Arna Concorde!

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
GeirG

Arna Concorde!

Legg inn av GeirG » 2006-09-27 12:37:23

Her er et bilde av en tidligere Nordtrafikk-buss i sitt "nye" liv. En Volvo B9M, med Arna-karroseri. Gikk i sin tid på flybuss ruta mellom Evenes og Sortland da denne startet opp, i hvit farge. Og på Sortland-Harstad, i rød/grå farge. Noen som har flere bilder av fime gamle Concorde-er?

Bilde
Sist redigert av GeirG den 2007-01-14 17:29:40, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-09-27 14:47:29

Jeg legger inn bilde av en Arna Concorde fra Nettbuss Møre. Denne og to andre ble originalt levert til Mørelinjen, Surnadal, i 1984-1985. Alle tre er Volvo B10M. Som nye hadde de Mørelinjens rød-gule fargeskjema, men ble tidlig omlakkert etter fusjonen til "nye" Mørelinjen i 1988 (dvs. fargene fra Kristiansund-Oppdal Auto). Deretter har de tre bussene fulgt med fusjonene, men med samme farge.

De tre bussene er:
SP67816, Arna #2766, 1984, internnr. 353
SP74705, Arna #2897, 1985, internnr. 347 (bildet)
SP74706, Arna #2898, 1985, internnr. 350

Som nye var disse langrutebusser i rutene mellom Trondheim og de tre mørebyene. I seinere år er de skolebusser, og 347 er her avbildet i Eidsvåg, Nesset kommune (tidl. ruteområde til Eira-Eidsvåg Billag). Av andre selskaper i Møre og Romsdal som har flere Concorde er Atlantic Auto, også disse Volvo B10M.
Bilde
Concorde har et særpreget karosseri, og kan sammenlignes med Vest 6, som også kjennetegnes av "knekken" i taket, dvs. fremre del av taket skrår nedover.

JosteinCH

Legg inn av JosteinCH » 2006-10-18 23:16:16

Hei

Her er et par bilder av en litt spesiell Concorde. Denne beviser bare nok en gang at Arna hadde mange versjoner innen de enkelte modellene :D

SR 23554 Volvo B10M som opprinnelig ble levert til Øygarden Sotra Rutelag. Arnas bygg nr. 3429

Ifølge byggenr. listen fra Arna så ser det ut til at denne bussen hadde en tvilling også. SR 23553 som var bygg nr. 3428.

Høybygd Concorde med rette vindusstolper og den karakteristiske knekken forrest i vindusrekka Her fortsetter imidlertid taket rett fram og den har også vanlig skiltkasse, dog noe smalere enn på vanlige rutevogn karosserier.

Denne har forøvrig også den smale versjonen av bakrute

Bilde


Bilde

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-10-19 10:01:34

Gikk man ikke bort fra Concorde-benevnelsen for denne varianten?

Hele poenget med Concorde-navnet var jo knekken i taket, og jeg har ikke hørt at disse Arna-modellene ble kalt Concorde lengre, etter at de fikk utvendig skiltkasse. (Må vel da bli "Concorde, med skiltkasse"...?!)

For øvrig er jeg enig i at det i grunnen er samme modell, men med en videreutvikling, etter at mange antakelig etterspurte egen skiltkasse også på de høybygde turvognene. (Jeg husker at den innvendige skiltkassen i Concorden medførte mye rakkel & skrammel, da i sær på dårlige veier.)

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-10-19 15:01:49

Jeg har ikke tenkt på disse som Concorde, men de er jo ganske like. Men det har vel aldri vært påskrift "Concorde" på disse bussene, slik som på Lagune og Comet? Arna Express var stod vel heller ikke på bussene?

GeirG

Legg inn av GeirG » 2006-10-19 15:30:19

SR 23554 Volvo B10M som opprinnelig ble levert til Øygarden Sotra Rutelag. Arnas bygg nr. 3429

Ifølge byggenr. listen fra Arna så ser det ut til at denne bussen hadde en tvilling også. SR 23553 som var bygg nr. 3428.
Mulig denne tvillingen er den HORB/Nordtrafikk i Harstad hadde/har. Den er helt lik og lakkert helt gul.

Den stod uvirksom bak Volvo-anlegget i Harstad senest i sommer.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-10-19 15:39:38

I følge byggelista fikk Øygarden-Sotra Rutelag både SR23553 og SR23554, og begge skal ha blitt med videre til Vest-Trafikk og HSD. Men HORB fikk vel de fleste bussene fra Arna på denne tida, så de kan sikkert ha hatt busser med like karosserier.

ken
Innlegg: 1543
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2006-10-19 16:41:08

SR23553 og SR23554 går fortsatt på HSD avd. Straume.
Sist redigert av ken den 2009-01-04 15:42:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 619
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-10-19 17:12:55

Vet ikke om disse bussene het Concorde, men de har ihvertfall samme fronten (som er helt annerledes enn på standardutgavene).

Lurer på om jeg har sett en "Concorde" med flatt tak, men uten skiltkasse noe sted.

Det er ihvertfall god grunn til å bli forvirret, se bare på dette bildet (også vist på en annen tråd):

Bilde


Mvh
Bjørn
Sist redigert av bjørn den 2006-10-19 22:51:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8433
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-10-19 17:27:14

Her var det mange avarter, Concorde eller ikke Concorde! Minner litt om variasjonene over Vest modell 6. Tror jeg skal ta en sjekk i egne oversikter for å finne mer jeg også. Bussen fra Nettbuss Møre (ex. Mørelinjen) jeg la ut bilde av ovenfor må være en ekte Concorde med "knekk". Men ATS-bussen fra Arendal har også knekk, men med vanlig, utvendig skiltkasse. Altså en annen vri.

BD
Innlegg: 284
Registrert: 2005-11-08 13:11:00
Sted: Bergen

Legg inn av BD » 2006-10-19 19:16:34

Gaia har 2 stk Arna Concorde gikk i flybussrute hvitlakkerte
Lakkert gule for noen år siden og degradert til reserve /skole
int nr 301 og 118 mener jeg å huske ,knekk på taket men rette sidevinduer .kjørte de endel på flybuss rute og mener å huske de som gode å kjøre har bilder ett eller annet sted.design messig mener jeg det var det peneste Arna gjorde på 80-90 tallet. :)

Brukeravatar
m.e.
Innlegg: 564
Registrert: 2006-06-14 21:49:16
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2006-10-19 19:42:34

A/S Østfold bilruter/nettbuss Østfold hadde 2 Arna Concorde. Her er den ene, en 1986 mod. når den var midlertidig utlånt til Sarp.

Bilde

Bildet er tatt av Jostein Coll-Hansen i oktober 2002.

Den beste bussen jeg har kjørt på:Tur, langrute, ekspress, lokalrute og skolekjøring på dårlige grusveier! :D
Savner den sårt :cry:
Mvh. m.e.

BUSSMANN

Legg inn av BUSSMANN » 2006-10-19 22:40:16

Terje Andersen i Gressvik kjøpte en Arna concord av meg, nemlig en 84 mod B10M med regnr. SP 67716, og han har den ennå. Opprinnelig fra atlantic auto. De hadde to helt like, med reg nr etterhverandre, og intern nummer 39, og 40. Den ene med video, den andre ikke. De hadde toalett, osv. Forøvrig den første turbussen jeg hadde.

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 619
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2006-10-19 23:05:36

Enig med skribentene ovenfor. SP74705 som det er vist bilde av ovenfor må være en "ekte" Concorde", og noe av det fineste Arna har bygget.

Det står at den er fra 1985. Bussene med utvendig skiltkasse vist ovenfor synest å være noe nyere, fra 1987-88. De har nok også annen innredning, i tråd med Arna sitt modellskifte (el. facelift) i 86/87. SR 15927 (ATS) er spesiell siden den har rektangulære lykter, forøvrig benyttet på den vanlige modellen fra ca. -87 og utover, mens de andre "Concordene" av nyere type har samme runder lykter som de tidligere utgavene.

Concorde el. ikke, utvendig skiltkasse el. ikke: Bussene vi skriver om i denne tråden er nok uansett Arna sin turbussmodell fra modellendringen i ca. -83 og utover til den siste karosserivarianten kom på beg. av 90-tallet. Den overtok etter Arna Express, varianten fra -78 (omtalt i annen tråd), og ble avløst av Arna Lagune.

Mvh
Bjørn

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2006-10-20 9:58:54

Bjørn; Jeg tror du har fått samlet "trådene" i ditt innlegg! Og det er da klart at Arnas langrute-/turbussmodeller i perioden 1982/83 - 1989/90 kunne leveres i flere varianter. Alt etter kundens ønsker, enten det gjalt skiltkasseanordning, lykter og grill, dører og knekk i taket.

Jeg tror likevel at Concorde-modellen som ble lansert i 1982/83 fikk størst oppmerksomhet, i det denne representerte nye linjer i karosseriformen. Den turbussvarianten SR23554 representerer fikk mer tradisjonelle linjer, og ble derfor etter mitt syn en tilbakegang desingmessig. Denne modellen fikk trolig fotfeste fordi flere hensyn er ivaretatt; Høy frontrute (utsikt for passasjerene fremover) og behovet for skiltkasse, i kombinasjon med et høyt karosseri, for et hensiktsmessig bagasjerom under gulvet.

Jeg mener å huske at ved siden av Concorde-modellen, kom en utgave uten knekk i taket, med innvendig skiltkasse og høy frontrute. Saltens Bilruter fikk en slik buss i 1983, YE40738, på et B6FA-chassis. Dette var altså et slags lite Concorde-karosseri på en av Volvos midre modeller, og ble kalt Concorde Club. Hvor hyppig eller lenge denne betegnelsen ble brukt kjenner jeg ikke til, men slike karosserier fantes på flere typer småbusser (midi-busser). Jeg tror nok at det er denne utgaven som du, Bjørn, beskriver som "Concorde med flatt tak". Og jeg mener også å ha sett denne varianten på større busser.

Og vedrørende lyktene på ATS-bussen; Disse kan være utskiftet i forbindlese med en skade. Kanskje også etter et ønske om standardisering, fra delelager/verksted, slik at man slapp å ha mange varianter å forholde seg til.

Svar