Delta 400!

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
thor
Innlegg: 135
Registrert: 2006-05-12 21:11:38

Legg inn av thor » 2007-01-31 9:21:55

Hvem sto bak Gemini reiser?

Hvilke andre busser hadde de?

Finnes selskapet enda, eller når ble det nedlagt?

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2007-01-31 10:10:38

..
Sist redigert av NeooplanN138Frank den 2010-05-17 21:45:35, redigert 1 gang totalt.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-01-31 19:14:43

NeooplanN138Frank: Jeg har noen flere spørmål til deg siden du er så kunnskapsrik på dette :) Som du sikkert har forstått er jeg veldig opptatt av disse Delta 400 Volvo B10M 1982-bussene som startet hos Eldsrudruta. Du får svare om/når du har tid og lyst:

1. Det er mye snakk om Kjønstad og Eldsrudruta. Under er bilde av JU48840 fra 1986. Bussen var da eiet av H.Nilsen bilruter. Som jeg har skjønt er dette fargene til Eldsrudruta og alle JU-bussene hadde vel denne fargen? På denne bussen stod det ikke Kjønstad på siden, men det gjorde det jo på bla.a. JU47382 på bilde nr. 2. Var det sånn at da Eldsrudruta sluttet tok Kjønstad over noen av disse bussene? Kan du forklare åssen dette henger sammen?

Bilde
Bilde

2. Du sa du hadde kjennskap til JU47383 på bildet under. Hadde den metallstangen diagonalt i grillen som den har på dette bildet da du så den i Eldrudrutas farger? Hvorfor hadde enkelte av Delta 400 bussene slik ordning?

Bilde

3. Hadde Gemeni flere av JU-bussene? Hvilke år jobbet du i selskapet? Når jobbet du i Kjønstad? Vet du når og hvor mange av JU-bussene som Kjønstad brukte da du jobbet der? Når sluttet Kjønstad å eksistere?

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2007-02-01 11:53:16

..
Sist redigert av NeooplanN138Frank den 2010-05-17 21:47:14, redigert 1 gang totalt.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-01 14:07:25

Tusen takk for alle svar og bilder :) Dette var flotte greier. Å se splitter nye Delta 400 i Eldsrudrutas flotte farger er balsam for sjelen. Dette er virkelig de flotteste bussene som noen gang er laget. Må tilføye at jeg da snakker om utgavene med Volvo chassis :)

Siden du sa at bussen på de første bildene var en JU47???? så tipper jeg det er JU47383, siden JU47382 hadde an annen ordning med Volvo-skiltet i fronten, men disse skiltene kan jo selvføgelig flyttes på, noe som kanskje bare gjøres ved omlakkering. Eldsrudruta hadde vel bare to JU47-busser. Kom gjerne med flere bilder :D

Mange av Kjønstadbussene er avbildet på samme sted, som JU-bussen på bildene over. Hvor er dette?

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-04 17:57:36

Hva er forskjellen på en B58 og en B10M? Hadde dette noe praktisk betydning for Delta 400 bussene? Hvordan merker sjåføren på en Delta 400 forskjellen på en B58 og en B10M?

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8535
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2007-02-04 18:17:36

Kort svar fra en lite teknisk kyndig busskjenner:

B58 og B10M var Volvo - modeller med underliggende motor, eller midtplassert motor (derav M). B10M avløste B58 i 1980, noe vi har skrevet om her på Busspraten for en tid tilbake. 10 = motorstørrelse, liksom B9M angir motorstørrelse. Etter hvert kom B10B (hekkmotor) og B12 som ofte ble omtalt uten B til slutt. I 2001 (?) ble B10M avløst av B12M, og med dette ble det også 12-liters motor. Fra nå av måtte det uallfall hete B12B på hekkmotor-versjonen.

Jeg kjenner ikke alle endringene som kom da B10M avløste B58, men tror det ble større motor. Men ellers har det vel vært svært mange større og mindre endringer med B10M de 21 åra modellen ble levert.

På den tida B58 ble levert ble versjonen med hekkmotor (bybuss) kalt B59, og frontmotor B57 (levert til tidlig 80-tall i Norge). Den ikke frambygde versjonen (dør var framhjulet) ble kalt BB57.

I dag leveres B7 som ofte omtales B7R, og B9 kom i høst, men har vi fått slike til landet enda? Er vel savnet siden mange tydeligvis mener 7-liters motoren er for svak.

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-02-05 10:47:09

Den største nyheten var vel at B10M kom med luftfjæring som standard, mot bladfærer på B58. Man sparte derfor noen kilo på chassisets egenvekt, og på veier med nedsatt aksellast i "vårløysinga", betød dette at flere passasjerer kunne medbringes.

Jeg er ikke enig i det som sies om motoren; Det var den samme, THD 100, 9600ccm, som ble benyttet både i B58 og B10M (Og i B9M!). Mindre modifikasjoner gjorde at B10M etterhvert fikk flere HK. Jeg tror dette ble gjort ved justering av innspøyningspumpen; Økt innsprøytningsmengde og justering av tidspunkt. Jeg tror også at THD 100-motoren fikk ny kamaksel, med endrete åpningstider for ventilene, noe som også førte til mer effekt.

Dette er tatt fra hukommelsen, og korriger meg gjerne dersom jeg ikke husker riktig.

En reklameannonse fra "Rutebiltidende" fra rundt 1980, ville vel gitt svar på disse spørsmålene.

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-02-05 20:54:36

Jeg sitter ikke med hele fasiten her, men motoren på B58 og B10M var forskjellige. Det er riktig at begge er på 9,6 liter, men B10- eren er mer moderne med annen topp. Dette var den første lavturtallsmotoren fra Volvo. B58 var modifisert utgave av F88-motoren fra lastebil mens B10 kom fra lastebilens F10. Lastebilene kom med de nye betegnelsene 2 år før bussene. Disse motorene hadde høyere dreiemoment på lavere turtall og effekten var litt høyere.
Når det gjelder fjæringen var B10M den første Volvo med moderne luftfjæring slik vi kjenner den i dag der det er store luftbelger helt ute ved hjulene, gjerne en på forhjul og 2 på bakhjul. B58 kom normalt med bladfjærer, men de kom også på slutten av 70-tallet med en kombinasjon av luft og bladfjærer. Her satt luftbelgene lenger inn mot rammevangene, noe som gjorde bussene veldig myke. De krenget mye hvis du ikke var veldig forsiktig i svingene. Det var få av disse i Norge, men mye brukt i Sverige. Vestoppland Bilselskap hadde en, JC 53557 fra 1978. Det var VBK42 høybygg. Denne er fortsatt meget fin , nå som campingbuss.
BH

bjørn

Legg inn av bjørn » 2007-02-05 21:25:24

Synest B10M fikk en annen motorkarakteristikk enn B58, så det stemmer sikkert at det ble gjort en del forandringer. B58 virket faktisk sprekere.

B58 hadde en 5-trinns girkasse som jeg tror var egenprodusert. Bak-akselen hadde som regel en såkalt two-speed-utveksling, slik at det totalt ble 10 gir.

B10M fikk en 12-trinns girkasse fra ZF (6X2 trinn). Mulig at den også ble levert uten split-funksjon, dvs bare 6 trinn, men det er jeg ikke sikker på.

Stemmer at også B9M hadde 9,6-liters motor, men gjerne med lavere effekt.

Mvh Bjørn

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-02-05 21:59:42

Helt riktig det du skriver. B58 hadde i de fleste tilfeller two-speed, men enkelte ønsket å ha sperre på bussene. De som ville ha det måtte kutte two-speeden da begge satt i bakakslen og du måtte derfor velge enten eller. De siste B58 som ble levert i 1980 hadde den nye ZF-kassen med 6x2 (split). Du kunne også få denne girkassen uten split. Årsaken til at B9 kom med ZF uten split var at dette skulle i utgangspunktet være en billigversjon av B10. Den hadde parabelfjærer, mindre effekt, enkel girkasse, osv. Det viste seg at den likevel ble veldig populær og den ble derfor videreutviklet til fullt utstyrt buss.
BH

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-05 22:31:05

Nå er jeg kanskje den som kan minst om dette her, men har vært med Delta 400 busser med både B58 (1978 mod.) og B10M (1982 mod.) og alle har hatt spilt med 6x2.

bjørn

Legg inn av bjørn » 2007-02-06 10:52:41

Sikker på at det ikke var "5x2" du så på 78-modellen da (altså two-speed)? Begge hadde vippebryter på girspaken. Forøvrig var girspaken på B58 som regel bøyd, mens den på B10M var rett.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2007-02-06 11:38:22

Det kan godt hende det var en 5x2 og spaken var bøyd. Når jeg tenker meg om manglet lokket med tallene på topper av spaken :)

jhals

Legg inn av jhals » 2007-02-06 11:44:03

Bjørn skrev:Begge hadde vippebryter på girspaken.
Two-speed-bryteren var kort mens splitt-bryteren var lang.

Svar