Delta 400!
Keolsen; Flotte bilder av Delta-bussene!
Ju48840 har fargene til Elsrudruta/Kjønstad Reiser. Helge Dybdal/Heldy Transportservice har en Delta Star fra 1985 med disse fargene. Se: www.heldy.no/buss.html
Som nevnt; Mens bussen huserte på Lierskogen var grunnfargen sølvgrå med burgunderrøde striper og dekor, etter noen tid ble det burgunderrøde overlakkert med mer ordinært rødt og blå farger.
Ju48840 har fargene til Elsrudruta/Kjønstad Reiser. Helge Dybdal/Heldy Transportservice har en Delta Star fra 1985 med disse fargene. Se: www.heldy.no/buss.html
Som nevnt; Mens bussen huserte på Lierskogen var grunnfargen sølvgrå med burgunderrøde striper og dekor, etter noen tid ble det burgunderrøde overlakkert med mer ordinært rødt og blå farger.
Flott jael. Takk for all info
Jeg kjørte som sagt forbi den bussen når den stod i Lier og hadde ikke kamera med meg. Det er litt irriterende å tenke på.
Om det er noen som kommer over parkerte Delta 400 busser, håper jeg å høre fra dere sånn at jeg får tatt noen bilder. I allefall om dere kommer over noen av bussene her www.home.no/ketolsen/Busser.html
Når det gjelder Delta 400 og vindusviskere, har de nyeste Delta 400 liggende viskere. LS29925 (Astor) som jeg har bilde av øverst på Delta-siden min er en 82-modell. Den har stående viskere. Men JU48840 som også skal være en 82-modell har liggende viskere. Var det sånn at Delta 400 kom med liggende viskere midt ut i 1982 en gang? Begge disse deltaene var Volvo.
Finnes det noen Delta 400 i trafikk i dag?
Og igjen: Hve er HF? Kan noen skaffe en vognliste for Delta 400?

Om det er noen som kommer over parkerte Delta 400 busser, håper jeg å høre fra dere sånn at jeg får tatt noen bilder. I allefall om dere kommer over noen av bussene her www.home.no/ketolsen/Busser.html
Når det gjelder Delta 400 og vindusviskere, har de nyeste Delta 400 liggende viskere. LS29925 (Astor) som jeg har bilde av øverst på Delta-siden min er en 82-modell. Den har stående viskere. Men JU48840 som også skal være en 82-modell har liggende viskere. Var det sånn at Delta 400 kom med liggende viskere midt ut i 1982 en gang? Begge disse deltaene var Volvo.
Finnes det noen Delta 400 i trafikk i dag?
Og igjen: Hve er HF? Kan noen skaffe en vognliste for Delta 400?
Jepp,den bussen har vært rosa...Kjenner de som eier den nå,er en meget pen festivalbuss...phmostad skrev:På Autodb står det også et par Delta 400 til salgs. Både en Scania 145 som det er bilde av i en annen tråd her. Og en Daf som står i Rogaland se
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=676443 Siden denne er KZ registrert tipper jeg at det er den som Ludvig Paulsen i Horten hadde en gang. For jeg husker det gikk en Rosa delta 400. Kansje derfor denne også er omlakkert til Koksgrå

Ja, den har blitt veldig pen. Godt at det finnes noen som vet å ta vare på Delta 400-bussene. Er takknemlig for alle inspill og hint om hvor det står noen "gjenlevende" busser av denne typen, spesielt på Østlandet.
St.einar: Den bussen som står på RV 111 mellom sarpsborg og Rakkestad, har du mer info om den?
St.einar: Den bussen som står på RV 111 mellom sarpsborg og Rakkestad, har du mer info om den?
Vindusviskere: Det er riktig som du har observert, at endel Volvoer gikk over til liggende vinduspussere rundt 1983. Imidlertid var det vel opp til påbyggeren hva slags pusseranordning man valgte. Jeg har ikke så mye å bygge min argumentasjon på, men Arnas Concorde-karosseri fikk slike pussere, nettopp i 1983. De bussene som hadde lavere frontruter, dvs rutebusser med eget skiltkassevindu, beholdt den tidligere benyttede anordning noe lenger, men også denne busstypen fikk liggende pussere etterhvert. Pusseranordningene er nok tildels en motesak. Men også av den grunn at ved å parkere pusserne liggende (over hverandre), kunne man bruke lengre pusserblader, og nådde således lengre opp på ruten, i førerens synsfelt.
Delta 400, fortsatt i trafikk: Delta 400 ble produsert i peroiden 1974-84. Det vil si at de sist produserte nå er oppe i en alder av 22 år. Og en kan vel da med nokså stor sannsynlighet fastslå at disse er "ferdigkjørt", når det gjelder rute- og turbusstrafikk. Den siste av Arild Karlsens Delta 400, står nå avskiltet og for salg i Lierskogen. (JU41736)
Hva er forresten en "festivalbuss"? Er dette en bobil, eventuelt i kombinasjon med festing? Eller reiserman rundt på festivaler for å selge noe fra bussen?
HF er forkortelse for Historisk Forum. Dette er noe de driver med innenfor RHF, se www.rhf.no/Om%20RHF.htm
Byggefortegnelsen over Delta-bygg som er levert til kunder i Norge er utarbeidet av medlemmene hos RHF, og jeg tror minstekriterium for å få tilgang til denne lista vil være medlemsskap i foreningen. Merk imidlertid at byggelister over noen (få) norske karosserifabrikker er lagt tilgjengelig for almennheten her på RHFs sider. www.rhf.no/karosserier.asp
Jeg vil videre tro at det er den som innen RHF redigerer disse listene, vil kunne ta stilling til både distribusjon og offentliggjøring av listene. Og jeg vil også tro at dette prinsippielle spørsmålet har vært drøftet innad i RHF. Det kan også tilføyes at enkelte medlemmer har lagt ned adskillige timer i forskning, for å få konstruert slike byggeoversikter, til glede for oss andre. Så all ære til disse
Delta 400, fortsatt i trafikk: Delta 400 ble produsert i peroiden 1974-84. Det vil si at de sist produserte nå er oppe i en alder av 22 år. Og en kan vel da med nokså stor sannsynlighet fastslå at disse er "ferdigkjørt", når det gjelder rute- og turbusstrafikk. Den siste av Arild Karlsens Delta 400, står nå avskiltet og for salg i Lierskogen. (JU41736)
Hva er forresten en "festivalbuss"? Er dette en bobil, eventuelt i kombinasjon med festing? Eller reiserman rundt på festivaler for å selge noe fra bussen?

HF er forkortelse for Historisk Forum. Dette er noe de driver med innenfor RHF, se www.rhf.no/Om%20RHF.htm
Byggefortegnelsen over Delta-bygg som er levert til kunder i Norge er utarbeidet av medlemmene hos RHF, og jeg tror minstekriterium for å få tilgang til denne lista vil være medlemsskap i foreningen. Merk imidlertid at byggelister over noen (få) norske karosserifabrikker er lagt tilgjengelig for almennheten her på RHFs sider. www.rhf.no/karosserier.asp
Jeg vil videre tro at det er den som innen RHF redigerer disse listene, vil kunne ta stilling til både distribusjon og offentliggjøring av listene. Og jeg vil også tro at dette prinsippielle spørsmålet har vært drøftet innad i RHF. Det kan også tilføyes at enkelte medlemmer har lagt ned adskillige timer i forskning, for å få konstruert slike byggeoversikter, til glede for oss andre. Så all ære til disse

Glem ikke HS41951 !
HS41951, Scania BR145 m/ Delta 400, levert til Ottadalen Kommunale Billag (int. nr. 14 > 114) i 1978, må ikke glemmes i denne sammenhengen. Den har i hovedsak gått som rutebuss, først i langruter, de siste åra som skolebuss i Ottadalen. Den er nå lagt inn i lista over bevarte busser (lenke til bilde nedenfor, som er tatt i Skjåk øverst i Ottadalen og der selskapet alltid har hatt sitt verksted). Gikk i samme selskap og i trafikk til ca. 2003. Er nå overtatt av private i Ottadalen, så vidt jeg vet i Skjåk. Kanskje den eneste Delta 400 som primært har vært rutebuss?
http://rhf.no/images/bevarte/HS41951OKBrhf.jpg
http://rhf.no/images/bevarte/HS41951OKBrhf.jpg
Delta og seinere Carrus var en frittstående karosseriprodusenter til Volvo overtok på slutten av 1990-tallet. Dermed regner jeg med at man tilpasset seg de ulike chassiser som kundene ønsket. Volvo har vært dominerende chassis-leverandør i Norge i flere tiår. Dermed er nok det en grunn til at kombinasjonen Volvo/ Delta var vanlig. Dessuten var Volvo seint ute med egen karosseribygging, og iallfall som fikk grep om det norske markedet. Satsingen på Volvo C10M på 1980-tallet ble ingen suksess, hverken i Norge eller andre steder. Turbusser fra Man, Mercedes og Setra er levert med originale karosserier lenge, dessuten Scania på 70-tallet som heller ikke ble noen suksess. Kjøpere av Scania og Volvo måtte derfor skaffe karosserier fra uavhengige karosserileverandører. Scania fikk som kjent suksss med Classic midt på 80-tallet, med karosseri fra finske Ajokki (seinere del av Carrus-konsernet). Dette kan være noen grunner til at mange Delta 400 ble bygd på Volvo. Dessuten ble Delta 400 levert i en periode der utenlandske påbygg til turbusser fikk gjennombrudd i Norge, både fra Finland, Belgia og Nederland. I tillegg selvsagt de helbygde tyske bussene. Spanske Irizar hører det siste tiåret til.
Det finnes også Mercedes med Delta 400-påbygg; Både O-303, med original front, slik som LS25669 på ketolsens internettsider, og O-307 med Delta-front. Se eksempelvis: http://i72.photobucket.com/albums/i199/ ... 55951b.jpg
Nå er Delta-siden min ytterligere oppdatert. Takk til alle som har bidratt med informasjon. Bare send fler bilder. Er spesielt interessert i bilder av busser som allerede er på siden og med annen lakkering. www.home.no/ketolsen/Busser.html
Nye oppdateringer på Delta-siden min
og jeg er fortsatt dypt takknemmelig for alle bilder og annen informasjon mange her har bidratt med
Men mottar gjerne mer. www.home.no/ketolsen/Busser.html


Jeg har nå somla meg til å knipse noen bilder av en Delta 400, en 1982 modell Volvo B10m-60 med reg.nr VE 33929. Den er hvit med brune striper , og på ene siden står det HOB Reiser. Er nå bygd om til campingbuss. Noen som kjenner historien til denne bussen? Skulle gjerne lagt ut bildene, men må nok få hjelp til dette av noen isåfall