Dieselforbruk

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2008-10-29 12:54:13

Denne K124 har nok ikke mer 420 hk.. Kom ikke større motor før K serien kom, da kom en variant på 470
Offisiell Scania chassisbetegnelse er KEB6X2*4. Motorytelse er 470 hk. Bussen er levert fra Scania til Vest 20.10.2006 (sitter med kopi av Vests spesifikasjonsskjema fra Scania.
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-10-30 21:12:04

Tore H Wiik skrev:
Denne K124 har nok ikke mer 420 hk.. Kom ikke større motor før K serien kom, da kom en variant på 470
Offisiell Scania chassisbetegnelse er KEB6X2*4. Motorytelse er 470 hk. Bussen er levert fra Scania til Vest 20.10.2006 (sitter med kopi av Vests spesifikasjonsskjema fra Scania.
Stemmer nok det, men da er det ingen K124 men en K470.. Ingenting som heter K460... På 124 ble det ikke levert større motor en 420... Trodde ikke det var levert 470 motor på Vest karrosseri faktisk..

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2008-11-26 8:36:40

Fikk tatt et par målinger i går på ny Volvo B12M 9700H på strekningen Fredrikstad- Gardermoen. Bussen er en 15 meter boggi med 420 hk motor og I-shift.

Resultat:
Fredrikstad - Gardermoen: 2.8 l/mil - to turer med samme resultat (oppover og motvind)
Gardermoen - Fredrikstad: 2.5 og 2.6 l/mil (nedover og medvind).

Altså ingen nevneverdig forskjell på nye Scania og Volvo, og totalt et hyggelig forbruk på en god blanding av motorvei, vanlig riksvei og litt småkøkjøring.

Bildet er tatt i Fredrikstad. Legg merke til at skiltkassa har sagt takk for seg for en stund som den gjør med jevne mellomrom på denne bussen.

Bilde
Sist redigert av Tore H Wiik den 2008-12-14 13:53:14, redigert 3 ganger totalt.
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Carrus

dieselforbruk

Legg inn av Carrus » 2008-11-26 11:31:04

Jeg må jo desverre konstatere at det er noget vanskelig å få min Volvo B12M 9700HD til å drikke mindre enn 3 l/mila.
Det skal jo sies at Volvo har jo vært flinke med tilpassing av motor og gearkasse. For det nye programmet til I-shiften er mye mer hurtig og presis enn forgjengeren og til sammenlikning de kassene til både Setra/Mercedes og MAN av de litt eldre.
Og motoren imponerer meg gang på gang. Jobber som en tørk og drar og drar.
Men dette koster som sagt. Suppa er dyr.
Men da var det hyggelig å konstatere at jeg greide, riktig nok på tur ned til Bornholm, men også på såkjøring der nede, å holde den helt nede i 2.3 l/mila.
Så til gjengjeld på turen opp til København så var det opp på rundt 2.6 tror jeg det var. Og på vestlandet kan du bare glemme under 3 tallet.
Nå har jeg straks runda 105 000 km og det virka som om at det løsnet litt da jeg runda 90 000.
Trodde det var slutt på den tiden da motorer trengte å kjøres inn eller ?
Jeg skal i allefall kose meg med bussen så lenge jeg har den, det er fort ikke sikkert det blir volvo neste gang. Men ikke før om noen år da. 8)
Bilde

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-11-29 8:04:21

En av våre B12 slafser i seg rundt 4 liter på mila nå vinterstid :( Alle scania holder seg under 3 liter, med unntak av 2 med automat, som vil ha litt i overkant av 3..

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-11-29 12:54:04

De nye 9700-ene som går linje 15 på Timeekspressen har brukt 2,5 i snitt de første 2 mnd, mens omniekspressen har gått på 2,6. Bra tall for både Volvo og Scania. Den gamle 9700-en fra 2002 går på 3,2. Stor forskjell på gammel og ny.
BH

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-11-29 22:35:58

Hadde KH 15024 Oslo Gøteborg igår. Den lå på 2,4 i Norge så lenge jeg holdt jevnt 80. Med engang vi kom til Sverige og marsjfarten okte til 90 så blei snittet 2,5. Egentlig bra med tanke på at bussen har gått 1,6mill og har EGS giring B12M. Nullet komputeren ved uttak så den regner vel med den 1/2t jeg stod på tomgang i Oslo også. Var strømløs da jeg skulle starte opp.
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-11-30 11:32:19

Tomgangskjøringen er med i beregningen på Timeekspressene jag skrev om. Dette er tall som bygger på antall liter som er fyllt i perioden i forhold til kjørte km. Måletall for enkeltturer uten tomgangskjøring er helt ned mot 2 l/mil på rolige turer.
BH

DAF

Legg inn av DAF » 2008-11-30 20:58:48

Man kan jo stille spørsmålstegn ved utviklingen når man leser inleggene. Det ser ut som forbruket er det samme, om ikke høyere på moderne busser med alverdens elektronisk styring av både motor og girkasser. Om bussen er ny, 5 eller 25år så er forbruket tilnærmet likt. Miljøgevinsten ligger vel kanskje i renheten på eksosen, men denne gevinsten spises vel opp i all tomkjøring til å fra verksted for å få driten til å virke :lol:

Ola R.
Innlegg: 431
Registrert: 2006-11-25 13:35:55
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2008-11-30 23:52:12

Bilde
Denne skyssen (altså den på 6 hjul, ikke den som blir døpt ved kaia i Leirvik/Hyllestad), gikk Volda-Vanylven rundt-Otta-Oslo-Kiel-Berlin-Wroclaw-Auschwitz-Krakow på 1 tank, og det ble ikke mer enn 2,1 l/mil. Begynte faktisk å lure på om jeg kunne få den til å krype under 2 liter blank, men det er vel for mye forlangt, sjøl for en Scania!
Bilde
Ola R.

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2008-12-14 13:48:23

Ny måling, denne gang med TIMEkspressens #30, en Volvo B12M 9700 15m boggibuss med 420 hk motor.

Forbruk med stopp på nesten alle lokale holdeplasser og vekslende hastighet på strekningen Åsgård gjennom Råde, Rygge og Moss (RV 118) til Mosseporten: 4.1 l/mil. Fra Oslo til Mosseporten langs E18 (Mosseveien) og E6: 2.5 l/mil.

Volvoen slurper altså godt unna ved mye start og stopp.

Bilde
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2009-02-03 19:45:36

Etter en hel del målinger med kjørecomputeren på diverse Scaniaer (11 liters motor) og Volvo B12M har jeg kommet til følgende konklusjon:

1. Volvo bruker gjennomgående mer drivstoff enn Scania
2. Nyere Volvo B12 bruker mer enn forrige generasjon! Kan årsaken være at selv om avansert motorstyring kjører motoren ned på tomgang i utforbakke, går momentanforbruket som du kan lese på displayet kjempehøyt opp i det motoren begynner å dra igjen (slurp, slurp)?
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2009-02-03 20:16:55

Tore H Wiik skrev:Etter en hel del målinger med kjørecomputeren på diverse Scaniaer (11 liters motor) og Volvo B12M har jeg kommet til følgende konklusjon:

1. Volvo bruker gjennomgående mer drivstoff enn Scania
2. Nyere Volvo B12 bruker mer enn forrige generasjon! Kan årsaken være at selv om avansert motorstyring kjører motoren ned på tomgang i utforbakke, går momentanforbruket som du kan lese på displayet kjempehøyt opp i det motoren begynner å dra igjen (slurp, slurp)?
At Volvo bruker mere diesel en Scania er jo kjent fra tidenes morgen, Sånn er det bare :wink:

At nyere motorer bruker mere enn de gamle er som jeg har skrevi før, Pga avgass utslipskrav Euro 3-4-5 så handler det om og få ned skadelige utslipp ut av eksosrøret. Det de har gjort etterhvert er jo og bruke mere av energien i Diesela til og brenne opp div uhumskheter. De gamle motorene kunne en starte opp og la gå på Tomgang så ble motoren varm av seg selv nesten uansett hvor kaldt det var. De nye motorene må en ha ekstravarmere på for og få opp tempen i det heletatt.
Jeg ser på de 2 Scaniane våre med Innjektorer, de går forbruket betydelig opp ved kaldt vær i forhold til på sommern feks. Opptil 0,5 liter på mila, dette for at motoren bruker mere energi for og holde tempen i eksosen oppe.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-02-03 21:04:49

Nå sender jo Scania og også MAN en del av eksosen tilbake i motoren for anne gangs forbrenning, så når man bytter ut en del frisk oksygen med eksos, så vil vel ikke det bidra til å få ned forbruket. på busser med AD Blue eller urea, eller amoniakk, eller hva man nå vil kalle det, så har de et nitrogen utslipp på Euro1 niva. Det får de pga høyere forbrennings-temperatur, som gir mindre partikler, høyere forbrennings temperatur gir vel mere effekt, så på Ad-Blue motorer burde egentlig forbruket gå ned.

Rett etter at jeg satt skiboks på Futuran, gikk forbruket noe enormt opp, jeg lurte på om boksen ga et mye større dragsug, etter som Bova har veldig aerodynamisk hekk også, men da jeg stoppet for å legge på kjettinger fant jeg ut hvorfor, det rant diesel i strie strømmer, da returrøret etter dyse 6 hadde løsnet, så alt sprutet rett ut. Bortset fra det, merker jeg lite til noe forbruksøkning på vintern, og da går min Futura med mere last en noen annen 2 akslet buss i Norge.

Merkelig nokk går MAN også veldig billig for tiden, jeg tror godt under 2,5 i snitt, med lite last, men god overlast. :oops:

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2009-02-04 6:59:39

Hei Buss1Marius.
Det er nok en del andre som kjører på vinteren med fulle lass med ski og alt annet som hører vinteren til :!:
Du må ikke ut og tappe dieseltanken også eller :?:
Sist redigert av tore-buss den 2009-04-06 20:41:50, redigert 1 gang totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Svar