Buss Leveranse til Romerike 2009

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Tomas

Buss Leveranse til Romerike 2009

Legg inn av Tomas » 2008-11-12 23:31:12

Hei :D

Noen som vet eller har kjennskap til Ossen Buss merke og Påbygg Nettbuss - Concordia - Unibuss hva dem skal kjøpe inn :?:

Mvh.........
Tomas Lysjø :D

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-11-13 0:37:41

Må vel vente en stund før vi får vite slikt da. Vedståelsesfristen for innleverte anbud går ut til lørdag (15. nov). Kan faktisk bli forandringer av operatører innen den tid da.
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

Daniel Mossefinn
Sted: voss

Legg inn av Daniel Mossefinn » 2008-11-13 4:35:57

Kan være store muligheter for at det blir Mercedes. Skyss har fått en del Mercedes og de er definitivt mer fornøyd med disse enn med de gamle vest byggene.

Daniel
Asiatips Norges største reiseguide til Asia
http://www.asiatips.no

Lars Storm
Sted: Oslo

Legg inn av Lars Storm » 2008-11-14 9:17:50

Daniel Mossefinn skrev:Kan være store muligheter for at det blir Mercedes. Skyss har fått en del Mercedes og de er definitivt mer fornøyd med disse enn med de gamle vest byggene.

Daniel
Skyss er Hordalands svar på Ruter#. Hva disse måtte mene om bussmerker har lite eller ingenting å si for operatørenes valg, så lenge bussene oppfyller spesifikasjonene i anbudet.

Det vi vet før alle avtaler er undertegnet, er at det foreligger tilbud fra de fleste bussprodusenter. Hva som blir valgt avhenger av pris, pris, pris og tilgjengelighet.

Da mener jeg innkjøpspris, gjenkjøpspris, serviceavtalepris og til slutt hva slags vogntilgjengelighet leverandøren kan tilby. Det vil si hvor mye bussene forventes å være ute av trafikk. Dette avhenger blant annet av hva slags verkstedkapasitet og -kvalitet den enkelte leverandør kan tilby i det aktuelle området.

Ut fra mitt kjennskap til de (foreløpig) aktuelle selskapene ligger Mercedes ikke godt an på Romerike. Muligens med et lite unntak for Concordia.

Et annet moment er leveringsdyktighet. Kan blant annet nevne at de første av de 17 Citaro-leddbussene som UniBuss skulle ha overtatt i august kom to måneder forsinket til landet. Da de kom var de heller ikke på noen måte ferdigstilt, og det vil nok ennå gå uker og måneder før de er i trafikk.

Tomas

Legg inn av Tomas » 2008-11-19 20:16:01

Hei.........

Det tyder på at Følgencde Merker og Påbygg som kommer på Romerike 2009
------------------------------------------------------------
Volvo Vest Center og Vest Contrast

Volvo 8700

Solaris

Mvh..............

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-11-19 20:38:23

Tomas skriver:

Volvo 8700

Solaris
Hvem er det som skal ha hva her? Selv har jeg tippet Volvo/ Vest til Nettbuss. Lite uventet i så fall. Men her er det Unibuss som skal ha de fleste bussene, rundt 200 er det vel. Og Concordia skal inn her. Hva vet du eller andre mer om dette?

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-11-19 20:45:16

Tomas skrev:Hei.........

Volvo 8700

Solaris

Mvh..............
Vest Contrastene er det i så fall ganske sikkert Nettbuss som skal ha. Men er det planer om å beholde de relativt nye Contrastene som Eidsvoll og Nes har pr. i dag? Disse mener jeg å ha sett har rullestolheis, slik at de kan brukes videre.. Men de har muligens for liten kapasitet, 49 sitteplasser var visst kravet på disse normalbussene..
Men Solaris er da vel ingen buss som kan brukes etter # kravene?? Leveres jo kun som 10m, 12m, 15m og 18m, og tilbys vel også kun med feil dørplasseringer..

Knut Andvord

Legg inn av Knut Andvord » 2008-11-19 21:10:28

Solaris er en av få som faktisk kan levere. samme gjelder disse Iveco/Renault produktene. Setter spm tegn ved 8700 jeg da. Hørtes nemlig ikke sånn ut da jeg var på messai gøteborg. Snakket med noen i egen organisasjon der nede
Knut Andvord

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-11-19 21:33:12

Knut Andvord skrev:Solaris er en av få som faktisk kan levere. samme gjelder disse Iveco/Renault produktene. Setter spm tegn ved 8700 jeg da. Hørtes nemlig ikke sånn ut da jeg var på messai gøteborg. Snakket med noen i egen organisasjon der nede
Hmm, da er det helt feil skrevet i dokumentene i så fall.. Jeg er garantert sikker på at hvis det kjøpes Solaris, så er det Unibuss som er kjøperen. De har vel muligens gode erfaringer i fra Vestfold med de.. Men kjenner du til helt spesifikt hvem som kan levere. Hadde vært interresant å vite :)

Knut Andvord

Legg inn av Knut Andvord » 2008-11-19 21:45:38

Irisbus og Solaris klarer å vri på produksjonen sin slik at disse er leveringsklare. Mercedes ble nevnt. MAN helt klart ute.
Største problemet er at spesifikasjonene til Ruter# ikke r standard vare hos noen. Så det spørs hvem som kan levere spesielle produkter
Knut Andvord

Tomas Sandmo

Legg inn av Tomas Sandmo » 2008-11-19 21:53:32

Hvorfor er MAN helt klart ute?

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-11-19 22:07:05

Det hadde jo vert atig med Vest/Irisbuss. nå har vel ikke Norgesbuss bruk for anlegget i leiravegen, så da kommer vel noen av de nye inn der, og der har jo Vest allerede store lokaler og har laget verksted, med 2 mekanikkere, som skal skru på Irisbusser. Tror ikke Iveco ligger noe over noen av de andre på forbruk, og prismessig på Chassier så ligger de ca 20-25% under i pris.

Knut Andvord

Legg inn av Knut Andvord » 2008-11-19 22:17:01

MAN klarer ikke levere etter spesifikasjonene.
Når det gjelder Leiraveien så blir det ikke noe oppstilling der av busser fremover. ruter# var ikke kjappe nok til leiefristene der igården
Knut Andvord

henrik__w

Legg inn av henrik__w » 2008-11-20 18:27:18

Knut Andvord skrev:Irisbus og Solaris klarer å vri på produksjonen sin slik at disse er leveringsklare. Mercedes ble nevnt. MAN helt klart ute.
Største problemet er at spesifikasjonene til Ruter# ikke r standard vare hos noen. Så det spørs hvem som kan levere spesielle produkter
Er det noen som vet hva som er så spesielt med Ruter's spesifikasjoner?
Hvorfor ikke ha spesifikasjoner matcher det som tilbys av dagens produsenter. Regner jo med at disse leverer produkter som fungerer bra i store deler av Europa.

Har vel i utgangspunktet forståelse for at Ruter spesifiserer til vårt "beste", men synes det blir mye tull med disse anbudene jeg. (før noen arresterer meg her vil jeg påpeke at jeg ikke har detaljkjennskap om termaet, men bedriver litt synsing)

Håper på Mercedes jeg da. Hadde gjort seg med litt variasjon. Ikke bare Vest og 8700.

Savner tiden med SBC i Oslo... da var det skikkelig materiell om ikke annet.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-11-20 19:57:37

henrik__w spør:
Er det noen som vet hva som er så spesielt med Ruter's spesifikasjoner?
Det pleier ikke mangle på spesifikasjoner av bussene ved anbudsutlysning. Det er utarbeidet et dokument på 16 sider med spesifikasjoner for Romeriksanbudet. Alt er ikke planlagt i detalj, f.eks. interiørfargene i bussene. Men de skal godkjennes av Ruter før bestilling!!

Se ellers her:

http://www.kollektivanbud.no/dokumenter ... %201.0.pdf

Svar