Reiserapport fra RHFs tur til Finland

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen
Kontakt:

Reiserapport fra RHFs tur til Finland

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-05 22:56:18

Nå er vi omsider samlet alle sammen på hotellet i Karlstad, og jeg tenkte jeg skulle begynne å legge ut litt bilder fra turen her i denne tråden. Og jeg håper at også de andre som er med legger ut litt bilder og tekst her om de har tid.

Mens de andre har reist med bussen fra Norge, har jeg kommet meg til Karlstad på egenhånd, siden jeg hadde København som utgangspunkt. Så jeg har ennå ikke så mye bilder fra vår felles tur, men jeg serverer et lite knippe bilder fra min tur opp hit til jeg møtte de andre.

Faktisk har jeg ikke reist med en eneste buss i dag. Det hadde sikkert latt seg gjøre, men her nede er tog det aller mest praktiske, og da ble det det hele veien. Jeg tok først toget fra København som er i Gøteborg 12:30. Der fant jeg naturlig nok noen busser, men den som vakte mest oppmerksomhet var denne her. Vi har jo vår Ola R som sjåfør på turen, men her fant jeg en annen Buss-Ola. Her med en Setra S315HDH/3 fra 1999, bruktimportert fra Tyskland i 2005.

Bilde
XHY 169 i Gøteborg, 05.09.2009.

Kl. 13 gikk toget videre fra Gøteborg mot Karlstad, som var fremme der 15:50. På vei til hotellet gikk jeg og fotograferte litt av de lokale bussene her. De gule bussene er de som kjører for lenstrafikken i Vermland. Dette er Swebus #5093, bygget like nedi høgget her i 2000.
Rekk opp hånda den som har bestilt denne bussen! :lol:

Bilde
RDC 889 i Karlstad, 05.09.2009.

Bybussene, eller "stadsbussene" kalles for Karlstadbuss og er oransje. De virker å være flokkdyr, og denne flokken ledes an av Swebus #5774, som også er bygd like nedi høgget her, men denne i 2002.

Bilde
TFO 478 med flere i Karlstad, 05.09.2009.

Jeg gikk til hotellet og fikk sjekket inn og satt fra meg bagasjen og gikk litt senere ut en tur for å fotografere litt mer. Da jeg kom ut stod det faktisk en norsk turbuss der, men ikke den jeg ventet på. Grimnes Buss sin S317HDH fra 1998 stod nemlig der, og utfra bekledningen er det turfølget noen som har blitt tatt av idretten.

Bilde
KF 78735 ved Scandic Hotel Winn i Karlstad, 05.09.2009.

En stund senere passerte den meg også nede mellom jernbanestasjonen og busstasjonen.

Bilde
KF 78735 ved Karlstad C, 05.09.2009.

Etter hvert forsvant fotolyset og jeg gikk til hotellet. Der begynte jeg på å fikse disse bildene, men halv ti ble jeg avbrutt av at resten av følget dukket opp. Fotolyset var ikke det helt store, men jeg fikk da omsider bilde av riktig Buss-Ola. Bussen vi reiser med er altså Fjord1 Buss Møre #180 fra 2008.

Bilde
UF 37918 ved Scandic Hotel Winn i Karlstad, 05.09.2009.

Det var alt jeg rakk for denne gang, så får vi se hva jeg får tid til videre og om vi kommer oss på nett. Neste kveld skal vi ombord på båten fra Stockholm til Turku/Åbo, og om det er nett der vet jeg ikke ennå.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-09-05 23:22:30

Takk for flotte bilder Øyvind! Jeg gleder meg stort til fortsettelsen på denne rapporten. Håper vi får oppdatering dagelig, hvertfall når det er nor å rapportere! Jeg skulle så gjerna ha vært med, særlig nå som jeg ser Ola tok med en Facelift til dere! Hils Ola fra meg, og ha en strålende tur videre!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
Øyvind Berg
Kontakt:

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-06 0:18:07

At det kommer til å være noe å rapportere hver dag er det ingen tvil om, men det er nettilgang og tid til å gjøre noe med bildene det står på.

Det var nok ikke meningen at vi skulle hatt denne bussen. Egentlig så var planen å bruke "Brunen", som har litt flere plasser og dessuten har fått innlagt strøm, men det kan da umulig være så gæli med denne heller. Som nevnt har jeg ikke sitti i den ennå, så jeg kan ikke melde om den duger eller ikke.

Skal hilse Ola i morgen tidlig. Nå er det på høy tid å legge seg her gitt. Kan jo ikke risikere å miste bussen i morgen. :wink:
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-09-06 10:44:21

Yepp; Enig med Magne; Bra bilder, gjerne hyppige rapporter og hils til Ola! :)

Ha en fin tur, og god fornøyelse!
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg
Kontakt:

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-11 13:40:36

Så er turen over, mer eller mindre. Jeg forlot resten av følget på kaia i Stockholm for å ta Swebus Express mot København, og her sitter jeg nå med PCen på fanget.
Det ble ikke som jeg hadde tenkt med tid og nettilgang. Nettilgangen var dårlig enkelte plasser, men tid var det enda dårligere med. Ganske enkelt ble turen for innholdsrik.

Jeg vil likevel prøve å gi et kort bildesammendrag fra turen med det nærmeste sånn at dere ikke trenger å vente på at jeg skal få sortert de ca. 2400 bildene jeg har tatt i løpet av turen. :wink:

Jeg endte opp med å få bilde av to tidligere norske busser i Helsinki, og det var også to norske turbusser der utenom vår egen. Og til Olas store fortvilelse er nok nå den "feilvaren" den mest fotografert Fjord1-buss i RHF-sammenheng.

En stor takk til Ola og Kåre som arrangerte denne flotte turen, og takk til alle trivelige medreisende! :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Martin Holm
Administrator
Sted: Skien

Legg inn av Martin Holm » 2009-09-11 23:12:32

Vel hjemme etter ei uke på tur. Først og fremst vil jeg takke OKB (Ola og Kåres Bussreiser) for turen. Sjåfør Ola Rangsæter og reiseleder Kåre Karlsen. Dette er noe de virkelig kan. Vil også rette en stor takk til alle andre medreisende på turen. Vi har vært en fin gjeng på tur. Mye godt humør og god prat. Dette er virkelig oppskrift på suksess. Ser frem til neste tur, uansett hvor den måtte gå. Skal også prøve å legge ut litt bilder, men må få systematisert litt først...
Martin Holm
Varamedlem Rutebilhistorisk Forening
Styrets leder Rutebilhistorisk Forening avdeling Telemark
Webmaster for http://www.rhf.no/ og http://www.rhf-telemark.no/
martin@rhf.no

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-09-11 23:38:33

Som en av turdeltakerne vil jeg, som Øyvind Berg og Martin Holm, få takke alle for turen. Vi tre og flere har tråkket rundt på bussterminaler og bussholdeplasser mange timer denne uka og tatt bilder. Dessuten har vi besøkt finske bussprodusenter, Lahden Autokori, Kiitokori og Carrus Delta, hørt om fabrikkene og bussproduksjonen og ikke minst sett en rekke busser under bygging som utover høsten vil dukke opp på norske veier. Det har vært mange hyggelige og morsomme stunder fra tidlig morgen (ca. 6.30) til seine nattetimer (litt over midnatt). Det skal bli godt å hvile ut litt. Og selvsagt spesiell takk til OKB - Ola og Kåres Bussreiser - for vel gjennomført tur. Stadige vitser og morsomme kommentarer fra reiseleder Kåre under alle timene i buss utløste alltid latter gjennom bussen.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Kontakt:

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-17 19:10:43

Etter å ha gått gjennom alle bildene og fått alle busser jeg har bilde av på turen inn i "databasen" min, er det endelig på tide å vise litt flere bilder fra turen. For å komme gjennom dette viser jeg bare et lite utvalg av turbilder, og ikke så mange bussbilder. De får komme senere i andre tråder og andre plasser.

Jeg skal prøve å få gjort en dag om dagen, eller i hvert fall sånn at jeg er gjennom det en gang i løpet av neste uke. I hvert fall så leverer jeg her 9 bilder fra andre reisedag, som gikk fra Karlstad til Stockholm.

Dagen startet med regn, og det var vel også det eneste vi så til det i løpet av turen. Men allerede innen første behovsstopp så var været blitt betraktelig bedre. Bussen trengte næring, og det gjorde vel også enkelte av turdeltakerne. Andre sprang rundt og tok bilder av det som var interessant. På dette bildet kan man vel se sånn omtrent et halvt dusin "kjente fjes" fra Busspraten, men jeg skal ikke ta meg tid til å avsløre dem.

Bilde
Næringspause utenfor Arboga, 06.09.2009.

Første programfestede stopp var ved Munktellmuseet i Eskilstuna. For å forklare kort hva det er for noe, så var det en fabrikk her som bygde alt mulig av landbruks- og anleggsmaskiner, startet av herr Munktell. Denne ble så en gang i tiden slått sammen med en annen fabrikk startet av herr Bolinder, og det nye navnet ble da Bolinder-Munktell. Dette selskapet ble så kjøpt av Volvo og fikk navnet B-M Volvo, senere Volvo BM. Selskapet har forlengst skifta navn til Volvo Construction Equipment (VCE), og det er de som eier museet. Museet har en stor samling av traktorer og anleggsmaskiner, deriblant et par hjullastere som denne. Sånne husker jeg det fortsatt var mange av da jeg var liten, men det er det ikke lenger. Likevel så jeg en sånn i bruk så sent som i sommer, men jeg kan aldri tro at det er snakk om daglig bruk.

Bilde
Munktellmuseet i Eskilstuna, 06.09.2009.

Fabrikken lå selvfølgelig ved en elv med litt fall, og det var jo også et fint sted å ta bilde av bussen.

Bilde

Før vi dro videre ble det også en liten oppstilling for et familiebilde av "OKB". Det var faktisk eneste gang i løpet av turen at det skjedde, så jeg tar med bildet her.

Bilde

Andre offisielle stopp var i Mariefred, hvor vi skulle en liten tur med et smalsporet damptog. Når man er på toget er det litt vanskelig å få et godt bilde av det, så jeg strakk armen ut på siden av toget og skjøt noen bilder framover i håp om at jeg fikk med motivet, og dette her ble vel det beste.

Bilde
Östra Sødermanlands Jernveg, 06.09.2009.

Tilbake i Mariefred var det noen som fikk kjøre karusell ...

Bilde
Östra Sødermanlands Jernveg, 06.09.2009.

Vi ankom Stockholm med litt tid til overs, og kjørte til en utsikt rett ved der vi skulle. Dette var mitt aller første besøk i Stockholm. Før denne turen hadde jeg aldri vært nærmere Stockholm enn Gevle, og det er et lite stykke det også. Jeg fant i grunnen ut at byen ikke var så verst, med så mye natur og sånt tett inne ved bykjernen. Er det noe jeg virkelig savner her i København så er det det, selv om jeg bor en mil fra sentrum.

Bilde
Utsikt fra Fjellgatan, Stockholm, 06.09.2009.

Det ble også helt på sparket til at vi fikk en liten runde i byen med egen guide, fram til vi måtte møte opp ved båten. Guidinga omhandlet både det vanlige turistrelaterte, men også litt om busser i byen. Vår improviserte guide er turbilsjåfør hos Strømma Buss, en av Sveriges største turoperatører, og kjører iblant sightseeingbuss i byen, men han er også en kjent skikkelse blant bussentusiaster i Sverige. Jeg hadde egentlig bare avtalt å møte han for å si hei, men at vi også fikk en guidet tur ble jo en skikkelig bonus. Må bare takke!

Bilde
Improvisert tur med lokalkjent guide i Stockholm, 06.09.2009.

Siste etappe gikk ned til Vikingterminalen, der Viking Amorella skulle ta oss videre mot Finland. Før jeg entret båten tok jeg bilde av en spesialitet som vi ikke har blant flybusser i Norge. Flygbussarna #5304 er en Volvo B12MA med Van Hool T9 Alizee-karosseri, bygget i 2005.

Bilde
WYN 257 på Vikingterminalen, Stockholm, 06.09.2009.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

ingli
Sted: Selbu

Legg inn av ingli » 2009-09-17 21:25:09

Øyvind Berg skrev:
Før vi dro videre ble det også en liten oppstilling for et familiebilde av "OKB". Det var faktisk eneste gang i løpet av turen at det skjedde, så jeg tar med bildet her.
Fin buss gutter - B12M til og med! :D

Ellers Øyvind - fine bilder og fin reportasje som alltid.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

Brukeravatar
Øyvind Berg
Kontakt:

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-19 11:14:24

ingli skrev:Fin buss gutter - B12M til og med! :D

Takk! Neste episode kommer temmelig snart.

Nå har jeg ikke hatt særlig mening om midtmotor og hekkmotor, men har funnet ut etter denne turen at 2-akslet og midtmotor ikke egner seg særlig på langtur. Det virker kanskje litt rart at jeg finner ut dette først nå, men det er rett og slett ganske lenge siden jeg sist reiste med 2-akslet midtmotorbuss på noe mer enn korte turer. På bussene jeg reiser mest med, Haukeliekspressen og Bus4You, går det uansett bare hekkmotor til vanlig. Og på busser som jeg har reist med en og annen gang i det siste hvor det går midtmotor, som Swebus Express, GoByBus, TIMEkspressen og Østerdalekspressen, har det kun vært boggibuss for min del. Sist gang jeg kan huske å ha reist lengre med en 2-akslet midtmotorbuss var med KH20306 på Telemarkekspressen for 2 1/2 år siden, men den er 13,7 meter lang, og problemet er ikke like stort da.

Men altså hva var problemet ... jo det kan vel oppsummeres med ordet "gyngestol". Bussen er 12,3m og har dertil relativt kort akselavstand. Med sentrert balansepunkt så duppa bussen fram og tilbake konstant når vi kjørte på motorveiene i Sverige. En så ubehagelig bussopplevelse på en motorvei kan jeg aldri huske å ha opplevd før. Nå har nok de fleste tilsvarende hekkmotorbusser jeg har reist med nylig vært ca. en halvmeter lengre, men det burde ikke ha så ekstremt mye å si, for på dem har jeg aldri opplevd noe lignende. Forskjellen er jo at på en hekkmotorbuss er balansepunktet mye lenger bak, og utslagene blir derfor mindre. Med boggi blir denne gynginga uansett ubetydelig, uavhengig av motorplassering, da man har en ekstra aksel å holde imot med.

Jeg har ikke tenkt å ta opp igjen diskusjonen om motorplassering, men nå har jeg sagt min mening basert på egne erfaringer. Får jeg velge kommer jeg helt klart aldri til å velge 12m midtmotorbuss til en sånn langtur. At jeg måtte sitte og se på veien hele tiden på flate og rette svenske motorveier for å unngå å bli reisesyk burde ærlig talt ikke være nødvendig. Heldigvis greide jeg å vende meg til det etter et par dager, så etter hvert ble det ikke noe stort problem.

Jeg vet at Klæburuten har en 9700HD B12M på kun 10,3 meter, og jeg kan ikke annet enn å syns synd på de stakkarene som reiser på langtur med den. Med mindre det er sjøfolk med stabil reisemage da. :wink:
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Kontakt:

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-19 12:20:51

Så var det dag 3. Den startet på Viking Amorella, som vi la til kai med i Turku/Åbo tidlig på morgenen, før vi dro opp til et hotell midt i byen for å spise ordentlig frokost. Tok et bilde i lugaren min, for aldri før har jeg hatt så fin utsikt i en innvendig lugar.

Bilde
Utsikt fra innvendig lugar på Viking Amorella, 07.09.2009.

Allerede nede på havna finner man de første bussene, og herfra går det også tog til Helsinki når båtene ankommer. Denne bussen er som dere ser en Carrus Star 503, og er bygget på Scania K114IB. Den siste Carrus på noe annet enn Volvo i Norge er Firda Billag #2128 som ble levert i juli 2002. Denne bussen er derimot levert så sent som november 2002, og det finnes også to maken som ble levert i desember 2002, men det er også de definitivt siste Scaniaene fra Carrus.
Denne bussen går som dere ser til Rauma, men hold fast Olestad, det er Rauma i Finland. Der er blant annet Superspeed-båtene til Color Line bygget. Kiel-båtene dems kommer vel muligens også derfra.

Bilde
AZM-956 på Turun satama/Åbo havn, 07.09.2009.

Rutebilstasjonene i Finland er ganske fine steder å fotografere. Det er ingen nedbygde murkjellere som mange plasser i Norge, og stort sett står alle bussene parkert både for lengre og kortere tid rett ved. Turku er ingen unntak, og her er det stor variasjon i bussparken. Vi gjorde muligens et lite forsøk på "blending in" blant alle de andre finskbygde bussene der, men vi stakk oss likevel litt ut fordi vår buss rett og slett var litt for ny. Bussene som står på rekka her er fra 1995, 2005, 1998, 2000, 1998, 1987 og vår fra 2008.

Bilde
"Blending in" på rutebilstasjonen i Turku/Åbo, 07.09.2009.

Et av hovedmålene med turen var jo selvfølgelig å besøke Carrus Delta Oy i Lieto, et lite stykke utenfor Turku. Selv om fabrikken ble kjøpt tilbake fra Volvo 1. oktober i fjor så bygges det kun Volvo der, og det kommer nok til å være sånn i flere år framover. Jeg hadde et lite håp om å se de nye bussene til Haukeliekspressen der, og det fikk jeg absolutt. Det ble også en bonus med at det var to nye til Telemarkekspressen der, altså totalt fem busser til Telemark Bilruter. Det var jo en del busser der, men noen ting er vist og noen ting er det best å vente med å vise, så fabrikken får være motivet på bildet herfra.

Bilde
Carrus Delta Oy i Lieto, 07.09.2009.

I Nuutajervi et stykke før Tampere besøkte vi en som samlet på gamle busser. Jeg har ikke helt telt opp alle bussene på bildene herfra, men han hadde nok 30-40 busser der, og noen av dem kunne helt klart ha vært slept til hoggeren forlengst. De fleste bussene stod bare utendørs og var ikke brukbare til noe, men han hadde minst en gammel veteranbuss til å kjøre veteranrally med, og det virket også som han drev med turbuss, med litt halvgamle busser. Bussen på dette bildet har karosseri fra Nummela og er fra tidlig 60-tall, men mer vet jeg ikke om den. Det ser likevel ut som enkelte fant den som en spennende buss "med potensiale".

Bilde
Nummela oppussingsobjekt i Nuutajervi, 07.09.2009.

Vi måtte selvfølgelig også til Tampere/Tammerfors og tilbringe litt tid på rutebilstasjonen der. Der var det faktisk gjort om en del siden jeg var der for halvannet år siden. For eksempel var dette taket og alt på denne siden av rutebilstasjonen nytt. Her er noen av fargene man vanligvis kan se der daglig.

Bilde
Rutebilstasjonen i Tampere/Tammerfors, 07.09.2009.

Da jeg var der for halvannet år siden fant jeg en buss som tidligere hadde gått for Telemark Bilruter, mens denne gangen fant jeg ingen tidligere norske der. Derimot fant vi mye annet gammelt, som denne Van Hool'en fra 1984, som tidligere har gått for Linjebuss i Sverige.

Bilde
AYG-703 i Tampere/Tammerfors, 07.09.2009.

Etter Tampere var det strake veien til Lahti, der vi skulle overnatte. Jeg tok et bilde av bussen utenfor hotellet da vi stoppet der, og det ble også eneste bilde den kvelden. Vi var senere, etter at det hadde blitt mørkt en tur ned på rutebilstasjonen i byen for å rekognosere litt, for morgenen etter planla vi å spise frokost tidlig og så stikke ned på rutebilstasjonen for å fotografere morgenrushet.

Bilde
UF 37918 i Lahti, 07.09.2009.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Kontakt:

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-09-19 22:23:06

Dag 4, og vi skulle besøke to bussfabrikker og ellers holde oss i området rundt Lahti. Her var det sånn at de bussgale som ville være med på besøkene måtte komme seg opp til vi skulle reise med bussen kvart på ni, og om folk ikke var møtt opp da så var det deres valg om å heller gjøre andre ting. Det opplegget fungerte bra for alle bortsett fra en, som forsov seg grundig den dagen. Men uthvilt var han i hvert fall da vi kom tilbake. For å få litt ekstra bussfotografering ut av dagen stod et halvt dusin av oss tidlig opp og spiste frokost før vi stakk ned på rutebilstasjonen for å fotografere en time, inntil bussen vår som stod parkert der skulle dra.

Det ble godt med fangst, men jeg kan jo ikke vise alle her, så jeg tar fram et mikroskopisk utvalg. Denne bussen er i seg selv ikke så spesiell. Det er en Scania K380EB6x2 med Lahti Eagle fra 2006. Men den er helt lik bussen som er den aller siste Lahti Eagle bygget, som kom så sent som i begynnelsen av 2008. Modellene Eagle og Falcon ble i prinsippet allerede i 2007 erstattet av de to variantene av OmniExpress, så den som kom i 2008 kom absolutt på overtid.

Bilde
JCS-34 i Lahti, 08.09.2009.

Siden alle kombibusser vi har fått levert de siste årene har kommet fra Finland tenker vi gjerne at de også har mange kombibusser, men det er ikke tilfelle. Kombibusser av den sorten som vi er vant til finnes kun oppi Nord-Finland hos selskapet Gold Line. Ellers er det bare Norge og Sverige som har sånne. Men det betyr ikke at man ikke har med gods på buss også i andre deler av Finland. Snarere tvert imot. Det er vanlig at man på langrutene fyller opp alt av bagasjeplass på bussene med gods, sånn som på denne bussen. Folk som reiser med mye bagasje er tydelig henvist til å ha all bagasjen i setet ved siden av seg.

Bilde
XIB-439 i Lahti, 08.09.2009.

Så var det dagens rundtur, og første besøk var på Lahden Autokori sin nye fabrikk rett utenfor Lahti. Denne ble bygget til man skulle begynne å produsere OmniExpress, og det er også kun de modellene som bygges der. Alle gamle modeller bygges på den gamle fabrikken. Dette var en temmelig moderne bussfabrikk, og alt ble gjort mest mulig rasjonelt og på arbeidernes premisser. I den delen av fabrikken hvor de gjorde sluttmonteringa av bussene fikk vi lov til å fotografere, og bussene som dere ser på bildet her skal mest sannsynlig til Nordlandsbuss og anbudstrafikken som starter der oppe til nyttår.

Bilde
Lahden Autokori Oy i Lahti, 08.09.2009.

Neste stopp var i Kausala, hos Kiitokori Oy, som i Norge er kjent for å bygge midibusser og bokbusser. Fabrikken produserer også en del andre ting, som avisningsbiler, brannbiler og andre spesialkjøretøy. Det eneste busslignende de hadde under produksjon inne i fabrikken var en landhandel, et bibliotek og to 20 meter lange flyplassbusser med peis (Volvo B9S-ALF). Men heldigvis hadde de noe ordentlig å vise fram, en OmniStar Tornado bygget på Scania K380IB. Tornado er egentlig ikke en offisiell betegnelse, men den finnes også som laventre og heter da OmniStar Urbano, og da fant de ut at den med normalgulv kunne hete Tornado.

Kåre "KiitoKori" Karlsen i farta! :lol:

Bilde
JGX-730 hos Kiitokori Oy i Kausala, 08.09.2009.

Som bussfotograf har jeg jo lurt litt på hvordan det ser ut fra andre siden, altså fra de som sitter og kjører bussen, så det måtte jeg prøve ved å sette meg bak rattet. Det var jo en litt rar følelse, for man har mye bedre syn ut enn man vanligvis har inn, så man føler seg litt utsatt.

Bilde
JGX-730 hos Kiitokori Oy i Kausala, 08.09.2009.

På vei tilbake fra Kausala så vi en buss ved en bussgarasje, og før vi visste ordet av det hadde vi svingt av hovedveien og tok en tur innom garasjen for å kikke nærmere på bussene. Folka hos Lehtimeki må ha klødd seg hardt i hodet når de plutselig fikk besøk av en hel busslast med bussgale nordmenn som på et øyeblikk var ute av bussen og begynte å fotografere bussene som stod der. Men det var en ganske fin busspark, med unormalt mye Mercedes til Finland å være. Det var også et lite gjensyn der, for bussen i midten av de tre i bakgrunnen har jeg faktisk reist med forrige gang jeg var i Finland.

Bilde
Lehtimeen Liikenne Oy i Nastola, 08.09.2009.

Vi tok også et høyst uoffisielt besøk på den gamle fabrikken til Lahden Autokori i Villehde, for dette lå like ved veien tilbake fra Kausala. Ved denne fabrikken produseres laventremodellen Scala, og inntil videre modellen Flyer 520, som på en måte mest kan sammenlignes med Vest Contrast, bortsett fra at det er en veldig gammeldags modell lansert på midten av 90-tallet. Foruten de to modellene som bygges her er det også deleproduksjon til nye og gamle modeller. På bildet ser vi den aller eldste delen av denne fabrikken, mens en noe større hall er til venstre for bildet.

Bilde
Lahden Autokori Oy i Villehde, 08.09.2009.

Så kom vi tilbake til Lahti, og det var tid for å fotografere ettermiddagsrushet. Denne bussen her er faktisk en temmelig interessant buss rutebilhistorisk sett. Karosseriet er et Kabus 2H fra 1987, altså er karosseriet 22 år gammelt. Bussen har derimot hatt et annet karosseri før, og chassiet er et Volvo B58 fra 1969. Det er altså en buss som delvis er 40 år gamel, og den er fortsatt i trafikk!

Bilde
KKK-494 i Lahti, 08.09.2009.

Pekola (Pekolan Liikenne) var et av de selskapene som vi fant stort sett overalt. Selskapet holder til i Hemeenlinna og Lahti, så det var ikke så rart at vi fant noen av dem der. De har blant annet noen busser under ExpressBus (finnenes svar på Nor-Way), som denne som Ola henviser til her.

Bilde
TIL-805 i Lahti, 08.09.2009.

Jeg fant etter hvert noe som ligna mer på våre kombibusser, men det var ikke helt det samme. Dette er en 15-meter Volvo 9700HD. Men i stedet for lift bak har den det man heller kan kalle laventre for gods. En merkelig sak dette her, men det virker som disse i hvert fall er mer vanlig der borte enn de med lift.

Bilde
AAI-869 i Lahti, 08.09.2009.

Etter to timer med bussfotografering var jeg så gåen i beina at det bare var å finne veien til hotellet igjen. På veien opp stoppet jeg ved torget der bybussene var mest aktive. Dette er en Kabus 4 bygget i 2007.

Bilde
LSI-219 ved torget i Lahti, 08.09.2009.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2009-09-20 1:12:09

ingli skrev:Øyvind Berg skrev:
Fin buss gutter - B12M til og med! :D

Som Øyvind skildra - dette med stabile busser med motor i bagasjerommet trur jeg mindre og mindre på. For den bussen vi hadde til Finland virker det som om Volvo omsider har funnet ut at chassiset er for stivt og hardt, og at de dermed har satt opp chassiset med mjukere fjøring og lausere dempere. Nå liker jeg forsåvidt at en buss er mjuk, men den må ha balanse og retningssans - det har ikke denne! På ujevn vei var det faktisk så ille at jeg måtte sleppe ene handa fra rattet for ikke å bli sittende å overkorrigere fra side til side.

Vi var jo massevis av sjåfører på turen, og jeg beskreiv følelsen jeg hadde av bussen, som "midibuss". En 8-10-meters buss ville jeg kanskje forvente kunne være så stubbete og sjanglen i bevegelsene, men her er det jo snakk om en buss på 12,3 m. Det er ikke mange år sida det ville blitt regna som en skikkelig sværing!

Nei, det hadde ikke gjort noe om Volvo hadde levert bussene sine med ferdige kjøreegenskaper... :cry:
Ola R.

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2009-09-20 4:31:24

ingli skrev: Nei, det hadde ikke gjort noe om Volvo hadde levert bussene sine med ferdige kjøreegenskaper... :cry:
Den dagen kommer ikke så lenge vi sitter bak et ratt :lol:

Men takk for fin fortelling og fine bilder
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-09-20 8:16:27

Øyvind Berg skrev:
Jeg fant etter hvert noe som ligna mer på våre kombibusser, men det var ikke helt det samme. Dette er en 15-meter Volvo 9700HD. Men i stedet for lift bak har den det man heller kan kalle laventre for gods. En merkelig sak dette her, men det virker som disse i hvert fall er mer vanlig der borte enn de med lift.
Det er ikke lett å sette grensen mellom person- og kombinertbuss. I Norge har vi også hatt busser bygd som den bildet viser, VE73242 Volvo B10M Delta Star 50, 1988-modell, Mørelinjen 605 > Nettbuss Møre 305. VE73242 er/ var 12 m. og bakdøra var en portløsning, ikke to hengslede dører. Den hadde 39 sittepl. Ellers har vi hatt personbuss med stort bagasjerom, "laventre", to hengslede dører på høyre side, tilpasset bagasje, post og ekspressgods (togbusser).

Et spesielt trekk ved Finland var at ekspressrutene tok med mye gods, og godsbehandlingen var manuell, pakker stues på plass i bagasjeplassen. Moderne norske kombinertbuss fra 80-tallet har hatt bakløfter og vært tilrettelagt for bruk av paller, dvs. mye mer moderne godshåndtering. Det interessante var også at det finske ekspressbuss-nettet tok med så mye gods. Dette må ha stor betydning for økonomien til disse rutene. Tidligere var også flere NOR-WAY-ruter utført med kombinertbusser, men den tid er kanskje slutt?

Svar