Overland Selskapsreiser L-25662 "Columbus"

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4492
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Overland Selskapsreiser L-25662 "Columbus"

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-11-03 14:52:18

Sist vinter en gang nevnte jeg at mamma hadde bilde av denne bussen fra en tur på tidlig 70-tall på dias. Jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det da. Så i påsken tok jeg bilde av det på lerretet i et forsøk på å scanne det. Og så ble det bare liggende til jeg kom på det nå.

De som har peiling på gamle turbusser kan kanskje fortelle hva slags bygg det er. Det hadde vel ikke vært overraskende om det var noe Føreland. Det eneste jeg kan se er at det er en MB O302.

Bilde

Jeg har også avfotografert et par andre bilder hvor bussen er med, men de er så dårlige at det er bedre å prøve å scanne dem en gang.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

haraldo

Re: Overland Selskapsreiser L-25662 "Columbus"

Legg inn av haraldo » 2008-11-03 15:12:31

Øyvind Berg skrev:Sist vinter en gang nevnte jeg at mamma hadde bilde av denne bussen fra en tur på tidlig 70-tall på dias. Jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det da. Så i påsken tok jeg bilde av det på lerretet i et forsøk på å scanne det. Og så ble det bare liggende til jeg kom på det nå.

De som har peiling på gamle turbusser kan kanskje fortelle hva slags bygg det er. Det hadde vel ikke vært overraskende om det var noe Føreland. Det eneste jeg kan se er at det er en MB O302.

Jeg har også avfotografert et par andre bilder hvor bussen er med, men de er så dårlige at det er bedre å prøve å scanne dem en gang.

Her er et annet bilde av bussen... Utlånt av Jørn Malde til mitt buss-album...

http://www.oanes.com/2008/kjoretoy/buss ... land10.htm



hei å hå

h.

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-11-03 22:09:16

Undertekst "Turvogn" tilsier at den er 1967 eller eldre. O302 kom vel i 1966. Det er noe med vinduene som minner om Repstad. Men jeg tipper likevel Føreland, som leverte flere til Overland Selskapsreiser på 1960- og 1970-tallet.

NB
Innlegg: 2142
Registrert: 2008-05-07 13:09:15
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2008-11-03 22:15:50

Ikke for å spore av her, med hvilket karosseri har den lyse bussen i bakgrunnen på det første bildet?
NB
Nikon-fotograf

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-11-03 22:25:54

Overland bussen er en Repstad buss og bussen i bakgrunnen er vel en DAB om jeg ikke tar feil.
Frankl

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-11-03 23:10:15

Men jeg finner ikke noe BRK byggnr. som passer. Når omtrent er den registrert?

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-11-04 1:13:45

Jeg stemmer på Føreland!
Bilde
Bilde

gm

Overland Turistbuss

Legg inn av gm » 2008-11-04 7:24:57

Er ikke helt sikker når det gjelder den avfotograferte bussen, men jeg vet at Overland var en av de første selskapene i Norge som tok i bruk orginal bygd Mercedes turistbusser. Det ble ofte snakket om på den tiden, da orginalbygde Mercedeser var de eneste som ikke hadde sjøter på karosseriplatene på siden, men en hel side. Norske karosserier brukte jo stående aluminiumsplater som var naglet.

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-11-04 20:45:54

Listene på sidene og på støtfangeren tilsier Repstad.
BH

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-11-04 23:40:14

BRK og Føreland brukte mange felles profiler, bl.a. det ovale hekkpartiet hekkpartiet.

Den framdøra: Kunne den åpnes fra førerplass med ei lang stang, eller måtte den åpnes manuelt? I såfall tungvint?

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-11-04 23:54:44

Bilde
For¨å rydde alltvil av veien - dette ER en Repstad, og den største indikasjonen på dette er ringet inn på Malde sitt bilde som jeg rappa fra www.oanes.com.
Frank

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-11-05 0:16:47

Ja, en ting til; spoileren på taket, bak... Så Frank har nok rett!

Er dette da BRK# 1237, ferdig bygget 29.03.1967, til Berthelsen Stavanger (Blåbussene), som 42-seters Turistbuss, senere: Vidkun og Geir Larsen, RE87604...?
Bilde
Bilde

Eie

Legg inn av Eie » 2008-11-05 0:21:31

Jeg tror også dette er Repstad, men kan ikke skjønne hvorfor den da isåfall ikke står i Repstad`s byggliste. Finner L-25667 der som ble levert til Blåbussene (Berthelsen) i Stavanger; L-25662 derimot :?: :?: :?:
En annen ting som er litt rart på disse tre bildene er at på de to siste står underteksten "Turvogn", mens på det fra 1972 står ikke det under skiltnummeret :?: .
Kan bussen være innkjøpt brukt? Har den blitt bygget av andre på lisens fra repstad? Er den bygget hos Førland med komponenter fra Repstad, selv om dette ville virket unaturlig (er jo ikke så langt fra Vennesla til Søgne), eller er det feil i bygglisten. Hva kan forhistorien til dette mysteriet være???

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-11-05 11:15:54

Eie skrev:...
En annen ting som er litt rart på disse tre bildene er at på de to siste står underteksten "Turvogn", mens på det fra 1972 står ikke det under skiltnummeret :?: .
Undertekstene på de reg.numrene som var tilnyttet de forskjellige løyvetypene, ble det slutt på en gang i siste halvdel av 1967. De kjøretøyene som hadde slike undertekster beholdt vanligvis disse til de ble avskiltet, eller fikk laget nye skilter av andre grunner.

Altså; Kjøretøyer som tidligere ville ha hatt undertekster, og som enten ble nyregistrert eller omregistrert etter nevnte tidspunkt, fikk utlevert nye skilter uten undertekst, eller så måtte underteksten "klippes" bort. Dette siste gjaldt også dersom gammelt nummer ble beholdt og satt på nytt kjøretøy.

Jeg har sett eksempler på begge deler. Og dersom skiltene var fra tidlig på 60-tallet, var de produsert med en fals eller ramme rundt, og en kunne da lett se dersom nederste del var klippet bort. Jeg fant en gang på 1970-tallet en slik bit av et slikt Leievogn-skilt, på en metallavfallsdynge...

Så forklaringen kan være så enkel at det dreier seg om en omregistrering (eller salg) mellom Bertelsen/Blåbussene og Overland Selskapsreiser, en gang mellom 1967 og 1972... :)

Ved å studere bildene nærmere, kan det faktisk se ut som om L-25662 har fått nytt skilt. (Runde hjørner også nede.) Kanskje skyldes dette en skade, eller at bussen har stått avskiltet en periode... Legg også merke til at radioantennen "i nesen", som er på 67-bildet, ikke er på 72-bildet...
Bilde
Bilde

Eie

Legg inn av Eie » 2008-11-05 16:55:06

Jael skrev:
Så forklaringen kan være så enkel at det dreier seg om en omregistrering (eller salg) mellom Bertelsen/Blåbussene og Overland Selskapsreiser, en gang mellom 1967 og 1972...
Ja så enkelt kan det jo faktisk være - men da må det være før den nye skilttypen kom 01. april 1971.
Men er det noen som har bilde av aktuell buss fra Berthelsen til å legge ut så det går ann å sammenligne, eller eksisterer Berthelsenbussen eller/ev. og denne bussen fra Overland noe sted ennå så det kunne gått ann å sjekket opp chassisnummer, byggnummer, karrosserifabrikk osv. den veien, eller er den hamret inn i et hus som spiker?
Men hvis det handler om omregistrering ved salg mellom Berthelsen og Overland, hvorfor er det da fremdeles det gamle "Turvogn"-skiltet etter at bussen er i drift og med Overlandfarger/logo på de siste bildene. Utleige? lån av buss før handel? (rart å omlakkere andre selskapers busser...) Avtale om "overdragelse" før handel? osv.

Svar