Birkeland Busser
Birkeland Busser
Kan noen forklare systemet med internnummeringen til Birkeland Busser ved Kristiansand?
Noen busser har et to-sifret internnummer (for eksempel nr. 22), mens andre har et tre-sifret internnummer (for eksempel nr. 531 eller 532).
Hvor mange busser har selskapet, og hvilke typer fordeler disse seg på?
Noen busser har et to-sifret internnummer (for eksempel nr. 22), mens andre har et tre-sifret internnummer (for eksempel nr. 531 eller 532).
Hvor mange busser har selskapet, og hvilke typer fordeler disse seg på?
Birkeland Busser hadde ca. 20 busser da selskapet ved årsskiftet 2007/ 08 ble overtatt av Setesdal Bilruter (100%). Selskapene har nå samme daglige leder. Ca. halvparten av disse er turbusser av ulike merker. Mange av rutebussene er dessuten tidligere turbusser.
Birkeland Busser og Setesdal Bilruter har begge hatt tosifrede serier for internnummer. Kan det være at de lager et felles system nå? Under ett har selskapene over 100 vogner. Da må de nummerere på en ny måte.
Birkeland Busser og Setesdal Bilruter har begge hatt tosifrede serier for internnummer. Kan det være at de lager et felles system nå? Under ett har selskapene over 100 vogner. Da må de nummerere på en ny måte.
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Birkeland Busser er nok mest kjent for turbussene, med flotte spraymalte motiver på sidene og bak. De har stort sett Scania, blant annet landets første Irizar. De har også en Tourismo av den høye typen.
Ellers er de vel blant de som har hatt Iveco Daily minibusser lengst.
Det kan virke som man etter sammenslåingen har lagt til 500 på internnumrene i Birkeland Busser, men det er ikke helt gjennomført med merkingen på bussene ennå. Det var i hvert fall ikke det i sommer.
Det virker som turbussene dems har blitt stasjonert på Evjemoen sammen med SB.
Ellers er de vel blant de som har hatt Iveco Daily minibusser lengst.
Det kan virke som man etter sammenslåingen har lagt til 500 på internnumrene i Birkeland Busser, men det er ikke helt gjennomført med merkingen på bussene ennå. Det var i hvert fall ikke det i sommer.
Det virker som turbussene dems har blitt stasjonert på Evjemoen sammen med SB.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Turbussene til Birkeland Busser er vel hovedsaklig lagt inn under Birkeland Bussreiser og er stasjonert på Mjåvann i Songdalen like ved Norges minste potetchipsfabrikk Sørlandschips...Øyvind Berg skrev:Det virker som turbussene dems har blitt stasjonert på Evjemoen sammen med SB.
Arnt Helge
Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!
Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!
Birkeland Busser
Takk for svarene!
I bussparken er det vel også Scania OmniExpress, Jonkheere og Volvo/Carrus - etter det mener jeg oppdaget i september i år.
I bussparken er det vel også Scania OmniExpress, Jonkheere og Volvo/Carrus - etter det mener jeg oppdaget i september i år.
Birkeland Busser har hatt en svært lite standadisert vognpark: Scania, Volvo, Mercedes-Benz er/ har iallfall vært representert. Av spesielle karosseri kan dessuten nevnes en Comet 330, dobbeldekker (Jonckheere), og en Irizar Century lavbygd m/ dører 1-2-0. Sistnevnte er iallfall en av svært få i Norge (2-3 til?).
Jeg var på Birkeland nå 23.09 for en lengre samtale med Nils O. Birkeland ang artikkel i Rutebil. Vi hadde da en tur rundt på anlegget, og jeg tok noen bygningsbilder som pr. nu ikke er klargjordt for bruk.
Bussene den formiddagen på Birkeland var en salig blanding, noen i BB sine farger, andre i SB-farger.
Birkeland Busser AS er heleid nå av Setesdal Bilruter. organisert som eget AS med samme styre og daglig leder som SB.
Olav M. Birkeland (sønn av Nils O) er ansatt som avdelingsleder på Birkeland.
Gunnar Stordal
Bussene den formiddagen på Birkeland var en salig blanding, noen i BB sine farger, andre i SB-farger.
Birkeland Busser AS er heleid nå av Setesdal Bilruter. organisert som eget AS med samme styre og daglig leder som SB.
Olav M. Birkeland (sønn av Nils O) er ansatt som avdelingsleder på Birkeland.
Gunnar Stordal
- Ole Jostein Brække
- Innlegg: 1134
- Registrert: 2006-07-04 21:28:09
- Sted: Bergen
Jeg har lagt ut noen bilder.
Jeg mangler noen nummer, så hvis noen kan hjelpe hadde det vært fint.
http://www.gaia-hsd.fotopic.net/Setesdal
Jeg mangler noen nummer, så hvis noen kan hjelpe hadde det vært fint.
http://www.gaia-hsd.fotopic.net/Setesdal
Med vennlig hilsen
Ole Jostein Brække
Ole Jostein Brække
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Dette er ikke en Century, men en InterCentury, som er en annen modellserie, i klasse med Vest Contrast og Volvo 8700. Modellserien ble i fjor eller forfjor erstattet av modellen i4, som ligner mer på PB i fronten.SvB skrev:En av de mange "ukurante" bussene hos Birkeland Busser, PP65877 Scania K340EB Irizar Century, 2006-modell. Lavbygd Century med dører 1-2-0 er det ikke mange av i Norge. Kanskje dette er den eneste?
Ellers er jo begge høydene av Century ganske utbredt her i landet, selv om det aller meste er av den lave sorten.
PB tror jeg derimot kun finnes i den høye utgaven i Norge.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Ja, selvsagt er dette InterCentury, en naturlig fortsettelse av InterClassic. InterClassic fikk et visst salg i Norge, men noen år med InterCentury har vel ikke gitt det store salget i Norge. Scania Irizar i4 har vel heller ikke fått noe nevneverdig salg. Kundene foretrekker nok lavversjonen av OmniExpress i stedet.
Ikke enig i at dette er en buss i klasse med Vest Contrast og Volvo 8700. Dette er en mer oppgradert buss som Irizar omtaler som "the ideal coach for short and medium distances". InterCentury kan heller sammenlignes med Volvo 9700S og Vest Horisont.
Ikke enig i at dette er en buss i klasse med Vest Contrast og Volvo 8700. Dette er en mer oppgradert buss som Irizar omtaler som "the ideal coach for short and medium distances". InterCentury kan heller sammenlignes med Volvo 9700S og Vest Horisont.