Dieselforbruk

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Dieselforbruk

Legg inn av Knut Andvord » 2008-10-26 17:51:54

Sjekket forbruket på en B12BLE idag. Oslo-Drøbak t-r ble 3,78 ltr pr mil.
Da kjørte jeg så økonomisk det lar seg gjøre.
Skal jaggu for morro skyld sjekke forbruket Oslo - Gøteborg for morroskyld neste gang jeg kjører Volvo B12M der
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Brukeravatar
AHS
Innlegg: 786
Registrert: 2007-10-14 23:48:38
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2008-10-26 19:03:57

Ikke overraskende at Volvo har EDC, Extra Diesel Consumption!
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-10-26 20:29:57

Fikk forbruk på <999 liter på 100 km ved oppstart på flatmark.
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Lars-Haakon Nesse
Innlegg: 452
Registrert: 2006-08-04 11:20:11
Sted: Nesodden/Eid
Kontakt:

Legg inn av Lars-Haakon Nesse » 2008-10-26 21:30:37

På sommerstid kjørte jeg 418 på ca 2,7 liter på mila. Volvo B9M.
Og RUTER vil ha mindre bruk av hurtigbåter i fjorden fordi de er miljøuvenlige....Rart de ikke setter krav til bussene og da....
LH

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2008-10-27 8:08:24

Gårsdagen forbruk Oslo - Torp Flyplass var 2.8 l/mil og på returen 2.6 l/mil.

Buss: Scania KEB K124 6X2/Vest Horisont 13.7 meter/boggi, motor 10.7 liter/460 hk, Optocruise 12-girs kasse. Ca. 35 passasjerer begge veier. Det lave forbruket mot Oslo tror jeg for en del skyldes at køen gikk i 65 km/t fra Fokserød til 4-feltsveien.


Bilde
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Jan Henrik
Innlegg: 513
Registrert: 2007-06-03 18:36:44

Legg inn av Jan Henrik » 2008-10-27 9:13:31

Har ingen konkrete distanser på Bova Magiq MHD 122, 410hk, 2000nm som jeg husker i farten. Men forbruket har vært nede på 2.14 pr mil.
Bilde

Ellers så var jeg ute med en Jonckheere JSD 134 3 med 460hk, 2300nm, distanse kjørt var Oslo-Gardermoen-Oslo. Forbruket var 2,4 pr mil.
Bilde

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-10-27 15:01:28

Veolia i lommedalen har noen 15m B12M Automat, 9700S som etter det jeg har hørt, bruker over 6L/mil.

Min 2007 Bova Futura bruker tidvis under 2 Målte den i Julen i fjor til 2,22 på Gardermoen-Gøteborg-Oslo (I mye vind) og så asse ekspress T/R arendal og så Oslo-Gtb-Gardermoen-Oslo. Det sies at de som har AS-Tronic skal bruke enda mindre, men det er jeg ikke sikkerpå.
Leste en test i WWW.Busfahrt.com at Futuran brukte 1,47 ved konstant 80 og 2,2 ved 100, etter det har jeg begynt å ikke kjøre over 90, annet en ved forbikjøringer, eller når jeg har ekstremt dårlig tid, ofte legger jeg Cruicekontrollen på 80 og bare tusler avgårde, og da går det billig

Dag Oppegaard

Legg inn av Dag Oppegaard » 2008-10-27 16:46:00

Får melde meg på her da, da det ser ut som DAF er de mest økonomiske motorene. Har testet våre Bova Magiq flere ganger i sommer og beste resultatene er: Oslo-København-Stockholm 2,09 pr mil og 6 dagers Scandinavia tur med Vestlandet (Trollstigen og Geiranger) 2,52 pr mil. Dette er tross alt 12 liters motorer. Samenlignet med våre MB Travego har DAF motorene nesten 300 rpm lavere motorturtall ved 100 km/t, og minst en 1/2 liter lavere drivstofforbruk pr. mil. Svar til Marius: Våre Magiq med AS-Tronic går marginalt rimeligere enn den ene vi har med manuell giring. Men 12 kontra 6 gir hjelper vel også til.
DAF motorene har overasket i alle sammenhenger, lavt drivstofforbruk og fantastisk dreimoment. Kjørte r.......pa av MB Travego med V-8 480 hk opp Hallandsåsen.

Jan Henrik
Innlegg: 513
Registrert: 2007-06-03 18:36:44

Legg inn av Jan Henrik » 2008-10-27 17:42:17

Dag Oppegaard skrev:Får melde meg på her da, da det ser ut som DAF er de mest økonomiske motorene. Har testet våre Bova Magiq flere ganger i sommer og beste resultatene er: Oslo-København-Stockholm 2,09 pr mil og 6 dagers Scandinavia tur med Vestlandet (Trollstigen og Geiranger) 2,52 pr mil. Dette er tross alt 12 liters motorer. Samenlignet med våre MB Travego har DAF motorene nesten 300 rpm lavere motorturtall ved 100 km/t, og minst en 1/2 liter lavere drivstofforbruk pr. mil. Svar til Marius: Våre Magiq med AS-Tronic går marginalt rimeligere enn den ene vi har med manuell giring. Men 12 kontra 6 gir hjelper vel også til.
DAF motorene har overasket i alle sammenhenger, lavt drivstofforbruk og fantastisk dreimoment. Kjørte r.......pa av MB Travego med V-8 480 hk opp Hallandsåsen.
Magiq'en med manuell gir er jo også en euro 3 buss med 380hk motor hvis jeg ikke husker feil, så kan vel ikke sammenlignes 100% med euro4/5 og AS-Tronic. Men imponerende tall uansett :D

Lars-Haakon Nesse
Innlegg: 452
Registrert: 2006-08-04 11:20:11
Sted: Nesodden/Eid
Kontakt:

Legg inn av Lars-Haakon Nesse » 2008-10-27 21:42:44

Min absolutte rekord er med C-4649. " liter på mila...Og det er en 1965-modell Scania!!!
LH

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2008-10-28 12:47:49

Ny måling med samme Scania KEB K124 6X2/Vest Horisont 13.7 meter/boggi, motor 10.7 liter/460 hk, Optocruise 12-girs kasse.

Fokserød - Kristiansand 2.50 l/mil
Kristiansand - Fokserød: 2.48 l/mil, snitthastighet 66 km/t

Lav gjennomsnittshastighet drar ned, mye småbakker drar opp. Totalt sett ca 10% lavere enn Oslo - Torp.

Med den kraftige motoren ligger turtallet stort sett bare litt i overkant av 1000.
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-10-28 22:17:12

I mitt selskap har vi 10 scania 4 volvo 2 MB av store busser.. Scaniaene går billigst til tross for at 8 av de har flere hundretusen mer km en volvoene. Vi har 2 MB 1628 som har et grusomt høyt forbruk, tror ikke det går an få de no særlig under 4 liter på mila. En K114 og en K124 går ned mot 2.2 - 2.5 i vanlig rutetrafikk. En av våre 9700 B12M holder seg såvidt under 3 liter, mens B12B ikke kommer under 3 liter..

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-10-28 22:19:59

Tore H Wiik skrev:Ny måling med samme Scania KEB K124 6X2/Vest Horisont 13.7 meter/boggi, motor 10.7 liter/460 hk, Optocruise 12-girs kasse.

Fokserød - Kristiansand 2.50 l/mil
Kristiansand - Fokserød: 2.48 l/mil, snitthastighet 66 km/t

Lav gjennomsnittshastighet drar ned, mye småbakker drar opp. Totalt sett ca 10% lavere enn Oslo - Torp.

Med den kraftige motoren ligger turtallet stort sett bare litt i overkant av 1000.
Denne K124 har nok ikke mer 420 hk.. Kom ikke større motor før K serien kom, da kom en variant på 470

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-10-29 7:57:58

Terje skrev:
Tore H Wiik skrev:Ny måling med samme Scania KEB K124 6X2/Vest Horisont 13.7 meter/boggi, motor 10.7 liter/460 hk, Optocruise 12-girs kasse.

Fokserød - Kristiansand 2.50 l/mil
Kristiansand - Fokserød: 2.48 l/mil, snitthastighet 66 km/t

Lav gjennomsnittshastighet drar ned, mye småbakker drar opp. Totalt sett ca 10% lavere enn Oslo - Torp.

Med den kraftige motoren ligger turtallet stort sett bare litt i overkant av 1000.
Denne K124 har nok ikke mer 420 hk.. Kom ikke større motor før K serien kom, da kom en variant på 470
Er dette en K 124 :?: Eller en K460 :?: Den nye opticruise kassa kom vel ikke før i den nye serien dvs.k-Motorstyrke i hester. Hva for en årsmodel er den :?:

Ang Dieselforbruk så er det jo viden kjent at Volvo bruker mere diesel en de fleste andre slaga og at Scania er noe av det biligeste og kjøre med. Men det er jo også slik at de nye motorene med Euromerking bruker mere diesel jo høyere merking de har. De billigste Bussen her og kjøre med er de med Wire mellom gasspedal og Pumpe. K124 360 hk går rundt 2,5l pr mil uansett om en kjøre vestlandet eller Danmark, Hvis en slipper opp på farta litt, så har den gått på Danmark på 2,2 liter med fult lass. Vår gamle Scania K112 315 hk motor fra 1984 ligger også på rundt 2,5 liter mila. De nyere med edc eller innjektore bruker mere og da spesielt når det blir kaldt i været.
Også må en huske på når en måler diesel forbruk at det er ikke alltid speedometeret viser helt riktig, Viser det feks 2 km/t mere enn det en kjører i over lange strekker så vil en få mye "snillere" forbrukstall en det som er tilfelle. Det er nok med Halvslitte dekk i forhold til at Fartskriveren er justert inn på Nye dekker.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2008-10-29 12:02:39

Det må være en K460. Den har det nye dashbordet og bussen er omtrent 2 år gammel.
Tore Wiik

Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen

se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no

Svar