Norges første 15m...?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-12-24 12:40:58

Når det gjelder svingbar boggie på Scania så kom Irizarene til Natekspressen til Ålesund og Molde, akkurat før Arctic ekspress sin, men Arctic ekspress bestilte i utgangspunktet en 15m sommeren 2000 men så ble det kjent at det skulle komme svingbar boggie, så da ventet man på det, men så var V Antonsen, eier av Arctic Exp i Finland i forb med spesifiseringen av bussen, og da klarte han å få lurt ut av dem at det skulle komme en ny versjon, altså 603 så da ventet han på den, slik at den ikke kom før sent juni 2001 dette var den aller første X03 overhode bestilt av kunde, og lå inne som bestilling nr 3, etter 2 volvo Dem vogner. Mener å huske at eksakt lengde er 14,85 men er ikke helt sikker. den er forøvrig Euro3.

ken
Innlegg: 1543
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-12-24 13:53:08

Tide har 4 Vest Contrast på 15-meter. (32)820-UA26564, (32)821-UA26565, 1532-UA26905 og 1533-UA26906

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-12-25 15:18:24

gunn-mas skrev:Hvilket internnummer hadde DF83000 i Østfold Bilruter. Er det noen som vet om flere busser som har gått i E6-Ekspressen?
Var DF83000 15 meter da..? Mener den bare var 14.5 jeg.. Mente det måtte være svingbar boggi for å være 15 meter.. Å det var det ikke på DF 83000... Den tilhørte ikke bare Østfold bilruter heller, denne ruta var på norsk side et samarbeid mellom Hadeland bilselskap, SSV bilselskap og Østfold bilruter.. Arvtakeren etter DF83000 var DH55600, også en scania classic, ellers gikk det vel noen B10M med delta karr., svenskene brukte også en Van Hool på ruta en stund..

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-12-25 18:56:46

mfalk skrev:
Du har nok heilt rett i at pr dags dato(god jul forresten ) er det vanlig å snakke om 15m,men då vi fikk 01 og 02 i 96 var 14,5 maks lengde og vi omtala dei som 14,5.Den første tida køyrde vi på dispensasjon på strengt oppkøyrde trasear.Skulle nesten tru dei var ekstra breie i tillegg til lengda.
Jeg husker de første langbussene hadde spesiell dispensasjon for denne lengden, og at den gjalt bestemte strekninger. Noen som kjenner når det ble gitt generell tillatelse til så lange busser?
Når eg sa at UA 22720 var den første med svingbar boggi,meinte eg at det var den første til dåværande Nordfjord og Sunnmøre Billag.
Fullt mulig at Firda fikk svingbar boggi før det.
Hvis de to Scania Irizar som Ålesund Bilruter fikk til Nattekspressen Ålesund/ Molde-Oslo, også er de første med svingbar boggi, så ble disse reg. 28.06.2001 (UF13767 og UF1379). Scania Classic til Sogn og Fjordane Ekspressen ble reg. i juli 3 uker seinere: TV66286 (>Firda) og UC20815 (>Sogn). De to siste bussene ble omtalt i avisa Firda 19.07.2001:

http://www.firda.no/nyhende/article472979.ece

Var det slik at svingboggi var avgjørende for godkjenning av 15-meters busser, evt. også at de kunne brukes på veinettet generelt, uten spesiell godkjenning på en rutestrekning?

Volvo kom tydeligvis litt etter med denne nyvinningen. UA22720 til Nordfjordekspressen ble registrert først 24.01.2002. Det betyr at den ble reg. omtrent samtidig med UR66000 til Veøy Buss, den første bussen selskapet kjøpte til Nattekspressen. Hadde denne samme standard som UA22720?

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-12-25 18:57:09

mfalk skrev:
Du har nok heilt rett i at pr dags dato(god jul forresten ) er det vanlig å snakke om 15m,men då vi fikk 01 og 02 i 96 var 14,5 maks lengde og vi omtala dei som 14,5.Den første tida køyrde vi på dispensasjon på strengt oppkøyrde trasear.Skulle nesten tru dei var ekstra breie i tillegg til lengda.
Jeg husker de første langbussene hadde spesiell dispensasjon for denne lengden, og at den gjalt bestemte strekninger. Noen som kjenner når det ble gitt generell tillatelse til så lange busser?
Når eg sa at UA 22720 var den første med svingbar boggi,meinte eg at det var den første til dåværande Nordfjord og Sunnmøre Billag.
Fullt mulig at Firda fikk svingbar boggi før det.
Hvis de to Scania Irizar som Ålesund Bilruter fikk til Nattekspressen Ålesund/ Molde-Oslo, også er de første med svingbar boggi, så ble disse reg. 28.06.2001 (UF13767 og UF1379). Scania Classic til Sogn og Fjordane Ekspressen ble reg. i juli 3 uker seinere: TV66286 (>Firda) og UC20815 (>Sogn). De to siste bussene ble omtalt i avisa Firda 19.07.2001:

http://www.firda.no/nyhende/article472979.ece

Var det slik at svingboggi var avgjørende for godkjenning av 15-meters busser, evt. også at de kunne brukes på veinettet generelt, uten spesiell godkjenning på en rutestrekning?

Volvo kom tydeligvis litt etter med denne nyvinningen. UA22720 til Nordfjordekspressen ble registrert først 24.01.2002. Det betyr at den ble reg. omtrent samtidig med UR66000 til Veøy Buss, den første bussen selskapet kjøpte til Nattekspressen. Hadde denne samme standard som UA22720?

mfalk

Legg inn av mfalk » 2008-12-25 19:40:56

SvB skrev:mfalk skrev:
Du har nok heilt rett i at pr dags dato(god jul forresten ) er det vanlig å snakke om 15m,men då vi fikk 01 og 02 i 96 var 14,5 maks lengde og vi omtala dei som 14,5.Den første tida køyrde vi på dispensasjon på strengt oppkøyrde trasear.Skulle nesten tru dei var ekstra breie i tillegg til lengda.
Jeg husker de første langbussene hadde spesiell dispensasjon for denne lengden, og at den gjalt bestemte strekninger. Noen som kjenner når det ble gitt generell tillatelse til så lange busser?
Når eg sa at UA 22720 var den første med svingbar boggi,meinte eg at det var den første til dåværande Nordfjord og Sunnmøre Billag.
Fullt mulig at Firda fikk svingbar boggi før det.
Hvis de to Scania Irizar som Ålesund Bilruter fikk til Nattekspressen Ålesund/ Molde-Oslo, også er de første med svingbar boggi, så ble disse reg. 28.06.2001 (UF13767 og UF1379). Scania Classic til Sogn og Fjordane Ekspressen ble reg. i juli 3 uker seinere: TV66286 (>Firda) og UC20815 (>Sogn). De to siste bussene ble omtalt i avisa Firda 19.07.2001:

http://www.firda.no/nyhende/article472979.ece

Var det slik at svingboggi var avgjørende for godkjenning av 15-meters busser, evt. også at de kunne brukes på veinettet generelt, uten spesiell godkjenning på en rutestrekning?

Volvo kom tydeligvis litt etter med denne nyvinningen. UA22720 til Nordfjordekspressen ble registrert først 24.01.2002. Det betyr at den ble reg. omtrent samtidig med UR66000 til Veøy Buss, den første bussen selskapet kjøpte til Nattekspressen. Hadde denne samme standard som UA22720?
Såvidt meg bekjent var det avgjerande å ha svingbar boggi for å få 15 m lengde. Meiner å huske at UA 22720 skulle vore levert 2-3 månader tidligare,men blei forsinka. Er vel derfor den vart 2002 modell.

Når det gjeld 14,5 m dispensasjon,meiner eg at det blei gitt en generell dispensasjon for riksveinettet etter ei tid,men det er mulig eg tar feil her.

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-12-25 20:33:19

Nå er jo alt dette etter hukommelsen, men jeg mener det etter hvert ble gitt generel dispensasjon på visse vegstrekninger, men da for 14,5 meter, etter som det bare var sverige og finland som hadde denne lengden, og Megalineren, men at den dispensasjonen som gjaldt i tykland var for busser med alle aksler styrende, men etter hvert så myknet jo resten av europa opp og det ble gitt generell tilatelse med busser so tilfredstiller visse krav til sving, tror det er en svingdiameter på 25m. Volvo tilfredstiller normalt disse kravene da de har et veldig langt overheng bak. selv om Scania har langt overheng bak, så er det alikavel ikke like langt som hos Volvo som har midtmotor. De første bussene til firda gikk på disp. de hadde også så lang akselavstand at de ikke vil tilfredstille dagens krav til sporing og svingradius. egentlig merkelig kontruksjoner, med kort overheng på et langt bygg.

Merkelig at bussene til Nattekspressen til Møre ikke ble registrert før 28.06 den ene var utstilt på transportmessen på Sjølyst et par uker tidligere. noen som da vet når 15m til torpekspressen ble registrert, mulig at den da fikk skiltene først.

Var ikke den aller første 14,5 meter til E-6 ekspressen en B10m VanHool?

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-12-26 9:47:20

jo var en svensregistrert vanhool.. Med delt frontrute...

tore-buss
Innlegg: 1324
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-12-26 10:32:02

Definisjon på 15 metersbusser er vel et vidt begrep det vel, alt fra ca 14 og opp til 15 meters :?:
De første som gikk på E6 Ekspressen var vel 14,5 max lengde. De var vel bygd på Carrus karosserier alle sammen de som var nettbuss sine. Gikk vel i Scania for det meste i førsten. Svenske Swebuss kjørte med 14,5 meter Volvo B10m, med Automat gearkasser, med Vanhool Alize karosserier hette vel de.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-12-26 14:25:20

Det blir mye synsing nå. I Riksveglisten for 2008 side 6 står reglene. Fram til 9.mars 2004 var det ingen regler som sa noe om 2 eller 3 aksler for å kjøre 15 meter. Etter denne dato må du ha 3 aksler. Max. lengde med 2 aksler er 13,5m. Det var nok mest vekten som gjorde at du burde ha tre aksler før dette spesifike kravet kom. Enkelte av Time-ekspressene kom med lengde på 13,96 med to aksler. (f.eks.635 på Notodden).
BH

Brukeravatar
m.e.
Innlegg: 564
Registrert: 2006-06-14 21:49:16
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2008-12-26 15:16:29

I fra et medlem i Veteranbussgruppa Nettbuss Østfold har jeg fått noen oppøysninger som han ønsker at jeg legger ut her.

Den første 14,5m bussen som Østfold Bilruter hadde på E-6 ekspressen var en Volvo med Van-hool bygg og kom sommeren 1989. http://s177.photobucket.com/albums/w238 ... 65110b.jpg

Siden det ikke var lov å bruke disse utenfor de tillatte kjøretrasene kunne den ikke komme til kontoret til Østfold Bilruter på Mysen men, ble stasjonert hos SSV på Iseveien. Denne bussen ble bygget på "svensk vis" for å kunne brykes i Sverige etter at den hadde gjort jobben på E-6kespressen. Den ble solgt til svenskene og registret der. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus ... 40405.html

I 1997 ble det tillatt med bruk av "lange" busser i Norge som da kunne kjøre overalt hvor det ikke var en generell lengde begrensning.
Mvh. m.e.

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-12-26 22:57:42

I januar 1995 var BI og Norges markedshøyskole på ukestur til Val Thorens i de franske alper. De reiste med Ski Tignes, nå Langley Travel og de reiste med Hyllinge Buss nær Helsingborg sine splitter nye Mega SpaceLinere, disse er teknisk som Megalineren, bare litt lavere. Hentingen i Norge og turen ned hadde gått greit, men på returen hadde første buss kommet seg inn i Sveits, mens den andre ikke klarte det, og måtte kjøre rundt. Da de kom til Svinesund, skulle den første bussen sette av noen ved tollstasjone, og da hadde de set bussene og alarmert biltilsynet, som stoppet dem ved vekta. Hyllingebuss påstod de hadde disp for å kjøre i Norge, men av alle intelligente ting, lå den på kontoret og ikke i bussene, så da måtte de leie in 3 busser fra Halden som kjørte folket videre til Oslo, ca 2 timer forsinket. På d tiden måtte man søke om tilatelse for å kjøre med lange busser i Norge, og det fikk man som regel. tror disse bussene var flere ganger i norge senere den vinteren. og jeg vet at de hadde BI til Alpene året etter med en av disse. så det var tydelig at det var muligheter.

Jeg vet at den ene av disse Mega Spacelinerne i noen år gikk som ekspress mellom Oslo og Polen sånn rundt 2003.
Noen som har bilde av en av disse?? som forøvrig er de eneste riktige Megaspace linere som er bygget, alle andre er 4m høye Loungelinere, så de er veldig "Unike" det er vel bare Spacelonglineren, som bare ble bygget i et eksemplar, som er mer unik. Forøvrig tror jeg ikke det finne et ensete bilde på svenske Buss snak av disse, de hadde vel betegnelsen 119/4

HK
Innlegg: 162
Registrert: 2006-03-10 21:58:27
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg inn av HK » 2008-12-27 13:46:39

Bård H skrev:Det blir mye synsing nå. I Riksveglisten for 2008 side 6 står reglene. Fram til 9.mars 2004 var det ingen regler som sa noe om 2 eller 3 aksler for å kjøre 15 meter. Etter denne dato må du ha 3 aksler. Max. lengde med 2 aksler er 13,5m. Det var nok mest vekten som gjorde at du burde ha tre aksler før dette spesifike kravet kom. Enkelte av Time-ekspressene kom med lengde på 13,96 med to aksler. (f.eks.635 på Notodden).
Er det ikke krav til svingradius og noe med plassbehovet kjøretøyet trenger, mener også jeg har hørt noe om sporingen til kjøretøyets ytre og indre hjul i sving?
Jeg mener å huske at Volvo klarte å bygge litt lengre 2-akslede busser enn Scania pga. "svingkrav".

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-12-27 18:49:58

TV66285 er rett regnr.

tore-buss
Innlegg: 1324
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-12-27 19:20:51

HK skrev:
Bård H skrev:Det blir mye synsing nå. I Riksveglisten for 2008 side 6 står reglene. Fram til 9.mars 2004 var det ingen regler som sa noe om 2 eller 3 aksler for å kjøre 15 meter. Etter denne dato må du ha 3 aksler. Max. lengde med 2 aksler er 13,5m. Det var nok mest vekten som gjorde at du burde ha tre aksler før dette spesifike kravet kom. Enkelte av Time-ekspressene kom med lengde på 13,96 med to aksler. (f.eks.635 på Notodden).
Er det ikke krav til svingradius og noe med plassbehovet kjøretøyet trenger, mener også jeg har hørt noe om sporingen til kjøretøyets ytre og indre hjul i sving?
Jeg mener å huske at Volvo klarte å bygge litt lengre 2-akslede busser enn Scania pga. "svingkrav".
Sporingskravet er at bussen skal kunne kjøre i sving innom en sirkel med YtterRadius på 12,5 meter og innerRadius på 5,3 meter.
Ar 98065 Vår Scania Carrus 6X2 med Akselavstand på 7,30 + 1.30 og total lengde på 14,75 går ikke innom dette målet, men ettersom den har gått i Sverige og vi tok den inn på Untaksbestemmelsene i reg systemet så måtte dem godkjenne den på Biltilsynet. Samme regel som de brukte på Amerikanske lastebiler osv. Den regelen er nå tatt bort på tunge kjøretøy mener jeg men består på lette kjøretøy.
En del av de lange Carrusene, Bla annet noen av de eldre E6 Ekspressen hadde "skråKappa" av hjørnene, sikkert for og gå innom disse krava. Det var vel busser uten styring på boggin tenker jeg.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Svar