
Hva er dette?
Karosseriet på denne er engelsk, og et eller annet sted mener jeg å ha notert ned navnet på karosseribyggeren.
Bilen kom etter sigende til Skandinavia som opplæringsvogn for BMC-mekanikere (Austin/Morris) og etter endt tjeneste som det ble den værende i Norge. Den har rattet på "riktig" side og var derfor kanskje mer salgbar i Norge enn i England?
Gmidtun
Bilen kom etter sigende til Skandinavia som opplæringsvogn for BMC-mekanikere (Austin/Morris) og etter endt tjeneste som det ble den værende i Norge. Den har rattet på "riktig" side og var derfor kanskje mer salgbar i Norge enn i England?
Gmidtun
BMC, forløperen i British Leyland, bygde fra 1963 og utover tilsammen 21 slike biler som ble utplassert eller turnerte over store deler av verden. Noen ble stillt til disposisjon for racingteam, noen ble brukt som opplæringsvogner rundt hos BMC-forhandlere og importører. Her er en tilsvarende bil som den gunn-mas fotograferte i Trondheim.

Karosseriet skal ha blittt designet hos Pininfarina i Italia, som også har designet andre BMC-produkter, og bygd hos Marshall's Aerospace i Cambridge, England. De bilene som fortsatt eksisterer er bygd om til annet bruk, f.eks. campingbiler.
Hvorfor den bilen som er i Norge har Ford-chassis er ukjent, for det lille som er å finne av opplysninger sier at disse bilene var basert på lastebilchassiet BMC/Morris FFK. Med 5,7 liters Perkins dieselmotor.

Foto fra Jan Timmerman i Nederland, som har restaurert denne Morris FFK lastebilen.
Den bilen som er i Norge skal nå være under restaurering, etter mange års lagring. Se bilder og mer informasjon her:
http://www.flickr.com/photos/brimen/set ... 8734124638
Gmidtun

Karosseriet skal ha blittt designet hos Pininfarina i Italia, som også har designet andre BMC-produkter, og bygd hos Marshall's Aerospace i Cambridge, England. De bilene som fortsatt eksisterer er bygd om til annet bruk, f.eks. campingbiler.
Hvorfor den bilen som er i Norge har Ford-chassis er ukjent, for det lille som er å finne av opplysninger sier at disse bilene var basert på lastebilchassiet BMC/Morris FFK. Med 5,7 liters Perkins dieselmotor.

Foto fra Jan Timmerman i Nederland, som har restaurert denne Morris FFK lastebilen.
Den bilen som er i Norge skal nå være under restaurering, etter mange års lagring. Se bilder og mer informasjon her:
http://www.flickr.com/photos/brimen/set ... 8734124638
Gmidtun
Der var'n, gitt:
http://farm4.static.flickr.com/3013/306 ... 39.jpg?v=0
...som feskebil hos fiskehadler Thorske...
http://farm4.static.flickr.com/3013/306 ... 39.jpg?v=0
...som feskebil hos fiskehadler Thorske...



- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
-
- Innlegg: 190
- Registrert: 2011-02-07 16:05:07