Buss Leveranse til Romerike 2009

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Legg inn av Tor Akselsen » 2008-12-01 21:49:58

Håper Ruter er klar over hvilken type buss de har valgt til kjøringen mellom Bjørkelangen og Lillestrøm. Virker ikke som Vest Center laventre med faste seter er den mest innbydende bussen for fire mils landeveiskjøring. Og tre sett med dører. Det er da vel forskjell på å kjøre ei lokalrute i Oslo og som nevnt fire mil på landeveien. Pr i dag er det nesten nok med ei dør på disse rutene. Men, men. Ekspertene med postadresse Oslo 1 veit nok bedre enn de som skal sitte i disse bussene til daglig.

Blir for øvrig spennende å se hvilken type buss som velges til ekspressbussene fra Bjørkelangen til Oslo. Reiser bare til Lillestrøm, men tar i hovedsak buss som går videre til Oslo, så det blir nok litt mer komfort på meg enn en Vest Center.

Tor Akselsen

Tomas

Legg inn av Tomas » 2008-12-08 18:26:31

Hei

Noen som vet ossen busser Concordia skal ha til Enebakk Anbudet fra 01.07.2009

Unibuss skal ha Volvo og Solaris

Nettbuss Trolig Volvo kun med Vest påbygg


Mvh...........
Tomas :D

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 618
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2009-02-10 12:25:09

Mvh Bjørn

Knut Andvord
Innlegg: 2222
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2009-02-10 22:45:21

Uten å vite noe sikkert så har det blitt nevnt I-Shift til Concordia.
Kommer visst også 4 av de nye til avd i Ski og Vestby
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

Lars Storm
Innlegg: 190
Registrert: 2006-08-04 19:22:36
Sted: Oslo

Legg inn av Lars Storm » 2009-02-13 23:37:51

Bussen på bildet her skal til Nettbuss etter at den har gått som demo fram til sommeren. Om kort tid ankommer enda en demovogn som skal til Unibuss.

Unibuss får to tsjekkiskbygde Iris'er. De blir normalbusser med høyt gulv og vil kun gå som skolebusser eller x-avganger som kan bruke vogntype "E" i anbudet.

r_b_svensson
Innlegg: 407
Registrert: 2006-02-22 13:53:07
Sted: Stubbekøbing - Danmark

Legg inn av r_b_svensson » 2009-02-14 11:54:09

Lars Storm skrev:
Unibuss får to tsjekkiskbygde Iris'er. De blir normalbusser med høyt gulv og vil kun gå som skolebusser eller x-avganger som kan bruke vogntype "E" i anbudet.
Er de 12m eller 10.8m busser?
Med Venlig Hilsen
Ronni Bjørn Svensson

Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Legg inn av Tor Akselsen » 2009-02-14 18:18:17

Ifølge Nettbuss Lillestrøm skal det stasjoneres 10 Volvo 8700 normalgulv busser med 48 seter på Bjørkelangen. I tillegg kommer det 4 stk med boggi. Regner med at disse da har noen og femti sitteplasser. Disse 14 bussene skal brukes i Ruter Ekspress konseptet.

Det skal også stasjoneres en del Solaris laventrebusser på Bjørkelangen (veit ikke hvor mange). Disse skulle egentlig være i kategori C, dvs med ikke regulerbare seterygger og med tre sett med dører. Bussene blir imidlertid levert med to sett dører og med regulerbare seterygger. Dette til glede for oss pendlere.

I tillegg skal det også leveres helt nye skolebusser til Bjørkelangen, men veit ikke hvilket merke/type dette blir.

Tor Akselsen

Tomas

Legg inn av Tomas » 2009-02-22 20:43:47

Tor Akselsen skrev:Ifølge Nettbuss Lillestrøm skal det stasjoneres 10 Volvo 8700 normalgulv busser med 48 seter på Bjørkelangen. I tillegg kommer det 4 stk med boggi. Regner med at disse da har noen og femti sitteplasser. Disse 14 bussene skal brukes i Ruter Ekspress konseptet.

Det skal også stasjoneres en del Solaris laventrebusser på Bjørkelangen (veit ikke hvor mange). Disse skulle egentlig være i kategori C, dvs med ikke regulerbare seterygger og med tre sett med dører. Bussene blir imidlertid levert med to sett dører og med regulerbare seterygger. Dette til glede for oss pendlere.

I tillegg skal det også leveres helt nye skolebusser til Bjørkelangen, men veit ikke hvilket merke/type dette blir.

Tor Akselsen

Hei.........

Veldig Skuffende at Nettbuss velger 8700 dem burde vite bedre


Mvh.......
Tomas

Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Legg inn av Tor Akselsen » 2009-02-22 21:17:41

Har ingen erfaring med Volvo 8700 (som passasjer). Er det stor forskjell fra f eks en Vest Contrast, som vel hadde vært en reell konkurrent til Volvo 8700, eller er jeg "helt på vidda"? Hva er det som er nagetivt med Volvo 8700? Er det noen som har bilde av en Volvo 8700 i den utgaven som skal benyttes på Bjørkelangen.

Tor Akselsen

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8402
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-02-22 21:39:46

Tomas skrev:
Hei.........

Veldig Skuffende at Nettbuss velger 8700 dem burde vite bedre
Hei Tomas. Lenge siden du har vist det på Busspraten. Regner med det er busser fra Vest du vil ha til Romerike. Det blir det også, både til Nettbuss og Unibuss. Jeg var innom Vest for to uker siden og da var produksjonshallene i ferd med å fylles opp av Volvo B12BLE til Unibuss på Romerike.

Bilde

Her har et nytt understell nettopp kommet inn døra og forberedes til påbygging.

Bilde

Denne begynner å få fasong av buss. Dører 2-2-1.

Bilde

Her er byggnr. 4158 til Unibuss, og dette ligner enda mer på buss.

Bilde

Bilde

Her er takseksjoner til byggnr. 4164 og 4165 til Unibuss.

Bilde

Dette ligner vel mer på et tak.

Så får vi se om noen uker. Da skulle de første av disse bussene være ferdiggjort og lakkert. Vil vel bli parkert en stund i Stryn før de triller over Strynefjellet mot Romerike.

Tomas

Legg inn av Tomas » 2009-02-22 22:37:44

SvB skrev:Tomas skrev:
Hei.........

Veldig Skuffende at Nettbuss velger 8700 dem burde vite bedre
Hei Tomas. Lenge siden du har vist det på Busspraten. Regner med det er busser fra Vest du vil ha til Romerike. Det blir det også, både til Nettbuss og Unibuss. Jeg var innom Vest for to uker siden og da var produksjonshallene i ferd med å fylles opp av Volvo B12BLE til Unibuss på Romerike.

Bilde

Her har et nytt understell nettopp kommet inn døra og forberedes til påbygging.

Bilde

Denne begynner å få fasong av buss. Dører 2-2-1.

Bilde

Her er byggnr. 4158 til Unibuss, og dette ligner enda mer på buss.

Bilde

Bilde

Her er takseksjoner til byggnr. 4164 og 4165 til Unibuss.

Bilde

Dette ligner vel mer på et tak.

Så får vi se om noen uker. Da skulle de første av disse bussene være ferdiggjort og lakkert. Vil vel bli parkert en stund i Stryn før de triller over Strynefjellet mot Romerike.

Hei Svb.........

Ja lenge siden nå vært stille her ja vet at både Unibuss og Nettbuss skal ha busser fra Vest men ble veldig Overasket over at Nettbuss Lillestrøm også kjøper Volvo 8700 dem har jo alltid bare kjøpt Vest før

Mvh.......
Tomas

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8402
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-02-23 21:05:31

Tomas skrev:
Ja lenge siden nå vært stille her ja vet at både Unibuss og Nettbuss skal ha busser fra Vest men ble veldig Overasket over at Nettbuss Lillestrøm også kjøper Volvo 8700 dem har jo alltid bare kjøpt Vest før
Jeg kunne kommentere en side ved dette. Jeg vet ikke hva som ligger bak hvilke valg Nettbuss gjør når det gjelder karosseri-leverandør. Nettbuss har som kjent vært største kunde hos Vest gjennom en årrekkke og er det fremdeles. I dagens situasjon med mange store bussanbud som krever produksjon av et stort antall busser på svært kort tid, så får Vest problemer. På det meste har Vest bygd 240-250 busser pr. år. De store anbudene de siste åra har krevd bygging av 200-300 busser på 1/2 år! Volvo kan makte dette med fabrikkene i Polen, Sverige og dels Finland. Nå ser vi at Vest også har fått påbygging av noen Volvo-busser til Romerike (Unibuss, Nettbuss). Jeg vil tro at da disse ordrene ble avtalt, hadde Vest allerede bestillinger inne for mange busser våren 2009. Dermed var det begrenset hvor mange busser man kunne bestille. Vest har flere kunder i Norge og Sverige, dels også Danmark. Detr er også viktig å betjene trofaste kunder.

De siste åra har det blitt tettere forbindelser mellom understell- og karosserileverandør. Understell-leverandørene ønsker i større grad å levere helbygde busser. Det har rammet Vest siden det nå i realiteten er bare Volvo-chassis de kan bygge på. Vest har gått samme veien og inngått samarbeid med Irisbus. Så får vi se hva det fører til etter hvert.

Knut Andvord
Innlegg: 2222
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2009-02-23 21:14:40

Uten at jeg skal si det sikkert så mener jeg at kapasiteten til Volvo i Wroclaw (Vraklav) er på topp ca 3500 enheter i året om produksjonen er helt på topp (og kvaliteten tilsvarende lav)
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

fredrikL
Innlegg: 1171
Registrert: 2008-03-03 19:55:25

Legg inn av fredrikL » 2009-02-23 21:57:08

Slik jeg har forstått det er situasjonen slik:

Nettbuss: Har bestillt Vest Center, (Vest Contrast?) og Volvo 8700.

Unibuss: Har bestillt Vest Center, Volvo 8700 og Solaris Urbino 12..

Concordia: Har bestillt Volvo, men er vel foreløpig uvisst om det er 8500 eller 8700?


Har et annet spørsmål også? Siden det skal stasjoneres Solaris busser på Bjørkelangen: Har Unibuss blitt leid inn som underleverandør i dette området? Det er vel ganske tvilsomt at Nettbuss har bestillt Solariser?

Tor Akselsen
Innlegg: 138
Registrert: 2007-02-03 16:39:29

Legg inn av Tor Akselsen » 2009-02-24 8:04:30

Snakket med en i Nettbuss Lillestrøm forrige uke, og han sa at Nettbuss hadde kjøpt Solaris med DAF motor. Nettbuss har hatt en Solaris på prøve over en tid, og de har vært fornøyd med denne bussen. Dette er busser som skal benyttes på bl a rute 481/483 til/fra Bjørkelangen og Lillestrøm.

Er jo snart bare 4 måndeer igjen til det nye anbudet settes i gang, og jeg tar et streif over anlegget til Nettbuss på Bjørkelangen innimellom for å sjekke om det er noe mer aktivitet der, og for å sjekke når det kommer nye busser.

Tor Akselsen

Svar