Seriøse og useriøse turbiloperatører

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Hans Martin Kollerød

Seriøse og useriøse turbiloperatører

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-08-28 16:20:41

Hvis vi ser tilbake i de første etterkrigsår, Når Brofoss gjennomførte sin planøkonomi, fikk bare igangværende ruteselskap turbilbevilgning, og bussene skulle være av en viss standard. Fra utpå syttitallet har dette blitt mer og mer librialisert, og dette tjener ikke bussbransjen.
Viser til bussbrannen på øvre Romerike forleden hvor andre aktører viser til dårlig vedlikehold. For et par år siden ble en turbuss stoppet med falske skilt, senere gikk foretaket konkurs, og andre uheldige situasjoner.
I mine øyne er det for lett å få turvognbevilgnig, bare en kan stille bankgaranti for 100000,- kr, selv idrettslag har fått slik bevilgning, og for mange userøse råder markedet. Det kan en se ved at man opptrer i forrige eiers farger.
Turbilbransjen er overmoden for opprydding, de userøse bør lukes ut, det bør stiiles krav ovenfor eierne både av økonomisk og teknisk art.
Det bør også være krav om uniform for turbusser med turbevigning ikke sjåfører i fillete jeans

Brukeravatar
Martin Holm
Administrator
Sted: Skien

Re: Seriøse og useriøse turbiloperatører

Legg inn av Martin Holm » 2009-08-28 23:04:47

Er på mange måter enig med deg. Turbilbransjen er på mange måter lik bransjen som driver transport av gods (som jeg kjenner best til). Men det er vel stor grunn til å tro at finanskrisen har ryddert bort de mest useriøse, i begge bransjer.

Det kunne kanskje stilles strengere krav til å få løyve generelt sett, men jeg er i utgangspunktet kritisk til at turvognløyve kun skal tildeles rutebilselskaper. Dette ville komme til å ramme også mange seriøse. Tror nok de fleste i turbilbransjen likevel er seriøse. Det er lett å glemme når eksempler som de du nevner, blant annet falske skilt osv dukker opp i media.

Å benytte forrige eiers farger, kan vel godt sies å være useriøst. En omlakkering burde en hver ta seg råd til, hvis det behøvs.

Synes en hver turbilsjåfør burde "kjenne sin plikt" med å kle seg i pen uniform fremfor andre fillete klær. Personlig synes jeg det litt stas i å kle på meg uniform når jeg skal ut å kjøre buss, selv gammel buss til veteranbusstreffene i regi av RHF :)
Martin Holm
Varamedlem Rutebilhistorisk Forening
Styrets leder Rutebilhistorisk Forening avdeling Telemark
Webmaster for http://www.rhf.no/ og http://www.rhf-telemark.no/
martin@rhf.no

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-08-29 9:49:26

Man kan være enig i mye av det Hans Martin skriver og ikke skriver...; Det finnes nemlig mange flere eksempler på useriøse turbileiere. Jeg vil nok likevel tro at de seriøse er i flertall, og det med god margin. Markedet selv ordner vel dette; Man leier ikke transport hos et visst selskap mange ganger, dersom man opplever mye krøll...

Når det så gjelder kravet til teknisk standard, så er vel dette godt nok ivaretatt av de periodiske kontrollene som busser er pålagt. En gang per år, skal slike kjøretøyer godkjennes. Og jeg vil jo tro at de mest alvorlige feil og manglenede vedlikeholdte busser da blir luket ut... (Se nå f.eks på den Delta'en som står oppe i hallen på Ulven...>>> 1988-mod, YE57629, tilhørende Flemming Rosengren...)

Når det gjelder branner, så viser det seg at disse kan oppstå nærmest i ethvert foretak. Dette temaet er diskutert og konkludert med i andre tråder. Likevel; Disse oppstår hyppigere enn tidligere, fordi man har lengre kjøredistanser, kjører hurtigere, og at førere kanskje ikke har samme muligheter til å oppdage f.eks diesellekkasjer. Og heller kanskje ikke innehar tekniske ferdigheter... Bussene er heller ikke inne på verksted like ofte som tidligere; smøre- og oljeskiftintervallene er blitt lengre. Man kan ikke kun si at alle selskaper/foretak som har busser som brenner, er useriøse. Til det er nok årsakene litt mer sammensatt!

Jeg mener at å benytte tidligere eiers farger, ikke verken er useriøst eller galt. Kanskje man på dette viset kan leies inn til enkeltoppdrag hos en tidligere eier... Det er da heller ikke ulovlig på noe vis, å velge de fagene man vil... Så langt har vi heldigvis ikke kommet her i dette, på mange andre områder, så velregulerte landet!

Korrekt og pent antrekk burde være en selvfølge. Jeg tror også her at markedet er selvregulerende; Man vil miste kunder og oppdrag, dersom man opptrer useriøst!
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Martin Holm
Administrator
Sted: Skien

Legg inn av Martin Holm » 2009-08-29 16:01:03

Martin Holm skrev:Å benytte forrige eiers farger, kan vel godt sies å være useriøst. En omlakkering burde en hver ta seg råd til, hvis det behøvs.
Her vil jeg gjerne korrigere meg selv, det finnes jo selvsagt også tilfeller som det jael påpeker. Det kommer egentlig helt an på situasjon.
jael skrev:Når det så gjelder kravet til teknisk standard, så er vel dette godt nok ivaretatt av de periodiske kontrollene som busser er pålagt. En gang per år, skal slike kjøretøyer godkjennes. Og jeg vil jo tro at de mest alvorlige feil og manglenede vedlikeholdte busser da blir luket ut... (Se nå f.eks på den Delta'en som står oppe i hallen på Ulven...>>> 1988-mod, YE57629, tilhørende Flemming Rosengren...)
Teknisk sett er det ikke noe skille mellom en turvogn eller rutevogn, sånn sett. Spørsmålet er om intervallene er for lange, da snakker jeg om ett år. Tenker man seg alt av busser og lastebiler som er pålagt denne kontrollen en gang i året, er det ofte for lang tid når man vet hvor mye som kan skje underveis. Ikke unormalt ruller ekspressbusser oppi rundt 300.000 kjørte km pr år. Om et endret krav skulle tilsi kontroll hvert halvår, eller på et bestemt antall km, har jeg ikke noe godt forslag til. Men det er helt klart store overraskelser som kan dukke opp på kontroller, med såpass lange intervaller på biler som går mye.
Martin Holm
Varamedlem Rutebilhistorisk Forening
Styrets leder Rutebilhistorisk Forening avdeling Telemark
Webmaster for http://www.rhf.no/ og http://www.rhf-telemark.no/
martin@rhf.no

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-08-29 19:33:16

Når jeg mener forrige eiers farger, er f. eks. en tidligere buss fra Finn Carlsen som da forsetter å gå i samme faresettninger, bare Finn Carlsen er fjernet, resten av navnet står der, dvs. turbusser, dette virker lite seriøst. En har også sett busser i Skaus farger, gå for andre eiere.
Det er noen turbileiere som kjører selv om de ikke har gyldig kjøreseddel , grunnet alder, først i år fikk en anledning til å kjøre til 75 års alder. Ellers preges turbilbransjen av endel eiere med gammelt dårlig matriell, uten vedlikehold, her spiller vel økonomien inn en del.
Min mening er at turbilbransjen trenger en oppryddning

rselvaag

Legg inn av rselvaag » 2009-09-07 20:30:06

Som turbiloperatør de siste 3 årene, og med erfaring innen drosje og turbusser tilbake til 1998, føler jeg meg direkte provosert av ditt innlegg!
Du mener altså at det kun skal være rom for kommunale/fylkeskommunale og statlige busselskap i Norge? Og at kun disse skal kunne drive med turbussvirksomhet? Mitt svar blir da at alle som vil skulle kunne få lov til å starte bussvirksomhet, og at alle kollektivselskaper skulle vært oppløst og at private skulle få drive med buss på linje med alle som får offentlig støtte! Staten skulle tatt på seg ansvaret med løyvegarantier på linje med at dem tilbyr studielån til løyvekurset som forøvrig er mye dyrere og langt mer komplisert enn f.eks i Sverige! I tillegg til NKI løyveutdanning må en også ha fullført teori til lastebil og vogntog!! Og løyvegaranti må en selv stille, enten i form av en bankgaranti der pengene fysisk settes på sperret konto, eller at banken går god for deg, i tillegg skal busser finansieres, uten noen historie på firmaet, blir det dyre lån, og billige busser kjøpes. Gjerne busser som er brukt av større busselskap med staten i ryggen til garantier for innkjøp av nytt materiell. Vi som er private får heller ikke tomt til parkering, bygninger til vedlikehold, som de offentlige selskapene får. Her i Trondheim må vi faktisk villparkere dette da Kommunen ikke vil at vi skal eksistere!! De rødgrønne i denne byen omfavner sine kollektivselskaper, de kjører også med mye gammelt materiell, men ikke ett vondt ord om dem må vite! Kommer vi med busser med f.eks fukt i ei rute, mister vi oppdraget! Rutebussene kan gå årevis med fukt i ruter, til og med påklistres reklame over vinduene. Opplakkering? det koster den nette sum av nok 75000 i Norge! Ingen Stat, Fylke, Kommune hjelper oss her...bytte av vinduer... i Norge 25 000 pr rute....det kreves også setebelter, dette koster 150 tusen pr buss å ettermontere.....ser at Norges Turbileierforbund er bøtelagt med nok 400 tusen for angivelig å ha ytret til samarbeide på pris.......heksejakt spør du meg, i en rødgrønn regjerning skal vi ikke eksistere, akkurat som du foreslår! Men dess mer motstand, dess mer lyst til å holde på! Turbussvirksomhet er også sesongbasert, vinteren kan være hard, og alt skal betales om det ikke er sesong også, vi får INGEN OFFENTLIG støtte, bare krav om å betale!!
De bussene som kjøpes til turkjøring er gjerne utslitt av ett kollektivselskap, mange prøver å eksporte bussen slik at ikke vi private kan få tak i dem, Baltikum er full av Nordiske busser, å importere en brukt buss er også omstendelig og ligner på en KGB prosedyre, mange nyere busser er betydelig billigere i f.eks Sverige, men siden våre myndigheter ikke vil at vi skal kjøre bedre materiell så blir det å lete opp Norske busser. Dette er litt av det vi sliter med, skal komme tilbake med mer, garantert. :cry: :x

HK
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg inn av HK » 2009-09-07 22:18:05

rselvaag skrev:Som turbiloperatør de siste 3 årene, og med erfaring innen drosje og turbusser tilbake til 1998, føler jeg meg direkte provosert av ditt innlegg!
Du mener altså at det kun skal være rom for kommunale/fylkeskommunale og statlige busselskap i Norge? Og at kun disse skal kunne drive med turbussvirksomhet? Mitt svar blir da at alle som vil skulle kunne få lov til å starte bussvirksomhet, og at alle kollektivselskaper skulle vært oppløst og at private skulle få drive med buss på linje med alle som får offentlig støtte!
Alle som oppfyller kravene til løyve kan jo i praksis drive fylkeskryssende rutekjøring i dag. Fylkesintern kjøring kan også søkes om, men nåløyet er trangere. I tillegg kan jo alle som er kvalifisert delta i anbudskonkurranser, noe det blir mer og mer av. Fra 2018 blir det vel enda mer.
rselvaag skrev:Staten skulle tatt på seg ansvaret med løyvegarantier på linje med at dem tilbyr studielån til løyvekurset som forøvrig er mye dyrere og langt mer komplisert enn f.eks i Sverige!
Det skader vel ikke med litt kompetanse innen vår bransje også. Heldigvis kommer yrkessjåførdirektivet nå.
rselvaag skrev:I tillegg til NKI løyveutdanning må en også ha fullført teori til lastebil og vogntog!! Og løyvegaranti må en selv stille, enten i form av en bankgaranti der pengene fysisk settes på sperret konto, eller at banken går god for deg, i tillegg skal busser finansieres, uten noen historie på firmaet, blir det dyre lån, og billige busser kjøpes.
Det er jo greit for kundene våre at det er en viss form for finansiell substans i selskapet som skal frakte mennesker.
Hvor mange andre bransjer kan man starte opp som bedriftseier uten hverken kompetanse eller kapital?
rselvaag skrev: Gjerne busser som er brukt av større busselskap med staten i ryggen til garantier for innkjøp av nytt materiell. Vi som er private får heller ikke tomt til parkering, bygninger til vedlikehold, som de offentlige selskapene får. Her i Trondheim må vi faktisk villparkere dette da Kommunen ikke vil at vi skal eksistere!!
Hva skal så de større busselskapene gjøre med de gamle bussene? Bruke de til evig tid? Hugge de opp når de kan selges?
Det er vel ingen som får tomt til parkering? Anbudsselskaper får ofte disponere tomt av kommune/oppdragsgiver under anbudsperioden, men hvor mange lastebileiere får tomt av kommunen? Skal du absolutt ha noe av det offentlige kan du jo selge bussene dine og gå til NAV eller sosialkontoret!
rselvaag skrev:De rødgrønne i denne byen omfavner sine kollektivselskaper, de kjører også med mye gammelt materiell, men ikke ett vondt ord om dem må vite! Kommer vi med busser med f.eks fukt i ei rute, mister vi oppdraget! Rutebussene kan gå årevis med fukt i ruter, til og med påklistres reklame over vinduene. Opplakkering? det koster den nette sum av nok 75000 i Norge!
Det hørtes da utrolig dyrt ut... Finnes de som lakkerer for ca. en tredjedel. Og ingen kan nekte deg å selge reklame på bussene dine? (På rutebusser tilfaller oftest reklameinntektene til fylkeskommunen.)
rselvaag skrev: Ingen Stat, Fylke, Kommune hjelper oss her...bytte av vinduer... i Norge 25 000 pr rute....det kreves også setebelter, dette koster 150 tusen pr buss å ettermontere.....
Billigere å kjøpe en brukt buss med setebelter da. Alle aktuelle turbusser som ikke er eldre enn 10 år (fra kommende månedsskifte) har jo setebelter.
rselvaag skrev: ser at Norges Turbileierforbund er bøtelagt med nok 400 tusen for angivelig å ha ytret til samarbeide på pris.......heksejakt spør du meg, i en rødgrønn regjerning skal vi ikke eksistere, akkurat som du foreslår!
Nå er jo også Nor-Way Bussekspress nærmest forsøkt oppløst av konkurransemyndighetene også, på grunn av samarbeid som i sin tid var avgjørende for å få lov av myndighetene å starte mange av rutene.
rselvaag skrev: Men dess mer motstand, dess mer lyst til å holde på! Turbussvirksomhet er også sesongbasert, vinteren kan være hard, og alt skal betales om det ikke er sesong også, vi får INGEN OFFENTLIG støtte, bare krav om å betale!!
Vi får jo litt indirekte offentlig støtte, iallefall sammenlignet med vår største konkurrent, privatbilen. Du investerer og kjøper busser, diesel og andre innsatsfaktorer med fratekk av 25% mva og legger på bare 8%. Problemene våre er jo i hovedsak konkurransen av utenlandske aktører som ikke har norske kostnader og avgifter.
Apropos avgifter, hvor stor lønn beregner du deg i egen bedrift? De "store" (og forhåpentligvis seriøse) firmaene betaler tarifflønn (eller omtrentlig, "tariffen" oppfordrer jo til lokal avtale på turkjøring) som nå ligger på ca. 160,- pr time. Så har vi bl.a. feriepenger, pensjon og arbeidsgiveravgift.
Ser forøvrig på nettsiden din at du bl.a. er så imot alle avgifter og bompenger?
Bompenger er jo bra for bussene. Du sier selv du aldri kjører med færre enn 20 personer i bussene dine. Bompengene for buss er oftest det dobbelte av det en personbil må betale. En buss med 20 personer betaler da bare halvparten per passasjer i forhold til fire personbiler. Har du 40 passasjerer blir forholdet at bussen betaler bare en fjerdedel.
Jeg er ikke for bompenger, for all del, men det blir for dumt å si at bompenger motarbeider bussen!
rselvaag skrev:De bussene som kjøpes til turkjøring er gjerne utslitt av ett kollektivselskap, mange prøver å eksporte bussen slik at ikke vi private kan få tak i dem, Baltikum er full av Nordiske busser, å importere en brukt buss er også omstendelig og ligner på en KGB prosedyre, mange nyere busser er betydelig billigere i f.eks Sverige, men siden våre myndigheter ikke vil at vi skal kjøre bedre materiell så blir det å lete opp Norske busser.
Kan du ikke importere busser gjennom en forhandler? Da slipper du vel mye av papirarbeidet?
rselvaag skrev:Dette er litt av det vi sliter med, skal komme tilbake med mer, garantert. :cry: :x
Denne tråden var også startet opp for å få en debatt om useriøse forhold antar jeg. Jeg tror ikke seriøse aktører blir provosert av denne tråden, så langt, bortsett fra at jeg ble litt provosert av noen av dine useriøse påstander.
Lykke til videre i din kamp mot Goliat! Jeg kommer nok ikke til å debattere mer på denne tråden, men skal følge interessert med videre.

BUSSMANN

Legg inn av BUSSMANN » 2009-09-07 22:49:27

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe innlegg, men jeg synes selvåg sitt innlegg var litt sutrete.
Hva menes egentlig med seriøse og useriøse turbileiere?
Jeg sliter med selskaper som dumper prisene og kjører for knapper og glansbilder, lønner ikke sjåfører som sitter en hel dag og venter i Oslo, da får de halv lønn, hvert år blir de avskiltet i kontroller på forskjellige vektstasjoner p.g.a. forskjellige forhold. Skader allmass på busser og matriell ellers. Står og skryter av at de har kjørt så og så lenge i strekk.
Legger inn priser som jeg ikke har sjangs til å konkurrere med, og de har røde tall i regnskapene hele tiden. Er dette seriøst? Jeg mener nei. Og fillete olabukser er jeg vel enig i at ikke passer i en turbuss. Ei heller turbusser som har oppskrapete sider og gamle skader som ikke blir ordnet opp i umiddelbart. Det har noe med seriøsiteten hvordan våre busser ser ut til enhver tid. Har vært borti sjåfører som møter opp med busser som ikke er rengjort hverken utvendig eller innvendig, ikke toalett som fungerer, osv. Artig å dra på tur med en slik ekvipasje.
Nei jeg tror at bransjen kan bli bedre, det hersker det ingen tvil om.
Jeg har nå tatt ut ialt 4 nye busser, som jeg har finansiert uten noe problemer, og det tror jeg de fleste som prøver å drive en seriøs butikk, kan gjøre. Det nytter ikke å stå med lua i handa hos banksjefen og be om penger hvis du ikke har et positivt regnskap å vise til.
Synes at bransjen generelt kunne samarbeidet mer, og prøvd å utnytte bussene bedre, men det er ikke lett å gi bort en tur til det som er en konkurrent, og han leverer et vesentlig dårligere produkt enn du vil stå inne for. I tillegg kommer vel da konkurransetilsynet og vrir nakken runt på oss for at vi samarbeider, så ting er ikke lett.

Hilsen
Morten Halden.

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2009-09-08 9:38:14

I dag flyter markedet over av brukte busser, det er ikke slik rselvaag beskriver. Når jeg mente useriøse turbileiere tok jeg for meg de som benytter seg av svart arbeid, benytter forrige eiers farger, slik at disse bussene forveksles med seriøse opperatørers busser, leier ut buss uten sjåfør,ikke betaler avgifter og har innkasso krav på seg,i tillegg det verste manglende vedlikehold, og renhold. Jeg støtter bussmann i at oppdrag underprises,og at mer serøse presses ut av oppdrag. Dette skydes at markedet har vært for liberalt, og at de fleste har fått bevilgning. Man kan trekke en slutning De mer serøse skaffer seg nytt eller nyere matriell, de userøse opptrer gjerne med busser som er 12 år og eldre. Man kan skjele til bussbrannen for 1 mnd side på Øvre Romerike, hvor en Bova fra 1988 brant opp, denne var iakttatt av flere på busspraten som i dårlig stand. Nå kjørte eieren alene,hva hvis bussen hadde vært full av eldre pasasjerer?

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2009-09-08 19:33:30

Nå klarer jeg ikke sitte stille lengre, må bare få inn noen ord....

På åtti og litt utpå nittitallet florerte det med "turbilselskaper" på østlandet og spesielt rundt Oslo. Spesielt etpar "selskaper" og personer rei turbilbransjen som en mare, og som flatlusa - vanskelig å bli kvitt. TO selskap/personer var virkelig seige og så ut til å slippe unna med de utroligste krumspring og unnamanøvre. Flere lå/ligger igjen med brukket rygg og dyp anger på at de i det hele tatt hadde noe å gjøre med disse to elementene...

De ene elementet ser ut å å enten ha daua eller gått under jorda, vet at ho skifta etternavn og er sist observert ved en cafeteria ved grenseovergangen Ørje... Nevner ikke navn, men Scan Tour navnet sender nok kalde gufs nedover ryggen på alle som drev i bransjen på den tilden da hu fikk herje fritt. Den andre mara, tja....? Lever fortsatt og turer frem som om ingen vet hvem denne karen er.....

http://w2.brreg.no/motorvogn/dagbokutsk ... nr=PX48920

Blir det bråk så får det bli bråk, og man kan jo selv skjekke opphavet og holde seg langt unna. Er noen på forumet her som har brent seg stygt her, ja.....

På snakk om useriøse i bransjen, så kommer man ikke unna å bare nevne det som står over.....

FRANK

bussmagasinet

Legg inn av bussmagasinet » 2009-09-08 20:01:36

Du og du Frank, Nå blir det bråk!

Nei, takk og pris for at du endelig åpnet munnen eller tastaturet. Jeg har hørt så utrolig mye om sistnevnte, men har selv ikke hatt noe holdbart slik at noe sak om de useriøse har ikke kommet i Bussmagasinet. Og kanskje ikke det blir så mange av dem heller. Jeg skal ha mye kjøtt på beina før jeg skriver en slik sak. Noen sier nok at jeg burde og andre vil nok fraråde meg det.
Men så har vi jo dette forumet. Her kan vi tale fritt.

Jeg er glad for at de aller aller fleste driver seriøst og ryddig. Det er hele bransjen tjent med. Vi vil jo neppe ha flere lover og dyre skatter for å kunne tilby kundene en trygg reise.

Det finnes heldigvis ordninger med løyve, kjøreseddel og reisegarantifond. Men desverre så alt for lite kontroll på det.
Eu kontrollen på kjøretøy fungerer om vi ikke får mange verksteder som kan kjøpes ut.

Men til slutt det er bare for dere å skrive leserinnlegg. Dem kan jeg sette på trykk uten å gjøre endringer. Så sant det er seriøst og korrekt.

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2009-09-08 20:42:52

Ja, jeg tør å pirke borti mara med disse to, har vært i bussbransjen leeenge, og vet hvem man skal forholde seg til på både den ene og andre måten.....

Min bakgrunn for å vite mye om hva jeg skriver i innlegget over, er min erfaring fra bussreisebransjen som ansatt i bussreiseselskaper og siden havnet jeg "på andre siden" og jobbet med salg av brukte busser i et firma som også solgte nye busser.

Når det gjelder sistnevnte "firma", er det en ting jeg ikke helt skjønner. Hvordan er det mulig å ha "brukte busser" for salg (og det er jommen med busser fra absolutt seriøse selskap som innimellom skal selges) og samtidig kjøres det turer for harde livet med disse "salgsobjektene". Dette siste vet jeg da jeg jobbet natt på Esso stasjonen like ved der bussene som oftes sto parkert. Hvem er det som gir dette "selskapet" oppdrag, går det via,via,via og havner DER til slutt...?

Selv hadde jeg ofte besøk/telefon av Hr........ da jeg solgte brukte busser, og alltid følgende spørsmål; " Ja, skulle jo gjerne ha prøvd bussen over helga......" Og selvsagt var svaret NEI!
Det gikk somregel ikke mere enn etpar minutter før eieren av aktuelle buss ringer og spør hvem denne herremannen er... Da har man prøvd å ringe eier, det er jo ikke vanskelig å se på en buss somregel, og sluppet samme spørsmål der.

Var ikke så vanskelig å gjette seg til at fyren hadde passasjerer, men ikke buss........

Seriøst da? Absolutt ikke - seriøst i dag. Neppe! Lovlig, tja, nå vet ikke jeg hvordan opplegget drives, men helt stuerent kan det umulig være.....

PS, snakker om opphav her - ikke folk som måtte jobbe for/under ikke nevnte person....!!!!!

Frank - kunne ha laget bok om dette, men lar være......

thor

Legg inn av thor » 2009-09-08 20:44:24

Faktisk bra at dette kommer fram her til advarsel.

Jeg kjørte en mnd. for Scan Tour i studietiden på slutten av 80 tallet, og lærte mye...

Bl.a hvordan man finner overnatting i Tyskland for 40 passasjerer uten kreditt, eller kommer over med ferje uten kreditt (utrolig hva firmaet het på diverse fergeselskap)

Fikk faktisk også lønna mi til slutt, da jeg kom slepende med advokat (hadde fri rettshjelp som student, og det hadde ikke dama regnet med gitt)

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2009-09-08 21:03:03

Scan Tour kan det i hvertfall skrives mye om, og at den kjerringa ikke ble tatt av dage, er jo et mirakel kun hu skal være glad for....

Å komme med 12 meter buss på fergekai med bestilling fra Scan Tour kunne ofte by på problemer. I et forsøk på "å spare" penger (?????) ble det somregel bestilt plass til en minibuss (husk pris pr meter buss) og ombord var det alt fra 49 til 55 passasjerer..... Det gikk jo somregel opp et lys for bookingpersonalet, men ikke alltid....

Opplevde ofte at dagstur kundene prøvde Scan Tour da beistet pleide å slå av ca 5 kroner pr person under det vi tilbød av pris... De kom fort tilbake til oss , ja... Enten så kom de aldri frem til målet da bussen enten brøyt sammen undervegs eller den ble stoppet i kontroll og fikk umiddelbar kjøreforbud. Hvor ofte har ikke Scan Tour "vraka" vært å se fex på kontrollstasjonen ved Svinesund....? Nåja, det var jo turer som både gikk fra Oslo og kom tilbake til Oslo i samme buss, men somregel ikke uten en eller annen hendelse undervegs...

Og for dere som husker så langt tilbake, er jo ganske morsomt om dere ser for dere kjerringa i sliten rød boblekåpe og trillebag der hun vraltet nede på sjøsiden av Oslo-S på "Nor-Way" terminalen og hadde avgang på bussene sine....

Frank - som ler stille ved tanken på dette synet.....

rselvaag

Legg inn av rselvaag » 2009-09-09 14:13:39

ja se nå ble det liv her! Tråkka i vepsebolet nå ja gitt, og siden jeg har sagt A må jeg vel fortsette med B, vi kan ta delen om samferdselspolitikken som føres i landet for tida, jeg kjenner best til den som føres i Trøndelag, de rødgrønne i Trondheim har i sin "miljøpakke" innført kollektivfelt i Trondheim, disse på bekostning av vanlige kjørefelt, det snedige er at venstre felt for vanlige kjøretøy hele dagen er fyllt opp, i rushtimene til fullstendig stillestående kø, mens kollektivfeltene er stort sett tomme! Selv kjører jeg turbuss i disse tomme feltene og ser dem har sin begrensing, blant annet får du en trailer/lastebil/buss i venstre felt, er det mange steder for trangt til at du kommer forbi i kollektivfeltene! Så selv om jeg driver med buss vil jeg ha dem fjernet!

Fra nyttår skal Trondheim nok en gang innringes av bomstasjoner, 8 i alt som skal stå i vanvittige 15 år! Til og med på E6! Har da ett spørsmål, vil rutebussene få fritak? Hvis ruteselskapene får fritak vil dem få ett fortrinn på turkjøring, da dem naturlig nok ikke betaler bomavgifter, dette bør undersøkes. For oss andre vil det tilkomme enda mer utgifter på hver tur i byen!

Fra neste år kommer også eksosavgiften, som gjør at alle som driver innen transport blir tvunget til å kjøpe nye kjøretøy, eller avvikle, for min del blir det avvikling, ingen busseiere som driver i små skala har råd til buss med euro 4 eller 5, det samme vil skje innen godsbransjen! Så da er vi iallfall i Trøndelag kvitt "problemet" med useriøse turbileiere......dette kommer vel etterhvert også i resten av landet om dagens regjering får 4 nye år! Hvorfor avvikle? de rødgrønne truer med årlige avgifter på ca 70-75000 pr buss pr år hvis du kjører med eldre buss enn euro 4, og gedigne bøter om en blir tatt på fersken! Skal bli moro ja.....selv kollektivselskapet Team Trafikk har antydet at deres 200 busser må betale årlige avgifter da omtrent ingen busser pr i dag tilfredstiller euro 4....men nå er halve av rutenettet lagt ut på anbud og åtte tilbydere har meldt seg. Det interessante er da at de rødgrønne har satt harde avgiftskrav på tilbydernes busspark, da skal det være nytt materiell! Er dette rettferdig politkk?

Ja jeg har vært imot bomavgifter i alle år, kjører en f.eks ut til kysten av trøndelag med buss tilkommer kjapt bompenger på kr.2300.- for ei helg! Og mer blir det fra nyttår! Dette må selvfølgelig passasjerne betale! Faktisk betalte vi kr.100.000 i bompenger pr år pr drosje i 2000 på Hitra. Her var det også passasjerne som måtte betale, så ja bom motstander, absolutt! Jeg ser ingen fordeler i å måtte komme med ett tillegg på ett turtilbud på flere tusen kroner i bomavgifter når folk spør på pris, absolutt ikke!

Nå har dere litt å tenke på til neste gang:-)) no hard feelings....

Svar