Delta 400!

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2008-08-12 19:19:27

Ja, da er det VE33930 som står nord for Oslo. Kanskje det er håp for at noen kan ta vare på den? :D

Bildegalleriet mitt har jeg fjernet. Jobber med å lage ei ordentlig hjemmeside. Ting tar tid.

Bussen på Svalbard (JU41737) hadde det vært gøy å få et bilde av gitt. Som sagt er det den eneste jeg mangler nå.

Det var en stund siden bursdagen min, Frank... men jeg ble hoppende glad da jeg så at JU48839 ruller og går, selv om den ser rimelig sliten ut. Tuuuuusen takk :D

Ola

Legg inn av Ola » 2008-08-14 12:42:33

Jeg har forsåvidt også en "gave" til deg, Ken Thomas.

HS48330, Delta 400 #146218, Volvo B10M (-65) #1794, 1981-modell.

Nå ombygd til campingbuss innvendig, men relativt intakt utvendig. Jeg kom over bussen på Elverum på mandag og fikk omvisning av hyggelige eiere.

Bilde

Bilde

Bilde

Noe av det mest interessante fra et bussnerdperspektiv var forøvrig dette:

Bilde

Jeg trudde kun B58 kom med bøyd girstang, men det spørs om denne har blitt bøyd senere. Toppen ser iallefall svært så original ut.

Bilde

Bilde

Bilde

Dere får mene hva dere vil om ombygging til camping, racing osv - JEG synes nå det er fint at bussene er på veien og at de ikke er spiker 8)

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2008-08-15 17:44:32

Tuuuuuuusen takk :D :D :D Har lurt litt på hvor det har blitt av denne bussen. Viste jo at den var gjort om til camping, men at den fortsatt var i så strålende form, var en svært hyggelig overraskelse. Sa eierne noe om bussens tilstand? Dette må vel være Norges best besvarte dp400. :) Men hvorfor har den bøyd gearstang når det er en B10M?

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-08-15 20:55:17

De første B10M kom med bøyd girstang. Av de jeg brukte på den tiden så var alle med bøyd girstang uten girservo. Den rette stangen kom med girservoen.
BH

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-08-15 22:41:52

Var det derfor Volvo bøyde stanga, at det ikke var girservo? Synes jeg fikk mer "brøtt" på stanga når den var bøyd.

Ola

Legg inn av Ola » 2008-08-16 9:44:07

Ifølge eierne er den i grei stand, men med noe rust, særlig i bakdøra og høyre bakhjørne. Stålmarken har nok forsynt seg litt, men jeg fikk inntrykk av at det ikke var så mye "farlig" rammerust og slikt. De var uansett på jakt etter karosserideler hvis noen har slikt liggende.. 8)

Den bøyde girstanga går jo nesten fram til dashbordet, så jeg regner med at den rette har litt kortere vandringsvei - noe som jo stemmer godt med girservo :)

Eierne av HS48330 er iallefall informert om Busspraten og denne tråden, så jeg håper de kommer innom og gir lyd fra seg. Med så mye busskyndige folk er det jo mulig å få svar på det meste her! 8)

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-08-16 10:26:29

Stanga er vel bøyd for å unngå reklamasjon ved hardhendt bruk. Blir jo vanskelig å bevise at girstanga har bøyd seg når den var bøyd i utgangspunktet. :lol:
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

audun
Innlegg: 1127
Registrert: 2008-03-21 11:29:30
Sted: soknedal

Legg inn av audun » 2008-08-16 11:01:19

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 31&tot=329

Denne VE-22444 må vell vere identisk med HS-48330 med girstanga og det andre.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2008-08-16 13:33:43

Takk for info. Da kom vel gear servo på B10M i 1982 eller noe sånt da.

phmostad

UE61590

Legg inn av phmostad » 2008-08-27 15:48:34

På Bergli Truckstop så ligger det bilder av UE61590. http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... &start=135
her opplyses det også at denne er levert i Rustfritt stål. Dette var vel den siste DP400 som ble levert i Norge og på samme tid hadde vel DP begynt å levere busser i Rustfritt. Men at de hadde laget noen 400 i Rustfritt var nytt for meg. Noen som vet hvor mange "rustfrie 400" som ble laget ?

Brukeravatar
AHS
Innlegg: 786
Registrert: 2007-10-14 23:48:38
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2008-08-28 1:17:00

audun skrev:http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 31&tot=329

Denne VE-22444 må vell vere identisk med HS-48330 med girstanga og det andre.
Er det noen som kjenner til om denne er ombygd utover at den er bygd om til camping? Har ikke sett andre DP 400 med buede sider. Front og hekk er jo firkantet. Ser jo litt rar ut denne saken...

EDIT: Ser at det er en 300, men spørsmålet er likevel det samme...
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

audun
Innlegg: 1127
Registrert: 2008-03-21 11:29:30
Sted: soknedal

Legg inn av audun » 2008-08-28 5:39:49

Gearstanga på VE-22444 har vert slik fra skapelsen av for denne kjørte jeg fast som skolebuss i 2 år da Gauldal eide den.

audun
Innlegg: 1127
Registrert: 2008-03-21 11:29:30
Sted: soknedal

Legg inn av audun » 2008-08-28 15:48:10

Bilde

Denne Delta 400 VE-28644 har rett girstang men den er vell litt nyere er ikke helt sikker på modell.

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-08-31 21:46:16

..
Sist redigert av NeooplanN138Frank den 2010-05-17 22:00:13, redigert 1 gang totalt.

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2008-09-04 19:19:26

Dette er, så vidt jeg vet, en 82-modell.

Svar