BFB-Fråga

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Bussmicke
Sted: Västerås
Kontakt:

Legg inn av Bussmicke » 2009-10-17 19:58:54

stianw skrev:Når jeg ser dem igjen her nå er jeg ganske sikker på at de ikke ble gitt egne internnummer, men at man brukte det de hadde fra før. På denne tiden var det ingen busser der i gården som hadde nummer over 200 (med et par sære unntak), og nummerene var ikke synkronisert med øvrige Norgesbuss-selskaper. Så det var ingen problemer med å bruke de eksisterende nummerene når bussene likevel var midlertidige.
Norgesbuss kom vel till senare under 1995 eller 1996?
Såg ingenting om Norgesbuss då i mai 1995
//Bussmicke

Besök gärna min hemsida http://www.bussmicke.se

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-10-17 20:44:52

Bussmicke spør:
Norgesbuss kom vel till senare under 1995 eller 1996?
Såg ingenting om Norgesbuss då i mai 1995
Jeg har arbeidet litt med historikken til Norgesbuss. Selskapet ble etablert høsten 1993 med en rekke større rutebil- og transportselskaper som eiere. Bærums Forenede Bilruter var blant eierne. Formålet med Norgesbuss var å skape en sterk enhet som kunne konkurrere med internasjonale selskaper om bussanbud og bussoppdrag i Norge. Norgesbuss skulle kjøpe opp selskaper, og tanken var at eierselskapene skulle fortsette som selvstendige selskaper i sine regioner. På denne tida var f.eks. Swebus aktiv for å komme inn i det norske markedet.

Det første selskapet Norgesbuss kjøpte var faktisk Bærum Forenede Bilruter og Lommedalsbussen (tidligere oppkjøpt av BFB), nemlig januar 1995. Disse selskapene fikk da navnet Bærumsbuss. Så fulgte flere oppkjøp, blant dem Swebus Norge (omfattet tidligere Hamar og Omland Bilruter, Litra Buss, Lillehammer og Vest-Oppland Bilselskap, Gjøvik).

Norgesbuss hadde sin storhetstid ca. 1998-2000. Etter den tid har selskapet gått mer eller mindre i oppløsning. Torghatten Trafikkselskap kom inn som niende aksjonær i Norgesbuss i 1994, men eier nå Norgesbuss 100 prosent. Etter tap av anbud på Romerike i sommer, har Norgesbuss ca. 300 busser i drift. På det meste må Norgesbuss ha omfattet minst 1500 busser, og var antakelig norges største busselskap på det tidspunkt.

Du så ingenting av Norgesbuss i 1995. Det var etter den tid selskapet fikk egen fargesetting og bussene ble merket "Norgesbuss".

Bussmicke
Kontakt:

Legg inn av Bussmicke » 2009-10-17 21:00:13

SvB skrev:Du så ingenting av Norgesbuss i 1995. Det var etter den tid selskapet fikk egen fargesetting og bussene ble merket "Norgesbuss".
Nej, jag har nu tittat på alla mina bilder från 1995 ochg det står BFB eller Lommedalsbussen.
Några Lommedalsbussar har dock BFB-ferger med namnet Lommedalsbussen
//Bussmicke

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-10-17 21:27:59

Bergensleddbussene gikk den korte tiden i BFB med tidligere intern nr.
2 stk ble solgt til SBC og fikk der int nr 984 og 985, 3 ble solgt Oslo Sporveier sporvognsdivisjonen og fikk int nr 401-403, for å brukes som erstatning for sporvogn. Det pussige er at ikke man overførte 3 leddvogner Volvo B 10 M VBK fra 1981, som man begynte å utfase på det tidspunkt Mercedes Leddbussene ble anskaffet. Ingen av Mercedesleddbussene fikk noe langt liv, etter salget. det ble utført omfattende reprasjoner og opplakering ble de utfaset etter ca 2 år.
Etter at BFB kjøpte Lommedalsbussen i 1992 overført man 3 eldre Mercedes 305 Arna til Lommdalsruten, dette for å erstatte 4 orginalbygde Mercedes busser fra 1983, som ingen likte. Disse som var på det tidspunkt 8 år ble eksportert til det tidligere DDR

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-10-17 23:12:21

At BFB greide å få salg på de gamle BS-bussene, var bare helt utrolig, når man tenker på tilstanden... Husker en av disse sto på Jar st., og selv med motoren stanset, så piplet og rant det kjølevæske fra den... Dette måtte ha vært tidenes handel for BFB!

Så vidt jeg husker, så ble den ene som gikk til Schøyen kun omlakkert. Den kom aldri i trafikk grunnet trøbbel og atter trøbbel... Den andre bare gikk og gikk, helt til man ikke turte å bruke den lenger på grunn av omfattende rust...

Det samme gjalt de som ble solgt til Oslo Sporveier; En var ubrukelig, en ble brukt en periode mens den siste gikk noe lenger...

Etter et par år var alle ute av dansen...
Bilde
Bilde

Bussmicke
Kontakt:

Legg inn av Bussmicke » 2009-10-17 23:27:36

Stort tack till all information ni presenterat i kvell.

De som flyttades fra BFB til Lommedalsruten; var det 36, 37 + 1 till?

Ner merkte man om bussarna till Norgesbuss?
//Bussmicke

stianw
Sted: Hosle

Legg inn av stianw » 2009-10-19 13:44:47

Bussmicke skrev:Stort tack till all information ni presenterat i kvell.

De som flyttades fra BFB til Lommedalsruten; var det 36, 37 + 1 till?

Ner merkte man om bussarna till Norgesbuss?
Det kan ha vært 39 som var den siste av bussene som gikk til Lommedalen. De tre var ihvertfall en serie, sammen med en blå halvturist -vogn 47.

Scania N113-serien som kom i 1994 var BFB-brune og hadde BFB logo. I 1995 ble det kjøpt Volvo B10B, og dette hadde sammenheng med at Norgesbuss hadde en god avtale med Volvo, mens BFB på den tiden kjøpte Scania. Denne serien Volvoer (SR73222-SR73249(8stk)) kom SL-grønne og hadde Norgesbuss-fane over bakerste vindu. Den gang trodde jeg grønnfargen var Norgesbuss sin, men jeg ble så fortalt at det var SL som ville ha lik farge på alt. Om det var tilfeldig at alt dette skjedde på en gang vet jeg ikke. Jeg er ikke sikker på om Norgesbuss egentlig hadde noen egen farge på denne tiden heller? De lakkerte jo noen busser med en dekor som minte om OL i 94 bare i en farge som lå tett opptil SL-grønn. Vet ikke helt når første buss i denne fargen dukket opp? Dette var den første jeg så:
Bilde

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-10-19 14:03:34

kom ikke også BFB nr 109 og 110 fra Lommedalen? var det ikke så at disse ble solgt til BFB i 1990 da LB kjøpte de 6 første leddvognene, og dermed fikk overskud av vogner og trengte cash for å betale for leddvognene??

Vogn 47 til Lommedalen?? trodde den ble vrak høsten 99 den var i alle fal i Furubakken da jeg sluttet i juli 99

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-10-19 14:07:09

stianw skrev:
Jeg er ikke sikker på om Norgesbuss egentlig hadde noen egen farge på denne tiden heller? De lakkerte jo noen busser med en dekor som minte om OL i 94 bare i en farge som lå tett opptil SL-grønn. Vet ikke helt når første buss i denne fargen dukket opp?
Det er vel fargesettingen på bussen på bildet ditt som må være det nærmeste Norgesbuss har hatt egen farge. Ingen andre har brukt denne, og Norgesbuss har brukt slike busser ved alle sine avd. - dvs. den gangen det var flere avd.

Svar