De 5-sifrede internnummerseriene hos Nettbuss

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4489
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

De 5-sifrede internnummerseriene hos Nettbuss

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-02 22:25:49

Dette temaet har vært oppe tidligere, men det har aldri blitt helt klarhet i det. Nettbuss har altså sentralt sett fem siffer i alle internnummer, mens det vanligvis ikke brukes fullt så mange av dem. Det vanligste virker å være tre siffer.

Ikke mange av disse seriene er kjente, men for noen avdelinger vet vi det.

19000-serien fant vi hos Nettbuss Vestfold. Jeg har ikke personlig sett bevis på at det var 1-tall først, men vi vet jo i hvert fall at fjerde siste siffer var 9.

25000-serien finner vi hos Nettbuss Drammen. Jeg har selv sett det da sjåføren på en turbuss kunne vise meg at det på "kjøreordren" stod et nummer på 25000 og noe.

26000-serien finner vi hos Nettbuss Travel Drammen, hvor man til og med har klistra hele nummeret på enkelte av bussene. Men vanligvis brukes bare de fire siste eller de tre siste.

43000-serien mener jeg vi finner hos Nettbuss Møre. På ganske mane av bussene står det 43 med ganske små tall foran resten av nummeret, og det kan vel neppe bety noe annet enn at det er en del av det komplette internnummeret.

Så kan vi anta at man finner 46000-serien hos Team Trafikk. I hvert fall så fant en Team-sjåfør jeg kjenner ut at personalnumrene begynte på 46, så med mindre man har forskjellige serier for materiell og personale, så kan man anta at det er riktig.

Men så hva med alle de andre avdelingene? Er det noen som kjenner til dette?

Jeg vil tippe at man hos Nettbuss Lillestrøm spenner over minst to slike serier, siden man har internnumre både over og under 1000 i daglig bruk.
Nettbuss Sør har nok også en serie for tidligere ATS og en for Grenland, for det er ganske mange kræsj på internnumrene der.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-05-02 22:52:24

Øyvind Berg skrev:
43000-serien mener jeg vi finner hos Nettbuss Møre. På ganske mane av bussene står det 43 med ganske små tall foran resten av nummeret, og det kan vel neppe bety noe annet enn at det er en del av det komplette internnummeret.
Kan bekrefte den historien der. Så vidt jeg har forstått, er de første to siffer en avdelingskode, dvs. 43 = Nb. Møre. Men dette har hver avd. 1000 nummer til bussene, og det holder mer enn nok. Avd. kode har dermed ingen praktisk betydning innad i hver enkelt avd.

Jeg har notert meg at Nb. Lillestrøm har int. nr. 1885 og 1897. Hvordan kan det falle inn i den felles malen?

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4489
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-02 23:14:25

SvB skrev:Jeg har notert meg at Nb. Lillestrøm har int. nr. 1885 og 1897. Hvordan kan det falle inn i den felles malen?
Det jeg har fått med meg er at man på Kongsvinger/Elverum-avdelingen har 400 og 500. På Romerike ser det ut til at man har 1100 og 1200. Og så virker det som man har serier for anbudstrafikk på 700, 1600 og 1800, men hva som er hva slags ruter aner jeg ikke.
Det er nok noen som kan forklare bedre hvordan dette henger sammen og hvordan det er geografisk sett. Hver gang jeg ser på kart over Oslo-området får jeg store aha-opplevelser over hvor plasser man har hørt om faktisk befinner seg. :)

Men jeg regner med det at man som med så mye annet starter i Oslo-området sånn at man bruker 10000 og 11000 her. Men det er altså bare ren gjetning.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Legg inn av fredrikL » 2009-05-02 23:25:56

Bussene som er stasjonert på Nettbuss Furubakken har internnr. i 1600-serien. Jeg vet ikke 100% sikkert hvor på 1600 tallet internnummerne begynner, men på de grønne rutevognene vil jeg tippe fra sånn rundt #1610 og opp til 1653#.
Opprinnelig tror jeg at internummerne gikk opp til #1650, men ruteutvidelsene i Bærum Øst høsten 2007, gjorde at de måtte utvide bussparken med minst 3 busser.

Tror at det også er stasjonert noen turbusser der, blant annet Stabæk-bussen, men internummerere på turbusser vet jeg ikke noe om. Dessuten har de kanskje nummer i en annen serie.

Med forbehold om at de oppgitte numrene på rutevognene kan være feil...

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-05-03 0:03:29

fredrikL skrev:Bussene som er stasjonert på Nettbuss Furubakken har internnr. i 1600-serien....
Det er vel ikke å forundres over at bussene i Furubakkjen har samme/tilhørende serier som på Romerike, for det er vel samme avdeling; Nettbuss Bærum - Romerike, eller noe sånt... Eller heter hele denne avdeligen nå kun Nettbuss Lillestrøm...?
Bilde
Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-05-03 8:32:17

jael skrev:
Det er vel ikke å forundres over at bussene i Furubakkjen har samme/tilhørende serier som på Romerike, for det er vel samme avdeling; Nettbuss Bærum - Romerike, eller noe sånt... Eller heter hele denne avdeligen nå kun Nettbuss Lillestrøm...?
Det er vel Nettbuss Lillestrøm som har rutene i Akershus. Har ikke hørt om Nettbuss Bærum - Romerike, men Norgesbuss Bærum - Romerike (el. lignende) var det noe som het den gang Norgesbuss var større. Da var det egen avd. - eller datterselskap - for Bærum og Romerike, og for Oslo.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4489
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-03 9:12:37

Det jeg kan se av 1600-serien er at 1601-1612 er V25 og 1615-1641 er V10LE. I tillegg så har man #1600 som er en bruktimportert Setra S319GT-HD med BR30557.

Den Stabæk-bussen er vel #1280 KF99710? Da den fortsatt var turbuss i fjor sommer var den stasjonert Eidsvoll ifølge sjåføren. Den har vel blitt overflytta da den ble nedgradert.


Det er vel Nettbuss Lillestrøm som har all trafikken i for Nettbuss sin del i Oslo og Akershus ja. Eneste unntaket er vel Nettbuss Ringerike som har interntransporten på Gardermoen. I tillegg er det vel langruter til Oslo fra Nettbuss Drammen, Nettbuss Ringerike og Nettbuss Østfold, mens Nettbuss Sør og Nettbuss Møre har ekspressruter dit.

Flere Nettbuss-avdelinger enn det finnes det ikke på Østlandet. Alt annet er bare stasjoneringssteder under dem. Man hører likevel mye rart, og jeg ser stadig at folk nevner Nettbuss Oslo som en egen avdeling, men det har vel aldri eksistert.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-05-03 9:36:17

SvB skrev:jael skrev:
Det er vel ikke å forundres over at bussene i Furubakkjen har samme/tilhørende serier som på Romerike, for det er vel samme avdeling; Nettbuss Bærum - Romerike, eller noe sånt... Eller heter hele denne avdeligen nå kun Nettbuss Lillestrøm...?
Det er vel Nettbuss Lillestrøm som har rutene i Akershus. Har ikke hørt om Nettbuss Bærum - Romerike, men Norgesbuss Bærum - Romerike (el. lignende) var det noe som het den gang Norgesbuss var større. Da var det egen avd. - eller datterselskap - for Bærum og Romerike, og for Oslo.
Ja, jeg fikk det ikke helt til å rime, men forstår at jeg surret litt... :oops: Til mitt forsvar får jeg si at begge selskapene begynner på bokstaven "N" og de har jo begge etter tur hatt sine leire i Furbakkjen...
Bilde
Bilde

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-05-03 9:42:37

Det er vel formelt sett galt å beskrive Nettbuss Drammen, Lillestrøm osv. som avdelinger. Formelt sett er dette egne AS - datterselskaper av Nettbuss AS. Alle datterselskapene går fram av oversikten fra www.nettbuss.no. Jeg vet ikke om den er oppdatert pr. i dag, for her skjer det stadig mindre endringer:

http://www.nettbuss.no/category.php?categoryID=42

Disse datterselskapene har videre datterselskaper og interesser i div. selskaper. Og hver datterselskap er organisert i ulike avd. Nettbuss Møre har avd. i Ålesund (Ålesund, Vigra), dessuten Molde, Sunndalsøra, Kristiansund som de viktigste, dessuten fremdeles også Oppdal som ligger i Sør-Trøndelag. Det er avdelingsleder ved de største avd., bare trafikkleder ved de mindre. Dette er det historiske grunner til avd. Oppdal der også busser fra Nb. Trøndelag holder til. Har forstått det slik at avd. Oppdal skal under Nb. Trøndelag.

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2009-05-03 13:53:26

Det kan vel kanskje variere hvor i Norge man er, men Nettbuss Ringerike har 5 siffer der kun de 3 siste står på bussen. De 2 første sier hvor bussen hører hjemme. på Gjøvik er det 12 først, deretter int.nr. på bussen. Våre timeekspresser heter derfor 12203, 12204, 12205 og 12206, men vi bruker bare 203 osv. På Jaren starter det med 14. Landekspressene heter derfor 14201 og 14202, mens det bare brukes 201 og 202.
BH

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4489
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-03 15:37:51

Bård H skrev:Det kan vel kanskje variere hvor i Norge man er, men Nettbuss Ringerike har 5 siffer der kun de 3 siste står på bussen. De 2 første sier hvor bussen hører hjemme. på Gjøvik er det 12 først, deretter int.nr. på bussen. Våre timeekspresser heter derfor 12203, 12204, 12205 og 12206, men vi bruker bare 203 osv. På Jaren starter det med 14. Landekspressene heter derfor 14201 og 14202, mens det bare brukes 201 og 202.
Vet du om de bytter disse sifrene om de bytter stasjonering?
Og både Gjøvik og Jaren er vel tidligere Nettbuss Hadeland, så vet du hva de har på selve Ringerike?


Og er det noen andre Nettbuss-sjåfører rundt om som kan fortelle om tilsvarende praksis i deres avdeling?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2009-05-04 10:20:05

Da Nettbuss Hadeland tok over Gjøvik-området i 2000, fikk alle bussene 14 foran intnr. Dette ble bl.a. brukt som kode ved dieselfylling og var lett å huske. Da vi ble innfusjonert i Nettbuss Ringerike fant de glupe på at alle nye busser heretter skulle ha 12 foran, fordi alle de andre på Hønefoss hadde det. Men de glemte at både Hadeland og Gjøvik/Toten fortsatt hadde igjen et ikke ubetydelig antall eldre busser som da skulle fortsette med 14-prefikset.

Så i dag er det ikke bare lett å fylle diesel på Reinsvoll f.eks. Først må man sjekke vognkortet for å se hvor gammel den er, gjette om dette er en tidl. Nettbuss Hadelandsbuss og prøve seg litt fram med 12 eller 14. Og om man til slutt lykkes, kan du være helt sikker på at du allerede har glemt kilometerstanden og må begynne på nytt!

NB
Innlegg: 2138
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2009-05-04 21:29:48

Øyvind Berg skrev:Det jeg kan se av 1600-serien er at 1601-1612 er V25 og 1615-1641 er V10LE.
Er riktig det ja, #1601-1606 er V25 med boggi.

15-meterene som går Oslo - Lillestrøm har 18**-nummer.

Tror ikke Nettbuss Møre sine busser i Ålesund som de fikk før de nye nummerseriene (400, 500, 600, 700, 800 og 900) har 43 foran internnummeret , for da vil de kræsje med Kr.sund (100) og Molde (200), så de har kanskje et annet tall foran?

Noen som vet noe om Nettbuss Trøndelag, om de har noe nummer foran, evt. hvilket?
NB
Nikon-fotograf

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2009-05-06 19:06:16

Det er vel litt spisfindig det gun-mas skriver. De bytter de første sifrene hvis stasjoneringen skal være varig. Hvis det er for en periode blir den opprinnelige brukt. dette har med økonomi å gjøre. Hvem skal ha regningen. Hvis det bare er for en periode så leier den ene avdelingen buss av den andre.
BH

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2009-05-06 22:15:03

Spissfindig, vel vel. Men vi har både 12- og 14-busser på Reinsvoll nå, og ingen av dem er lånt fra andre avdelinger. Nummerforvirringen er et reelt problem. 14-bussene er fra tida da vi lå under Nettbuss Hadeland. Og nyere sjåfører har ikke peiling på historien til hver enkelt buss. Derfor blir det å leite i blinde. Så den 5-sifrede koden burde enkelt og greit vært prentet et sted på eller inni bussen for å gjøre det enkelt. En annen sak er at da Ringerike og Hadeland slo seg sammen, fikk vi en rekke like internnummer, den ene med 12- og den andre med 14- foran. "Ringerike" og "Hadeland" har blitt fjerna fra logoen, slik at den nå bare står "Nettbuss". Ikke lett for oss historikere å gjette hvilket selskap bussen tilhører. Hadde de hatt et 5-sifret internnummer, så kunne vi iallfall hatt en peiling. Det er nå mi meining.

Svar