Arna Express anno 1975

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8527
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Arna Express anno 1975

Legg inn av SvB » 2006-10-15 17:30:40

Tidlig på 1970-tallet begynte Arna å markere seg med egne ekspress-/ turistbusser med en spesiell elegant utforming på karosseriet. En stor kunde av disse bussene var Østerdal Billag/ Feriebussen. To busser fra selskapet, begge Volvo B58, er bevart og lagt inn i databasen over bevarte busser. Det er DB 22972, 1974-modell, og SP 20259, 1978-modell. Dette er høye karosserier. Merk et annet særtrekk ved disse bussene, nemlig de karakteristiske høye og skrådde vinduene. Legg ellers merke til â€

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2006-10-15 18:06:32

Dette er etter min mening noe av det fineste som er bygget på norske karrosserifabrikker...

ansten

Legg inn av ansten » 2006-10-15 18:07:50

Ja den er fin. men utrangert til dagens bruk av busser.
hadde funka dårlig med den på veien nå tror jeg... men absolutt veldig fin

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 622
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-10-15 22:36:04

Å si at bussene fikk en "ansiktsløftning" i 1978 er vel å ta litt lite i etter min mening. Det var en helt ny modell som kom da.

Mvh Bjørn :D

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-10-16 12:49:46

Enig med Terje; Dette er noe av det peneste som er laget i Norge.

Delvis enig med Bjørn; Ny front og hekk og endel innvendige detaljer, inkl stoff i setene, og at dette tradisjonelt ble oppfattet som en ny modell. Men likevel med samme grunnstamme i karosseriet, noe som peker i retning av samme modell, men med diverse endringer.

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-10-16 13:07:19

Og for den som har 1974-årgangen med Rutebiltidende; Så fikk SB en lignede buss dette året, som også var avbildet i en annonse... YE18441. Jeg vet dessverre ikke hvor disse bussene ble av...

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 622
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-10-16 14:20:35

Aha... Kom forresten på at jeg har sett noen busser med gammel front og ny hekk, muligens også motsatt.

Jeg innbilte meg at bussene fra 1978 og utover var bredere og med mer firkanta profil sett for- eller bakfra. Men det er meget mulig at jeg tar feil her.

Når kom første ordentlige modellskifte da? Det har tilsynelatende vært flere glidende overganger...

Bjørn :-)

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8527
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-10-16 16:03:58

Det er vel VBK og Vest som har greiest inndeling av modell, og skille mellom ny og gammel modell. For meg virker det som om Arna har hatt en hovedmodell, og en langrute-/ turbussversjon (men med bybusser etter hvert, som Arna Lokal og Arna City - dette er vel først på 80-tallet?). Seinere ble det Concorde, Lagune og Comet. Lagune virket "kjedelig", men de to andre har et visst særpreg. Men ikke samme nyhetsverdi som Arna Express hadde på 70-tallet. Jeg mener dette var helt nye linjer i Norge på den tida. VBKs ekspress-/ turbusser er jo mer å betrakte som en høybygd utgave av hovedmodellen (og hadde samme betegnelse, 40-42, 600). Når vi kommer utover 1980-tallet mener jeg det er utenlandske busser, og særlig finske, som kan vise til mest elegant utforming av karosseriene, særlig for langrute-/ turistbuss.

Jeg mener stammen i karosseriet på Arna Ekspress er den samme. Det var en lav ("normal" høyde) og en høy versjon. F.eks. hadde Veøy Billag flere busser av den lave versjonen. Mener å huske at ny front kom i 1977, men dette må sjekkes. Mener å ha lest eller høst en historie om bakgrunnen til ansiktsløftingen. Schøyen kom inn som kunde etter å ha satset på originalbygde Mercedes midt på 70-tallet (OFB hadde tidligere begynt på kjøpe Arna-busser). De ønsket en høyere skiltkasse, mer bybusspreget jf. VBK50 som kom i 1975. Med den nye modellen fikk bussene også en "flatere" front, som på VBK50. Det nye front-designet ble tatt i bruk på alle typer busser.

Etter samarbeidet med VBK på 1960-tallet fikk Arna-bussene mer særpreg utover 1970-tallet. Mener å huske at bakruten tidlig på 1970-tallet var som på VBK. Iallfall vanskelig å se forskjellen på bussene bakfra. Jeg vet ikke når ny bakrute og design på hekken kom, men tror gjerne det kom før 1977-78.

Kjetil

Legg inn av Kjetil » 2006-10-16 18:23:01

Arna har vel alltid vært litt "rare" når det gjelder overganger til nye modeller.

Den mer firkanta fronten kom altså rundt 78, men stadig med de avlange lyktene. Ny front kom ca i 82, da med to små runde lykter, samtidig ble ny bakende lansert med 4 firkanta lykter. Har sett kombinasjoner av den gamle fronten, og den nye bakenden, og motsatt, på modeller fra 1981 til 1983.
Således når de igjen fikk oppgradert front rundt 1986, med to firkanta lykter framme og mindre rute i bakenden, men igjen har jeg sett kombinasjoner av runder lykter og liten bakrute, og motsatt, i perioden 86 - 88.

Utover 90 tallet har også Arna karosseriene litt sånn i "hytt og pine" kommet med varierende griller, dørtyper og høyde på stedanviser....

Vet ikke om det er andre som kan komme med tilleggsopplysninger her, eller eventuelt rette meg for feil og mangler.....

mvh Kjetil

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 622
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-10-16 19:59:52

Arna- og VBK-busser fra 70 tallet kunne man lett se forskjell på bakfra ved å studere markeringslysene opp i hjørnene. Arna hadde runde lykter, VBK rektangulære.

Dersom jeg forstår tingene riktig kom Arna med sin helt egen modell i 1971. Men fra 1970 gjorde de sin egen vri på den gamle modellen ved å male sort rundt frontlyktene og putte på den karakteristiske V-en på grillen. Modeller fra -70 er derfor ikke så lett å skjelne fra senere modeller.

Jeg tror at både ny front og hekk kom rundt 77/78 en gang.

Neste endring skjedde som Kjetil skriver rundt 1983. Grillen ble lavere, og bussene fikk doble runde lykter. Nå ble også sidevinduene lengre og færre. Har sett sidevinduer med både helt vinkelrette hjørner og mer avrundede hjørner. Ser også ut som om at interiøret fikk en fornyelse.

Av en eller annen grunn fikk daværende Romeriksbussene allerede i ca 1981 busser med de runde lyktene, uvisst hvorfor. Dette selskapet fikk også Arna-busser med runde baklykter i stedenfor rektangulære utover 80-tallet.

I 1984 eller deromkring kom en ørliten endring ved at vindusramma rundt bakvinduet fikk en annen utforming. Nå virka bussen mer høyreist bak.

Kjetil nevner busser med mindre bakruter, dette tror jeg er et bybussfenomen, gjerne for å få plass til en liten skiltkasse bak.

Mvh Bjørn

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-10-17 9:23:00

Arna bygde noen bybuss-karosserier på B10R-chassis, og disse fikk lav grill og doble runde lykter. De første av disse kom i 1979; Saltens Bilruter i Bodø fikk to slike; YE34647 og YE34656.

Arna hadde egne modeller før samarbeidet med VBK startet ca. 1962-63.

I 1970 ble det klart at Arna ønsket å utvikle seg videre, og bort fra VBK-samarbediet, og laget en modell som lignet svært på VBK modell 40. Samarbeidet med VBK tok altså en brå slutt, og det kom beskyldniger om etterlignigner fra VBK. Arna måtte da endre på sine modeller, og fra sent 1971/1972 kom den modellen vi ser utover 1970-tallet.

Og det stemmer godt at Arna-bussene fikk en fornyelse i 1977-78. Og denne var såpass radikal at det tradisjonelt er blitt sett på som en ny modell. Også Arna kalte denne modellen for "78" eller noe lignende...

Den gamle fronten kunne man likevel finne på nyere små-busser, som Scania B86S...

Ny modell kom som beskrevet i tidligere innlegg i 1982/83. Og jeg tror at Concorde-karosseriene fikk skarpe sidevindushjørner, mens forstad/bybussene hadde runde vindushjørner.[quote][/quote]

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8527
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Endringene på Arna-bussene i 1977

Legg inn av SvB » 2006-10-17 12:09:41

I "Rutebiltidende" nr 8-1977 er det en reportasje som heter "Nye linjer i norsk karosseri". Her omtales og avbildes endringene - "Arnas nye linje" - i front og hekk. Det vises til den nye hele frontruten, og at trekantsidevinduet foran nå er borte. Det er vist bilde av to eks. busser (front). Begge har samme frontrute, men den ene har vesentlig høyere skiltkasse. Dette er en høybygd buss til Saltens Bilruter (Volvo B58). Det vises til at den virker tung, og det anbefales i kommentaren at det settes inn en høyere frontrute. Dette er gjort på 1978-modellen til Østerdal Billag det er lenke til i mitt første innlegg (ovenfor). Det vises til at det ikke er gjort store endringer i inventar/ invendig design på modellene fra Repstad, Vest og Arna. Repstad kom med hel frontrute/ innvendig skiltkasse som mulighet dette året. TV32823 til Firda Billag er avbildet som eksempel. Ellers var det ikke vesentlige nyheter fra VBK, men deres Scania 145 m/ boggi ble vist dette året. Repstads utgave til Ottadalen kom. Billag kom i 1976.

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-10-17 13:09:17

Bussen til Saltens Bilruter er trolig YE30025; Denne er så godt som identisk med Østerdalsbussen. En yrkesskole, ved bilfagene, i Bodø overtok bussen etter endt tjeneste hos SB.

Saltens Bilruter kjøpte sine to første Arna Ekspress i 1974. Deretter ble det kjøpt en eller to hvert år fremover. I 1979-80 ble det innkjøpt busser av den litt lavere typen, også til langrutene. I 1981 kom trolig den siste Ekspressen til SB.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8527
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-10-17 15:00:14

Til jael: Det var YE30025 som var avbildet (front). Det var en reportasjoen fra bussutstillingen ved landsmøtet til Norges Rutebileierforbund. YE30025 synes å være lik 1978-modellen til Østerdal Billag, men med den forskjell at sistnevnte hadde fått litt høyere frontrute/ lavere skiltkasse. Begge er Volvo B58.

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 622
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-10-18 12:31:11

Hei SvB, har du bilde av YE30025 også?

Husker at BHV hadde noen busser med samme skiltkasse som SP20259, men disse bussene var mye lavere.

BNR (nå HSD) har en Arnabuss fra 1981 (SP40689) med turbuss-innredning og skråstilte sidevinduer. Men denne har helt vanlig skiltkasse, og er heller ikke høyere enn normalt. Forøvrig hadde den opprinnelig Bennet-fargeskjema (samme som SN24558, Arna-bygg nr. 1000).

Jeg har lest et sted at sistnevnte buss var den første med Arna sitt egenutviklede karosseri. Den kom i 1972 ifølge vognlisten til Arna.

Enig med jael i at det ser ut som om det var Concorde-modellen som hadde skarpe vindushjørner, mens den vanlige modellen hadde avrundede hjørner.

Bjørn

Svar