Norges første 15m...?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
haraldo

Norges første 15m...?

Legg inn av haraldo » 2008-12-23 16:43:34

Er dette Norges første 15m buss? Haga kjøpte den brukt, og hvis jeg ikke husker feil så var dette en ekspressbuss mellom Oslo og Gøteborg, og at den gikk på dispensasjon på denne strekningen. Korriger meg gjerne...
Det var ikke blitt helt godkjent enda med 15m da Haga kjøpte hvis jeg ikke husker feil, mener det ble søkt om å få bruke den mellom Sandnes og Kr.sand - og så over med fergen... Som dere ser på siden, så ble den brukt til Ålborg-turer, nærmere bestemt laaaaaaaaaaaaaang-weekend... Hadde sansen for den reklamen...
Uansett, 15m ble jeg greit etter hvert, og jeg hadde bussen på en Oslo-tur, og skulle ut med Kiel-fergen. Den som hadde ansvaret for turen jeg skulle kjøre loset meg via telefonen. Han bad meg svinge til høyre, og det gjorde jeg - men så viste det seg at han mente til høyre for seg, det var jo til venstre for meg - så jeg havnet inn en plass en 15m buss ikke har noe i hele verden å gjøre. Og hvis jeg ikke husker feil, var det heller ikke styring på bakerste aksling på denn vogna, så jeg sleit fælt - og mått gi opp. Til slutt kom politiet og hjalp meg ved å stoppe trafikk osv. Da var jeg varm i hodet, tiden løp fra oss - og vi nådde ferga med 11,5 sekunder...

Kan noen fortelle meg dens videre skjebne?


Bilde

Hei å h

H.

ken
Innlegg: 1543
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-12-23 19:10:36

Dens videre sjebne er:
Haugaland Billag nr 110
HSD BUSS nr 171 - 519
Tide Buss nr 519
Her et bilde fra Ole J Brækkes side
http://tide-busser.fotopic.net/p44703930.html
Sist redigert av ken den 2008-12-23 19:37:19, redigert 1 gang totalt.

haraldo

Legg inn av haraldo » 2008-12-23 19:14:42

ken skrev:Dens videre sjebne er:
Haugaland Billag nr 110
HSD BUSS nr 171 - 519
Tide Buss nr 519
Her et bilde fra Ole J Brekkes side
http://tide-busser.fotopic.net/p44703930.html
Tusen takk, det var kjekt å vite. Den er vel ikke i trafikk enda...? Klarer ikke tyde reg.nr på den, er det noen som har litt mer tek.data på den?

hei å h

H.

ken
Innlegg: 1543
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-12-23 19:31:01

Her et bilde fra en annen av OLe J Brækkes sider med HSD logohttp://www.gaia-hsd.fotopic.net/p37964445.html
Regnr. DF83000 1991-modell Scania K113TLB Understellnr:YS4KT6X2B01817233
Byggenummer: 1034
Reg data 15.05.1991
Er fortsatt registrert, men trolig ikke i bruk etter anbudsstart i Hardanger.

Bilde fra Neoplan Franks side som ekspressbuss hos Østfold Bilruterhttp://s177.photobucket.com/albums/w238 ... 3000ab.jpg

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-12-23 21:07:10

haraldo skrev:
Er dette Norges første 15m buss? Haga kjøpte den brukt, og hvis jeg ikke husker feil så var dette en ekspressbuss mellom Oslo og Gøteborg, og at den gikk på dispensasjon på denne strekningen. Korriger meg gjerne...
Det var iallfall på E6-Ekspressen Oslo - Gøteborg at de første 15-meters bussene var i trafikk. Klæburutens flybusser kom vel like etter, og våren 1995 fikk Sogn og Fjordane Ekspressen sine to 15-meters busser satt i trafikk. Nordfjordekspressen kom året etter med to første norskbygde bussene på 15 meter. Så gikk det slag i slag.

Tor Corleone

Legg inn av Tor Corleone » 2008-12-23 23:08:52

SvB skrev:Nordfjordekspressen kom året etter med to første norskbygde bussene på 15 meter. Så gikk det slag i slag.
Er det kanskje ikkje dei to einaste norskbygde 15-metrane og? For dei som ikkje veit det, er det her snakk om UA18401 og UA18402 , Vest Ambassadør 360 Volvo B10M. Levert juni 1996 til Nordfjord & Sunnmøre billag til å settast i trafikk på "Nattekspressen" (seinare fekk dei påskrifta Nordfjordekspressen på sida), altså Nordfjordekspressen si nattrute. Bussane hadde Kiel-seter til den nette pris av 24000 kr pr dobbeltsete. Det var på denne tid at det gjekk to faste bussar på nattruta, 2 faste på ettermiddagsruta (som starta juni -96?) og to faste på formiddagsruta. Nattruta var det kun N&Sb som opererte, medan ettermiddagsruta og formiddagsruta hadde ein buss frå N&Sb og ein frå Ottadalen Billag kvar.

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-12-23 23:19:00

Hvilket internnummer hadde DF83000 i Østfold Bilruter. Er det noen som vet om flere busser som har gått i E6-Ekspressen?

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-12-23 23:46:00

Tor Corleone skrev:
Er det kanskje ikkje dei to einaste norskbygde 15-metrane og? For dei som ikkje veit det, er det her snakk om UA18401 og UA18402 , Vest Ambassadør 360 Volvo B10M. Levert juni 1996 til Nordfjord & Sunnmøre billag til å settast i trafikk på "Nattekspressen" (seinare fekk dei påskrifta Nordfjordekspressen på sida), altså Nordfjordekspressen si nattrute.
Det er nok også de eneste som er levert i Norge. Men Vest har levert kombinertbusser til Sverige for langruter/ ekspressruter som har vært lange, men kjenner ikke detaljene. I 1997 leverte så Vest to nattbusser til Mørebil/ Møreekspressen, men disse hadde normal lengre (2-akslede). I realiteten valgte nok Vest å trekke seg ut av konkurransen om ekspressbusser av høy standard (lengre ruter/ nattruter), og dermed ble Carrus og videre Volvo dominerende leverandør av ekspressbusser.

Ellers har Vest gjort det svært bra med levering av lange forstadsbusser på det skandinaviske markedet, men disse er jo maks. 14 meter. Vi har jo sett av både Nettbuss og Tide kjøper disse til anbudsruter i Danmark også.

mfalk

Legg inn av mfalk » 2008-12-23 23:52:38

Tor Corleone skrev:
SvB skrev:Nordfjordekspressen kom året etter med to første norskbygde bussene på 15 meter. Så gikk det slag i slag.
Er det kanskje ikkje dei to einaste norskbygde 15-metrane og? For dei som ikkje veit det, er det her snakk om UA18401 og UA18402 , Vest Ambassadør 360 Volvo B10M. Levert juni 1996 til Nordfjord & Sunnmøre billag til å settast i trafikk på "Nattekspressen" (seinare fekk dei påskrifta Nordfjordekspressen på sida), altså Nordfjordekspressen si nattrute. Bussane hadde Kiel-seter til den nette pris av 24000 kr pr dobbeltsete. Det var på denne tid at det gjekk to faste bussar på nattruta, 2 faste på ettermiddagsruta (som starta juni -96?) og to faste på formiddagsruta. Nattruta var det kun N&Sb som opererte, medan ettermiddagsruta og formiddagsruta hadde ein buss frå N&Sb og ein frå Ottadalen Billag kvar.

UA 18401 og 02 var 14,5 m og så vidt eg veit var bussane uten svingbar boggi 14,5.Vi hadde også CE 81300 på 14,5,mens UA 20121 av en eller anna grunn var 14 m. Første 15 m vi fikk var UA 22720 og då med svingbar boggi. Og for å være ekstra pirkete var 01 og 02 Ambassadør 370 :D

Tor Corleone

Legg inn av Tor Corleone » 2008-12-23 23:57:06

Ja, var usikker på om eg skulle skrive 360.. Og så har eg vel egentleg alltid innbilt meg at dei var 14,5 m og ikkje 15, ja... Vel, desse bussane var vel historie før eg byrja i billaget, så alt kan en vel ikkje få med seg heller :P

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4486
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-12-24 0:21:47

Norskbygde 15-metringer må det vel være noen flere av. Det er nok produsert noen 15m Ambassadør for Sverige. I tillegg så er det vel flust av V25, Center og Contrast, og muligens noen Horisont. Men jeg skjønner jo at det ikke er innenfor Tors definisjon av ordentlig norskbygd. :wink:


Men hva er egentlig definisjonen på en 15-metring? Mange av bussene er 14,5 og 14,7 meter.
I hvert fall tror jeg de aller fleste av de gamle flybussene til Klæburuten var/er "bare" 14,5 meter. Og så har man 9700S boggibusser på TIMEkspressen som er 14,96 meter, og absolutt kan kalles 15 meter.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-12-24 0:27:07

mfalk skrev:
UA 18401 og 02 var 14,5 m og så vidt eg veit var bussane uten svingbar boggi 14,5.Vi hadde også CE 81300 på 14,5,mens UA 20121 av en eller anna grunn var 14 m. Første 15 m vi fikk var UA 22720 og då med svingbar boggi. Og for å være ekstra pirkete var 01 og 02 Ambassadør 370
Takker for detaljer om disse bussene. Jeg har nøyaktige data om UA18401 og -02, men ikke for hånden. Har skrevet om dem her tidligere, men det er jo umulig å søke fram gamle innlegg. Vedr. svingbar boggi, så vet jeg at de to 2001-modellene (Sc. Classic) på Sogn og Fjordane Ekspressen hadde det, og jeg har trodd det var de første.

Jeg tror ellers det er vanlig å snakke om 15-meters busser når de ligger mellom 14,50 og 15, og 14-meters tislvarende når de er 13,5-13,8. Jeg har jo sett at såkalte 15-meters 9700 er oppgitt til 14,96 m.

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-12-24 0:56:47

Unibuss ekspress sine busser til torp og rygge ekspresene er vel 15m eller er de ca 14,85?? uanset anser jeg dem for 15meter å være

Tor Corleone

Legg inn av Tor Corleone » 2008-12-24 1:23:38

Ja, altså, når eg skreiv at UA18401 og UA18402 er dei einaste norskproduserte bussane på "15 meter", så meinte eg jo selvfølgeleg norskprodusert tur og ekspressbuss som er levert i Norge. Rettare sagt Ambassadør. Kan ikkje hugse å ha sett så lange Ambassadørar i Sverige, sikker på dei finst?
Vi har jo flust av norske, svenske og danske Vest V-25 og Center/Contrast med den lengda, og likeså Horisont (men Horisont er vel på grensa til å kunne kallast langrute-buss sjølv om det har blitt levert flotte turbuss-utgåver av denne også).

mfalk

Legg inn av mfalk » 2008-12-24 9:05:27

SvB skrev:mfalk skrev:
UA 18401 og 02 var 14,5 m og så vidt eg veit var bussane uten svingbar boggi 14,5.Vi hadde også CE 81300 på 14,5,mens UA 20121 av en eller anna grunn var 14 m. Første 15 m vi fikk var UA 22720 og då med svingbar boggi. Og for å være ekstra pirkete var 01 og 02 Ambassadør 370
Takker for detaljer om disse bussene. Jeg har nøyaktige data om UA18401 og -02, men ikke for hånden. Har skrevet om dem her tidligere, men det er jo umulig å søke fram gamle innlegg. Vedr. svingbar boggi, så vet jeg at de to 2001-modellene (Sc. Classic) på Sogn og Fjordane Ekspressen hadde det, og jeg har trodd det var de første.

Jeg tror ellers det er vanlig å snakke om 15-meters busser når de ligger mellom 14,50 og 15, og 14-meters tislvarende når de er 13,5-13,8. Jeg har jo sett at såkalte 15-meters 9700 er oppgitt til 14,96 m.
Du har nok heilt rett i at pr dags dato(god jul forresten :D ) er det vanlig å snakke om 15m,men då vi fikk 01 og 02 i 96 var 14,5 maks lengde og vi omtala dei som 14,5.Den første tida køyrde vi på dispensasjon på strengt oppkøyrde trasear.Skulle nesten tru dei var ekstra breie i tillegg til lengda.

Når eg sa at UA 22720 var den første med svingbar boggi,meinte eg at det var den første til dåværande Nordfjord og Sunnmøre Billag.
Fullt mulig at Firda fikk svingbar boggi før det.
Det som var spesielt med UA 22720 var at den gikk i Volvo sitt testprogram og var strengt overvåka. Vi hadde kun lov å fylle diesel og kaffivatn uten tillatelse

Svar