Buss Leveranse til Romerike 2009

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Lars Storm
Innlegg: 190
Registrert: 2006-08-04 19:22:36
Sted: Oslo

Legg inn av Lars Storm » 2009-03-18 23:04:33

fredrikL skrev:Slik jeg har forstått det er situasjonen slik:

Nettbuss: Har bestillt Vest Center, (Vest Contrast?) og Volvo 8700.

Unibuss: Har bestillt Vest Center, Volvo 8700 og Solaris Urbino 12..

Concordia: Har bestillt Volvo, men er vel foreløpig uvisst om det er 8500 eller 8700?


Har et annet spørsmål også? Siden det skal stasjoneres Solaris busser på Bjørkelangen: Har Unibuss blitt leid inn som underleverandør i dette området? Det er vel ganske tvilsomt at Nettbuss har bestillt Solariser?
Unibuss har også bestilt 2 stk Irisbus. Jeg kjenner ikke modellbetegnelsen, men de skal bygges i Tsjekkia og skal være busstype E i anbudet. Jeg har fått oppgitt at de skal stasjoneres på Leiraveien, men kan tenke meg at de kan være aktuelle også på Lørenfallet.

Ellers burde det være ganske klart at Vest ikke på noen måte kunne ha kapasitet til å levere alle bussene Nettbuss trenger til anbudet. Som jeg har sagt tidligere så er det ikke hvorvidt selskapene "liker" en leverandør eller ikke som styrer valg av bussmateriell. Sånn sett er det jo Volvo Norge som er leverandør av alt sammen og det er de som har siste ord om hvor bussene skal bygges.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8401
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2009-03-19 7:36:37

Lars Storm skrev:
Ellers burde det være ganske klart at Vest ikke på noen måte kunne ha kapasitet til å levere alle bussene Nettbuss trenger til anbudet. Som jeg har sagt tidligere så er det ikke hvorvidt selskapene "liker" en leverandør eller ikke som styrer valg av bussmateriell. Sånn sett er det jo Volvo Norge som er leverandør av alt sammen og det er de som har siste ord om hvor bussene skal bygges.
I dagens marked med store anbudskontrakter som krever nye busser levert 6-8 måneder etter kontraktsinngåelse, spiller produksjonskapasiteten hos leverandørene er vesentlig rolle. Volvo fikk kontrakter for 314 busser til Romerike og Nordhordland. Vest måtte bruke 1 1/2 år på å bygge så mange busser. Byggingen er fordelt slik:

Modell 8700 (Polen) - 225 busser
Modell 8500 (Seffle) - 30 busser
Modeller fra Vest - 39 busser

Se ellers:
http://www.tungt.no/transport/article1970.ece

Concordia skal ha ca. 400 busser levert av Volvo til Norge og Sverige i 2009. Bussene til Norge inngår i tallene ovenfor. De fleste bussene til det svenske markedet skal bygges hos Seffle.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4484
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Re: Bussleveranse til Romerike 2009

Legg inn av Øyvind Berg » 2019-01-11 22:44:25

Det er ganske snart ti år siden denne store leveransen med busser, og til sommeren er det nytt anbud, så da forsvinner nok det meste ut av landet, men fortsatt er det noen busser hos Nettbuss som vi ikke har internnumrene på.
Bussene det gjelder er Volvo 8700 på B7R og finnes både i 21700 og 21900-serien. Siden de er normalgulv og har liten motor antar jeg at dette er busser som nærmest utelukkende brukes som skolebusser. Derfor lever de vel også et relativt bortgjemt liv. Av totalt 27 stykker mangler vi internnummer på 15 av dem. Vanligvis er Nettbuss veldig flinke til å plassere bussene i rekkefølge, men det er ikke tilfelle her. De kommer i relativt vilkårlig rekkefølge, og i tillegg så er de to nummerseriene blandet. Derfor har jeg ikke så langt greid å finne ut hva som er mest sannsynlige numre på de vi mangler. Ofte når internnumre og reg.numre ikke er i lik rekkefølge så har man fulgt chassisnummer og/eller byggenummer, men i dette tilfellet er reg.nummer, chassisnummer og byggenummer i samme rekkefølge, og derfor er det ingenting å gå etter.
Siden de altså mest sannsynlig forsvinner til sommeren haster det kanskje litt å få kartlagt dem. Jeg selv regner ikke uten videre med å få anledning, og jeg har dessuten ingen anelse om hvor de forskjellige stasjoneringsstedene er. Så om noen kan la seg inspirere til en tur hadde jo det vært greit. Eventuelt er det kanskje noen som allerede har numrene på dem.


Her er en oversikt over de vi har nummer på og de vi mangler.

21700-serien (inkl. tomme, totalt 11)
#21779 CV53864
#21780
#21781
#21782
#21783
#21784 CV53849
#21785 CV53851
#21786
#21787 CV53855
#21788 CV53857
#21789 CV53859

21900-serien (inkl. tomme, totalt 16)
#21914
#21915 CV53850
#21916
#21917 CV53868
#21918 CV53853
#21919
#21920 CV53873
#21921
#21922 CV53874
#21923
#21924
#21925
#21926
#21927
#21928 CV53863->CV77853
#21929

Uten kjent nummer
CV53852
CV53854
CV53856
CV53858
CV53860
CV53861
CV53862->CV77862
CV53865
CV53866
CV53867
CV53869
CV53870
CV53871
CV53875
CV53876


Og her opplistet etter reg.nummer, i tilfelle det skulle gjøre det lettere å se noe mønster. Det er faktisk et mønster her på noen av dem, men det er brutt, så det er ikke gjennomført.

CV53849 #21784
CV53850 #21915
CV53851 #21785
CV53852
CV53853 #21918
CV53854
CV53855 #21787
CV53856
CV53857 #21788
CV53858
CV53859 #21789
CV53860
CV53861
CV53862->CV77862
CV53863->CV77853 #21928
CV53864 #21779
CV53865
CV53866
CV53867
CV53868 #21917
CV53869
CV53870
CV53871
CV53873 #21920
CV53874 #21922
CV53875
CV53876


Av alle disse bussene er det kun én jeg har bilde av, fra det som vel er det sørligste stasjoneringsstedet, i mars 2012.

Bilde
#21928: CV 53863 hos Trøgstad Auto, 17.03.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar