Delta 400!

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
bjørn

Legg inn av bjørn » 2007-02-06 12:26:16

Stemmer det!

Interessant det Bård H skriver, at B58 fikk ZF-kasse på slutten. Har alltid synest at det var litt uklar overgang fra B58 til B10M. Videre trodde jeg at også de første B10M hadde en blanding av luft- og bladfjærer, men kanskje jeg tar feil.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-06 17:47:17

Angående fjærer etc. Var på tur med en 1978 mod. Delta 400 som krenget voldsomt i svingene. Den la seg godt over. Det gjorde ikke 1982-modellen jeg var på tur med en uke senere. Hva er årsaken til det? Noen har fortalt meg at mange av deltaene fikk byttet til lastebilfjærer slik at de ble stivere? Noe som vet mer om dette?

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-06 20:22:11

En av bussene jeg har vært på tur med (Se bilde nedenfor), en Delta 400 1978 modell Mercedes O 303 hadde en rund gearkule og en trykknapp som var tapet til siden av stangen. Virket litt provisorisk, men dette er kanskje en ettermontert splitt?

Bilde
Sist redigert av ketolsen den 2007-02-07 22:30:45, redigert 1 gang totalt.

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-02-06 22:24:06

Når det gjelder krengningen i svingene med 78-modellen ligger svaret i at denne hadde kombinasjonen med luft og bladfjærer der luftbelgene satt inne ved rammevangene. Se tidligere innlegg fra meg. Jeg tror ikke B10M hadde denne varianten med fjæring. 1980-modellene hadde moderne luftfjæring. Det er helt sikkert at 78-modellen hadde 5X2. (two-speed). De første B10M hadde også bøyd girspak som B58, men 6X2 og split.
Når det gjelder O303 kunne disse leveres med split, men det var helt uvanlig i Tyskland og blr derfor normalt ikke levert i Norge. Det kom noen få. Disse var ikke ettermontert, men det så slik ut da dette ikke var standard. Disse bussene var litt late da de normalt hadde sugemotor på 280 hk. Det var derfor ønskelig med flere gir for enkelte.
BH

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-07 11:22:15

Jeg har bare sett en B10M med bøyd girspak og det er A. Karlsens JU41736, 1982 modell som står på Lierskogen, men den skal vistnok ha en B58 motor i seg som den fikk etter et motorhavari av B10M-motoren den originalt hadde. Kan det være slik at denne bussen var en av de første B10M som hadde bøyd girspak eller fulgte den bøyde girspaken med da bussen fikk "ny" (gammel) B58 motor? Når kom B10M?

JU41736
Bilde

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-02-08 19:49:05

B10M kom i 1980. Det ble også levert B58 dette året. Det er muligens chassier fra 1979 som ble påbygd året etter. B10M hadde bøyd girspak både i 80 og 81. Hvis jeg ikke husker feil kom den korte girspaken sammen med girservo. De første som kom med ZF-kasse var tunge og trege og gire. Det ble derfor vanlig med girservo. Da ble girspaken kort og rett. Enkelte fikk også ettermontert girservo. På noen av disse ble det da byttet girspak, mens andre beholdt den bøyde spaken. Vestoppland Bussveteran har en av disse, JC 60023 fra 1981.
BH

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-08 20:45:45

Men siden bussen til Karlsen er en 1982-modell, er det vel å anta at gearkassa har blitt bytta? Hadde alle Delta 400 fra 1982 og utover gear-servo?

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-02-09 17:03:51

Så¨vidt jeg husker kom det begge deler samtidig. det var valgfrie løsninger, men etterhvert valgte flere og flere girservo.
BH

DAF

Legg inn av DAF » 2007-02-09 20:44:04

Vedr. Karlsen-Deltaen så har den vanlig luftfjæring.
På grunn av at giringen var tung, så ble det påsatt i bøyd stang fra en eldre B58, så dette er alstå ikke orginalt.
Disse opplysninger er gitt av en tidligere eier av bussen.
Sist redigert av DAF den 2007-02-09 21:54:27, redigert 1 gang totalt.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-09 21:51:46

Bussen er ikke bruktimportert. Bussen, JU41736, ble levert flunkende ny til Eldsrudruta i 1982 sammen med JU41735, JU41737 og JU41738. Men etter et angivelig motorhavari skal det ha blitt satt inn en B58 i den og da fulgte vel girkassa med også.

DAF

Legg inn av DAF » 2007-02-09 21:57:06

Ja, det stemmer den var ny da, se korrigert innlegg over.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-09 22:06:46

Takk for opplysningene :D Så det var altså ikke motorhavari? Det sitter en B10M i den ennå? Var problemer med giring noe bare denne Delta`n hadde? Har ikke hørt om andre Delta med rett stang som har måttet bytte.

DAF

Legg inn av DAF » 2007-02-09 22:17:01

Jo, den har visst hatt motorhavri senere, men denne girstanga ble påsatt på ett tidlig stadium. Det er nevnt i tidligere innlegg, at det var både med og uten girservo, dvs luft som var med å hjalp til under vekslingen. Siden dette ble gjort, er det vel grunn til å tro at denne bussen ikke hadde girservo orginalt. Men som man sikkert skjønner , blir det lettere når stanga er lang, derfor ombygd.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-10 22:41:20

Har forhørt meg litt med ekspertisen på Delta 400 nå som sier at alle 82-modeller hadde girservo og at dette ble levert som standard.

DAF

Legg inn av DAF » 2007-02-11 0:20:10

jaja, da er jeg tom for argumenter, eller kanskje sjåføren hadde vonde armer :?:

Svar