelig å definere. Hvis vi snakker om brønn som et nedsenket bakparti, så kan Strømmens Twin Coach-modell fra 1931 muligens være den første: http://www.sporveismuseet.no/a-177/Utvi ... tm#Type_B3. Brønn bak er den beste praktiske tilnærmingen til å ha dør lengst bak, men busser hadde også dør lengst bak uten å ha brønn, eksempelvis denne fra Skabo, bygd 1924: http://www.rhf.no/images/bevarte/C-4052.jpg. Den har altså samme nivå på gulvet bak som foran.

Doble dører på midten lagde Strømmen i 1929, men du tenker selvsagt på kombinasjonen fordør og doble dører på midten. Slike ble ikke vanlige før i siste halvdel av 60-tallet, men Gjøvik hadde det ganske tidlig. Her er en bevart Repstad-modell fra 1957: http://www.rhf.no/images/bevarte/E-15668GVBsvb.JPG. Noen som vet om noen enda eldre?

Kombinasjonen 1+1+1: Igjen tror jeg vi må til Strømmens Værksted og en trolleybuss-modell fra 1945: http://www.sporveismuseet.no/a-177/Den% ... menLeyland

Spørsmålet om flat dør forstod jeg ikke. Nesten alle foldedører er flate, nesten alle busser har hatt foldedører siden 50-tallet, og noen så tidlig som i 1921.

Roy B.

baneavd
Innlegg: 1523
Registrert: 2005-11-22 0:39:39
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2006-11-08 20:32:04

Takk for et fyldig svar fra deg.
Det jeg mene med flat dør, er dør som er ikke foldedør, men heldør. Jeg vet at en av bussen til Moss og omland bilruter hadde samme type dører som Høkatrikkene hadde. VBK bygde bussser med heldør ikke foldedør på midten av 60 tallet og utover, men dette ble slutt på av en eller annen grunn. I dag er blir alle nye busser bare nesten bare levert med heldør ikke foldedør. Men i Torndheim har det jo gått busser med foldedører som gikk ut istedet for som vanlig inn.

Jan Erik

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2006-11-08 22:20:49

På Gjøvik kom den første bussen i 1951. Den hadde 1+2+0 i dørkombinasjon. Alle bybussene på Gjøvik ble bygd slik helt til slutten av 70-tallet. Den første så ut som E-15668, men hadde reg.nr. E-15661.
BH

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 619
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-11-09 8:44:53

Repstad leverte også busser med todelte dører som ikke var foldedør. Dvs at dørene var delt vertikalt, og de to delene svingte ut til hver sin side. Har sett det på turistbusser fra midten av 70-tallet frem til begynnelsen av 80-tallet.

Svar