Har det vært noen Setra 209 og hvor mange 208 har det vært??

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Buss1Marius

Har det vært noen Setra 209 og hvor mange 208 har det vært??

Legg inn av Buss1Marius » 2008-10-21 21:07:49

Min nærmeste samarbeidspartner,Amistar buss på Hurumhalvøya, som jeg også har vært deleier i har en Setra 208 Dette er en 82 modell. noen som vet hvor mange som har vært i Norge og 209 kan jeg aldrig huske å ha sett, har det vært noen av den i norge. 208 har turbomotor, er dette norges første Setra med Turbomotor, forøvrig er den så treg at de egentlig er ubrukelig, noen som har kjørt disse da de var nye??, den holder ca 20km/t opp av Oslofjordtunellen, med 15 passasjerer. den skal så vidt jeg vet ha 169hk, i alle fall hadde 208 det da den kom i -79

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-10-22 19:38:38

Betegnelsen på Setra kommer av hvilke serie det er + hvor mange seterader det er i bussen. Det kan derfor ha vært alt mellom 208 og 216.
Seteradene avgjør derfor lengden. 08 betyr 8 seterader. 2-tallet serie 2. Det mest vanlige var 215. Dette var en normal 2-akslet buss med ca.47 seter. 216 var høy-dekker der sjåføren satt nede og det var sitteplasser over han, derfor 16 rader. Det var max. på 12 meter lengde som var tillatt dengang. 228 var dobbeldekker. Jeg kan ikke huske å ha sett hverken 209 eller 213. De andre var det mange av.
BH

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-10-23 1:02:53

Dette er de jeg vet om:

Reg.år i Norge Reg.nr. Type Understellsnummer Operatør Merknader
1985 KE90311 S208H 101720159 H.M. Kristiansens Automobilbyrå A/S "Jeanette"
1985 KE93669 S208H WKK17200001020053 Rutelaget Askøy-Bergen A/S >HSD Busstrafikk A/S #300. >#2060. >#7007. >John Totland Turvogn
1986 BN24700 S208H WKK17200001020097 H.M. Kristiansens Automobilbyrå A/S "Juliet". >Halvors Turistbusser, Oslo. >NSB Stavangerrutene #129. >Th. Liens Turistbusser A/S
1990 BN50525 S209H WKK17300001020007 H.M. Kristiansens Automobilbyrå A/S >Etnedal Turbuss. >R. Jørgensen Turistbusser

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-10-23 9:54:06

Da har det i alle fal vært en 209 i Norge, forøvrig gikk disse modellene ut av produksjon i 1983 208 ble lansert i 79 og 209 i 77. I og med at de gikk ut av produksjon så tidlig, ble alle levert med "Blank" grill, og stort ratt og stor bakrute. Jeg får sjekke ut hva som er reg nummer på "vår", vet bare at den ble kjøpt fra Haugesundstraktene.

ken
Innlegg: 1543
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-10-23 17:32:16

Buss1Marius skrev:Da har det i alle fal vært en 209 i Norge, forøvrig gikk disse modellene ut av produksjon i 1983 208 ble lansert i 79 og 209 i 77. I og med at de gikk ut av produksjon så tidlig, ble alle levert med "Blank" grill, og stort ratt og stor bakrute. Jeg får sjekke ut hva som er reg nummer på "vår", vet bare at den ble kjøpt fra Haugesundstraktene.
det er KE93669 som nå er eid av Amistar Buss DA

Bård H
Innlegg: 170
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-10-25 13:00:59

Disse kunne umulig gå ut av produksjon i 83. De gikk så lenge 2-er serien gikk. Det mener jeg var i 92.
BH

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-10-25 19:13:30

I henhold til www.omnibusarchiv.de og artiklene der om 208 og209 så gikk de ut av produksjon i 1983, sjekket med www.mobile.de og der er det 4 208r og en 209 til salgs, nyeste 208 er fra 06.83 og 209n er fra -78
forøvrig gikk 200 serien til ca 2003 men dette var US versonen 217 som ble avløst av 417. Foreuropa ble den siste varianten lansert i 1996, men gikk ut av produksjon sent i -97, det var 217HDH, ellers kan man jo diskutere om 316HDS egentlig var en 216, men 316 var vell i produksjon til ca 2001. Ser man bort fra SG 221 HDS som bare ble produsert i 1 eksemplar, så har 217HDH for europa den korteste produksjonstiden

Svar